Ateistien mainoskampanja Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästäsi herätti äskettäin runsaasti keskustelua -- eikä ihme, liikutaanhan siinä Perimmäisten Kysymysten Äärellä. Mediaa näytti kiinnostavan erityisesti se, miten bussikuskit (joista useat ovat uskonnollisia maahanmuuttajia) suhtautuvat asiaan.
Olemme tottuneet siihen, että jehovat ja mormoonit kiertävät ovelta ovelle tyrkyttämässä omaa sanomaansa. Ateistit ovat tähän saakka pysyneet hiljaa. Nyt heillä on oma mainoskampanjansa. Mutta jokin siinä falskaa.
Yksinkertainen slogan ei ole kotimaista keksintöä, vaan se on suora käännös alkuperäisestä englantilaisesta kampanjasta ("There's probably no God. Now stop worrying and enjoy your life"). Sana todennäköisesti on herättänyt keskustelua muuallakin. Jos kerran jumalan olemassa olemattomuus on vain todennäköinen asianlaita, miten viisasta on julistaa asiaa suureen ääneen bussin kyljessä?
Ostaisitko lipun lentoyhtiöltä, jonka slogan olisi Meidän koneemme tuskin putoavat? Henkilön, jolla on kanttia antaa tuonpuoleisuuteen asti ulottuvia neuvoja, sietäisi olla varma asiastaan -- edes omasta mielestään. Nekin matkasaarnaajat, jotka kiertävät ovelta ovelle uskoaan tyrkyttämässä, ovat satavarmoja omasta asiastaan (vaikka on selvää, että ainakin toinen heistä on väärässä).
Ilmeisesti todennäköisesti-sana on lisätty mainokseen, jotta sitä ei voitaisi kieltää katteettomana tai harhaanjohtavana. Mutta silti se kuulostaa falskilta.
Myös sloganin loppu herättää ihmetystä. Lopeta murehtiminen ja ala nauttia elämästä. Tarkoittaako tämä sitä, että uskovaiset elävät murheessa eivätkä pysty nauttimaan elämästä? Omat havaintoni ovat pikemminkin päinvastaisia: ihminen haluaa uskoa päämäärään ja tarkoitukseen. Oma nautinto ja elämästä nauttiminen ovat sellaisenaan huonoja päämääriä.
Lopeta murehtiminen ilmastonmuutoksesta, huomisesta ja maailman ongelmista -- niinkö? Kuluta ja nauti elämästä, kun vielä voit. Sitäkö mainos yrittää sanoa?
Uskonto tai uskonnottomuus ei ole mainosasia.
Maailmankatsomuksia, sekä poliittisia että uskonnollisia, on mainostettu maailman sivu.
VastaaPoistaMyös jumalankieltäjillä on oikeus tasa-arvoon.
Valitettavasti tasa-arvoperiaate ei mene kaikile jakeluun.
Ostaisitko kaljaa firmalta joka on mainostanut vuosikymmeniä valmistavansa todennäköisesti maailman parasta olutta?
VastaaPoistahttp://www.carlsberg.com/
Koko kampanja on käsittämätön ! Kenelle se ylipäätään on suunnattu ? Suurin osa ihmisistä yrittää ilman kehoitustakin nauttia elämästä, mutta murheita ei pääse kukaan pakoon - uskoi Jumalaan tai sitten ei. Murheet ja huolet kun ovat osa tätä ihmiselämää.
VastaaPoistaItseasiassa tämä mainoskampanja kohdistaa terävimmän kärjensä suoraan Jumalaa kohti. On ikäänkuin Jumalan vika, että ihminen murehtii. Jätä siis Jumala ja syö ja juo - ja nautiskele niinkuin kaikki muutkin. Usko Jumalaan on heille jotain samaa kuin istua kiikkustuolissa ja mutista masentuneena: "Minä vaivainen, vain mato, matkamies maan...".
Olen samaa mieltä Järvisen kanssa, ettei sen enempää uskonto (eikä edes usko) tai uskonnottomuus ole mainosasia. Kaikki tyrkyttäminen on kammottavaa. Tosin mitä Jumalaan uskomiseen tulee, niin ellei Jumala itse vedä ihmistä luoksensa, saa trakuja kanniskella ja ovikelloja soitella maailman tappiin asti. Muu mainostaminen saattaa ajan kanssa tepsiäkin.
