Linkit

keskiviikko 9. maaliskuuta 2022

Arvoituksellinen Itä-Suomen GPS-häirintä

GPS-paikannuksen häiriöt ovat pakottaneet Helsingistä Savonlinnaan lentävän koneen palaamaan toistuvasti takaisin Kouvolan kohdalta. Nyt lennot on toistaiseksi keskeytetty. Uutinen yllättää ja huolestuttaa, etenkin näin Ukrainan sodan aikana.

Venäjä on häirinnyt Pohjois-Suomessa GPS-paikannusta sotaharjoitustensa yhteydessä ainakin vuonna 2018. Tämänkertainen tapaus on paljon kummallisempi. Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella mikään selitys ei tunnu oikealta. Tavanomaiseen tapaansa viranomaiset levittelevät käsiään, eivätkä halua osoittaa sormella Venäjää, vaikka tietävät varmasti vähän enemmän kuin julkisuuteen annetut tiedot.

Hesarin juttu mainitsee häiriöiden esiintyvän Mikkeli - Jyväskylä - Kuopio -akselilla (pitäisi kai olla kolmiossa?) ja tutkija päättelee sen olevan Venäjän tahallista häirintää, signaalin peittämistä eli jammingia. Tämän kolmion ei pitäisi vaikuttaa Savonlinnan lentoon, jonka reitti menee luultavasti enemmän etelässä.

Toisen jutun mukaan Kajaanissa kuntoilijan Polar-älykello oli näyttänyt sijainniksi 500 kilometrin päässä sijaitsevan Laatokan järven.

Vaihtoehtoja on useita, mutta mikään niistä ei selitä kaikkia havaintoja.

Tekniset häiriöt

Satelliittipaikannus perustuu erittäin heikkojen signaalien täsmälliseen vastaanottoon. Järjestelmä on altis ilmakehän häiriöille. Satelliitit voivat mennä epäkuntoon ja auringon hiukkassäteily saattaa vaikuttaa niihin. Kesällä 2019 Euroopan oma Galileo oli pitkään puoliksi halvaantuneena ilmeisesti inhimillisten virheiden ja muiden sotkujen seurauksena. Syistä ei koskaan kerrottu julkisuuteen, mutta jotain sentään tiedetään

Suomen leveysasteilla GPS-satelliitteja on muutenkin vähemmän kuin etelämpänä, joten paikannus on tavanomaista haavoittuvampaa. 

Tämäkään ei selitä, miksei häiriöitä ole havaittu muualla kuin Itä-Suomessa. Lisäksi kaikki nykyiset älypuhelimet kuuntelevat myös Glonass- ja Galileo-järjestelmiä, joten yhden järjestelmän häiriön ei pitäisi vaikuttaa, jos kaksi muuta ovat kunnossa. Ilmailulaitteista en tiedä - niiden hyväksyntä on pitkä prosessi ja ainakin osa laitteista saattaa toimia edelleen pelkän GPS:n varassa. 

Toisaalta auto- tai kännykkänavigaattorien ongelmista ei ole uutisoitu. Tukeeko Polar-älykello myös GPS:n kanssa rinnakkaisia järjestelmiä vai nojaako se pelkkään gepsiin?

Yhdysvallat

GPS-järjestelmän omistajana Yhdysvallat on saattanut laskea tarkoituksellisesti paikannuksen tarkkuutta Venäjän alueella, ja tämä ilmiö on vaikuttanut myös Suomen itärajalla. Mutta tahallisen muutoksen pitäisi näkyä Maanmittauslaitoksen seurannassa.

Maanmittauslaitoksen GNSS-seuranta näyttää vihreää.

Kirkkonummen mittausasemalla on aiemminkin havaittu outoja ilmiöitä: "Yhdysvallathan ei niistä mitään tiedota. Tai jos jotain, ehkä puolustusministeriötä, mutta ei Maanmittauslaitosta."

Suomi

Vekaranjärven ja Utin alueella on suomalaista sotilastoimintaa. Voiko olla kyse omien joukkojen harjoittelusta tai väärin toimivasta laitteesta? Jos häiriöt lakkasivat heti kun niistä uutisoitiin mediassa, tämä vaihtoehto voisi saada tukea.

Yksityishenkilöt

GPS-häirintälähettimiä saa tilattua Kiinasta eivätkä ne ole kalliita. Niiden käyttö on laitonta, mutta aina joskus on tapauksia, joissa lähettimellä on pyritty estämään esimerkiksi varastetun auton paikannusta tai rekkakuskin seurantaa. GPS-lähettimen kantama on korkeintaan muutama kilometri maan pinnalla mitattuna, mutta signaali leviää hyvin ylöspäin ja voisi kantaa lähellä lentäviin koneisiin.

Venäjä

Kun kerran havaitaan, sitä aina epäillään. Venäjällä on epäilemättä keinonsa GPS-häirintään, mutta miksi sitä kohdennettaisiin nykyisessä tilanteessa Suomeen? Ja miten häirintä kohdentuisi kolmioon, joka on melko kaukana itärajasta?

Hesarin päivitetyssä jutussa todetaan, etteivät Finnairin koneet ole huomanneet itärajalla GPS-ongelmia. Ilmeisesti häiriöt ovat siis alueellisia.

