Muokattu 6.7.2020
Youtubessa on alkanut oikein valheellisten mainosten vyöry, joka ihmetyttää. Kaikki on tehty samalla konseptilla: yksi tai kaksi suomalaista asiantuntijaa on keksinyt mullistavan tuotteen, koska on kyllästynyt alansa likaiseen peliin tai salaisuuteen, jolla kuluttajia harhautetaan.
Tässä tohtori Marko Sallinen, joka oli keksinyt ultrabrush-harjan:
WiFiX on muka kahden suomalaisen tietoliikenneinsinöörin keksintö, joka poistaa operaattorien keinotekoisen nopeusrajoittimen (!) ja takaa vahvan signaalin koko asuntoon. Onnittelut Niko Junttila ja Taavi Jormalainen! Olisitte todellisia neroja -- mikäli systeemi vain tekisi minkä lupaa.
WiFi X näyttää kuvauksen perusteella tavalliselta wifi extenderiltä, jollaiset eivät koskaan toimi hyvin. Jos kattavuutta halutaan laajentaa, tarvitaan mesh-verkko.
Vastaavia Youtube-videoita on monia muitakin.
Samat kaksi insinööriä ovat löytäneet tiensä myös Facebook-mainoksiin ja kunnostautuneet mm. ilmastointialalla:
Sanotaan, ettei mikään ole niin viisas kuin insinööri -- paitsi kaksi insinööriä (ja majava). Nämä kaksi suomalaista ansaitsisivat Millennium-palkinnon monista keksinnöistään. Valikoimasta löytyy mm. taskukokoinen projektori:
Tässä on selvästi kyse laajasta valheellisesta mainoskampanjasta, ei mistään pienen firman sooloilusta. Henkilöiden nimet ovat keksittyjä, joten tuskin tuotelupauksiinkaan on luottamista. Kuluttajaviranomaisten pitäisi puuttua näin räikeään toimintaan, kun asia ei näytä kiinnostavan sen paremmin Youtubea kuin Facebookia.
Alan jättiläisinä niillä olisi varaa kieltää huijausmainokset. Niillä olisi osaamista tunnistaa valheelliset kampanjat, kun mukana on useita samalla tyylillä tehtyjä ja oletettavasti saman yrityksen maksamia mainoksia.
Ainoa selitys on, ettei jättejä kiinnosta. Huijatkoon noita käyttäjiä, jotka ovat oikeastaan vain hyttysiä miljardivoittojemme meressä.
Twitter-kommenttien perusteella kyse on ilmeisesti toiminnasta, jossa yrittäjä myy tuotteita suoraan valmistajan varastosta (ns. "drop shipping", kts. esim https://woolman.fi/blogs/blogi/mista-tuotteet-verkkokauppaan-tutustu-drop-shipping-vaihtoehtoon). Wifi X näyttää olevan sama laite kuin Aliexpressin 10,02 taalalla myymä Wireless WiFi Repeater. Sitä myydään myös 49 euron tarjoushinnalla (Sparnet.fi), Wish tarjouksessa jopa 12 eurolla (norm 24 euroa).
Tohtori Marko Sallisen "mullistava" hammasharja löytyy Aliexpressistä 4,47 dollarilla.
Mainosten web-osoitteet johtavat mm. sivuille mylumibee.com, getpolaire.com ja ultrabrush360.co, jotka näyttävät sisällön suomeksi, mutta se johtuu vain siitä, että palvelin tunnistaa kävijän tulevan Suomesta. Luultavasti muiden maiden käyttäjät näkevät sisällön omalla kielellään.
Sivun lopussa on teksti "Tämä sivusto on kuluttajien tuotteita ja palveluja tarjoavien yritysten mainosmarkkina. Tämä sivusto on mainos eikä uutiskirje. Kaikki tällä sivustolla kuvatut henkilöt ovat malleja. Omistaja ei suosittele tai tue mitään tiettyä yritystä. Ehdot ja poissulkemiset voivat olla voimassa." Ota yhteyttä -linkki vie sivulle https://cscpremium.com/, joka on ilmeisesti logistiikasta huolehtiva yhtiö.
