Linkit

keskiviikko 22. syyskuuta 2010

Ajatuksia autottomana päivänä

Autoilijalla ei juuri ole ystäviä. Kaikkialla muistutetaan, miten haitallista henkilöauton omistaminen ja käyttö on. Valvontaa, rajoituksia ja maksuja tulee koko ajan lisää.

Ainoa ystävä on verokarhu. On autoveroa, käyttövoimaveroa, ajoneuvoveroa ja ties mitä veroa.

Isossa ja harvaanasutussa maassa henkilöautolle ei juuri ole vaihtoehtoja. Suurissa kaupungeissa tilanne voi olla erilainen, koska julkinen liikenne on olemassa ja yleensä jopa toimii. Mutta sekään ei ole ihmelääke. Liikennepolitiikan lopullisena tavoitteena ei voi olla joukkoliikenteen lisääminen vaan kaiken konevoimin tapahtuvan liikkumisen vähentäminen.

Ironista kyllä, vihreiden kansanedustajat ovat eduskunnan ahkerimpia taksinkäyttäjiä. On helppo vaatia muita siirtymään joukkoliikenteeseen, kun itselle järjestyy kyyti ovelta ovelle aina tarvittaessa - ja lasku menee veronmaksajille.

Iltalehden selvityksen mukaan eduskunnan tuorein taksikuningas on vihreiden Pekka Haavisto. Hän oli ajanut vuoden seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana taksilla 4723 euron arvosta. - Ohoh, olipa yllätys, mutta tämä on ollut hirveän kiireinen vuosi. Minulla on ollut esityksiä ja esitelmiä sun muuta, Haavisto kommentoi lehdessä.

Entä me tavalliset työntekijät, joilla myös on kiire, ja jotka joudumme maksamaan matkat kaikkine haittaveroineen ihan itse? Löytyisikö meidän kiireelle ymmärrystä vihreiltä? Vai onko joukkoliikenne ainoa kansalle hyväksyttävä liikkumisen muoto?

7 kommenttia:

  1. Niin jos tässä maassa oikeasti olisi joukkovoimaa niin JOKAINEN joka joutuu väkisin kulkemaan AUTOLLA töihin, tekisi pienen tempauksen. Pitäisi OIKEAN autottoman päivän tai vaikka kaksi... Katotaan sitten miten suu menee mutruun kun koko kansatalous pysähtyy kuin seinään...

    Selittäisi vain työnantajalle että nyt ei kumitassu kulje mihinkään ja en pääse sinne kun täällä kehä III ulkopuolella EI ole joukkoliikennettä.

    Ehkä tuollanen tempaus pistäisi myös arkadianmäen idiootit katsomaan asiaa uudesta vinkkelistä. Että eihän me haluta MAKSAA työnteosta. Vaan homman pitäisi mennä niin päin että meille maksetaan työnteosta. Ensi vuonna kun tulee nuo taas kerran vihreät muutokset, kuten se paska E5 bensa pumppuihin, pistää ihan oikeasti miettimään, kannattaako tässä maassa töitä tehdä enää ollenkaan. Ei mulla ainakaan ole varaa siihen että jokaikinen vuosi tasaiseen tahtiin työntekokulut ovat NOUSEET, eikä loppua näy. Vaihtoehtoja ei myöskään ole eikä tule, vaan jokapäiväinen 30-kilometriä suuntaansa on ajettava. Tai onhan vaihtoehto, pitäisi muuttaa. Mutta en halua muuttaa vain sen takia kun työmarkkinat ovat nykyisin niin epävakaita. Ei viitsisi koko aika muutella. Isoissa kaupungeissa taas ei ole työntekokulut ryöstäytyny käsistä - vaan asumiskulut. Eli niin tai näin - asuit missä tahansa - se maksaa tässä maassa aivan liikaa.

    Ehkä pitäisi harkita vankilajärjestelmän elätiksi. Tekisi jonkin niin ison rikoksen, että voi istua seuraavat 10 vuotta linnassa. Saa syödä neljä kertaa päivässä laadukasta ruokaa ja pelata pleikkarilla. Lämpöä ja valoa riittää eikä tule yhtään laskua postilaatikkoon. On muuten aika varteenotettava vaihtoehto kun tää nk. "normaalielämä" on ihan oikeasti tehty vuosi vuodelta sietämättömämmäksi.

    Ei me nuoret HALUTA maksaa TEIDÄN vanhojen muumioiden virheitä! Me halutaan SAMAA MITÄ TEKIN. Hienot virat taksiseteleineen, purjeveneet pihaan sun muuta. On aika tekopyhää että ainoat ketkä asioita täällä päättää on juuri noita keille on jaettu kaikki ja se kaikki MEIDÄN kustannuksella. Kun me täällä tapellaan PERUSASIOISTA! Siitä että saa ruokaa pöytään ja on varaa edes käydä hitto TÖISSÄ! ja on varaa maksaa ne vuosi vuodelta korottuvat niin työnteko kuin asumiskustannukset sekä kaikenhiton korruptio karkkiverot.

    Ei ole todellakaan lottovoitto syntyä suomeen. Suomessa elämiseen tarvitaan nykyisin lottovoitto!

