Toimistoni lähellä on kaartuva mäki, jonka päällä on hevostalli. Autojen nopeuden laskemiseksi mäkeen lisättiin jokin aika sitten kaksi töyssyä molemmille kaistoille.
Jostain syystä töyssyt rakennettiin siten, etteivät ne ulotu tien reunasta toiseen, vaan molemmilla kaistoilla on omat töyssynsä. Niiden väliin jää leveä, lähes auton mentävä rako.
Onkin jo helppo arvata, miten autoilijat ovat reagoineet töyssyihin. Sormituntumalta yli puolet autoilijoista kiertää töyssyjen välistä keskiviivan päältä. Mitäpä sitä suotta hidastamaan ja jousitusta kuluttamaan, kun hidasteen voi kiertääkin. Kas näin:
Kun liikennettä on paljon -- myös vastakkaiseen suuntaan -- tai tien ylittää pyöräilijöitä, herää kysymys onko töyssyistä turvallisuuden kannalta enemmän haittaa vai hyötyä:
Kuvasarja osoittaa, miten hankalaa turvallisuuden parantaminen on. Olipa kyse sitten liikenteestä tai tietoturvasta, käyttäjä pyrkii kiertämään epämiellyttäviksi kokemansa järjestelyt ja menemään yli sieltä, missä aita (tai töyssy) on matalin.
Turvallisuus on 80 % psykologiaa ja vain 20 % tekniikkaa.
Toisesta suunnasta tulevilla töyssy onkin suojatien jälkeen? Nyt en oikein ymmärrä.
VastaaPoistaÄlä välitä, en minäkään :-)
VastaaPoistaHuomasin itsekin hiljattain, että tuon kohdan voi ajaa noinkin. Olen pahoillani. Onneksi en kuitenkaan päässyt kuvaan.
VastaaPoistaTöyssyt on luultavasti tehty noin, jotta kuorma-autoilla, jotka ovat henkilöautoja leveämpiä, töyssy olisi vaimeampi. Kuorma-autollahan töyssy iskee paljon voimakkaammin kuin henkilöautoilla.
"Toisesta suunnasta tulevilla töyssy onkin suojatien jälkeen?"
Joissakin kohti on jostain syystä töyssy sekä ennen suojatietä että sen jälkeen. Yksikin töyssy riittäisi, jos suojatie on rakennettu sen päälle.
Tekisin töyssyn niin, että siinä olisi matalammat urat kuorma-autoille, mutta ne olisivat niin kapeat, että henkilöautoilla ainakin toinen rengaspari menisi korkeasta kohdasta.
Kotikadulla Kirkkonummelakin oli jokunen vuosi sitten tuollaiset idioottitöyssyt. Muutaman vuoden valituksen jälkeen tulivat järkiinsä ja rakensivat kunnolliset koko tien levyiset töyssyt.
VastaaPoistaei se mitään, jos töyssy on suoraan suojatien jälkeen - jarruttamaan joutuu kuitenkin jo todennäköisesti enne suojatietä
VastaaPoistaTehdäänkö noita pieniä töyssyjä vain autojen hajoittamistarkoituksessa?
VastaaPoistaTöyssyn pitäisi olla koko tien levyinen ja toteutettu siten ettei kuormattukaan auto saa pohjakosketusta.
HAH täällä tehtiin joskus aikanaan kuningasidea. Koko keskustie viljeltiin täyteen kavennuksia... Sitten joka kavennuksen kohtaan laitettiin järjettömät ratapölkyn paksuset puutolpat pystyyn... Noh se idea oli ihan loistava niin kauan kunnes tuli ensimmäiset lumipyryt ... Pylväiden heijastinnauhat eivät sitten näkyneet - eikä liiemmälti tummanruskeaksi maalatut puupylväätkään... Tuli se mälli vakuutusyhtiöille ja kaupungille niin kalliiksi että vähin äänin katosivat ensin puupylväät ja sittemmin turhat kavennukset ...
VastaaPoistaTaisipa tulla aikamoisia henkilövahinkojakin kun airbagit possahti naamalle ja autot oli aivan tuusannuuskana. Lumilanaaja pamautti parit pylväät keskelle tietä poikittain niin että parista autosta meni alustat aika kelpoon kuntoon... Samainen lanaaja taisi raapia parit liikenteenkaventajatkin keskelle tietä... Tuli sellanen liikenneonnettomuus suma yhden lumisen yön takia "turvallisuuden parantamisen" vuoksi ettei tosikaan...
Joten siis - kaikessa suhteessa moiset ratkaisut on täysin idioottimaisia... En ymmärrä miten mikään taho voi tuolleen ihan tietentahtoen rikkoa toisen omaisuutta ... olkoot pyrkimykset sitten kuinka hyvät tahansa olevinaan ...
Hmm... Ottamatta kantaa autoilijoiden ajolinjoihin, sanoisin, että tuo kuvakavalkaadi täyttänee henkilörekisterilain tarkoittaman henkilörekisterin määritelmän, joten sinulla varmaankin on esittää meille myös henkilörekisteri seloste? Jos ei ole niin suosittelisin ainakin sumentamaan nuo autojen rekisterikilvet noista kuvista. Rekisterinumerolla nimittäin voidaan yksilöidä henkilö, eikä sillä ole merkitystä esiintyykö henkilö kuvassa vai ei. Rekisteri on jo syntynyt. Seloste taas määrittelisi mm. sen kuinka henkilötiedot voidaan rekisteristä poistaa..
VastaaPoistaJoskus, aikoja sitten, nuorena poikana kaverit huomasivat, että jos töyssyistä ajaa (huomattavaa) ylinopeutta (esim 80 km/h 50 km/h alueella) ne eivät vaikuta kuskiin ollenkaan. Vain renkaat nousevat ylöspäin jousituksen ja iskunvaimentimen tehdessä työtä, kiitos massan hitauden.
VastaaPoista" Anonyymi sanoi...
VastaaPoistaJoskus, aikoja sitten, nuorena poikana kaverit huomasivat, että jos töyssyistä ajaa (huomattavaa) ylinopeutta (esim 80 km/h 50 km/h alueella) ne eivät vaikuta kuskiin ollenkaan. Vain renkaat nousevat ylöspäin jousituksen ja iskunvaimentimen tehdessä työtä, kiitos massan hitauden.
"
Allekirjoitan sikäli, että tuo testattiin myytinmurtajissa aikoinaan jossain jaksossa. Ja tulos oli että jos tiellä on esim nimismiehenkiharaa tai pahoja kuoppia, autoon tulevat vauriot VÄHENEVÄT nopeuden kasvaessa... Eli jos ajaa hitaasti, auto on paljon kauemman aikaa kyseisessä kuopassa kuin se että se vain jyrähtää siitä yli ilman että edes "huomaa" kuoppaa. Olen myös testannut itse tätä teoriaa talvipolanteisilla teillä ja tuntuu toimivan...
Olarissa on, tai oli ainakin aiemmin pari töyssyä mitoitettu niin, että niistä pystyi linja-auto ajamaan hidastamatta.
VastaaPoistaMinulta jäi tästä logiikka avautumatta. Uskovatko liikennesuunnittelijat, ettei linja-auto olekaan vaarallinen, kun se lävähtää pienen koululaisen "otsaan"? Tavoitteena tuntui olevan välttää onnettomuuksia vain henkilöautojen kanssa.
En tiedä missä tilassa ne ylä-Olarin töyssyt nyt ovat, kun en ole siitä vuoteen ajanut.
No ainakin Olarin Ylismäentien töyssyt ovat nykyään siinä kunnossa, että omalla autollani niistä selviää vähimmällä röykytyksellä ajamalla suurinpiirtein rajoitusnopeutta.
VastaaPoistaHarmittaa vaan kun edellä ajavat yleensä hidastavat aivan tolkuttomasti niin, että huomio on pakko siirtää suojatien reunojen tarkkailusta edellä ajavien nopeuden tarkkailuun.
"kuvakavalkaadi täyttänee henkilörekisterilain tarkoittaman henkilörekisterin määritelmän, joten sinulla varmaankin on esittää meille myös henkilörekisteri seloste?"
VastaaPoistaHöpöhöpö, kyllä julkisella paikalla saa ottaa toimituksellista käyttöä varten valokuvan, jos haluaa. Ei pari valokuvaa mitään rekisteriä muodosta.
Idioottimaisuus on lisääntynyt liikenteessä.
VastaaPoistaJalankulkijat ylittävät suojatiet punaisella tai autoilijat eivät huomioi liikennevalottomia suojatietä ylittäviä jalankulkijoita. Autoilijat osoittavat piittaamattomuutta liikenteessä rikkomalla toistuvasti liikennesääntöjä tai aiheuttamalla vaaratilanteita itselleen ja toisille.
Ja jos autoilija törmää 'vahingossa' jalankulkijaan autoilijat pakenevat onnettomuuspaikalta.
###
"Dippainssi kirjoitti...
VastaaPoista"kuvakavalkaadi täyttänee henkilörekisterilain tarkoittaman henkilörekisterin määritelmän, joten sinulla varmaankin on esittää meille myös henkilörekisteri seloste?"
Höpöhöpö, kyllä julkisella paikalla saa ottaa toimituksellista käyttöä varten valokuvan, jos haluaa. Ei pari valokuvaa mitään rekisteriä muodosta.
"
Juuri näin. Julkisella paikalla otetut kuvasarjat saa julkaista, ja se EI tee kuvasarjasta rekisteriä.
Terveisin
ammattikuvaaja
18. toukokuuta 2009 blogikirjoituksessa "Numerosokeutta nopeusvalvonnassa" Järvinen kirjoitti:
VastaaPoista"Auton rekisterinumero päättyi -196. Alkuosaa en viitsi kirjoittaa, koska tietosuojavaltuutettu on aikoinaan ojentanut minua asiasta: auton rekisterinumero on lain tarkoittama henkilötieto."
Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri :)
VastaaPoistaOnhan näitä hidasteita. Eräässä paikassa oli tehty shikaani, hidastemutka. Ulkokaarteeseen puolen kuution kokoisia kiviä ehkä puoli metriä kadun reunasta. Sellaisia jotka talvella peittyvät lumen alle. Ensin niihin osui liukkaiden tullen tasaisin välein henkilöautoja. Mutta kun paikallinen bussi romuttui niin kivet katosivat heti seuraavana keväänä.
VastaaPoista