Suomalaiset viranomaiset eivät puutu kansainvälisillä sivustoilla esitettäviin mainoksiin, mutta tässä tapauksessa jäljet johtavat suomalaisiin toimijoihin. Heidät pitäisi saada vastaamaan huijauksistaan. Valheelliset lupaukset keksityillä henkilönimillä mainostaen ovat varmasti Suomessa laittomia.
Kuten Woolmanin blogitekstissä kerrotaan, drop shipping on helppo tapa perustaa verkkokauppa, vaikka itsellä ei olisi mitään myytävää. Ongelmana on lakisääteinen palautusoikeus. Yksi keino lyödä kapuloita huijarien rattaisiin olisikin tilata tavaroita ja palauttaa niitä, tai tehdä valituksia Suomen kuluttajaviranomaisille. Samalla pitäisi selvitä, mikä/kuka tämän homman takana on.
Koska tilaaminen rohkaisee vain jatkamaan toimintaa, on parasta tehdä suoraan ilmiantoja harhaanjohtavista mainoksista kuluttaja-asiamiehelle. Lomake on sivulla https://asiointi.kkv.fi/fi.
Ja jos joku valheellisesti markkinoiduista tuotteista kiinnostaa aidosti, sen saa luultavasti murto-osalla ilmoitetusta tarjoushinnasta suoraan Kiinasta tilaamalla.
Paitsi että mainos on valheellinen, se esittää perättömiä väitteitä alan johtavan valmistajan tuotteista, mikä on sinällään laitonta.
Jutun mukaan Google on luvannut poistaa jutussa mainitut valemainokset -- mutta mikään ei näköjään estä tekemästä uusia. Härskiä toimintaa Googlelta, sillä sen olisi helppo estää saman mainostajan uudetkin videot. Googlella olisi siihen varaa, mutta ei halua. Tämän verran Google sitten oikeasti välittää mistään (paitsi rahoistaan).
Youtubessa on alkanut oikein valheellisten mainosten vyöry, joka ihmetyttää. Kaikki on tehty samalla konseptilla: yksi tai kaksi suomalaista asiantuntijaa on keksinyt mullistavan tuotteen, koska on kyllästynyt alansa likaiseen peliin tai salaisuuteen, jolla kuluttajia harhautetaan.
Tässä tohtori Marko Sallinen, joka oli keksinyt ultrabrush-harjan:
Tohtori Marko Sallinen (muka). |
WiFi X muka nopeuttaa langatonta nettiä. |
Vastaavia Youtube-videoita on monia muitakin.
Samat kaksi insinööriä ovat löytäneet tiensä myös Facebook-mainoksiin ja kunnostautuneet mm. ilmastointialalla:
IdeaGadget ilmastointilaite |
"Fiksu projektori mullistaa televisiomarkkinat." |
Alan jättiläisinä niillä olisi varaa kieltää huijausmainokset. Niillä olisi osaamista tunnistaa valheelliset kampanjat, kun mukana on useita samalla tyylillä tehtyjä ja oletettavasti saman yrityksen maksamia mainoksia.
Ainoa selitys on, ettei jättejä kiinnosta. Huijatkoon noita käyttäjiä, jotka ovat oikeastaan vain hyttysiä miljardivoittojemme meressä.
Twitter-kommenttien perusteella kyse on ilmeisesti toiminnasta, jossa yrittäjä myy tuotteita suoraan valmistajan varastosta (ns. "drop shipping", kts. esim https://woolman.fi/blogs/blogi/mista-tuotteet-verkkokauppaan-tutustu-drop-shipping-vaihtoehtoon). Wifi X näyttää olevan sama laite kuin Aliexpressin 10,02 taalalla myymä Wireless WiFi Repeater. Sitä myydään myös 49 euron tarjoushinnalla (Sparnet.fi), Wish tarjouksessa jopa 12 eurolla (norm 24 euroa).
Tohtori Marko Sallisen "mullistava" hammasharja löytyy Aliexpressistä 4,47 dollarilla.