    VastaaPoista
  2. Vihreiden ympäristönsuojelulogiikka on se, että luontoa suojellaan, kunhan se ei ole liian vaivalloista.

    Ensimmäinen hyvä esimerkki on tämä taksin käyttö. Keskustassa paikasta a paikkaan b pääsee näppärästi julkisilla tai kävellen/pyörällä, mutta siitä olisi liikaa vaivaa -> cityvihreä käyttää mieluummin taksia.

    Toinen esimerkki on Ville Niinistön lentely Suomen ja Ruotsin välillä. Lentäminen saastuttaa huomattavasti enemmän kuin laivalla kulkeminen, mutta koska laivamatka on hidas ja vaivalloinen, Ville käyttää aina lentokonetta. Ruotsin vihreitä edustavan vaimonkin mielestä tämä on ihan ok.

    Samalla logiikalla voi huoletta heittää ongelmajätteet normaalien roskien sekaan (ongelmajätteen toimittaminen oikeaan paikkaan kuitenkin on melko vaivalloista) ja sen jätesäkin voikin sitten heittää maantieltä metsään, kun kaatopaikalle vienti olisi niin paljon vaivalloisempaa.

    VastaaPoista
  3. "Liikennepolitiikan lopullisena tavoitteena ei voi olla joukkoliikenteen lisääminen vaan kaiken konevoimin tapahtuvan liikkumisen vähentäminen."

    Onko apostolinkyyti sitten kokoomuksen mielestä ainoa kansalle hyväksyttävä liikennemuoto?

    Ihmisten, ideoiden ja tavaroiden vapaa, helppo ja halpa liikkuminen on vapauden, demokratian ja hyvinvoinnin tae.

    Meidän ei tulisi etsiä vaihtoehtoja yksityisautoilulle vaan tehdä siitä ympäristölle vähemmän vahingollista.

    VastaaPoista
  4. Ihmisten, ideoiden ja tavaroiden vapaa, helppo ja halpa liikkuminen on vapauden, demokratian ja hyvinvoinnin tae.

    Onnistuipas joku anonyymi tekemään hienon käsitehirviön.

    VastaaPoista
  5. Itse olen tähän asti äänestänyt kokoomusta. Itse asiassa se ehdokas - jota olen äänestänyt on toiminut kaikessa suhteessa loistavasti! Petteri Järvistä en edes voisi äänestää koska asun eri vaalipiirissä. Oma ehdokkaani on siis toiminut jo toista kautta täysin moitteetta. Poissaolotilastoissa ehdotonta kärki (häntä) päätä. Valitettavasti suomen vaalijärjestelmä on sellainen että EN voi enää äänestää tätä loistavaa ehdokasta. Itse puolueen agenda on ajautunut jo niin kauaksi suomalaisesta arjesta. EN halua tukea esimerkiksi nykyistä valtiovarainministeriä millään tavalla, en ole äänestänyt TÄTÄ HENKILÖÄ (eli Kataista), enkä koskaan äänestäisi edes KOIRANvirkaan tässä valtakunnassa. Sellanen pepsodent hymy joka ensin selittää että "ei koske suomea". sitten vain puolessa vuodessa saa asiat täysin vituilleen ja tämän jälkeen vielä lahjoittaa tuosta vain pepsoden hymyn saattelemana SEITSEMÄN MILJARDIA täysin kankkulan kaivoon... tällaista puoluetta ei voi äänestää. On tietty sanomattakin selvää että mikään valtapuolue ei saa mun ääntäni enää... Olkoot sitten kokoomus, keskusta tai vihreät... Ja olkoot minkälaisia ehdokkaita tahansa.

    Tästäeteenpäin mun ääneni saa PERUSSUOMALAISET... alkaen seuraavista vaaleista. Olkoot heidän agendansa ihan mitä tahtoo ja ehdokas ihan minkälainen tahansa niin pelkästään periaatteellisesta näpäytyksestä äänestän "ruotsidemokraatteja". Etsin vain äänestyskopin listasta sen ylimmäisenä olevan perussuomalaisten ehdokkaan ja tämä numero piirtyy kuponkiin!

    Sääli että läpimädän sekavan vaalisysteemin vuoksi en voi äänestää hyvää EHDOKASTA. Ja lähes vuosikymmenen hyvää työtä tehnyttä aikaisemmin äänestämääni HENKILÖÄ. Puolue meinaan unohtaa kuunnella tämän henkilön hyvin viisaita lehdissäkin kerrottuja kannanottoja. Eli yhtä tyhjän kanssa äänestää hyvää ehdokasta kun puolue liihottelee ihan missä sfääreissä tahtoo eikä kuuntele "kansan" eli minun tahtoa.

    Nimimerkillä: äänestän VARMASTI!

    Ja suosittelen samaa muillekkin, ja miettikää PUOLUE tarkkaan - älkää niinkään ehdokkaan omia lurituksia.

    VastaaPoista
  6. Mihin Katainen lahjoitti seitsemän miljardia?

    VastaaPoista
  7. Markuksen kanssa aika samanlaisia ajatuksia. Sillä erotuksella että voisin ja haluaisin äänestää Petteriä mutta en äänestä samoista syistä kuin Markus. Ja ääneni kohdekin on jo parit viime vaalit ollut sama kuin Markuksella.

    VastaaPoista