"Tunnin juna" -hanke herättää monenlaista kiinnostusta. Varsinainen tunnin juna olisi uusi, suorempi yhteys Helsinki-Turku-välille, jossa rata nyt tekee pitkän lenkin etelään siellä olevien kaupunkien palvelemiseksi. Suorempi raide Helsingistä Turkuun nopeuttaisi matkan tuntiin.
Toinen "tunnin juna" on Helsinki-Tampere-yhteys, joka virallisesti käyttää nimeä Suomirata. Kansikuvassa raiteet muuttuvat lentokoneeksi ja slogan "Suomirata tuo Suomen lähemmäksi" viittaa... no jaa, en tiedä oikein mihin, sillä Tampereen ja Helsingin välisen yhteyden nopeutuminen ei paljon muuta Suomea hetkauta.
Huomasin aiheen herkkyyden viime viikolla, kun kävin junalla Tampereella. Twitter-postaukseni herätti paljon kommentteja. Omassa somekuplassani nopeammalla raideyhteydellä on paljon puoltajia, mutta vielä enemmän vastustajia.
Tunti 17 minuutin juna Tikkurilasta Tampereelle. |
Matka-aika Tikkurilasta (lentokentän vuoksi) Tampereelle on aikataulun mukaan tunti 17 minuuttia. Tällä kertaa juna oli jopa hieman etuajassa, joten matka-aika lyheni vielä neljällä minuutilla.
Suomiradan "tunnin juna" kulkisi tunnissa Helsingin keskustasta Tampereen keskustaan, mutta pysähtyisi Pasilassa ja lentokentällä. Kaikki pysähdykset ovat myrkkyä aikataululle. Voidaan arvioida, että niihin kuluu hidastuksineen ja kiihdytyksineen yhteensä 15 minuuttia. Varsinaista matkaa lentokentältä Tampereella jäisi siis 45 minuutin ajan.
Laskin, että viivasuora yhteys lentokentältä Tampereen rautatieasemalle olisi pituudeltaan 149 kilometriä. Matkanopeudeksi tulisi siten minimissään 199 kilometriä tunnissa (käytännössä hieman enemmän, koska viivasuora reitti mene vesistöjen yli). Täysin mahdollista, mutta edellyttää aivan uuden raideparin rakentamista peltojen ja metsien keskelle.
Onko matka-ajan lyhentäminen noin puolella tunnilla ympäristön tuhoamisen ja useiden miljardien kustannusten arvoista? Siinäpä kysymys. Moni kommentoi, että nopeutta tärkeämpää olisi saada netti toimimaan nopeasti koko matkan ja että junat pysyisivät edes nykyisissä aikatauluissaan. Ne ovat työmatkalaisten kannalta oleellisia kysymyksiä. Kaikki pendelöijät eivät kuitenkaan pysty etätöihin työnsä luonteen vuoksi.
Kommentoijien mielestä vajaan puolen tunnin säästö ei ole miljardien arvoista, etenkään kun se ei hyödytä väliin jääviä kaupunkeja, kuten Riihimäki, Hämeenlinna ja Akaa (Toijala).
Toisaalta nykyisen raiteen vapautuminen Tampereelle asti parantaisi paikallisjunien kulkua ja voisi lisätä vuorojen määrää, mikäli vain asiakkaita riittää. Tampere ja väliasemien kunnat eivät ole mitään miljoonakaupunkeja, eikä niistä koskaan sellaisia tulekaan. Vihreän siirtymän nimissä fyysistä liikkumista tulisi pikemminkin vähentää kuin helpottaa.
Entäpä Tampereelta eteenpäin? Junat Jyväskylän ja Oulun suuntaan kärsivät raiteiden vähyydestä, mikä pakottaa odotteluun. Jotta tunnin junasta olisi hyötyä muulle Suomelle, raiteita pitäisi parantaa myös Tampereelta pohjoiseen. Lisää miljardeja peliin.
Viimeinen kortti on nyt niin pinnalla oleva huoltovarmuus. Se kortti onkin mainio, koska kustannuksista ei tarvitse välittää. Olisi hyvä, että pääkaupunkiseudulta kulkisi olisi toinen, nykyisestä kaukana sijaitseva ratayhteys muualle Suomeen - maksoi mitä maksoi. Turvallisuudella ei ole hintaa.
