Lentokoneonnettomuuksien ja vaaratilanteiden uutisoinnin yhteydessä näytetään usein kuva ruotsalaisesta Flightradar24-palvelusta, joka kertoo koneen lentämän reitin ja muuta teknistä tietoa. Näin kävi myös eilen, kun tuli tieto etiopialaisen matkustajakoneen maahansyöksystä. Hesarin jutussa oli oheinen kuva:
Tiukan tulkinnan mukaan sijaintitietojen vastaanottaminen ja edelleen levittäminen on laitonta. Siten myös tätä uutiskuvaa voitaisiin pitää lainvastaisena, samoin tässä jutussa olevaa kuvaa.
Tuskin yllättää ketään, että Suomen viranomainen noudattaa asiassa juuri sitä tiukkaa tulkintaa. Tiedustelin asiaa viime kesänä ja sain Viestintävirastosta (nykyisin Traficom) vastauksena viittauksen radiotaajuuksista ja telelaitteista säädettyyn lakiin, jonka 37. pykälä kieltää luottamukselliseksi tarkoitetun radioliikenteen tietojen levittämisen. Luottamuksellista on kaikki sellainen, joka ei ole erikseen määritelty julkiseksi.
Kyseinen laki on tosin kumottu jo vuosia sitten, mutta vastaavat säädökset löytyvät tietoyhteiskuntakaaresta (nykyisin nimellä Laki sähköisen viestinnän palveluista, pykälä 136).
Flightradar24:n tiedot perustuvat ilmailussa käytettäviin ADS-B-lähettimiin, joiden vastaanotto onnistuu halvoilla kotilaitteilla. Sellaisen voi rakentaa jopa itse. Flightradar24 jakaa valmiita laitepaketteja seurantaverkon laajentamiseksi. Suomen viranomaisten tulkinta kuitenkin on, että salaamattoman signaalin vastaanotto on sallittua, mutta tietoja ei saa jakaa eteenpäin.
ADS-lähetteitä ei ole laissa erikseen mainittu, mikä jättää tilaa tulkinnalle. Ovatko paikka- ja nopeustiedot, jotka koneen transponderi lähettää koneellisesti ja automaattisesti, ja jotka on tarkoitettu muulle ilmaliikenteelle ja lennonjohdolle mm. yhteentörmäysten välttämiseksi, todella lain tarkoittamaa "luottamuksellista radioviestintää"?
Itse näkisin päinvastoin, että tiedot ovat julkisia, jolloin niiden laaja saatavuus parantaa yleistä turvallisuutta.
Virasto lupasi syksyllä tarkentaa kantaansa asiaan, mutta viimeksi kysyessäni asia oli yhä kesken. Kysyin myös tämän suositun nettipalvelun kantaa asiaan sähköpostilla, mutta en ole saanut vastausta. Luulisi, että sähköisen radioviestinnän luottamuksellisuutta koskevat Ruotsissa samanlaiset periaatteet kuin Suomessakin. Tietääkseni palvelun lainmukaisuus ei ole noussut missään muualla keskusteluun.
Palaan aiheeseen, jos Traficom täsmentää kantaansa. Toistaiseksi palvelun käyttö ja ruutukuvien julkaisu lentokoneiden reiteistä on Suomessa harmaata aluetta, ehkä jopa lainvastaista.
Lisäys 28.5.2019: Viraston kantaa ei ole vieläkään kuulunut. Se olisi yhä tärkeämpi nyt, kun ADS-B-järjestelmä on laajenemassa drone-lennokkeihin, jopa harrastajamalleihin.
Lisäys 27.7.2019: Viraston laintulkintaa odotellessa tällaisetkin uutiset lienevät lainvastaisia: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006186622.html
Lisäys 3.2.2020: Air Canadan lento AC837 joutui palaamaan Madridin kentälle moottorin rikkouduttua lähdössä. Sitä ennen kone kiersi pitkään ympyrää polttoainekuorman keventämiseksi. Yle seurasi tilannetta ja julkaisi ilmeisesti laittoman kuvan Flightradar24:n sivulta:
Flightradar24 näyttää miten lentokone on lentänyt. Mutta onko tieto luottamuksellista? |
Tuskin yllättää ketään, että Suomen viranomainen noudattaa asiassa juuri sitä tiukkaa tulkintaa. Tiedustelin asiaa viime kesänä ja sain Viestintävirastosta (nykyisin Traficom) vastauksena viittauksen radiotaajuuksista ja telelaitteista säädettyyn lakiin, jonka 37. pykälä kieltää luottamukselliseksi tarkoitetun radioliikenteen tietojen levittämisen. Luottamuksellista on kaikki sellainen, joka ei ole erikseen määritelty julkiseksi.
