Helsingin Malmin lentokentästä on käyty pitkään taistelua. Kentän säilyttäjät ovat
keränneet nimiä ja vedonneet päättäjiin niin harvinaisen innokkaasti. Myös kentän lähiseudun asukkaat tuntuvat kannattavan kentän säilyttämistä.
Kentältä usein lentäneenä en pysty puolueettomasti arvioimaan sen tarpeellisuutta, mutta näen kyllä, mihin kehitys on johtamassa. Suhtaudun epäillen robottiautoihin, koska tiet ovat jo täynnä ihmisautoilijoita. Sen sijaan ilmassa olisi tilaa, joten täysin automatisoitu lentolaite on helpompi toteuttaa.
Miltä kuulostaisi palvelu, joka toisi lennokin oman talon parkkipaikalle tai talon katolle, ja kuljettaisi yhden matkustajan hetkessä paikasta toiseen? Ilman ruuhkia tai pelkoja ihmisten tekemistä virheistä.
Lennokki voisi olla vaikka tällainen, jonka kiinalainen Ehang esitteli CES-messuilla Las Vegasissa vuosi sitten:
|
Ehang 184 - tulevaisuuden lentolaite? |
Ajatus voi kuulostaa hurjalta, mutta Uber on jo teettänyt 98-
sivuisen tutkimuksen aiheesta ja Dubai
suunnittelee pilotin käynnistämistä (heh, pilottiahan näissä laitteissa nimenomaan ei tarvita, eikä sen vuoksi myöskään lentolupakirjaa).
Voisiko Suomi olla tässä kehityksen kärjessä? Robottilennokki vaatii niin suuren asukasmäärän, että pääkaupunkiseutu olisi ainoa ympäristö, missä palvelu voisi toimia.
Vanha unelma lentävästä autosta voi sekin toteutua. Lennokeista odotetaan ratkaisua myös pienten pakettin toimittamiseen, vaikka tässä ideassa onkin omat ongelmansa.
Monet uudet liikennemuodot perustuvat lentämiseen. Olisi lyhytnäköistä sulkea Malmin kenttä nyt ja huomata 10 vuoden päästä, että sille olisi uudenlaista käyttöä.
|
Malmin kenttä ilmasta heinäkuussa 2013. |
Nelikopterin tapaiset lennokit eivät tarvitse kiitoratoja, mutta ne ovat kuitenkin lentolaitteita. Ne tarvitsevat huoltoa, varikon ja monenlaista logistiikkaa. Malmilla tämä kaikki olisi valmiina, aivan Helsinki-Vantaan lentokentän vieressä ja vain kivenheiton päässä Helsingin keskustasta. Minkä vaikutuksen tekisikään kuljettaa liikematkustajat Vantaan kentältä lennokilla keskustan hotelliin! Kyllä se yli puolen tunnin junassa nököttämisen voittaisi.
|
Malmin historiallinen lentokonehalli, elokuu 2016. |
Lisäksi tulee muistaa, että kenttä rakennettiin Malmille juuri siksi, ettei maa kelvannut muuhun käyttöön. Alue on suota, joten rakennusten perustukset on tehtävä syvälle -- ja se maksaa. Tulevaisuuden lentotoimintaa varten kaikki olisi jo valmiina.
|
Malmin kentän historiallinen terminaali. |
Kaksi viimeistä kuvaa on otettu Samyangin 14-millisella objektiivilla, mutta terminaalirakennus on oikeastikin kaareva ja rakennushistoriallisesti arvokas.
Erinomainen kirjoitus. Suomen tulisi tarttua näihin uusiin mahdollisuuksiin eikä ainakaan tappaa ekosysteemiä ja varmistaa että Suomi ei varmasti ole mukana tässä mullistuksess. Kun näistä droneista tulee jokapäiväinen liikkumismuoto joskus 2040/2050 luvulla, kasvaa siitä autoteollisuuden kokoluokkaa oleva teollisuus
VastaaPoistaHieno kirjoitus. Miksei Malmista voisi tulla "PK-seudun piilaakso", yhdistettäisiin ohjelmisto-osaaminen näihin uusiin ekologisiin liikkumismuotoihin?