Teknisesti hienompi ratkaisu olisi rakentaa maanalainen Hyperloop-putki tai supernopea maglev-ilmajuna Vantaan lentokentän ja Tampereen rautatieaseman välille. Siinä olisi jotain uutta, mitä voitaisiin myydä osaamisena ulkomaille.
Ehkä uusi raidepari pitäisi rakentaa EU-standardin mukaisella leveydellä Suomessa noudatettavan vanhan venäläisen mitoituksen sijaan. Mutta miten silloin jatkettaisiin Tampereelta pohjoiseen? Vai pitäisikö miljardit käyttää mieluummin tunnelin rakentamiseen Tallinnaan? Se avaisi junayhteyden suoraan Eurooppaan ja toisi valtavan parannuksen huoltovarmuuteen.
Näkökulmia löytyy vaikka kuinka paljon. Ei käy kateeksi heitä, jotka asiasta päättävät!
Lisäys 31.10.2022: Näkökulmia myös Ylen uutisessa.
VastaaPoistatuo tunnin juna ei olisi välikunnille vain hyödytön vaan todennäköisesti vain näivettäisi esimerkiksi hämeenlinnaa. Ja saavutettu hyöty aivan minimaalinen.
Rantaradan oikaisu sentään säästää enemmän aikaa ja rantakaupunkeja on vaikea näivettää kun ne on näivettynyt jo.
Tampereen päässä, Lempäälän-Pirkkalan-Tampereen alueella on meneillään liikennehankkeita, jotka tuhoaisivat kaiken luonnon:
VastaaPoista- Suomi-rata eli "Tunnin juna" - hanke.
- Tampereen tavararatapihan siirto Pirkkalaan ja tavarajunaraiteen rakentaminen sieltä Rajasalmen yli Tampere-Pori ja Tampere-Seinäjoki radoille ja tietysti Helsinki-Tampere-radalle.
- Niinsanottu Puskiaisten oikaisu eli uusi moottoritien pätkä.
- Tampereen 2-kehätie.
Ja teiden ja uuden ratapihan ympärille Pirkkalaan halleja, varastoja ja liiketilaa.
Jostain syystä lehdet eivät julkaise karttaa jossa olisivat nämä kaikki hankkeet samassa kuvassa.
Jos "Tunnin juna" on niin hyvä ja kannatettava niin kokeillaan sitä Helsingin seuduilla ensin. Vuoden 1915 aikataulun mukaan junamatka Helsingistä Järvenpäähän (37 km) kesti useilla junilla tunnin. Aikatulu on valmiina, eikun kokeilemaan.
Parasta tossa Suomi-radan unelmapuheessa oli että tulisi miljoonia matkustajia lisää. Minä ihmettelen mistä nämä miljoonat salaperäisesti ilmestyvät - maamme väkiluku ei kasva ollenkaan radan rakentamisen takia.
VastaaPoistaEi, ei ole miljardien arvoista, etenkin kun voi olettaa hyvällä todennäköisyydellä että esitetty budjetti kolminkertaistuu ennenkuin rata on valmis.
Tässä kannattaa tutustua brittien HS2 hankkeeseen, se tullee maksamaan n. 100 miljardia, 2.5 kertaa enemmän kuin piti.
Jos tunnin junaa halutaan lentokenttäyhteyksien takia, niin ei kyllä minusta maksaisi vaivaa. Lentokenttäyhteyksissä ongelmana ei ole nopeus - joudut joka tapauksessa hengailemaan kentällä odotellen koneen lähtöä. Sen sijaan, haluaisin paljon mieluummin samanlaista mallia mihin törmäsin joskus Sveitsissä, eli paikallinen rautatieyhtiö teki yhteistyötä lentoyhtiön kanssa.
VastaaPoistaSaatat tehdä check-inin jo rautatieasemalla, ja boarding pass kävi junalipusta. Lisämaksusta jopa (ruumaan menevät) matkatavarat siirretään jo tässä vaiheessa puolestasi. Eli toisin sanoen: Tarve päästä kentälle kolme tuntia ennen koneen lähtöä lakkasi juuri olemasta, vajaa tuntikin riittää kunhan ehtii päästä turvatarkastuksesta läpi.