Mainosten web-osoitteet johtavat mm. sivuille mylumibee.com, getpolaire.com ja ultrabrush360.co, jotka näyttävät sisällön suomeksi, mutta se johtuu vain siitä, että palvelin tunnistaa kävijän tulevan Suomesta. Luultavasti muiden maiden käyttäjät näkevät sisällön omalla kielellään.
Sivun lopussa on teksti "Tämä sivusto on kuluttajien tuotteita ja palveluja tarjoavien yritysten mainosmarkkina. Tämä sivusto on mainos eikä uutiskirje. Kaikki tällä sivustolla kuvatut henkilöt ovat malleja. Omistaja ei suosittele tai tue mitään tiettyä yritystä. Ehdot ja poissulkemiset voivat olla voimassa." Ota yhteyttä -linkki vie sivulle https://cscpremium.com/, joka on ilmeisesti logistiikasta huolehtiva yhtiö.
Suomalaiset viranomaiset eivät puutu kansainvälisillä sivustoilla esitettäviin mainoksiin, mutta tässä tapauksessa jäljet johtavat suomalaisiin toimijoihin. Heidät pitäisi saada vastaamaan huijauksistaan. Valheelliset lupaukset keksityillä henkilönimillä mainostaen ovat varmasti Suomessa laittomia.
Kuten Woolmanin blogitekstissä kerrotaan, drop shipping on helppo tapa perustaa verkkokauppa, vaikka itsellä ei olisi mitään myytävää. Ongelmana on lakisääteinen palautusoikeus. Yksi keino lyödä kapuloita huijarien rattaisiin olisikin tilata tavaroita ja palauttaa niitä, tai tehdä valituksia Suomen kuluttajaviranomaisille. Samalla pitäisi selvitä, mikä/kuka tämän homman takana on.
Koska tilaaminen rohkaisee vain jatkamaan toimintaa, on parasta tehdä suoraan ilmiantoja harhaanjohtavista mainoksista kuluttaja-asiamiehelle. Lomake on sivulla https://asiointi.kkv.fi/fi.
Ja jos joku valheellisesti markkinoiduista tuotteista kiinnostaa aidosti, sen saa luultavasti murto-osalla ilmoitetusta tarjoushinnasta suoraan Kiinasta tilaamalla.
Lisäys 15.7.2020 Ylen toimittaja teki asiasta jutun, minkä seurauksena Google ilmoitti estävänsä mainokset jatkossa. Meillä käyttäjillä ei ole valtaa, mutta medialla näyttää yhä olevan.
Jutun mukaan "Googlen Suomen viestintäpäällikkö Joakim Larsson kertoo Ylelle, että yhtiö toimii mahdollisimman nopeasti, jos ihmiset raportoivat valheellisista mainoksista." Salli mun nauraa! Google ei reagoi, vaikka sille ilmoittaisi miten aktiivisesti tahansa. Ja mihin osoitteeseen raportit pitäisi lähettää??
Juttu julkaistiin klo 14. Nyt illalla klo 20 Youtubessa tuli vastaan ihan uusi valemainos, jossa kaksi suomalaista (Petteri Tapper ja Tapani Utrio) kyllästyivät suuren drone-valmistajan (videolla näytetään DJI:n suosittuja malleja) poskettomiin katteisiin ja tahallisesti heikennettyyn laatuun.
Nyt suomalaiset ovat kehittäneet mullistavan dronen. |
Mainos syyttää DJI:tä valtavasta petoksesta. |
Lisäys 27.7.2020: Steve Wozniak on kyllästynyt Googlen saamattomuuteen ja haastaa Youtuben oikeuteen, koska yhtiö ei estä hänen nimissään tehtyjä bitcoin-huijausmainoksia. Se siitä "yhtiö toimii mahdollisimman nopeasti" -roskasta. Ei edes kotimarkkinoilla Kaliforniassa.
