Matti Apunen kehuu Hesarin kolumnissaan Itsetietoista, röyhkeää, mainiota! espanjalaisen Guggenheimin museon maasta taivaaseen. Tai oikeastaan hän ei kehu museota vaan arkkitehti Gehryä: Apunen halajaa Helsinkiin valtavaa, loistavaa, uljasta rakennusta, joka auttaisi Helsinkiä selviämään kaupunkien välisessä imagokilpailussa ja tekisi vaikutuksen turisteihin. Itse taiteesta ja museon sisällöstä Apunen viisaasti vaikenee.
Jos kyse on vain WOW-rakennuksesta (versaalit tarkoituksella), miksi sen pitäisi edes olla museo? Voisimme rakentaa Helsinkiin hulppean stadionin (kuten Pekingin Linnunpesä) tai maailman korkeimman tornin (kuten 830 metriä korkea Burj Khalifa Dubaissa).
Voisimme rakentaa mitä tahansa itsetietoista ja röyhkeää... jos meillä vain olisi siihen varaa. Kun talouden painopiste siirtyy länsimaista Aasiaan ja Lähi-Itään, mukana menee myös tarve pullistella ja kohentaa kansallista itsetuntoa mahtipontisilla rakennuksilla. Aikoinaan New Yorkissa oli maailman korkein toimistorakennus, nyt Lähi-Itä ja Aasia kilpailevat uusista ennätyksistä. Yhä korkeampiin rakennuksiin ei ole mitään todellista syytä, ne edustavat puhdasta näyttämisen tarvetta.
Apunen uskoo, että yksi museo käänsi Bilbaon taantuvasta teollisuuskaupungista moderniksi menestyjäksi. Hän unohtaa kaikki muut kaupunkiin tehdyt investoinnit. Helppoahan tämä olisi, jos yhdellä rakennuksella mistä tahansa kaupungista saataisiin kaupallinen menestys. Silloin meillä olisi Gehryn WOW-rakennelmia joka niemennotkossa ja saarelmassa.
"Uskommeko, että kulttuuri voi olla oikea bisnes?" Apunen kysyy kolumninsa lopuksi. Jos Apunen EVAn johtajana itse uskoo näin, museoprojekti löytää helposti rahoittajat kantamaan taloudellisen riskin. Silloin tie on auki Guggenheimille ja vastaavia WOW-rakennuksia kannattaa pystyttää myös Tampereelle, Turkuun, Jyväskylään... ja tietysti Poriin, johon Apunen itse Bilbaon rinnastaa.
Kannattaa tosin pitää kiirettä tilauksen kanssa, sillä Gehry on jo 82-vuotias, eikä todennäköisesti ehdi piirtää enää kovin monta WOW-rakennusta.
En voisi olla enempää samaa mieltä Petterin kanssa. Olen kauhun ja epäuskon sekaisella kummastuksella seurannut Guggenheim hypetystä, jonka kärjessä tuntuvat olevan Jussi Pajunen ja Hesari. Muitakin kuorossa laulajia löytyy.
VastaaPoistaOsakemarkkinoilla pätee, että kun tuulipukukansa alkaa ostaa jotain osaketta, niin veijarit ovat jo myyneet omansa. Uskon saman pätevän Guggenheimiinkin. Kun Helsingillä ei ole Guggenheimia myytäväksi (onneksi), niin jättämällä asia tähän selvittäisiin tästä kylmästä kylvystä vielä pelkällä säikäshdyksellä kuin urheilijapojat aikoinaan TV:n. tietoiskussa.
Guggenheimin taloudellisista vaikutuksista tiedetään varmasti vain se, että nyt "selvityksiin" käytetyt 2 miljoonaa ovat vaatimaton summa siihen nähden, mitä on tulossa. Tulopuolesta ei ole mitään takeita. Ei mitään. tietysti voidaan esittää, kun (toivottavasti kuitenkin jos) museo joskus valmistuu, että kaikki Helsinkiin Keravaltakin K-junalla töihin tulleet tulivat vain Guggenheimia katsomaan - ulkoa päin.
