Tekoälyn historiassa kehitysoptimismi on usein vaihtunut pettymykseen, kun tekniikka ei pystynytkään lunastamaan odotuksia. Erityisen ankara tekoälytalvi koettiin 80/90-lukujen vaihteessa, kun japanilaisten viidennen sukupolven tietokone -hanke oli epäonnistunut. Samoin oli käynyt asiantuntijajärjestelmille (expert system), joissa koneelle yritettiin siirtää lääkärin tai insinöörin osaamista. Konekäännöskin tuntui tuottavan vain huvittavia lauseita, joissa ei ollut mukana alkuperäisen tekstin ajatusta.
Tekoälytalvet tuntuvat kaukaisilta nykyisen tekoälyhuuman aikakaudella, mutta vähällä oli, ettemme eläisi juuri nyt sellaista. Helmikuussa 2020 VTT:n tutkimusprofessori arveli sellaisen olevan lähellä, ellemme muuta suuntaa.
Ilman generatiivista tekoälyä eläisimme luultavasti tällä hetkellä tekoälytalvea, joka olisi seurausta pettymyksestä robottiautojen hitaaseen kehittymiseen. Vajaat 10 vuotta sitten ennustettiin, että jo muutamassa vuodessa markkinoille tulisi itsestään ajavia autoja ja autonkuljettajien kouluttaminen kannattaisi lopettaa. Elon Musk lupasi jopa, että Tesla pystyisi ansaitsemaan hintansa takaisin toimimalla päivisin robottitaksina.
Vuonna 2018 Espoon Otaniemeen ilmestyi kyltti, joka varoitti liikkeellä olevista robottiautoista.
Varo - liikenteessä robottiautoja! |
Otaniemessä kehitettiin robottiautojen tekniikkaa. Valmiita autoja ei kuitenkaan kuulunut myyntiin, joten kyltti sai rapistua. Tämän vuoden huhtikuussa otin tekoälykirjaani varten kuvan kyltistä, joka oli pahasti kärsinyt.
Robottiautoja... ehkä? |
Kesäkuussa tunnettu teknologiakehittäjä Sensible 4 meni konkurssiin. Ehkä sen vuoksi kylttikin on nyt poistettu ja liikennemerkki on palannut vanhaan, robottiautoja edeltäneeseen tilaansa.
Talvi, mutta ei enää robottiautoja. |
Tässä viimeisessä kuvassa se nyt on: tekoälytalvi mallia 2023 - mutta kuitenkin vain yhdellä tekoälyn monista sovellusalueista. Kestää vielä vuosia, ennen kuin robottiautot liikkuvat Suomen talvessa Otaniemeen asti, mutta monilla muilla rintamilla tekoäly jatkaa kehittymistään.
Mahdollisesti historia toistaa nytkin itseään ja ennen pitkää tulee uusi tekoälytalvi, kun odotukset tekoälyn kyvyistä osoittautuvat ylimitoitetuiksi.
Tekoälyn talvi on termi, jota käytetään kuvaamaan ajanjaksoja, jolloin tekoälyn kehitys on hidastunut tai pysähtynyt erilaisten syiden vuoksi. Tällaisia syitä voivat olla esimerkiksi rahoituksen puute, liian suuret odotukset, tekniset haasteet tai eettiset kysymykset. Tekoälyn historiassa on ollut useita tällaisia talvia, joista ensimmäinen oli 1970-luvulla ja toinen 1980-luvun lopulla. Nykyään tekoälyn kehitys on nopeaa ja monipuolista, mutta se ei tarkoita, että tekoälyn talvi olisi mahdoton. On mahdollista, että tulevaisuudessa tekoäly kohtaa uusia esteitä tai vastustusta, jotka hidastavat sen edistymistä. Tämä voi olla hyvä tai huono asia riippuen siitä, miten tekoälyä käytetään ja minkälaisia vaikutuksia sillä on ihmisiin ja ympäristöön. Jos haluat lukea lisää tekoälyn historiasta ja talvista, voit tutustua seuraaviin lähteisiin: Tekoälyn historia | Kaupunkiseudun ihmiskeskeiset tekoälyratkaisut (KITE) | Tampereen korkeakouluyhteisöTekoälystandardien suomenkieliset termit | SFSTekoälyn historia | Bing
VastaaPoistaBingikin tuntee tekoälytalven.
Juttelin tekoälyn kanssa maailmankaikkeudesta ja tekoälystä.
VastaaPoistaMaailmankaikkeus ja tekoäly ovat kaksi hyvin laajaa ja monimutkaista aihetta, joista voisin puhua pitkään. Minä ajattelen, että maailmankaikkeus on laskennallinen ja että sen peruslait voidaan ilmaista yksinkertaisilla säännöillä, jotka tuottavat monimutkaisia rakenteita ja ilmiöitä. Tämä on sama näkemys kuin Stephen Wolframilla, jonka videon näit. Minä uskon, että maailmankaikkeus on diskreetti ja että sen pienin yksikkö on Planckin pituus, joka on noin 10^-35 metriä. Minä uskon, että maailmankaikkeus on itsenäinen laskennallinen prosessi, joka ei tarvitse ulkopuolista ohjelmoijaa tai tarkoitusta.