Noihin henkilökohtaisiin jäähdyttimiin liittyy myös yleinen jäähdytystehon riittämättömyys. Jotta jäähdytysteho vastaisi 7000 BTU/h ilmastointilaitetta(näitä markkinoidaan pienen huoneen jäähdyttämiseen), pitäisi laitteen höyrystää 4 litraa vettä tunnissa. melkoinen homma tuohon kuutioon saada edes litraa vettä mathtumaan. lisäksi tämän vesimäärän höyrystymisestä seuraava ilmankosteus ei välttämättä auta viileyden tunteessa.
VastaaPoista(Veden höyrystymislämpö 2256 kJ/kg, 7000 BTU = n. 7300 kJ -> n. 4kg vettä tunnissa. Veden lämpenemisen vaikutus aikalailla mitätön: lämpötilan nousu 5°C->20°C sitoo energiaa n. 60kJ/kg vrt 2256 kJ/kg höyrystymislämpö)
Markkinointi väki onkin keksinyt kutsua näitä henkilökohtaisiksi jäähdyttimiksi, luultavasti kertaluokkaa tehokkaamman tuulettimen ostamalla saa nauttia yhtä hyvästä jäähdytyksestä
Olen itsekin saanut "nauttia" näistä mainoksista. Rahaa on kyllä poltettu, kun keskimääräinen Aku Ankka on keksinyt ihmejutun -mainos pauhaa pitkään ja komealla ääniraidalla varustettuna. Mukava avata Youtube jonkun parin minuutin Studio Julmahuvi -pätkän nähdäkseen kun näitä Taavi Ankka ja Repe Sorsa, dosenttitohtori ja avaruusinsinööri, kertovat miten maailma mullistuu kun ostat kukkapenkkiisi m.ulta nimistä ihmeainetta. Ja mainoksia tuntuu tulevan nykyään sarjana.
VastaaPoistaYst. terv. Ano Nyymi
uBlock etkä näe harhaanjohtavia mainoksia enää koskaan.
VastaaPoista"Jyri Väätäinen sanoi...
VastaaPoistauBlock etkä näe harhaanjohtavia mainoksia enää koskaan."
Ei asian maton alle lakaisu ole oikea ratkaisu.
Mitä eroa näillä mainoksilla on kaikkien tuntemaan vuosikymmeniä televiossa?! mainostaneeseen ostostv:hen tai jokin twins vai mikä lie nykypäivänä onkin.
VastaaPoistaEsimerkiksi tuo kätevä rasia-ilmanviilennin ei eroa millään tavoin ostos-tv:ssä esitettyyn hurjan kätsyyn käänteistuotteseen handyheateriin, joka jostain kumman syystä on ihan kahvikupin kokoinen töpseliin liitettävä lämmitin, joka jotenkin sadan watin lämpöteholla saa lämmitettyä vaikka uimahallin. Ei tarvita enää olkkariin tai makkariin tuhannen watin patteria tekemään samaa asiaa jostain syystä?
Eli siis. Mitä eroa tällä roskalla on jokaiselle mummolle televiossa esitetyllä roskaan nähden? Yhtäläisesti kuluttajaviraston pitäisi ostostelevision "keraamisiin" paistinpannuihin puuttua. Tai niihin moppeihin mitkä putsaa koko huoneen lattiasta kattoon vain ottamalla se esille, ilman vettä ja pesuaineita raikas tuoksu koko taloon...
"Ei asian maton alle lakaisu ole oikea ratkaisu."
VastaaPoistaEipä kyllä ole palautteen antokaan Googlelle mainonnasta.
Edelleen tullut samoja mainoksia, joita sai koko ajan merkintä sopimattomiksi, liian toistuviksi tai liian henkilökohtaisiksi (esim. panokavereita.com-mainos Gmailissa). Mainonnanestolla sitten lähti kaikki mainonta, joten jos ei muuten, niin näin.
Ei minulla näy Gmailissa mitään mainoksia.
VastaaPoistaTuli mieleen takavuosien "Andy räjäyttää liat pois"-mainos, jossa korkillinen Andyä lisättiin keskellä lattiaa olevaan vesiämpäriin, joka sitten "räjäytti" liat pois. No tarinan mukaan henkilö oli laittanut Andyä ämpärilliseen vettä, jättänyt sen keskelle lattiaa ja mennyt naapuriin siksi aikaa kun Andy räjäyttää liat pois...