Suomalaisia viedään tässä kuin pässiä narussa teuraalle. Armeliantia, mitä voisi toivoa, olisi rukkaset Guggenheimilta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Lypsävää lehmää vain ei ole tyylinä lopettaa, ennen kuin se tulee mahoksi.
Ei tässä ole mitään ongelmaa, kunhan yritykset rahoittavat hankkeen ilman julkista tukea. Jos se on niin mieletön rahasampo kuin väitetään, EVAn johtajalla tuskin on vaikeuksia rahoituksen keräämisessä.
VastaaPoistaPullistelkoot rakennuksilla ne, joilla on siihen resursseja.
Tässä pitäisi kyllä päättäjät haastaa testaamaan ideansa kannattavuus. Jos edes kolmasosa rahoituksesta tulee yksityiseltä sektorilta (eikä miltään voittoa tavoittelemattomilta säätiöiltä), niin hankkeeseen varmaan kannattaa julkisenkin tahon lähteä.
VastaaPoistaTampereelle on jo suunnitteella oma WOW rakkennelma, keskusareena pilvenpiirtäjineen: http://www.tampereenkeskusareena.fi/files/65/textsize/Church_1280.jpg
VastaaPoistaTampereellahan on jo WOW-rakennus: Näsinneula. Muistan vielä sen suuren huomion, jonka se valmistuessaan sai. Mutta ei torni silti Tampereen taloutta pelastanut, eikä torni ole muutenkaan ollut mikään rahasampo. Hieno se kyllä on (verrattuna vaikka Tukholman Kaknästornetiin), Gehrykin olisi tyytyväinen. Lienee tuttu myös Apuselle?
VastaaPoistaMahtaisiko Guggenheim aversiollasi olla jotain tekemistä sen kanssa, että Gehry (alkuperäinen nimi Goldberg) ja Guggenheim ovat juutalaisia? Erkki Tuomiojakin haluaa lopettaa Israelin "apartheit-valtiona"ja kieltää jenkkikoneiden lennot Suomeen.
VastaaPoistaEikä Gehry kaikkia Guggenheim-museoita ole suunnitellut,
Vuonna 1959 valmistui arkkitehti Frank Lloyd Wrightin suunnittelema Guggenheim-museorakennus Central Parkin reunaan Fifth Avenuelle.
Ööh...pahoittelen edellistä kommenttiani (nolona).
VastaaPoista(Wanhan oikeistolaisen miehen aamuäreyttä luettuaan aamun hesarista Tuomiojan lausunnon)
Olen aivan samaa mieltä blogi-isännän kanssa GUggenheimista.
VastaaPoistaBilbaossa ei todellakaan ole kyse pelkästä rakennuksesta vaan kokonaisen kaupunginosan uudelleenrakentamisesta, eikä Bilbao-efektin voi olettaa toistuvan: http://mpra.ub.uni-muenchen.de/12681/1/MPRA_paper_12681.pdf
Sitä paitsi olen varma että Suomeen on mahdollista rakentaa vain standardilasilaatikoita.
Tampereen WOW-rakennus on muuten Metso-kirjasto.
Tässä mallia WOW-rakennuksista, joita voisi rakentaa vaikka mihin - ne ovat valloittavia! http://iliketowastemytime.com/10-strangest-buildings-world
Joku päivän hesarissa ehdottaa Guggenheimia Poriin. Kyllähän pääkaupunki on ainoa sen arvoinen paikka ja riittävä kävijämäärä, kukapa risteilylaivaturisti jonnekin maakuntakaupunkiin lähtee puolen päivän vierailullaan?
VastaaPoistaHesarin yleisönosaston kirjoittajalla oli hyvä pointti, sillä Apunen kirjoitti kolumnissaan: Minä olen yksi niistä miljoonasta turistista, jotka vuosittain vaeltavat tähän Espanjan Poriin.
VastaaPoistaJos Bilbao-efekti ylipäätänsä on toistettavissa, sitä pitäisi kokeilla kehityksestä pudonneessa kaupungissa -- ei valtion pääkaupungissa.
Museota Helsinkiin haluavat eivät luota Bilbao-efektiin vaan heillä on omat motiivinsa.