Uutisia sähköisten palvelujen ongelmista riittää näköjään joka päivälle. Tuoreimmassa tapauksessa Itella lähetti pari tuhatta sähköistä Visa-laskua Netpostissa väärille vastaanottajille.
Syitä palvelujen virheisiin voi olla useita. Onko käyttäjien määrä kasvanut niin paljon, että se alkaa näkyä virhetiheydessä? Onko taustalla säästöt, joita on haettu ulkoistamalla koodausta Intiaan ja muihin halvan työn maihin? Vai onko sähköisissä palveluissa nykyään niin monta osapuolta, että kaikkia on vaikea saada toimimaan virheettömästi yhteen?
Palvelujen tökkiminen herättää aina huolestuneisuutta ja vähentää kansalaisten luottamusta. Jos palvelut ovat niin reikäisiä, että ne kaatuvat ihan itsekseen, minkälaisia mahdollisuuksia se avaakaan hakkereille ja rosmoille?
No, tuorein uutinen kertoo Amazon-verkkokirjakaupan kaatuneen mystisesti parin tunnin ajaksi. Jos edes nettikaupan tunnetuin nimi, jolla ei varmasti ole puutetta rahasta tai osaamisesta, ei saa kauppaansa toimimaan aukottomasti, mitä mahdollisuuksia on meillä pienen Suomen toimijoilla?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti