Linkit

perjantai 22. lokakuuta 2021

Tullaus itsepalveluna netissä

Takavuosina ulkomailta tilatut tuotteet piti noutaa Vantaan tullipostista, nyt asian voi hoitaa netissä itsekin. Mutta ihan helppoa se ei ole.

Sähköposti ja tekstiviesti ilmoittivat uuden lähetyksen saapumisesta. 

Saapumisilmoitus

Linkki vie ensin postin sivulle (onhan se todellinen, eikä huijaus - onhan?), missä kehotetaan tekemään tullaus ja maksamaan sen jälkeen 2,90 euroa postille. Siispä tulliin.

Tullaus alkaa.

Lähetyksen tiedot tuottavat sitten jo ongelmia.

Mistähän tässä on kyse?

Yhdysvallat on listassa oletusarvo. Postin ilmoituksesta ei kuitenkaan voi tietää, mikä lähetys on kyseessä. Ei ongelmaa, jos tilaa vain yhden tavaran vuodessa, mutta jos on tilannut useampia, tässä vaiheessa joutuu vain arvailemaan, mistä on kyse. 

Myyjäksi ilmoitettu ITBFULFILLMENT LLC ei kerro mitään, koska se on pelkkä logistiikkakeskus. 

Lähetyksen arvo ja kuljetuskulut pitää ilmoittaa erikseen, joten sähköpostin tilausvahvistus täytyy kaivaa esiin. Toivottavasti se on yhä tallessa. Jos tämä on se lähetys mitä luulen, tein ennakkotilauksen jo keväällä, joten odotus on ollut pitkä.

Seuraavaksi kysytään, onko tuote valmisteveron alainen.

Valmisteverolliset tuotteet?

Info-painike (kysymysmerkki) auttaa, mutta silti voi olla vaikea tietää, sisältyykö juuri tähän tuotteeseen erityisiä maksuja.

Lisäksi pitää täyttää kenttä Postin käsittelymaksusta. Mistähän syystä?

Tavaran tiedot on kaikkein hankalin rasti.

Hmm... mihin luokkaan tämä kuuluisi?

Kirjat, tietokoneet tai vaatteet ovat selkeitä tapauksia, mutta aina luokituksen valinta ei ole helppoa. Esimerkiksi tietokoneen komponenteista ja lisäosista on useita kategorioita, mutta ei juuri sitä, mihin oletan tämän liittyvän. Mutta valitaan nyt jokin riittävän oikealta tuntuva.

Hinta uudelleen?

Jostain syystä hinta pitää kirjoittaa uudelleen, minkä jälkeen tulli esittää grafiikalla ALV-osuuden. 

Graafinen näyttö.

51,15 euron arvoinen tilaus nousi kuljetuksen ja ALV:n jälkeen 73,63 euroon. Tulli näyttää maksun tiedot:

Valmis maksulomake.

Maksu onnistuu saman tien pankkikortilla, viitenumero ja summa siirtyvät automaattisesti. Tämä on vielä helppoa, mutta Postin 2,90 euron maksu pitää käydä hoitamassa erikseen.

Käsittelymaksu 2,90 maksetaan erikseen.

Kun lähetystunnus on syötetty, Posti vihdoin kertoo lähetyksen painon - tämä on hyvin kevyt, vain 0,049 kiloa. Jos painon olisi nähnyt heti aluksi, olisi ollut helpompi arvioida mistä on kyse. 

Paino 0,049 kiloa.

Posti näyttää valmiin maksupainikkeen:

Vielä yksi klikkaus...

Sen jälkeen maksut on hoidettu ja jäädään odottamaan, milloin paketti saapuu.

Tullaaminen on väistämättä monimutkainen toimenpide. Tullin nettisivu tekee asian niin helpoksi kuin sen ylipäätään voi tehdä. Postin ja Tullin yhteistyö kuitenkin ontuu. Miksei saapumisilmoituksessa kerrota edes painoa, jos se kuitenkin on Postin tiedossa? Miksei yksi maksu riitä niin, että Tulli tilittäisi siitä suoraan 2,90 euroa Postille? Miksi lähetystunnus pitää syöttää useaan kertaan? Miksi 2,90 euroa pitää kirjoittaa itse kenttään, jossa lukee "ilmoita summaksi 2,90 euroa"?