Jos tällainen palvelu saataisiin niin auttaisi jo paljon. Pieni oikorata voidaan tehdä lentoasemalta Keravalle ja laittaa (osa?) kaukojunista koukkaamaan lentokentän kautta. Vastaavanlainen pieni oikaisu Huopalahteen jotta pääsee myös Turun suuntaan kätevästi.
Tulin juuri viime viikolla lennolta ja junaa oli ihan kiva käyttää, mutta se odottelu Tikkurilan asemalla oli aika rasittavaa, plus tietysti se että junien luotettavuudesta johtuen oli lähtiessä pakko mennä Helsingin kentälle aivan liian isolla pelivaralla. Lentoyhtiön lippujärjestelmän integroitumisesta juniin nimittäin seuraisi toki se että olisi sitten lentoyhtiön vastuulla reitittää sinut uudestaan jos juna onkin myöhässä...
Olisihan se joo ihan kivaa peittää maa Shangain Maglev-junan kaltaisilla ilmestyksillä, mutta suurimmat ongelmat lentokenttäyhteyksissä ovat tosiaan odottelu vaihtoasemilla.
Eiköhän nämä asiat liity isompaan megatrendiin, ja vieläpä ympäri Euroopan.
VastaaPoistaEU kun on junaliikenteen liputtaja, ollut jo alusta alkaen. Samoin EU on ollut hyvin vihamielinen autoilua kohtaan.
Samaan aikaan Suomessakin on myönnetty, että koko suomi asuttuna-hanke on kuollut ja kuopattu.
Tämä on vain luonnollista jatkumoa sitä kohtaan, että isot kaupungit vetää asukkaat ja työpaikat itselleen, kaikki ympäriltä autioituu ja liikenne on pääsääntöisesti isojen kaupunkien välistä liikennettä.
Junaliikenne ei ainoastaan ole autoilusta pois, vaan myös lentoliikenteestä. Yhdysvallat on taas hyvä esimerkki ihan päinvastaisesta ajatuksesta. Sielä kaikki infra on rakennettu autoilua ja lentoliikennettä ajatelle. Junilla, metroilla, ratikoilla ei sielä sijaa ole muutamia harvoja paikkoja lukuunottamatta. Eurooppa on noissa päinvastainen. Lentoasemat ei täällä kovin kummoisia ole missään, edes suurimmat. Autoilua pidetään pahana, eikä aikomustakaan ole rakentaa enää maailma missä joka teini ajelee omalla sähköautollaan. Autoilu jätetään ylemmän keskiluokan ja rikkaimpien luksukseksi. Täällä kaikki rakennetaan fillareiden, ratikoiden, junien ja metron varaan. Eli julkisen liikenteen.
Suomesta samaan aikaan on torpattu monia moottoritiehankkeita. Monet oli jo hyvinkin pitkällä suunnittelussa ja jopa kunnanvaltuustojen hyväksymiä, kunnes yhtäkkiä vedettiin matto alta. Autoilua tehdään koko ajan ihan tahallaan kalliimmaksi. Helsingin parkkipaikat. Samoin niitä vähennetään. Enemmän fillaribaanoja sun muita. Vähemmän autoja.
En siis pidä ollenkaan mahdottomana hyvin pitkällä tulevaisuudessa olevaa "miljoonaa matkustajaa (vuodessa)"
Ihan ufojuttuja nuo tunnin junat. Miksi hassata miljardeja vanhentuneeseen teknologiaan, kun teleportaatio on ihan kulman takana?
VastaaPoistaOlen tainnut blogissasi aiemminkin kommentoida että paikallisjuna-asiakkaana toivoisin että VR + HSL laittaisivat nykyiset linjat kuntoon ennenkuin haaveilevat uusista systeemeistä.
VastaaPoistaPääradan varrella etenkin linjoja on huononnettu, ja aikataulut ovat mitä sattuu.
Tänään aamulla oma paikallisjuna oli myöhässä vain 10 min, mutta työkaverilla venähti 30 seisoskeluun.
Suomi-radasta en tiedä mutta varsinainen tunnin juna, joka suoristaisi rantaradan tulee tarpeeseen. Tällä hetkellä juna Turusta Helsinkiin kestää kauemmin kuin autolla ajaen ja maksaa enemmän.
VastaaPoista