Tampereen Hämeenkadulla on muutamia maksullisia parkkipaikkoja. Kyltissä oli kerrottu maksullinen pysäköintiaika, mutta katsoin sitä huolimattomasti. Kuvittelin, että aamu kahdeksan tarkoitti samaa kuin muissakin kaupungeissa.
Aamulla auton tuulilasissa oli pysäköintivirhemaksu, jolloin huomasin erehtyneeni. Kahdeksan olikin vain lauantain aika, arkisin maksullisuus alkoi jo kello kuusi. Ja parkkipirkot (tai poliisit) olivat olleet tarkkoina: kuitissa oli kellonaika 6:12. Ilmeisesti valvojan työvuoro alkaa kello kuusi ja Hämeenkadun länsipää on varma paikka rahastaa (myös perässäni ollut auto oli laputettu).
Varoituksena siis Tampereella pysäköiville: Hämeenkadun muutamat parkkipaikat ovat arkisin maksullisia kello kuudesta ilta kahdeksaan. Pysäköintivirhemaksu on 60 euroa eli samaa tasoa Espoon ja Helsingin kanssa. Siinä tulee aamu-unisuudelle hintaa!
Kaupungilla on tietenkin oikeus määrätä pysäköinti maksulliseksi vaikka joka toinen vuosi täydenkuun aikaan. On autoilijan oma vika, jos ei lue kylttiä oikein. Silti kiinnostaisi tietää, miksi maksullisuus alkaa jo aamukuudelta? Onko tämä vain näppärä keino lisätä pysäköinninvalvonnan tuottoja, vai onko asialle jokin perustelu?
Miksei aikaa pidennetä loppupäästä -- siten voitaisiin rahastaa vaikkapa kaupassa tai elokuvissa kävijöitä? Tai miksei pysäköinti ole maksullista kellon ympäri?
Tietääkö joku Tampereelta (nääs), mikä logiikka tässä on takana? Ja onko muita kaupunkeja, joissa maksullisuus alkaisi jo aamukuudelta? Parkkimaksun aloittaminen jo aamukuudelta (tai miksei jo viideltä tai peräti neljältä!) olisi mainio kikka mille tahansa talousvaikeuksissa kamppailevalle kunnalle.
Aamulla auton tuulilasissa oli pysäköintivirhemaksu, jolloin huomasin erehtyneeni. Kahdeksan olikin vain lauantain aika, arkisin maksullisuus alkoi jo kello kuusi. Ja parkkipirkot (tai poliisit) olivat olleet tarkkoina: kuitissa oli kellonaika 6:12. Ilmeisesti valvojan työvuoro alkaa kello kuusi ja Hämeenkadun länsipää on varma paikka rahastaa (myös perässäni ollut auto oli laputettu).
Varoituksena siis Tampereella pysäköiville: Hämeenkadun muutamat parkkipaikat ovat arkisin maksullisia kello kuudesta ilta kahdeksaan. Pysäköintivirhemaksu on 60 euroa eli samaa tasoa Espoon ja Helsingin kanssa. Siinä tulee aamu-unisuudelle hintaa!
Kaupungilla on tietenkin oikeus määrätä pysäköinti maksulliseksi vaikka joka toinen vuosi täydenkuun aikaan. On autoilijan oma vika, jos ei lue kylttiä oikein. Silti kiinnostaisi tietää, miksi maksullisuus alkaa jo aamukuudelta? Onko tämä vain näppärä keino lisätä pysäköinninvalvonnan tuottoja, vai onko asialle jokin perustelu?
Miksei aikaa pidennetä loppupäästä -- siten voitaisiin rahastaa vaikkapa kaupassa tai elokuvissa kävijöitä? Tai miksei pysäköinti ole maksullista kellon ympäri?
Tietääkö joku Tampereelta (nääs), mikä logiikka tässä on takana? Ja onko muita kaupunkeja, joissa maksullisuus alkaisi jo aamukuudelta? Parkkimaksun aloittaminen jo aamukuudelta (tai miksei jo viideltä tai peräti neljältä!) olisi mainio kikka mille tahansa talousvaikeuksissa kamppailevalle kunnalle.
Pysäköinnin valvonnalta on Suomessa karannut käsitys miksi se ylipäätänsä on olemassa.
VastaaPoistaSe on siis muuttunut itsetarkoitukseksi ja pahimmillaan jopa sellaiseksi jonka tarkoitus on kerätä ylimääräistä rahaa kunnan kirstuun.
Pysäköinnin valvonnan päätehtävä ei ole [toisin kuin yleensä luullaan] sakottaa väärin pysäköijää.
Väärin pysäköintihän voidaan esimerkkisi mukaisesti määritellä aika mielivaltaisesti miksi se halutaan.
