Suomi on sääntöjen maa ja suomalaiset noudattavat niitä yleensä kiltisti. Niin minäkin. Aina joskus malja vuotaa kuitenkin yli. Viime viikolla niin tapahtui ostoskeskuksen Prismassa, jossa itsepalvelukassojen perään on äskettäin lisätty kuitilla avattava portti.
Ymmärrän kauppiaan tuskan, kun suomalaiset huijaavat ja kävelevät portista ulos maksamatta. Tavallaan silti oma vika, kun ensin siirrytään itsepalveluun ja sen jälkeen havaitaan, mihin se johtaa. Kaikenlainen näpistely ja pieni vilppi on viime vuosina lisääntynyt, syitä voi jokainen miettiä. Yllättävää kyllä, jo 20 vuotta sitten suomalaiset olivat Euroopan näpistelytilastojen kärkipaikoilla. Se siitä suomalaisen rehellisyyden myytistä.
Oli iltapäivä ja itsepalvelukassoilla ei ollut juuri ketään. Ostin kaksi 150-senttistä loisteputkea ja maksoin ne automaatilla, rypistin varmaan kuitin alitajuisesti kuten olen ennenkin tehnyt. Kävelin portista ulos edellisen asiakkaan perässä.
Automaateilla päivystänyt myyjätäti huomautti kärkkäästi, että kuitti pitää aina näyttää lukijalle. Ei auttanut, että näytin sen auliisti hänelle, hän ei halunnut edes katsoa: kuitti kuuluu näyttää lukulaitteelle. Kyse on kaupan säännöistä, aivan kuten kaupalla on oikeus kieltää koirien tulo myymälään.
Kaupasta ei saa varastaa, ja koirakieltokin on selkeästi merkitty jo ennen kauppaan tulemista, mutta missä on määrätty, että kuitti pitää näyttää lukulaitteelle? Sitä myyjä ei yksilöinyt sen tarkemmin, vetosi vain sääntöihin ja sanoi, ettei hän niitä itse keksinyt. Vetosin siihen, etten ollut tehnyt mitään sopimusta kaupan kanssa, enkä edes nähnyt velvoittavaa ohjetta.
Koska muita ihmisiä ei ollut, hänellä oli hyvin aikaa keskustella asiasta kanssani vaikka kuinka pitkään. Lopulta kävin näyttämässä kuittia portin ulkopuolelta kurottaen, jotta ohje tuli muodollisesti täytettyä, ja lähdin putkien kanssa pois.
Tällaiset episodit ovat typerää ajan hukkaa, mutta silti joskus kannattaa käyttää omaakin harkintaa eikä vain noudattaa pikkutarkasti sisäisiä ohjeita.
Kävin vielä jälkikäteen tarkistamassa, miten kuitista on ohjeistettu. Kaupan sisäänkäynnillä ei mitenkän.
Koirakielto on selkeästi merkitty jo ennen kauppaan saapumista. |
Pikakassan ohjeissa kerrotaan, ettei käteistä voi käyttää maksamiseen ja että osa tuotteista vaatii henkilökunnan hyväksynnän.
Itsepalvelukassoilla ohjeistetaan vain ostosten käsittelyä. |
Se tärkein: kuitinlukija.
Lue kuitin viivakoodi. |
Missään ei ole velvoittavaa ohjetta, että jokaisen pitää näyttää kuitti automaattiselle portille. Eikä siitä mitään hyötyä olisikaan, sillä portti ei tarkista, mitä asiakas on ostanut ja ovatko kaikki tuotteet mukana. Pitäisikin kokeilla, riittääkö edellispäivän tai vielä vanhempi kuitti portin aukaisuun.
Oikeastaan vaatimus kuitista tuntuu ylipäätään hölmöltä paperin tuhlaukselta, kun muutoin olisi mahdollista tyytyä sähköiseen kuittiin.
Mutta näin on joku hyväksi katsonut, ja toiset sitä haukan lailla valvovat.
Teit "sopimuksen" kävelemällä kauppaan sisään, tälle on oma terminsäkin eli konkludenttinen sopimus.
VastaaPoistaJos kaikista ohjeista olisi kyltti, niitä ei kukaan kuitenkaan lukisi. Kaupan on pakko luoda sääntöjä, jotka on tehty syystä, ei asiakkaiden kiusaksi. Itse pidän siitä, että kaikki noudattavat niitä. Itsepalvelukassatyössä on oltava tarkkaavainen ja tuo kuitti helpottaa heidän työtänsä.
VastaaPoistaNo Suomessa en ole vielä törmännyt siihen, mitä Costco'n myymälöissä mm. Kanadassa mm. BC:n ja AB:n puolella, molemmissa kerran kummassakin ko. liikkeissä käydessä.