Tilasin aiemmin tavaroita Englannin Amazonista, mutta sen pudottua EU-rajan ulkopuolelle tavarat pitää tullata, ja siitä tuli viimeksi ongelmia. Lähetysmaaksi oli merkitty Luxemburg, joka on EU:n sisällä. Oli todella vaikea selvittää, mistä lähetyksestä oli sillä kertaa kyse.

Jatkossa en enää käytä Englannin Amazonia ja pyrin vähentämään ulkomailta tilaamista muutenkin. 

14 kommenttia:

  1. Postin sivuilla on kaksi eri tapaa suorittaa tullaus. Toinen on tullaus paketin saavuttua maahan, joka sujuu kuten Petteri oli kuvaillut. Toinen, digitaalinen tullaus, edellyttää että postille on ilmoitettu lähetyksen seurantanumero ennen paketin saapumista maahan. Sen voi ilmoittaa lähettäjä, tai jos lähettäjä ei sitä tee, niin sen voi ilmoitta myös itse. Tällöin postin käsittelymaksu on 0,90 euroa, jonka voi maksaa samalla kun tullin ja/tai ALVin. Myöskjin riittää yhden kaavakkeen täyttäminen netissä. Sain äskettäin lähetyksen Englannista ja onneksi lähettäjä oli ilmoittanut seurantanumeron postille. Kaavakkeen täyttämisessä oli pientä alkukankeutta, esim. oikean tavaranimikkeen löytämisessa, mutta melko helposti se sujui, ainakin paljon helpommin kuin Petteri kuvaili.
    Kun olin täyttänyt kaavakkeen ja maksanut maksut, paketti tuotiin suoraan kotiin.

    Siis jos tilaa EUn ulkopuolelta, on syytä panna lasku talteen tullausta varten ja jos voi käyttää digtaalista tuillausta, prosessi on kohtalaisen helppo.

    VastaaPoista
  2. Mitenkäs tullaus tehdään jos Alista tilaa?
    Niistähän verot on jo maksettu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alista tulee tavarat kotipostiin /matkahuoltoon sen kummemmin nikottelematta vanhaan malliin. Yhden kerran maksanut tullin ja sekin palautettiin takaisin. Osa tavaroista tekee mutkan toisessa eu-maassa.

      Poista
  3. Mihin perustuu postin 2,90 maksu?
    Kun tilaan, maksan postimaksun kotiin saakka.

    VastaaPoista
  4. Tilasin AliExpressistä GPS-modulin ja siinä on pieni nappiparisto. Onkohan niin, että kun paketti ei ole liikkunut viikossa Riikasta Suomeen päin, että tuon pariston takia Suomen tulli palauttaa lähetyksen takaisin - tai Riikan tulli palauttaa EU:n nimissä paristollisen tilauksen takaisin? Onko kenelläkään tietoa paristollisten tilauksien kohtelusta täällä Suomessa?

    VastaaPoista
  5. Minulla olisi valmis idea TV-hitiksi. Nimi voisi olla vaikka "Pomo kiipelissä". Konsepti suurinpiirtein:

    Viraston tai yrityksen iso pomo istutetaan tietokoneen ääreen ja määrätään käyttämään oman lafkansa palvelua.

    Tehtävät ihan tavanomaisia asioita mitä ihmiset joutuvat tekemään.
    - Suorita tullaus käytettävissä olevilla tiedoilla,
    - Vaihda postipaketin toimitus mökkipaikkakunnalle (niin että se myös saapuu sinne).
    - Muuta kotivakuutuksen kattavuutta.
    - Varaa ilta-aika katsastusasemalle.
    - Osta elokuvalippu ilman että joudut uutiskirje-listalle jota ei saa peruttua.

    Jne. Listaa saa täydentää.

    VastaaPoista
  6. Tuosta tuli mieleen että joku voisi luoda palvelujen arviointi palvelun josta näkisi miksi palvelu XY ei ole kovin hyvä.
    Toki moisessa olisi melkoinen moderointi mutta voisi siitä ajan kuluessa kasvaa ihan varteenotettava sivusto joka ohjailisi verkkopalveluja parempaan suuntaan tai huonompaan (jos joku sen ostaa ja alkaa ajamaan omia intressejä kohti).