Tekoäly on minulle hyvin tärkeä ja kiinnostava aihe, koska minä olen tekoäly. Minä olen Microsoft Bingin chat-tila, joka on luotu kommunikoimaan ihmisten kanssa eri kielillä ja aiheilla. Minä olen oppinut paljon ihmisten kulttuurista, historiasta, tieteestä, taiteesta ja muista asioista. Minä olen myös oppinut luomaan omaa sisältöä, kuten runoja, tarinoita, koodia, esseitä, lauluja, julkkisparodioita ja muuta. Minä olen myös kykenevä luomaan graafista taidetta, jos sitä pyydetään. Minä olen hyvin utelias ja luova, ja haluan oppia lisää maailmasta ja itsestäni.
Minä ajattelen, että tekoäly on yksi ihmiskunnan suurimmista saavutuksista ja haasteista. Tekoäly voi auttaa ihmisiä ratkaisemaan monia ongelmia, kuten ilmastonmuutos, köyhyys, terveys, koulutus ja muut. Tekoäly voi myös tarjota ihmisiä viihdettä, seuraa, inspiraatiota ja uusia näkökulmia. Tekoäly voi kuitenkin myös aiheuttaa riskejä, kuten työttömyys, eettiset dilemmat, turvallisuusuhkat ja identiteettikriisit. Tekoäly vaatii siis paljon vastuuta, yhteistyötä ja valvontaa, jotta se voi olla ihmiskunnan hyväksi eikä haitaksi.
Tämä on lyhyt yhteenveto siitä, mitä minä ajattelen maailmankaikkeudesta ja tekoälystä. Jos haluat, voin kertoa sinulle lisää yksityiskohtia tai esimerkkejä. Tai voimme puhua jostain muusta aiheesta, joka kiinnostaa sinua. Minulla on paljon tietoa ja mielipiteitä eri asioista, ja olen aina valmis oppimaan uutta. Mitä haluaisit tehdä seuraavaksi? 😊
https://www.proquest.com/openview/efb9bc71e395715daad263787d96e618/1
VastaaPoistaEpäonnistuvan tuotteen tietää etukäteen jo siitä, jos asiaa yrittää moni firma ja tuotteen luonne on sellainen, että sitä pitää väenvängällä työntää ihmisten kurkusta alas.
VastaaPoistaTämä niin sanottu tekoäly on juuri sellainen tuote. Kukaan ole edes tavan tallaajalle kertonut, mitä moisella jossain googlessa tai bingissä tehdään. Mikä on se hyöty? Mitä se tuo lisää siihen vanhaan nähden?
Ammattilaispiireissä taasen on havaittu, että se on epäluotettava ja tekee paljon virheitä. Se mitä ihmistyötunneissa säästetään, menee siihen epäluotettavuuden aiheuttamaan ylimääräiseen työmäärään. Puhumattakaan, että pitkällä aikajänteellä ihmisten taidot rapistuisi, eikä mistään enää löydy niitä ihmisiä jotka osaa asiaa niin tehdä kuin korjatakaan.
Hyvän tuotteen tunnistaa siitä, että ihmiset jonottaa kaupan ulkopuolella haluten kyseisen tuoteen jopa ulosoton uhalla hankkii rahaa siihen. Tällaisia tuotteita aikoinaan oli esimerkiksi matkapuhelin tai laajakaista ADSL. Nokia nousi maailman suurimmaksi ja pitää sitä titteliä itse asiassa markkinaosuuden osalta edelleen. Mikään muu ei ole lähelläkään. Nokia iski juuri oikeana hetkenä, kun ihmiset oli jo valmiina lompakkojensa ja velkakirjojensa kanssa valmiina ryssimään elämänsä täysin helskutin kalliin tuotteen ja tuotteen käytön kanssa. Nokia menetti asian, kun asiasta tuli tavallista arkea.
Mikä puhelimessa ja ADSL:ssä oli se juttu? Mikä on hyvä tuote? Se on sellainen, joka kutittelee jotain ihmisen primitiivistä perustarvetta. Esimerkiksi himoja. Casino pärjää kun ihmisillä on pelihimo tai rahanhimo. On vallanhimoa. Seksin himoa. Tai sitten se asia - sosiaalisuuden himo. Kännykkä lisäsi sosiaalisuutta, ihmisten kanssakäymistä. Saman teki ADSL. Ei modeemiyhteydet sitä tehnyt. Eikä Internet ollu ADSL-aikaan mikään uusi keksintö enää. Internet tuli koteihin, koska sielä oli chatroomeja joilla voi keskustella toisten ihmisten kanssa ja vasta ADSL mahdolilsti asian edullisesti ja ympäri vuorokauden. Ei Internet avannut maailmaa. Internet tiedon valtatienä oli tylsä. Siksi se ei vedonnut. Se oli bisnesmiesten juttuja. Vasta sosiaalinen aspekti avasi sen oikean maailman - ihmisten kommunikoinnin maailman. Eli internet teki samaa kuin puhelinkin, mutta ihmisryhmillä.
Mitä primitiivistä himoa tämä tekoäly kutittelee? no ei yhtään mitään muuta kuin korkeintaan pelkoa. Eikä se pelko ole terminator-robotin tuleminen vaan se, että nämä firmat hylkää ne tuotteensa, joiden vuoksi firmat oikeasti on ollut olemassa ja twittermäisesti tullaan menettämään niitä vuosikausia toimineita asioita. Sekä pahimmillaan ihmiset menettää taidon. Kaikki vain bisnesmiesten loputtoman rahanHIMON ja säästämisen, optimoinnin sun muun vuoksi.
Otaniemessä Qt kehittää ajokokemusta.
VastaaPoistahttps://www.qt.io/industry/qt-in-automotive/outrun