Tällä viikolla ensi-iltaan tuleva The Creator -elokuva on herättänyt ennakkoon paljon kiinnostusta. Ohjaajan aiempi työ Rogue One lasketaan niin suureksi meriitiksi, että se on nostettu melkeinpä elokuvan alaotsikoksi. Pääsin näkemään elokuvan etukäteen, suurelle yleisölle se avautuu 29.9.2023.
Elokuvan aihe on ajan henkeen sopivasti tekoäly ja alku suorastaan kliseinen. Tekoäly on räjäyttänyt ydinpommin Los Angelesin keskustassa, minkä vuoksi sen käyttö on kielletty länsimaissa. Aasiassa tekoäly on kuitenkin voimissaan. Se on tuottanut ihmisen kaltaisia robotteja, jotka on helppo tunnistaa pään takaosan läpinäkyvästä reiästä sekä reiän ympärillä pyörivistä renkaista. Paikalliset ihmiset suhtautuvat tekoihmisiin myönteisesti.
"Created to save/destroy us", elokuvan mainos Rautatieasemalla 27.9.2023 |
Yhdysvaltojen armeija pyrkii tuhoamaan Aasiassa piileskelevän tekoälyn tukikohdat ennen kuin tekoäly tuhoaa ihmiskunnan. Lähtökohta on tuttu, mutta sitten elokuva lähtee uusille urille, joista ei kannata paljastaa liikoja.
Julisteesta näkyy, että kaikkien tavoittelema tekoälyn huipennus on itse asiassa lapsi. Siinä vaiheessa elokuvan uskottavuus alkaa rakoilla, vaikka hienot visuaaliset tehosteet ja ainakin Imax-salissa hienosti kuulunut monikanavaääni vaientavat katsojan järkeilyt. Niitä ehtii pohtia sitten kotona leffan jälkeen.
Elokuvan kantavana voimana on perinteinen rakkaustarina. Se antaa motiivin yli kaksituntiselle rymistelylle, joka tiivistettynä on kuin Vietnamin sota robottiaikaan siirrettynä. Paikoin mieleen tulee Bladerunner ja Total Recall, jopa Starship Troopers.
Miten pieni lapsi voi olla avain maailman hallintaan ja tekoälyn tulevaisuuteen? Se on hyvä kysymys. Elokuvan antama vastaus on epäuskottava. Tapahtumien vyöryessä asiaa ei malta jäädä pohtimaan ja myöhemmin se hukkuu monien muiden loogisten mahdottomuuksien alle. Loppuhuipennuksessa epäuskottavuus kohoaa aivan uusille tasoille. Mikään filosofinen pohdiskeluelokuva tämä ei todellakaan ole.
Robotti-ihmisten pään aukko on takuulla aiheuttanut harmaita hiuksia erikoisefektien tekijöille, sillä sen läpi pitää näkyä. Aukon ympärillä mekaanisesti pyörivät renkaat ovat visuaalisesti hauskoja, mutta mitään järjellistä syytä niille ei pysty keksimään.
Huvittavasti elokuvassa on tukku alan kliseitä. Numerolukon suojaama holvi murretaan numero kerrallaan ja tuhoisat kranaatit alkavat piipittää äänekkäästi juuri ennen räjähtämistään. USA:n joukkojen komentaja on (tietenkin) ydinräjähdyksessä poikansa menettänyt armoton naisupseeri, onhan kyse lähitulevaisuudesta.
Käskystä vastustajan rintamalinjaan omilla jaloillaan juoksevat pommit ovat aidosti karmaiseva näky, koska niissä robotiikan ihmismäisyys yhdistyy aseeseen.
USA:n armeijan rooli tuntuu vihjaavan, että ihmiskunnan tulevaisuus on Aasiassa eikä lännessä. Jos tekoäly kehittää ylivertaisen rodun, eikö sillä ole oikeuskin ottaa maapallo hallintaansa - aivan kuten Homo Sapiens syrjäytti kauan sitten Neandertalinihmiset? Vai olisiko rauhanomainen rinnakkainelo sittenkin mahdollista?
The Creator on ennen kaikkea Elokuva, josta pitää nauttia liikoja miettimättä. Pohdinnat tekoälyn ja ihmiskunnan tulevaisuudesta kannattaa jättää muihin tilaisuuksiin. Uusi Bladerunner tämä ei ole, mutta kelpo toimintaseikkailu kuitenkin.
Muokattu 27.9.2023