On mahdollista, että Itä-Suomessa liikkuu Venäjän agentteja, jotka harjoittelevat häirintää esimerkiksi auton takakontissa olevalla laitteella. Se selittäisi häirinnän ajoittaisuuden ja paikallisuuden, samoin vaikutuksen lentoliikenteeseen.

Lennot (lisätty 11.3.2022)

Takaisin kääntyneet lennot ovat Transaviabaltican pieniä koneita Tallinna-Savonlinna-reitillä. Ensimmäinen KTB511 6.3.2022 pääsi aivan Savonlinnan lähelle, mutta ei jostain syystä pystynyt laskeutumaan:
KTB511 6.3.2022

Paluu noin läheltä kenttää on yllättävää, tuossa pitäisi jo saada kiinni ILS-liukupolusta (vai oliko käytössä se suunta, johon ILS ei toimi?). 

Toinen KTB511 7.3.2022 kääntyi takaisin jo Kouvolan pohjoispuolelta:

KTB511 7.3.2022

Reittiviivassa ei näy mitään mutkittelua ennen kääntymistä, mikä on hieman yllättävää. Ilmeisesti kone on ainakin raportoinut sijaintinsa ihan oikein.

Kolmas lento 8.3. KTB508 luovutti jo Kouvolan eteläpuolella ja kääntyi takaisin.

Lentoja on vain muutamia kuukaudessa. Seuraava lento on aikataulun mukaan 13.3.


Satelliittipaikannuksessa on yllättäviä epätarkkuuksia ja katkoksia. iPhone on muutaman kerran näyttänyt kuljetun lenkin virheellisesti, eräänä aamuna se piirsi erikoista sahalaitakuviota, joka ei ole toistunut.

Suljetuissa tiloissa paikannus saattaa näyttää mitä sattuu. Silloin kyse on älypuhelimesta, joka turvautuu wifi-signaaleihin koska ei löydä satelliittia. Jos lähistöllä on wifi-tukiasema tai kännykkä, joka on viimeksi havaittu toisella puolella maata tai maapalloa, puhelin saattaa näyttää sijainnin sinne.

Nykyisten tietojen valossa GPS-häiriöt ovat yksinkertaisesti arvoitus, johon toivottavasti löydetään selitys. Lisätiedot ja havainnot Itä-Suomesta ovat tervetulleita.

4 kommenttia:

  1. Mie mittään asiasta tiedä, mutta Savonlinnaan lentänyt kone oli potkurikone joka lentää matalemmalla kuin Finnairin alueella lentäneet koneet, sekä GPS laitteen herkkyys, häiriösietoisuus, jne… vaikuttaa miten toimii. Sekä Uutisten perusteella kone oli hieman vanhempikin.

    Ainakin nytten 4G-modeemi, kännykät näyttää sijaintini oikein, näin 8 km päästä Utin lentokentästä.

    VastaaPoista
  2. Tätä tuli pohdittua toisessa porukassa - teoria on että kääntyminen ei johdu vain siitä että GPS ei toimi, vaan että Savonlinnassa ei ole enää tarjolla kuin GNSS ja RNAV lähestymisiä. Eli perinteisellä radiosuunnistuksella ei pääse sinne jollei ole hienoa RNAV radiota - ja arvelisin että tossa lentokoneessa ei kys. varustetta ole.

    Eli jos GPS tippuu pois niin ei ole semmoista menetelmää millä lentoyhtiön käsikirjan mukaan saa jatkaa lentoa. Reittiä lentävillä yhtiöillä nuo kirjat ovat kovin tiukkoja, yksityislennolla senkun olisi jatkanut VFR...







    VastaaPoista
  3. Näin se varmaan on - ilmailumääräysten ja lentokoneen varustelun yhteisvaikutus ratkaisee. Paikallisen lennonjohdon puuttuminen ja ILS vain kiitotien yhteen suuntaan vähentävät entisestään lähestymismahdollisuuksia.

    Kiinnostaisi tietää, eikö lentokoneiden satelliittinavigointi tosiaan tue muita kuin GPS:ää? Älypuhelimien pitäisi vaihtaa automaattisesti Galileoon tai Glonassiin, jos GPS on epäluotettava. Joko lentokoneen navigointilaite on vanhempaa sukupolvea tai sitten kyseessä on tahallinen, ehkä ylöspäin leviävä peittävä signaali, joka tukkii GPS:n lisäksi myös vaihtoehtoiset satelliittinavigoinnit.

    VastaaPoista
  4. GPS- ja myös sen kanssa yhteensopiva Galileo-signaalit ovat helposti häirittävissä ja harhautettavissa. GPS- satelliitin lähetysteho on vain 0,25 W (vrt VHF-radiopuhelin maks 25 W). Peittävällä häirinnällä GPS tosin lakkaa kokonaan toimimasta häirinnän vaikutusalueella. Häirintää ei tarvitse kohdistaa satelliitti. Harhautuksessa satelliittisignaalit peitetään vahvemmalla sijaintisignaalilla, joka antaa virheellisen paikan. Tämä on ns. isojen poikien hommaa ja vaikutus on n. 100-150 km

    VastaaPoista