Pysäköinninvalvonnan tehtävä on todellisuudessa yhteisten verovaroin kustannettujen pysäköintipaikkojen väärinkäytön estäminen.
Näin ollen kello 6:n aikaan aamulla tunniksi pysäköity auto ei ole haitaksi, koska muita pysäköintipaikkoja on tuohon vuorokauden aikaan runsaasti saatavilla.
Haitaksi pysäköinti muuttuu kun joku käyttää yleistä pysäköintipaikkaa kuin omaansa, siis esimerkiksi pitää autoa vuorokausi, kuukausi kaupalla yleisellä pysäköintipaikalla.
Totta: kokemus Tampereelta osoittaa, millaista on itsetarkoitukseksi muuttunut pysäköintivalvonta.
VastaaPoistaFrankfurtissa kauan sitten pysäköintivalvoja piirsi liidulla merkin auton renkaaseen. Jos auto oli siinä vielä seuraavallakin kierroksella, tuli sakot, mutta pikainen asiointi sallittiin.
Ihan jos laitetaan perspektiiviin, niin sinä pysäköit Tampereen ydinkeskustaan, kaupungin vilkkaimman kadun varrelle?
VastaaPoistaVastaava sijainti tarkoittaisi Helsingissä max. 1 tunnin pysäköintioikeutta. Jos nappaisit sakot Pohjois-Espalta, niin valittaisitko täällä?
En valita sakoista, oma vika. Kaupunki on merkinnyt Hämeenkadulle pari pysäköintipaikkaa, joten se on nähnyt pysäköinnin tarpeelliseksi. Niin oli myös omassa tapauksessani.
VastaaPoistaKiinnostaisi vain tietää, miksi maksullisuus loppuu jo klo 20 ja alkaa jo klo 6.
Espalla maksullisuus alkaa muistaakseni vasta kahdeksalta, mikä on alan yleinen normi.
Joo, olet siinä oikeassa, että maksullisuuden alkaminen klo 8 on yleistä.
VastaaPoistaMutta en ole kyllä koskaan uskaltanut pitää sitä oletusnormina, sillä sen verran usein olen iskenyt auton yöksi parkkiin myös myös kello 6, 6.30, 7, 7.30 ja toisaalta myös vasta klo 9 laskuttamaan alkaville paikoille.
Mistä löytyy klo 6, 6.30 ja klo 7 laskuttamaan alkavia parkkipaikkoja?
VastaaPoistaTarkoittaisko tuo, että on illalla jo maksettava aamutunneista parkkimaksua...?
VastaaPoistaOvathan parkkipirkot kihnuttanut Tampereen paloaseman muurin merkin missä 12 metrin pysäköintikielto loppuu :)
VastaaPoistaAinahan ne käy massalaputtamassa kun Tampereen ammattkorkeakoululla on messut tms.
Tampereella on Suomen innokkaimmat parkkipirkot. Nillä ei kuulemma ole tulospalkkausta, mutta urakalla ne töitä trkrr vaikka onkin vain tuntipalkka.
Tampereen parkkipirkkojen innokkuus on tosiaan maankuulua ja heillä olisikin hyvä olla kaupunkimarkkinointiin liittyviä tehtäviä. Jotkut kaupungit jakavat sakon lisäksi myös pysäköintiin liittyviä karttoja ja muita oppaita tuulilasiin. Miten olisikaan hienoa, jos saisikin sakon, mutta myös alennuskupongin Särkänniemeen.
VastaaPoistaKoko pysäköinnin valvonta tulisi uudistaa Suomessa kovalla kädellä ja aloittaa määrittelemällä niin pysäköinnin kuin sen valvonnan tarkoitus.
VastaaPoistaOnko kunnan järjestämä pysäköinnin tarkoitus olla kannattavaa liiketoimintaa vai tukea asukkaiden ja vierailijoiden liikkumista ja paikallista liiketoimintaa, jotka tuottavat rahaa kunnan kassaan välillisesti?
Onko valvonnan tarkoitus maksimoida tuottoa kunnalle vai taata sujuva ja turvallinen liikkuminen kaikille, niin autoille kuin myös kevyelle liikenteelle, julkiselle liikenteelle jne?
Mutta tuskin sitä tapahtuu, taitavat tuotot olla tärkein asia joten samaa rataa jatketaan...
Hyvää huomenta.. Kävi muuten sama homma tänä aamuna. Menin salille kuudelta ja seitsemältä oli jo lappu tuulilasissa. Sellainen mielenkiintoinen juttu tähän liittyy, että parkkiautomaateissa lukee edelleen että maksullinen pysäköinti alkaa klo 8:00, kyltissä edellisessä risteyksessä lukee alkumisajaksi klo 6:00. Tuskinpa reklamointi asiassa kuitenkaan paljon kuitenkaan auttaa..
VastaaPoista