VastaaPoistaEn tiedä kuinka pysyvä on käytäntö, mutta kahdesti on käynyt niin että ulos tullessa kassarivistön jälkeen lähestyy henkilö, joka kohteliaasti on kysynyt (englanniksi tietty) "Anteeksi, että häiritsen, mutta saisinko nähdä kuittinne." Ja sitten kun hänelle antaa kuitin, niin hän pyytää sivummalle ja pyytää näyttämään ostetut tuotteet ja vertaa, että ne on lyöty kassaan oikein. Samoin he näyttivät katsovan, että kassissa ei ollut mitään mitä ei olisi kuitilla.
Kieltämättä olin ensimmäisellä kerralla hieman hämillään, että mistä on kyse. Autoon päästyäni siellä odotellut ja maassa pitkään asunut sisko totesi että se on osa heidän sisäistä valvontaa. Poimivat ulos tulevasta asiakasvirrasta tietyn osuuden tarkastettavaksi. Poimittavien asiakkaiden ulkoisella olemuksella ei ole merkitystä, eli eivät profiloi vaan niin ja niin monennen asiakkaan tarkastettavaksi.
Tämän kaltainen saattaisi aiheuttaa jonkin verran parran pärinää Suomessa ainakin aluksi, ennen kuin siihen totuttaisiin. Vai mitä arvelette?
Ainakin Tampereella Keskon Citymarketissa portista on voinut kävellä edellisen asiakkaan perässä ilman mitään ongelmaa eikä myyjät ole sanoneet yhtään mitään.
VastaaPoistaSen verran on kuitenkin selvinnyt että kuitti kelpaa vain kerran. Kertaalleen vaimon kanssa oltiin ostoksilla, maksoin, ja oli asiaa vessaan. Vaimo jäi pakkaamaan kamoja kasseihin. Näytin kuittia lukijalle, annoin vaimolle, astuin ulos. Hänen antamanaan kuitti ei enää kelvannutkaan. Eli ilmeisesti kuitin numero ei anna kävellä ulos kuin kerran.
K-ryhmän pikakassoille on ainakin tullut ohje säilyttää kuitti.
VastaaPoistaKuitin säilyttäminen on tarpeen, jos vartija haluaa tarkistaa onko kaikki tuotteet viety kassan kautta.
VastaaPoistaInsinöörilogiikkaani ei mahdu ajatus kaupan sopimuksesta. Ymmärtäisin, jos kuittiskanneri tekisi jonkin tarkistuksen ostojen oikeellisuudesta, mutta se on käsittääkseni pelkkä portin avaaja. Jos portti on auki muutenkin, missä sopimuksessa velvoitetaan näyttämään kuittia skannerille, joka ei varsinaisesti tee mitään?
X:ssä oli taannoin keskustelu, jossa henkilö oli saanut sakot muistaakseni Alepasta näpistyksestä, skanneri ei ollut skannannut kaikkia tuotteita.
VastaaPoistaOlen olettanut että tärkeintä on maksaa kaikki tuotteet.
Nopean googlauksen mukaan on jo "yleistä", että osa tuotteista on jäänyt näpistelijöiltä skannaamatta ja on punnittu vääriä tuotteita.
Poimivat ulos tulevasta asiakasvirrasta tietyn osuuden tarkastettavaksi. Poimittavien asiakkaiden ulkoisella olemuksella ei ole merkitystä, eli eivät profiloi vaan niin ja niin monennen asiakkaan tarkastettavaksi.
VastaaPoistaTätä tapahtuu Suomessa pikakassoilla. Minulta on pari kertaa myyjä penkonut kassin sisällön, tosin hyvin pintapuolisesti. Ilmeisesti kone arpoo, kenen kasseja kopeloidaan.
Ainakin K-kaupoissa on itsepalvelupäätteitä, jotka satunnaisesti ja toisaalta jonkin algoritmin mukaisesti kutsuvat myyjän paikalle. Itselleni näin on käynyt silloin, kun ostoksia on ollut vain muutama. Ihan ymmärrettävää, että tekoäly epäilee silloin vilppiä ja kutsuu myyjän tarkistamaan. Tällaisella tarkistuksella on merkitystä ja sen funktio on helppo ymmärtää maalaisjärjellä ilman sopimustakin.
VastaaPoistaTätä tapahtuu Suomessa pikakassoilla. Minulta on pari kertaa myyjä penkonut kassin sisällön, tosin hyvin pintapuolisesti.
VastaaPoistaEi myyjillä ole taskujen/kassien tarkastusoikeutta.
Ainakin K-kaupoissa on itsepalvelupäätteitä, jotka satunnaisesti ja toisaalta jonkin algoritmin mukaisesti kutsuvat myyjän paikalle.