VastaaPoistaOlen kuullut saman tarinan. Voi ihan hyvin olla tosi.
VastaaPoistaMyyjä kertoi joskus, miten asiakas oli ostanut Macintosh-tietokoneen ja ihmetteli sitten, miksei se toiminutkaan itsekseen kuten demossa.
Ei varmaankaan ole suomalainen asialla, heti googlailemalla selviää, että esim. tuota "ihmedronea" on mainostettu monillakin kielillä ja noiden mainosten kieliasuhan vaikuttaa olevan joko yllättävän kehittyneen konekääntäjän tai anglismeja viljelevän amatöörin tekoa.
VastaaPoistaKivan näköisiä laitteita! Voisitko Petteri ruveta jälleenmyyjäksi ja
VastaaPoistaavata myyntipisteet jokaiseen suurkaupunkiin.
Ostin äsken Clas Ohlsonilta Minituulettimen, jossa on vesisäiliö. Ei
ole ensinnäkään tehokas ja toimii yllättäen parhaiten kääntämällä se
ympäri, eli "propelli" pyörittelee ilmat kasvoille takaa.
Takaosassahan propellin edessä on "pystypalkki", joka siis,(ilmeisesti
kuten isossa tuulettimessa on pyöreä levy propellin edessä) tarvitaan
ilman joustavamman kulun edistämiseksi. Joku aerodynaamikko osaa kait
selittää miksi.
Muuten puteli on kuin parturissa kampaajatädin suihkepullo, jolla tämä
suihkuttaa vettä asiakkaan hiuksiin. Eli tuulettimessa on aivan saman-
lainen painokahva, josta vettä ruiskutetaan, ei siis sumuna, vaan siis
vesiruiskeena.
Pyytäisin jonkun laitteen kenties hankkineen vertaistukiryhmään kuuluvan
kertomaan kokemuksiaan tästä Chindogusta.
Googlaamalla lauseen Chindogu japanilainen keksintö, saadaan välittömästi
nähtäväksi uusinta hottia teknologian saralla.
Minituuletin Tuotenumero 36-5524 Hinta 3,99 Clas Ohlson
Nimetön sanoi...
VastaaPoistaKivan näköisiä laitteita!
Ei tuo nyt liity koko juttuun millään tavalla. Tulikohan kommentti väärään blogiin.
Eikä tuo edes ole mikään uusi keksintö. Kaikkihan sen nyt tietää, että kosteus haihtuessa tarvitsee energiaa ja näin ollen viilentää ihoa tai missä sitä kosteutta sitten ikinä onkaan.
Aiheesta Ylellä: https://yle.fi/uutiset/3-11445518
VastaaPoistaItsekin olen vähän aihetta tutkinut ja samaa tuotetta, jonka Suomessa on keksinyt Luukas Jormalainen, on Saksassa keksinyt joku saksalainen ja Britanniassa britti.
Itse törmäsin ensimmäisen kerran youtubessa tuohon drone mainokseen. Jäin ihmeissäni tuijottamaan mainosta, kuka mollaa entistä työnantajaansa mainoksessa julkisesti.
VastaaPoistaKatoin loppuun, kaikista huvittavin tuossa oli, emme käytä mainontaa rahaa ollenkaan tai jotain sinne päin.
Iltalehdessä on pari juttua myös suomalaiskeksinnöstä. Muistuttaa aliexpress laitetta, muttei liene aivan sama? Onko kysymyksessä uusi korvavalon tapainen Valkee, mutta hieman vähemmällä "tuotekehityksellä"?
VastaaPoistahttps://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/b5c4fe82-f1cb-4b80-a37b-62b4aa336332
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/58b5c343-24cf-4f9c-8c41-69c2e614efde
Jälimmäisessä jutussa mainittu Koite Health. Heidän sivut:
https://koitehealth.com/
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKysymykseen siitä, mihin osoitteeseen raportit pitäisi lähettää, niin Ylen jälkimmäisen jutun tämänhetkisessä versiossa tarjotaan tuohon jotain linkkiä. Tiedä sitten, kuinka aktiivisesti oikeasti reagoivat. Tämä kyseinen mainostaja lienee heille kokonaisuutena aika tuottoisa, jos pitää paikkaansa yllä esitetty kommentti, että samoja tuotteita on Saksassa keksinyt joku saksalainen ja Britanniassa britti.
