Linkit

keskiviikko 19. elokuuta 2009

Kuinka pitää salaisuus nettiaikana? Kysy Canonilta

Kuinka pitää uudet tuotteet salassa aivan julkistushetkeen asti? Kysykää Canonilta. Paitsi etteivät he tietenkään kerro. He osaavat pitää salaisuuksia.

Tänään oli valokuvaharrastajien odottama päivä, sillä Canon julkisti uusia kameroita. Spekulointi uusista malleista alkaa netissä jo kuukausia etukäteen, mutta arvailut ovat puhdasta fantasiaa. Kukaan ei tiedä. Mistään ei vuoda. Se on hämmästyttävää, sillä kameroillakin on oltava beetatestaajia ja koekuvaajia. Ehkä Canonin NDA:t uhkaavat vuotajia seppukulla. Tai urakierrolla kamikaze-lentäjäksi.

Tänään julkaistut uutuudet olivat pokkarikameroita, tulostimia ja muita pienlaitteita. Harrastajien eniten odottamia uusia järjestelmärunkoja tai objektiiveja julkistettu lainkaan. Niiden osalta spekulointi jatkuu netissä entistä villimpänä.

Tämän päivän uusissa tuotejulkistuksissa oli muutamia yllätyksiä. Canonin vuosi sitten julkistama pokkarimalli G10 sai seuraajan nimellä G11. Siinä, missä G10:ssä oli 14,7 megapikseliä, G11:ssä niitä on peräti 10. Siis tosiaankin kolmannes vähemmän! Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun kameravalmistajan uudessa mallissa on edeltäjää vähemmän kuvapisteitä.

Jess! Vihdoinkin älytön kilpa yhä suuremmista megapikselimääristä näyttää päättyneen. Ja syytä onkin: pudottamalla pikselien määrän 10 miljoonaan Canon on pystynyt parantamaan kameran herkkyyttä. ISO 1600 luvataan nyt tuottavan yhtä puhtaan kuvan kuin ISO 400 aiemmin. Tämä on erittäin tervetullutta kehitystä.

Toinen kiinnostava uutuus oli S90, joka tarjoaa paitsi ennen näkemättömän valovoimaisen (F2.0) laajakulman (28 mm) myös uudenlaisen käyttöliittymän: toimintoja ohjataan objektiivin ympäröivää rengasta kääntämällä. Tai no, eihän se mitään uutta ole -- samaa tekniikkaa käytettiin mekaanisissa kameroissa vuosikymmenten ajan.

Retroilu onkin päivän sana. Moni jo kertaalleen käytöstä poistunut ratkaisu tulee takaisin hieman uudessa muodossa. Ehkä Canonin seuraavassa G-sarjan kamerassa on enää kahdeksan megapikseliä, sitten kuusi, viisi, neljä, kolme...

Kunnes eräänä päivänä julkaistaan todellinen yllätys: kamera, joka ei tarvitse muistikorttia lainkaan. Kuva tallentuu nimittäin valoherkälle filmille :-)

5 kommenttia:

  1. Itse asiassa Canon on joutunut toteuttamaan eräänlaisen, ei seppukun, mutta sanotaanko ronskin giljotiinituomion saadakseen aikaan nykyisen suht hyvin pitävän salaisuuden verhon. Joitakin vuosia sitten eteläisen Euroopan Canon-maahantuojat kehuskelivat etukäteen muutamilla uusilla ammattimalleilla, ja tiedothan levisivät saman tien pitkin internetiä. Taisi olla Kreikan Canon, jolle lankesi rangaistuksena tavaratoimitukset kuukausikaupalla muiden jälkeen. Taisivat Kreikan pojat käydä mielenkiintoisia keskusteluja fotokauppiaiden kanssa selitellessään miksi tavaraa ei ole...

    VastaaPoista
  2. Päinvastaiseen suuntaan salaisuuksien pitämisessä on mennyt Nokia. Aiemmin uusista kapuloista ei tihkunut mitään, nyt näyttää aina olevan jotai vihiä muutamaa viikkoa ennen julkistusta. Joko joku työntekijä on alkanut vuotamaan tai sitten tämä on harkittu markkinointistrategia. Saadaanhan vuodoilla tuplajulkisuus - otsikoihin päästään ennen ja jälkeen julkistuksen.

    Otan myös lämmöllä vastaan Canonin uusien mallien ominaisuudet. Valovoimaa ja kohinattomuutta kaivataan aina, harvemmin pikseleitä.

    VastaaPoista
  3. Olisi hauska tietää, ovatko Nokian vuodot harkittua virusmarkkinointia vai tahattomia lipsahduksia. Ainakin ennen Nokia oli tiukkana tietojen suhteen - se mm. purki työntekijänsä työsuhteen, kun tämä oli laittanut nettiin julkistamattomalla kännykällä otettuja valokuvia (ei siis kuvia itse laitteesta).

    Nyt Nokian tulevasta laitteesta voi lukea jopa Iltalehdestä: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1721749

    VastaaPoista
  4. Kameravalmistajien pikselikilvan loppuminen olisi hyvä asia, varsinkin kun nykyisten pokkarien kokoisissa kennoissa pikselien määrän kasvattaminen alkaa tulla tiensä päähän jo fyysikaalisistakin syistä. Epäilen, että markkinointiosastot ovat tästä eri mieltä. Kasvava pikselimäärä on ollut helppo myyntiargumentti kuluttajakaupassa, kuten joskus gigahertsit tietokoneita markkinoitaessa, ja markkinointiosasto ratkaissee näissä tuotekehityksen suunnan.

    Olisi kyllä hyvä, jos digipokkarien suunnittelussa keskityttäisiin yleisemminkin kuvien laatuun ja kameran käytettävyyteen numerologian sijasta.

    S90 näyttäisi olevan suora vastaus Panasonicin LX-3:lle, jossa on yhtä valovoimainen, mutta laajakulmaisempi objektiivi ja jokseenkin saman kokoinen kenno.

    VastaaPoista
  5. Uskon, että asiakkaat ovat itsekin jo kyllästyneitä megapikselikisaan. Useimmat ostavat jo toista tai kolmatta pokkariaan ja tietävät, ettei megapikseleistä ole todellista hyötyä - päinvastoin, ne kasvattavat kuvien koon epäkäytännöllisen suureksi.

    Millä pokkarikameroiden valmistajat sitten kilpailevat jatkossa? Valovoimalla, laajakulmalla, käytettävyydellä, pirteillä väreillä (katsokaa vaikka Canonin pokkarimallistoa!) ja kosketusnäytön kaltaisilla uusilla ominaisuuksilla. Tällainen kehitys on plussaa asiakkaille.

    VastaaPoista