Linkit

maanantai 3. heinäkuuta 2017

Missä bloggaajan eettiset ohjeet?

Sähköpostiini kolahti äskettäin selvällä suomella kirjoitettu viesti, jossa tarjottiin ilmeisesti maksua vastaan valmista artikkelia blogiin. Luokittelin tarjouksen tavalliseksi roskapostiksi, mutta lähettäjä muistutti itsestään uudelleen:

Heippa,

Mitä kuuluu? Ajattelin vain kysyä mietteitänne yhteistyöideasta jonka esitin muutama päivä sitten. 

Kertokaa siis mielipiteenne asiasta. Kuten jo sanoin, voimme maksaa teille artikkelin julkaisemisesta.

Uusi viesti pysäytti pohtimaan asiaa. Tässä se alkuperäinen "tarjous":

Härski tarjous maksullisesta artikkelista
Peitin kuvasta lähettäjän nimen (mies), vaikka se tuskin on oikea. Kukapa rekisteröisi Gmail-tilin omalla nimellään tällaista tarjousta varten?

Viestissä tarjotaan valmista artikkelia, joka luultavasti liittyisi Suomessa kiellettyyn vedonlyöntimaailmaan. Sen vuoksi on tärkeää, ettei "artikkelissa mainita kyseessä olevan sponsoroitu sisältö tai mainos". Harmi vain, että laki velvoittaa erottamaan selvästi mainoksen muusta toimituksellisesta sisällöstä, ja säännöt koskevat myös blogeja.

Ilmeisesti tässä on kyse samasta bisneksestä, joka kolme vuotta sitten tarjosi maksua vastaan linkkejä ulkomaisiin rahapelisivuihin. "En pidä lakia missään asioissa ylimpänä moraalinani", nainen sanoi jutussa.

Minä pidän ja siksi varoitan aiheesta muitakin. Tiedän, että monet julkkikset somettavat aktiivisesti omista vedonlyönneistään saaden siitä rahaa, mutta sellainen toiminta on paitsi laitonta myös fanien pettämistä.

Blogitekstien julkaisu salaista maksua vastaan on blogietiikan vastaista. Mutta missä ovat bloggaajan eettiset ohjeet? Mitä niissä tulisi olla?

Tässä alkua omasta listastani:

- Kirjoittaja vastaa teksteistään ja pyrkii todenmukaisuuteen, mielipiteet erotetaan selvästi faktoista
- Tekstiin jääneet asiavirheet korjataan mahdollisuuksien mukaan jälkikäteen
- Jos tekstin asiasisältöä on muokattu julkaisuhetken jälkeen, siitä mainitaan tekstin lopussa (kirjoitus- tai tyylivirheiden korjausta ei lasketa)
- Kirjoittaja erittelee selkeästi mainokset ja itse tuottamansa tekstin
- Muiden tuottamaa sisältöä ei julkaista omissa nimissä, olipa se maksullista tai maksutonta
- Tuotteista kirjoitettaessa mielipiteet ja havainnot ovat vilpittömiä, eikä valmistaja vaikuta niihin
- Kirjoittaja kunnioittaa tekijänoikeuksia eikä käytä toisen kuvia luvatta
- Selkeät lainaukset muiden teksteistä mainitaan ja mahdollisuuksien mukaan linkitetään alkuperäiseen lähteeseen

Ilman eettisiä ohjeita blogeista tulee valemedia, jossa mihinkään ei voi luottaa.

5 kommenttia:

  1. Onpa härski tarjous. Se lähetettiin kuitenkin väärällä henkilölle, sillä Järvinen ei pelkästään hylännyt sitä, vaan julkaisi sen koko maailman tietoisuuteen. Kiitos siitä! Voin kuvitella, kuinka paljon luemme blogikirjoituksia tietämättä niiden taustoista.

    Mitä tulee blogistin eettisiin ohjeisiin, pyrkiminen totuudenmukaisuuteen jne. ovat mielestäni liian tulkinnanvaraisia ohjeita tässä maailmassa, johon tunnetusti mahtuu hyvin monenlaisia näkemyksiä ja tulkintoja. Mielestäni kaikista olennaisinta on lukijan tietää kirjoittajan sidonnaisuudet: esimerkiksi jos Järvinen olisi tarttunut tarjoukseen ja julkaissut tämän nettipeliyrityksen kannalta suotuisan kirjoituksen, lukijan tulisi ehdottomasti saada tietää, että kyseinen nettipeliyritys on maksanut Järviselle kirjoituksen julkaisemisesta - ja tämä riippumatta kirjoituksen sisällöstä.

    VastaaPoista
  2. Minäkin sain monta vuotta blogilleni samantapaisen tarjouksen, mistä Ylen jutussa kerrotaan. Joku nainen oli silloinkin kasinoasialla ja mm. linkityksistä oli kysymys. Rahatarjous oli ensin mitätön, mutta kun torjuin sen, pelimerkkejä olisi kuulema voinut saada enemmänkin.
    En muista enää viestittelymme yksityiskohtia, mutta se jäi mieleen, että WOT näytti kaikille tarjotuille linkeille punaista. Pakkohan siitä kasinokapitalismista oli kieltäytyä. Jokin roti on blogikirjoittelussakin oltava.

    VastaaPoista
  3. Yksi esimerkki ohjeistuksesta on kuluttaja-asiamiehen linjaus Mainonnan tunnistettavuus blogeissa (https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/mainonnan-tunnistettavuus-blogeissa/). Linjaus on tarkoitettu bloggaajille ja heidän kanssaan yhteistyötä tekeville yrityksille.

    VastaaPoista
  4. Missä Petterin omat Eettiset ohjeet. Julkaiset sitten toisen ihmisen kuvan ivaavassa kontekstissa. Nyt jo hivutetaan laillisuuden rajaakin. Eettisesti erittäin idioottia toimintaa jokatapauksessa.

    VastaaPoista
  5. Kun seuraa esim talouselämää tai muita aikakausilehtiä huomaa, että journalistitkaan pidättäyty tuotesijoittelusta.
    Miten voisimme luulla, että blogaaminen olisi tästä mainostamisesta ulkona.

    Se että onko piilomainostettava tuote Suomessa laiton voi tulla monelle bloggaajalle yllätyksenä. #viskigate


    VastaaPoista