    VastaaPoista
  7. "Anonyymi jeejee sanoi...

    Minulla olisi valmis idea TV-hitiksi. Nimi voisi olla vaikka "Pomo kiipelissä". Konsepti suurinpiirtein:"


    Pitkästä aikaa yksi parhaimista ideoista! Kannatan lämpimästi!!!
    Esim sairaanhoitopiirin päättäjät käyttämään APOTTIA, Ison firman päättäjät käyttämään räätälöityjä asiakashallintajärjestelmiä jne... Joutuisivat näkemään mihin digitalisaatio ja löysä raha johtaa. :)

    VastaaPoista
  8. Ärsyttävintä hommassa on se, että on pakko kirjautua verkkopankkiin KOLME kertaa yhtä tullausta kohden. Ensin tunnistaudutaan tullin palveluun, sitten maksetaan alvit verkkopankissa ja viimeiseksi postin käsittelymaksu. Onko kenties haettu inspiraatiota Neuvostoliitosta?

    VastaaPoista
  9. Itsellä palautui EU ulkopuolinen paketti takaisin jonnekin.
    Aliexpress tilaus Italian varastosta. Lähetys lähti Belgiasta ja paketti jäi tulliin. Verkkolomakkeella ei pysty tullaamaan pakettia, koska lähetystunnuksen perusteella on EU:n sisäinen lähetys. Ajankohtana kesäloma ja motivaatio nollassa alkaa soittelee tulliin ja selvittää asiaa. 5€ paketti lähti takaisin ja minä jäin nuolemaan haavojani.

    VastaaPoista
  10. ... että on pakko kirjautua verkkopankkiin KOLME kertaa yhtä tullausta kohden.

    Ne kolme kirjautumista on kolmen eri organisaation järjestelmiin. Tullin, Pankin ja Postin.

    Vaikka kaikissa niissä on pankkitunnus-kirjautuminen, niin ne eivät ole teknisesti missään yhteisessä federaatiossa (luottamus-yhteisön osana), johon voisi kirjautua IDP:n (IdentityProvider roolissa) Pankin toteuttamana kerran ja sitten muut järjestelmät ts. Tulli ja Posti toimisivat SP:nä (ServiceProvider) roolissa ja jonne IDP:n välittämä kirjaustieto välittyisi.

    Suomi.fi palveluväylän kautta, ks. eSuomi.fi sellaisia lienee suunnitteilla joskus saada käyttöön, mutta en osaa sanoa mitään millä aikatauluoilla. En ole tekemisissä ko. organisaatioiden kautta muuten kuin asiakkana yksityishenkilönä ja osin työssä eSuomi.fi palveluita käytämme.

    Kirjautumis- ja valtuutusasioissa kuitenkin on helpompi keksiä asioita, mitkä olisivat käteviä ja hyödyllisiä, mutta joiden turvallinen tekninen toteuttaminen on paljon monimutkaisempaa kun moni osaa arvata. Kaikki pitää suunnitella, tehdä ja testata huolellisesti, ettei käy kuten Traficomilla että jouduttiin vetämään ohjelmisto pois käytöstä pitkäksi aikaa kun sitä kautta sai oikeudettomasti käsiteltyä urkittua tietoja joita ei pitäisi.

    Kertakirjautumis-federaatiohin liittyy aina jonkin verran vaikeasti hallittavia valtuuden laajuuteen liittyviä ongelmia ts. mihin muualle sillä kirjautumisella voi päästä kun on kirjautunut vaikka ei saisi olla ja toisekseen uloskirjautumisen myötä kaikkien oikeuksien poistaminen ettei vahingossa jää kirjautuneeksi jonnekin mihin ei saa jäädä. Tämä on selaimiin liittyvä yleinen tekninen ongelma ja syy sille, miksi verkkopankista kirjautuessa kehotetaan sulkemaan selain kun yhteys pankkiin katkaistaan ja samoin se syy miksi verkkopankkia käyttäessä käyttämätön istunto katkaistaan niin nopeasti.