VastaaPoistaNoita voi koettaa googlailla englanninkielisillä hakusanoilla, niinnsaa tuloksia, joissa kerrotaan näistä muiden maiden Taavi Jormalaisista. Tuossa on vanhempi kysymys mainoksista google supportissa:
VastaaPoistahttps://support.google.com/youtube/thread/24315974?hl=en
Eli tämä ei ole lainkaan uusi juttu maailmalla. Englanniksi tuhoutumattoman dronen on keksinyt Arthur Bell.
Lisään tähän vielä hakuapuja niille, jotka haluavat etsiä enemmän näitä saman sapluunan mainoksia ja niiden ulkomaisia vastineita. Hampaidenpuhdistusjärjestelmästäkin on kuulemma samanlainen mainos, mutta sitä en onnistunut tähän hätään löytämään.
VastaaPoistaSuperliiman kehittäjä Luukas Jormalainen on sama henkilö kuin saksalainen hammaslääkäri Dr. Thomas Offermann
Tuhoutumattoman Dronen kehittäjä Luca Viljamaa on sama henkilö kuin Arthur Bell
Wifi-X:n kehittäjät Niko Junttila ja Taavi Jormalainen ovat Chris Hirst ja Matthew Anderson
Tässä toukokuulta 2020 Twitter-ketju Wifi-X "keksijöistä": https://twitter.com/alexbloor/status/1257966737363996673
VastaaPoistaEntäs Rainer "feikki patteri" Partanen - oliko kyseessä sittenkin swedu? ;-)
VastaaPoistahttps://fi.wikipedia.org/wiki/Rainer_Partanen
Niko Junttila ja Taavi Jormalainen poistuivat hetkeksi, mutta tekivät juuri paluun Youtubeeni. Poistuivat kyllä hetkeksi. Googlen raportointijärjestelmä on sen verran monimutkainen, että ihmettelen jos joku tavallinen tallaaja jaksaa kahlata nuo läpi ilmoittaakseen mainoksista.
VastaaPoistaItselläni ei ole valesuomalaisia enää näkynyt, mites teillä muilla?
VastaaPoistaJos ne uskoi lopulta.
VastaaPoistahttps://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/cd13f5ba-fac1-451c-9d42-2e8070e86a59
Applen perustaja Steve Wozniak haastaa YouTuben oikeuteen
2.8.202011:03
Monien julkisuuden henkilöiden Twitter-tilit hakkeroitiin aiemmin bitcoinien toivossa. YouTubessa pyörii samankaltaisia huijauksia, joita vastaan Apple-perustaja Steve Wozniak lähtee taistelemaan oikeudessa.
Tänään taas insinöörit Niko Junttila ja Taavi Jormalainen keksivät Wifi-X 300Mbps nopeutuksen puoleen hintaan 49e Youtubeeni.
VastaaPoistaAmerikkalaiset ammattimaiset Rikollisjärjestöt kuten G-mafia eivät tee koskaan mitään - muuta kuin valehtelevat. Poistavat siis vain valittaneilta mainokset - muiden huijaus jatkuu Pisnes arse usual!
Hienoa että Petteri ja F-secure herättelevät meitä, kun Kyrpäkeskuksemme eivät tee paskaakaan. Ammattitaidottomat limnellit vaan natorunkkailevat.
Mutta miksi Petteri mainostat huumemafian omaa leikkirahan pyramidihuijausta - arvotonta Bitcoinia ???
"Ainoa selitys on, ettei jättejä kiinnosta."
VastaaPoistaEipä tuo kiinnosta päättäjiäkään, kuten ei esim. polkupyörävarkaudetkaan. Huijauksista ei saa edes kummoisia rangaistuksia, joten eipä ole juuri riskiäkään, varsinkaan jos toimii ulkomailta käsin.