Amerikkalainen Foursquare on suosittu sijainnin jakamiseen perustuva some-palvelu. Käyttäjät voivat kertoa kavereilleen sijaintinsa sekä jättää paikkoihin liittyviä suosituksia. Hänestä, joka kirjautuu paikkaan muita useammin, tulee paikan pormestari ("Mayor"), mikä luo pientä kilpailuhenkeä käyttäjiin.
Paikkapalvelut olivat suosittuja pari vuotta sitten, jolloin niitä syntyi kuin sieniä sateella. Yksi ensimmäisiä oli Googlen oma Latitude. Facebook lisäsi paikkatiedon kaikkiin status-päivityksiin. Foursquaren tärkein kilpailija oli Gowalla, joka pisti juuri pillit pussiin. Tiettävästi myös Instagramin perustajat harkitsivat yhtenä vaihtoehtona sijaintipalveluihin ryhtymistä, mutta valitsivat onnekseen toisin.
Paikkapalvelut liittyvät oikeisiin kohteisiin ja kauppoihin, joten niissä on selvä ansaintalogiikka. Esimerkiksi K-Market Musta Pekka saa ilmaista mainosta tyytyväisten asiakkaiden kommenteista ja valokuvista.
Foursquare voisi toimia myös sähköisenä kanta-asiakaskorttina. Se tietää, kuka asiakkaista on oikeasti kantasellainen. Hesburgerin vitriinissä onkin palvelun merkki:
Kirjautumalla Hesburgerissa Foursquareen voi saada näytölle digitaalisen tarjouksen:
Mobiilitarjoukset voivat olla sidottuja aikaan, paikkaan ja jopa yksittäiseen käyttäjään.
Viime aikoina on epäilty, ettei paikkatiedoista ehkä sittenkään tule odotetunkaltaista isoa bisnestä. Myös huoli tietosuojasta on lisääntynyt, eikä syyttä.
Ei riitä, että on aina tavoitettavissa, on tarve kertoa myös missä on. Toisaalta poistaa
VastaaPoistakyselyn "missä sää oot"