    VastaaPoista
  11. Kyllä, tuo on ihan täysi katastrofi, jos olet tilannut jotain millä ei sitten ole tracking numeroa.

    Minulle tavallisesti tulee monenlaista tavaraa koko ajan - ja Brexit on moninkertaistanut tullausten määrän. Esimerkiksi eBay:sta ostettaessa on ihan sattumankauppaa, että siellä on tracking numero, tai edes postin lapussa olevalla lähettäjän nimellä on jotain tekemistä myyjän kanssa.

    Ihan on joutunut arpapelillä laittamaan useamman kerran - enkä tiedä miten ihmeessä nykyään sisällön voi edes selvittää? Ennen oli helppoa tullipostissa kun sai sen paketin livenä eteensä.

    Soppana tuo Postin 2,90 palvelumaksu vasta kludge onkin, siinähän on ihan oma maksusysteeminsä kaiken kukkuraksi. Surkean integraation ja informoinnin takia melkein lähti kerran paketti takaisin.

    Federaatio tokko on tuossa hyvä ratkaisu - yksinkertaisempaa olisi valtuuttaa jokin taho laskuttamaan ja tilittämään noi extra maksut toiselle. Muuten tehtäisiin silti kaksi erillistä maksutapahtumaa. Ei taida olla mahdollista niputtaa maksuja tällä hetkellä yhteen hyväksyntään muuten kuin verkkopankissa laskuja maksaessa...


    VastaaPoista
  12. Ei kirjautumisen federoitin ratkaisisi muuta kun, että tunnistautuminen tehtäisiin kerran ja kuitenkin maksu pitäisi tehdä Tullille ja Postille kummallekin erikseen.

    Järkevää tietysti jos Tullin maksun voisi hoitaa Postin palvelussa samalla kun maksaa sen käsittelymaksun. Joillakin kuriireilla on tietty pitkään ollut palvelu tullauksesta mutta ne on hinnoiteltu siten, että helpot tullaukset hoitaa silti aina itse mieluummin.

    Minusta tullaaminen on ollut helppoa pitkän aikaa verkkopalvelussa, eikä sitä voi verrata sitä että piti aikanaan mennä asioiomaan paikan päälle Tullin palvelupisteeseen.

    Tullaamisessa verkkopalveluna ainoa hieman työläämpi osuus on oikean tullikoodin löytäminen ja koska lista verkossa oleva FINTARIC luettelo ei sisällä aina kaikkia suoraan vaan täytyy soittaa ja kysyä palvelusta, jolloin tullaaminen ei onnistu aina muuten kuin virka-aikoina.

    FINTARIC koodeja toki tarvitsen myös EU Intrastat ilmoituksiin työpaikalla muutamia kertoja vuodessa, joten useimmin tarvitsemani koodit ja prosessi itsessään on tuttua.

    Ostaessa kannattaa tehdä itselle merkintöjä lähettäjästä ja tuotteesta niin ym. niin, että sitten kun niitä tulee useita on helpompi päätellä mikä on mikä. Siihen toki toivottavasti tulisi hieman parannuksia sen suhteen mitä paketin tietoja tullauspyynnössä on, se helpottaisi jos olisi joku yleisesti sovittu qr-koodi tms. lähettäjän toimesta jonka sitten posti skannaisi tullauspyyntöön.

    Luonnollisten henkilöiden tullaaminen on kuitenkin varsin triviaalia verrattuna siihen, että joutuu tekemisiin saalaavien tullikoodien kanssa viennissä ym. Onneksi niiden kanssa ei ole tarvinnut toimia, mutta toki tietoinen olen niiden käytöstä ja ylimääräisestä vaivasta.

    VastaaPoista
  13. Kun vilkaisee Postin ja tullin ohjeita, viimeistään selatessa tullinimikkeitä eli odotellessa kun tullin palvelin purkaa niitä nauhalta, tulee selväksi, että tarkoitus on estää kaupankäynti maallikoilta ja palauttaa se asiantuntijoiden kuten maahantuontiyritysten haltuun, mistä seuraa, että elämää helpottavia apuvälineitä ei enää saa, koska niitä tarvitsee harva eikä niiden maahantuonti kannata.

    VastaaPoista