No niin, tästä voi rivien välistä lukea että itse uskon Jumalan olemassaoloon. Sen ei pitäisi häiritä ateisteja, sillä omapahan on "murheeni". Jos asiaa katsoo (yritän katsoa) sivusta, niin pohjimmiltaan kyse on tästä - kumpikin sanoo: "Minä tiedän mikä sinulle on hyväksi".
Jumalaa ei voi mainostaa.
Niin on tehty, ja tämä ateistien mainos on vastaveto sille.
Mutta se on samaa mainostamista kuin uskovien vaahtoamisetkin.
Mainokset toimivat tavaroissa, joita voi ostaa ja jotka samalla ovat tuotteen julkituomista yleisölle. Mutta vielä kerran: Jumalaa ei voi mainostaa, eikä ateismia.
Ei kaiketi tämä kommenttini ollut mainostamista...eihän... :)
Jannelle: Ateisteilla on sama tilanne kuin Carlsbergilla - olutta ei voi mainostaa maailman parhaaksi, koska sitä ei pysty osoittamaan todeksi. Sen sijaan luultavasti maailman parhaaksi voi mainostaa.
VastaaPoistaOn kuitenkin ihan eri asia mainostaa "luultavana" makua kuin esim. lentoturvallisuutta tai ihmishenkeä.
Anonyymeille: murehtimisen kytkeminen uskontoon nostaa ainakin itselläni karvat pystyyn ja kääntää koko mainoksen ateisteja itseään vastaan.
Mormoni lähetyssaarnaajat ovat tavalla toisella olleet osa Suomea 1850-luvulta lähtien, vaikka varsinainen näkyvä toiminta alkoi toisen maailmansodan jälkeen. Vuosisadan vaihteessa (1900) pohjoismaista muutti yli 30 000 mormonikäännynnäistä Yhdysvaltoihin. Oman ”nopean ja epätieteellisen” päätelmän mukaan jossain vaiheessa 1850 – 1900 luvun välillä pohjoismaalaiset sekä heidän ensimmäisen polven jälkeläiset edustivat vähintään 25% Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon (Mormoni kirkko) jäsenistöstä. Jos mukaan laskettaisiin muut eurooppalaiset siirtolaiset ja heidän lapsensa luvun täytyy olla jossain 80 -90 % kieppeillä. Mormonien juuret ovat siis Euroopassa erityisesti Brittein saarilla ja pohjoismaissa. Ihmisten siirtolaisuuteen on varmasti ollut monia syitä, mutta pohjoismaalaisten mormonien suhteen yksi merkittävin syy maasta lähtöön lienee ollut se, että heillä, kuten muilla valtion uskonnoista poikkeavilla uskonnoilla ei ollut tuohon aikaan oikeutta harjoittaa uskoaan julkisesti.
VastaaPoistaItse palvelin suomalaisena lähetyssaarnaajana Kaliforniassa 1993 - 1995. Oville emme ehtinee useinkaan kolkuttaa, koska varsinaista opetustyöstä ja humanitaarista vapaaehtoistyötä riitti. Päivääkään en vaihtaisi pois noista vuosista.
Suomessa tuota kolkuttamista lienee vähemmän nykyään. Käsitykseni mukaan 2000- luvulla on ollut jaksoja, jolloin Suomessa lähetystyöstä vastuussa oleva henkilö on sen ovelle kolkuttamisen kieltänyt lähes kokonaan. Toki samaan hengenvetoon on todettava, että tämä oville kolkuttaminen on juurtunut niin syvään mormonilähetyssaarnaajakulttuuriin, että sitä on aika vaikea käsitteenäkin kitkeä pois. Mutta jos joku mormoni nuori mies tai nainen, joka on tullut vieraaseen kulttuuriin, koputtaa ovelle ja yrittää vaikealla suomen kielellä kertoa asiansa, ja jos teillä on aikaa niin avatkaa ovenne ja kuunnelkaa hetki sillä tämä varmasti piristää lähetyssaarnaajan päivän. Sitä paitsi, olen ollut ko. kirkon jäsen koko ikäni, enkä tunne ketään, joka olisi vastoin omaa tahtoaan liittynyt mormoni kirkkoon.
http://www.mormonit.fi/tietoja-kirkosta.html
- Matti
Petterille: Mitä peijakkaan tekemistä jumalan olemisella tai olemattomuudella on ihmishengen kanssa? Ihmisiä kaatuu maailmassa päivittäin kuin heinää eivätkä tuhannet eri jumalat piittaa pätkääkään.
