Vastaamon tietomurron uhrit kärvistelevät helvetissä, jota he eivät ole itse aiheuttaneet eivätkä todellakaan ansainneet. Viranomaiset julkaisevat ohjesivuja ja avaavat tukipuhelimia, mutta niiden apu on rajallista. Tukipuhelimet kuuntelevat ja jakavat soittajan tuskaa, ohjesivuilla on aina samat neuvot: suojaa tietosi, tee luottokielto, tarkkaile postiasi ja laskujasi. Luottokiellolta ei kuitenkaan kannata odottaa liikoja. Klarna on sentään luvannut nyt parantaa toimintaansa. Tilauspetosten selvittäminen, jos niitä tulee, työllistää uhria joka tapauksessa.
Todellista helpotusta on luvassa vasta, jos poliisi saa tekijän kiinni. Miten todennäköistä se on? Suuressa tietovuotojen sarjassa marraskuussa 2011 levitettiin mm. 16 000 ihmisen henkilötiedot nettiin. Poliisi pääsi lopulta tekijän jäljille, mutta todisteet eivät riittäneet syytteen nostoon saati tuomioon.
Palvelunestohyökkäyksessä valtion palvelimille elokuussa 2018 tekijä saatiin melkein kiinni, mutta hän ei enää ollut maallisen oikeuden tavoitettavissa.
Huhtikuussa 2018 tietomurrossa Liiketoimintasuunnitelma.com -palveluun varastettiin 130 000 käyttäjätunnusta ja salasanaa. Siitä ei ole kuulunut mitään. Ilmeisesti tutkinta on kaikessa hiljaisuudessa lopetettu, eikä poliisi tiedota mitään.
Myöskään Lahden kesäkuun 2019 "kyberhyökkäyksestä" ei ole kuulunut mitään. Ilmeisesti tekijät tulivat ulkomailta eikä heitä ole mahdollista tavoittaa. Poliisi ei ole kertonut tästäkään mitään julkisuuteen.
OP:n pankkipalveluun hyökkäyksen 2015 tehneet kaksi nuorta miestä saatiin kiinni ja tuomittiin, koska he alkoivat itse leveillä netissä teoillaan.
Vastaamon hyökkääjä on luultavasti yksin toimiva suomalainen nuori mies. Jos hän pystyy hiljaa eikä tee virheitä, häntä on erittäin vaikea tavoittaa. Tässä suhteessa lunnasrahojen osittainen maksu jopa helpottaisi poliisin työtä, sillä "follow the money" -periaate toimii myös nettirikollisten suhteen. Rahaa on vaikea piilottaa ja etenkin käyttää, vaikka se olisi Bitcoineina. Ehkä poliisi on kaikessa hiljaisuudessa tehnytkin pari maksua uhrien puolesta, jotta niitä voidaan seurata? Virallinen viesti julkisuuteen on tietenkin jyrkkä ei maksamiselle.
Vielä senkään jälkeen, kun tekijä on kiinni ja tuomittu, uhrit eivät voi olla täysin levollisin mielin. Jonkin verran tietoja on jo ehtinyt levitä nettiin ja ne voivat kummitella vuosien ajan. Vaikka niin mediat kuin käyttäjätkin lupaavat #enlue ja #enjaa, uteliaita ja epärehellisiä löytyy aina. Tor-verkon sivuilla tiedostoja on jo kyselty.
Rikoksen uhrien asema on aina heikko. Siksi tuntuu julmalta, että viranomaiset velvoittavat kaikkia jättämään samansisältöisen rikosilmoituksen teosta, jota poliisi jo tutkii kaikin mahdollisin keinoin. Ilmoituksella on merkitystä lähinnä vasta sitten, jos tekijä saadaan kiinni ja häneltä voidaan vaatia korvauksia. Ilmoitus on edellytys korvausten hakemiselle. Todennäköisesti henkilöltä ei pystytä perimään kuin murusia, joten tämäkään ei paljon lohduta.
Se vähän lohduttaisi, jos Vastaamon vakuutusyhtiö maksaisi korvauksia yrityksen laiminlyönneistä kärsineille. Niin ikään tulisi avata ryhmäkannemahdollisuus myös muissa kuin kuluttajariita-asioissa. Sen jälkeen uhrit voisivat ajaa asiaansa yhteisellä kanteella, jopa yhteisellä rikosilmoituksella.
Lisäksi pitäisi vaatia, että luotollisessa myynnissä myyjä tarkistaa ostajan tai tilaajan henkilöllisyyden, jos se ei perustu vahvaan tunnistamiseen. Nyt tilaamisesta on haluttu tehdä mahdollisimman helppoa, mikä houkuttelee väärinkäytöksiin ja rankaisee syyttömiä.
Edelleen pitäisi vaatia, että myyjä todella tarkistaa mahdollisen luottokiellon ennen myyntiä, tai muuten laskua ei voida lähteä perimään.
Tässäkin mielessä Vastaamon tapaus antaa paljon mietittävää ja parannettavaa viranomaisille.