VastaaPoistaTossa tuntuu pätevän tosiaan "jos varastat, ota sit kerralla enemmän". Kun menee perheen viikkoruokaostosten kanssa itsepalvelukassalle (liukuhihnalliset itsepalvelukassat on pariskuntana mahtavia, toinen pakkaa, toinen lastaa hihnalle ja skannaa), ja maksettavaa on > 100 EUR, ei ole kertaakaan tullut myyjää pitämään tarkastusta.
Mutta käyt hakemassa kesäkuumalla pari jäätelötuuttia niin heti napsahtaa satunnaistarkastus.
Insinöörilogiikkaani ei mahdu ajatus kaupan sopimuksesta. Ymmärtäisin, jos kuittiskanneri tekisi jonkin tarkistuksen ostojen oikeellisuudesta, mutta se on käsittääkseni pelkkä portin avaaja. Jos portti on auki muutenkin, missä sopimuksessa velvoitetaan näyttämään kuittia skannerille, joka ei varsinaisesti tee mitään?
VastaaPoistaEiköhän siinä ole ideana se, että portista ei kävellä läpi ilman kuittia ostoksia maksamatta. Samoten kone pitää kirjaa siitä, että kuitin ottaneet on myös näyttänyt sitä skannerille, jotta myös vahingossa toisen perässä poistuneet jää kiinni. Jos joku poistuu kuittia näyttämättä, niin silloin ei voi tietää onko se kädessä oleva kuitti juuri tältä ostoskerralta vaiko jokin vanhempi. Ruuhkatilanteessa ihmisen on paljon helpompi valvoa että kassalta poistutaan vain kuittia näyttämällä, kuin että valvotaan onko poistunut henkilö todellisuudessa maksanut ostoksensa kassalle.
Eihän tämä valvonta ole kuin rehellisiä ihmisiä varten. Näpistelijäthän voi edelleen latoa tavaroita taskuun maksamatta entiseen malliin. Toki tuo on henkilökunnan osaamattomuutta jos sitä ei osata selittää asiakkaalle niin että tarkoitus tulee ymmärretyksi.
"Insinöörilogiikkaani ei mahdu ajatus kaupan sopimuksesta."
VastaaPoistaEntäs mahtuuko ajatus selaimen "keksien" hyväksymisestä joka ikinen kerta tai käyttöoikeussopimusten hyväksymisestä aina kun asentaa uuden päivityksen ohjelmaan?
Evästeiden hyväksyminen ei ole sopimus; siinä annan suostumuksen (ja sekin on helppo kiertää kenenkään valvomatta) evästeiden asettamiseen ja lukemiseen, mutta itse en sitoudu mihinkään.
VastaaPoistaOhjelmistolisenssit ovat vähän eri asia, niissä ostat jotain ja maksat siitä. Erilaiset "hyväksy klikkaamalla OK" ovat käsittääkseni hyvin epämääräisiä kuluttajan tapauksessa. Yrityksillä on toisin.
Takavuosina Lontoossa ohikulkija teki "sopimuksen" vanhimman lapsensa luovuttamisesta vastineeksi wifi-yhteyden käytöstä. Arvaa mikä tällaisen "sopimuksen" painoarvo oli?
en käytä tästä syystä mitään pikakassoja tai itse palvelukassoja, sen verran hajamielinen (en tarkoituksella) niin kauppa (s- tai k- mafiat) voi syyttää varastelusta, yleensä muutenkin kaupassa asiointi sen verran vastemielistä suomessa, että yritän koko kaupassa olon aikana keskittyä ajattelemaan jotain muuta samalla.
VastaaPoistaJouduin juuri eilen K-kaupassa odottelemaan pitkähkön tovin pikakassalla, koska kone oli arponut minulle satunnaistarkastuksen. Luulin ensin painaneeni jotain väärää nappia, sillä automaatin ilmoitusta ei tullut luettua sen pidemmälle kuin "myyjä kutsuttu". Vasta kun myyjä vihdoin tuli tulin katsoneeksi tekstin loppuun ja huomasin, että tuollainen satunnaistarkastus on olemassa. Myyjä kysyi, oliko minulla jokin ongelma. Sanoin, ettei tietääkseni; kone vain "hälytti". Hämmentynyt hetki. Juu, ostoksia minulla oli 3 kpl.
VastaaPoistaJoissakin K-kaupoissa liian vähät ostokset laukaisevat satunnaistarkastuksen melkein aina. Toisissa K-kaupoissa tätä ei tapahdu koskaan. Ilmeisesti kauppias voi itse säätää niitä makunsa mukaan.