VastaaPoistaMielenkiintoinen artikkeli:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tieteilij%C3%B6iden_esitt%C3%A4m%C3%A4_uskontokritiikki
Uskonnot väittävät tietävänsä, mitä tapahtuu ihmishengelle sitten kun elämä loppuu.
VastaaPoistaMieleenjäävin uskonnollinen slogan oli se, jonka näin jo koululaisena: "Missä vietät ikuisuutesi?".
Itse tulkitsin mainoksen ennemminkin huonosti kohdennetuksi. "Todennäköisesti" ja "lopeta murehtiminen" näin saarnaamisena kuorolle: henkilöt jotka ovat hyvin tietoisia ateismistaan tai agnostismistaan lienevät sen verran tiedeorientoituneita, että heille asian varmana pitäminen tuntuisi falskilta. "Emme voi tietää, mutta mikään ei viittaa siihen että Jumalaa olisi. Älkäämme siis pelätkö vain teoreettisesti mahdollista helvettiä (niin kuin emme pelkää meteoriittikuolemaakaan)." Puree niihin jotka jo ajattelevat niin, mutta ei käännytä ketään.
VastaaPoistaTämän takia näin kampanjan motiivinkin pikemminkin mielenilmauksena uskonnollisen tasavertaisuuden nimissä, en käännyttämisenä.
Se nyt vaan on niin, ettei ateismi vaadi mitään todisteluja. Se ei yritä väittää minkää olemassaoloa. Uskonnot ovat ainoa asia maailmassa, mitä ei tarvitse todistaa. Johan nimikin sen sanoo - on kyse uskomisesta eikä mistään tieteellisestä. Itse ainakin olen ateisti kunnes toisin todistetaan.
VastaaPoistaPuheenvuoro jää harmittavan ontoksi. Järvistä siis häiritsee että kampanjan järjestäjät ovat älyllisesti rehellisiä ja myöntävät etteivät voi todistaa jumalan olemattomuutta. Jos taas kampanjan järjestäjät olisivat tehneet väitteen "Jumalaa ei ole olemassa", piikiteltäisiin nyt siitä, että ateismi on yhtä dogmaattinen ja epärationaalinen kuin uskonnot.
VastaaPoistaElämästä nauttiminen viittaa helvetin tuliin. Kampanjassa on tehty virhelaskelma, jos se on yliarvioinut kohdeyleisönsä kyvyn tehdä tämä mielleyhtymä. Tietysti sitä yleisöä joka ei halua ymmärtää, on mahdoton miellyttää, oli sanoma sitten mitä tahansa.
Teit loppuun väitteen "uskonto tai uskonnottomuus ei ole mainosasia", mitä et vaivautunut perustelemaan. Haluat siis rajoittaa sananvapautta kun kyse on uskonnoista? Vai oliko tämä vain toteamus, ettet hyväksy julkista keskustelua Jumalan olemassaolosta? Jokainen saa osallistua keskusteluun jos haluaa, tai olla osallistumatta. Ei minua erityisesti häiritse että postiluukustani tipahtaa Vartiotorni-merkkisiä saunansytykkeitä kerran kuussa.
Kampanja on mielestäni kuitenkin hoitanut tehtävänsä, sillä se on herättänyt keskustelua, mikä taisi olla tarkoituskin.
Ihmisen pojat ovat yhtä, ja minä olen yhtä heidän kanssaan.
VastaaPoistaMinä pyrin rakastamaan, en vihaamaan;
Minä pyrin palvelemaan, en vaatimaan palvelua;
Minä pyrin parantamaan, en vahingoittamaan.
Anna kivun tuoda sille kuuluva palkintonsa – valon ja rakkauden.
Anna Sielun hallita ulkoisen muodon ja elämän ja kaikki tapahtumat, Ja tuoda esiin rakkauden joka on ajan tapahtumien taustalla.
Anna Vision tulla ja sisäinen näkemys.
Anna tulevaisuuden seistä paljastettuna.
Anna sisäisen yhteyden näyttäytyä ja ulkoisten välirikkojen hävitä.
Anna Rakkauden vallita.
Anna kaikkien ihmisten rakastaa.
Ei me Ateistit kielletä Jumalan olemassa oloa, mutta siitä on vaan niin hepposet todisteet sen takia emme siihen usko. Sen takia siinä bussin kyljessäkin lukee probably.. On tyhmää olla ahdasmielinen myös omassa aatteessaan.. Ei se sen kummempaa ole
VastaaPoista