Kyseinen laki on tosin kumottu jo vuosia sitten, mutta vastaavat säädökset löytyvät tietoyhteiskuntakaaresta (nykyisin nimellä Laki sähköisen viestinnän palveluista, pykälä 136).
Flightradar24:n tiedot perustuvat ilmailussa käytettäviin ADS-B-lähettimiin, joiden vastaanotto onnistuu halvoilla kotilaitteilla. Sellaisen voi rakentaa jopa itse. Flightradar24 jakaa valmiita laitepaketteja seurantaverkon laajentamiseksi. Suomen viranomaisten tulkinta kuitenkin on, että salaamattoman signaalin vastaanotto on sallittua, mutta tietoja ei saa jakaa eteenpäin.
Itse näkisin päinvastoin, että tiedot ovat julkisia, jolloin niiden laaja saatavuus parantaa yleistä turvallisuutta.
Virasto lupasi syksyllä tarkentaa kantaansa asiaan, mutta viimeksi kysyessäni asia oli yhä kesken. Kysyin myös tämän suositun nettipalvelun kantaa asiaan sähköpostilla, mutta en ole saanut vastausta. Luulisi, että sähköisen radioviestinnän luottamuksellisuutta koskevat Ruotsissa samanlaiset periaatteet kuin Suomessakin. Tietääkseni palvelun lainmukaisuus ei ole noussut missään muualla keskusteluun.
Palaan aiheeseen, jos Traficom täsmentää kantaansa. Toistaiseksi palvelun käyttö ja ruutukuvien julkaisu lentokoneiden reiteistä on Suomessa harmaata aluetta, ehkä jopa lainvastaista.
Lisäys 28.5.2019: Viraston kantaa ei ole vieläkään kuulunut. Se olisi yhä tärkeämpi nyt, kun ADS-B-järjestelmä on laajenemassa drone-lennokkeihin, jopa harrastajamalleihin.
Lisäys 27.7.2019: Viraston laintulkintaa odotellessa tällaisetkin uutiset lienevät lainvastaisia: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006186622.html
Otan riskin ja julkaisen laittomasti ruutukuvan puhelimestani. |
Yle julkaisee Flightradar24:n tietoja. |
Flightradar24 oli tilanteen ollessa päällä niin suosittu, että palvelu jumiutui suuren kiinnostuksen vuoksi:
Tahaton DDoS: liika suosio jumitti Flightradar24-seurantapalvelun. |
Sitä Traficomin virallista kantaa lain tulkintaan odotan edelleen...
Entä vastaava palvelu marinetraffic.com joka seuraa AIS-dataa?
VastaaPoistaHyvä pointti, sen unohdin. Sama viranomaiskanta koskee varmaan molempia.
VastaaPoistaIlmeisesti amerikkalainen Flightaware on samanlainen sivusto? Matkailusivustoillahan näitä suositellaan. Eli minä saan seurata rekistöröityneenä peruskäyttäjänä (ilmainen) lentotietoja, mutten levittää niitä. Ihme, että tästä palvelusta ei ole tullut siellä sitten laitonta, jos Suomessa asia on kyseenalainen? Eihän heiltä löydy edes irtisanoutumista.
VastaaPoistaHauska ykstyiskohta koskien onecoinia ja erästä liikelentokonetta. Yhdessä youtubevideossa uskoteltiin että onecoin on hankkinut suihkarin ja että sillä lennellään ympäri eteläamerikkaa. Kone tosin pystyi vaihtamaan moottoreiden sijaintiakin kesken matkan. No, flightradar ei voi näyttää peruskäyttäjille paljonkaan, mutta flightaware voi. Tässä koneen viimeaikainen toiminta:
VastaaPoistahttps://flightaware.com/live/flight/XASOR
Mutta ei kai Suomen lait nyt ainakaan voi kieltää muualla maailmassa vastaanotettuja tietoja, jotka käsittelevät muuta maailmaa?
VastaaPoistaJa jos Suomen lain mukaan jonkin tiedon ei tulisi olla julkista, mutta tieto on tehty _Suomen_ulkopuolella_ julkiseksi ja yleisesti tunnetuksi, niin ei kai sen tiedon levittämistä Suomen sisällä sen jälkeen enää voi katsoa salaisen tiedon levittämiseksi?
En olisi itse tästä ongelmasta kovin huolissani.
Olen insinööri enkä juristi, mutta nähdäkseni sillä, missä maassa tieto on otettu vastaan paikallisten lakien mukaan, ei oikeuta sen levittämiseen Suomessa -- etenkään silloin, kun kyse on suomalaisista ilma-aluksista ja data on (luultavasti) vastaanotettu suomalaisella ADS-B-vastaanottimella.
VastaaPoistaEn itsekään ole huolissani, mutta tilanne jossa kansallista lakia rikotaan avoimesti medioiden toimesta on epätoivottava ja kaipaa lain muuttamista.