VastaaPoista"ONKO SULLA KORTTIA " kaupan kassan esittämän kysymyksen takia ryhdyin käyttään pikakassaa mutta näköjään tuohonkin on saatu asiakkaita kyykyttävä toiminto. Vielä kun Alkoholin myyntiä laajennetaan, niin johan onkin saatu aikaiseksi maailman tyytyväisimmälle kansalle kyykytystä kerrakseen.
VastaaPoistaMinä olen pikakassoja käyttänyt niiden tulosta asti ja jatkuvasti, enkä koskaan ole joutunut minkäänlaiseen tarkastukseen. Tiesin, että asia on olemassa, mutta en vain ole joutunut. Silläkään ei ole ollut merkitystä onko vain yksi tuote vai kaksi pussillista tavaraa. Mutta yhden asian olen kyllä aina tehnyt, olen "hidas" kun teen sitä prosessia. Eli voi olla, että tässä pikakassojen "tekoälyssä" on myös jonkinlainen ajastinmekanismi. Jos asiakas on hirveän nopea, silloin kassa voi hälyttää. Eli kun ottaa tuotteen kerralla hitaan rauhallisesti korista tai kärrystä ja ajaa sen viivakoodin läpi ja laittaa pussiin tuote kerrallaan, kassa ei välttämättä välitä asiasta niinkään. Eli kassakoneen "äly" voi laskea myös suuren nopeuden "riskin tuojaksi", asiakas on silloin yleensä refleksinomaisesti tekemisissä asian kanssa eikä se ole kovin tarkkaa ja virheiden mahdollisuus lisääntyy.
VastaaPoistaToisekseen, ihmettelen kyllä suuresti myös sitä asiaa, että asiakkaallahan ei ole oikeutta tehdä edes pientä virhettä. Suomen lainsäädännöstä on kokonaan kadonnut se, että rikoksen tekemisen tunnusmerkki on myös niin sanottu tuottamuksellisuus (eli tahallisuus). Jos asiakas unenomaisesti vahingossa vetääkin viivakoodin ohi "joka puolella piipityksiä kuunnellen" kiireessä tuotteita ja jotain jääkin kuittaantumatta, silloin asiakasta kohdellaan näpistelijänä eli varkaana. Sama koskee vaikka epähuomiossa tehtyjä punnituksia tai vastaavaa, eli vähän kaikkea missä asiakas on joko nyt tai jo reilusti aikaisemmin pistetty palvelemaan itse itseään. Kuitenkaan kauppias ei missään tilanteessa koskaan ole varas tai näpistelijä, vaikka jatkuvasti on kaiken maailman hinnoitteluvirheitä. Kassalla on eri hinnat kuin hyllyn reunalla, pääasiallisesti aina kauppiaan eduksi. Aina on syynä se, että ei ole ehditty tai huomattu pistämään järjestelmään (Iltapäivä neljältä ei kukaan ole huomannut tai huomauttanut?). Mutta juju on se, että vaikka kauppias kyörää asiakkaitaan miten huvittaa, ei tule poliisi paikalle. Tulee vain, jos asiakas on jotain tehnyt.
Kauppiaat nyt koittaa kovasti säästää kuluissa tuomalla näitä pikakassoja ja mekanismeja, missä asiakkaat tekisi työntekijöiden työt. Voi melkein arvata, että tulevaisuuden suunnitelmissa oli sama kuin pankeillakin. Hankkiutua työntekijöistä eroon mekanismilla "asiakkaat palvelee itse itseään ja maksaa vielä siitä pankille/kaupalle". Kuitenkin, taisivat globaalisti tuoda asian väärään aikaan, hieman liian myöhässä (tai aikaisessa, riippuu tulkinnasta). Globaali köyhyys lännessä on kasvanut samaa tahtia kohisten ja köyhille tuppaa tulemaan nälkä. Eli voidaan ajatella, että asia olisi ehkä voinut toimia maailmassa kymmenen vuotta aikaisemmin. Mutta nyt ihmiset ulkomaillakin on kodittomina, ilman työtä ja tulevaisuutta niin mitä kaupat voi odotella? Noh ehkä niitä yhdysvaltojen tapaisia koko kauppojen "loottauksia" seuraavaksi.
Siis miten pikakassa säästää jos siellä on henkilö tarkistamassa/neuvomassa/korjaamassa että pikakassa maksu toimii.
VastaaPoistaKokeilkaapa sitä että ostatte tuotteita ja maksatte ne yksi kerrallaan jolloin saatte esim. 5 tai 10 kuittia. Yhdellä avataan porttia ja loput jää avaamatta. Jos joku tulee ihmettelään niin sanotte että "juusto on siskolle ja tahtoi kuitin", "leipä on äidille ja tahtoi kuitin" jne.