VastaaPoistaDronet ei tarvi niin isoa aluetta. EI noin arvokasta aluetta voi pitää noin pienellä käytöllä kun se on. Totta kai paikalliset vastustaa. Asuntojen niukkuus ylläpitää kovaahintaa joten siellä asuisin vastustaisin itsekkin
VastaaPoistaHyvä idea. En ole tarkalleen ottaen aivan juuri lentävän robottitaksin kannattaja, mutta on paljon ilmailun sivuun liittyvää toimintaa joka tarvitsee paljon tilaa ja sille määrätyn alueen. No kuten juuri (isommat) dronet, ja niiden ohjelmoitujen lentojen testaus, tai vaikkapa dronelennokkien lento-urheilu.
VastaaPoistaTai ilmalaivojen testailu. Jne.
Arvostan näkemystäsi Malmista ja robottilennokeistakin olen samaa mieltä, että ovat tulevaisuuden juttu, mutta ihan vakavasti ottaen eihän niitä mitenkään voi koplata yhteen. Malmin idea on että siellä on kiitoradat, joita tarvitsee siivekkäät lentokoneet. Dronejen idea taas on nimenomaan että eivät tarvitse kenttiä. Malmi rakennettunakin toimisi robottilennokkien keskuksena ihan yhtä hyvin. Itse asiassa ettemme vaan olisi uuden ajan kynnyksellä. Tekevätkö robottilennokit pienet lentokentät, kuten Malmi, turhiksi?
VastaaPoistaEmme vielä tiedä, millaisen muodon tulevaisuuden drone-liikenne saa. Ehkä perinteisiä kiitoratoja ei tarvita, mutta paljon avointa tilaa tarvitaan varmasti - ja vieläpä lähellä kaupunkialuetta, koska toimintasäteet ovat lyhyitä.
VastaaPoistaDroneja ei voi lennättää korkeiden rakennusten välissä mm. ilmavirtausten ja paikannusongelmien vuoksi. Lisäksi tarvitaan mm. huolto-, testaus- ja koelentoalueita, jotka Malmilla ovat jo valmiina. Eikä perinteinen kiinteäsiipisten toiminta lakkaa dronejen tuloon, kaikki ilmailuosaaminen ja harrastus kannattaa koota yhteen paikkaan synergiaetujen vuoksi.
Ei, en todellakaan väitä tietäväni, mitä tapahtuu. Muistutan vain, että kehitys voi olla arvaamatonta. Samalla, kun media keskittyy robottiautoihin, lentolaitteissa tapahtuu vähintään yhtä isoja mullistuksia.
Hyvä puheenvuoro! Malmin kentän monipuolinen ilmailu tulee entisestään laajentumaan, jos sille vain annetaan mahdollisuus. Minua on suuresti hämmästyttänyt viranomaisten vaikeneminen (Raja-, Armeija-, Poliisi-, Ympäristöviranomaiset): aivan kuin mielipiteet olisi mahtikäskyllä vaiennettu!
VastaaPoistaNyt olisi mielestäni tärkeää, että em. viranomaiset tukeutuisivat pelkästään Helsinki-Vantaan kenttään, jolloin koko tilanne tulisi karmeudessaan esiin ennen Malmin lopullista sulkemista. Väittääkö joku ihan tosissaan, että esim. pelastushelikopteritoiminta harjoitteluineen sopii hyvin Helsinki-Vantaan liikenteen sekaan? Olen kuullut, että ainakin yksi yliveto liikennekoneella on jouduttu tekemään pelastushekon kiireisen lähdön vuoksi.
Malmille ovat sopineet kaikki ilmailijat ilman suurempia ongelmia, poislukien laskuvarjohyppääjät sekä purjekoneet. Kentän mahdollinen sulkeminen tuntuu aivan järjettömältä ajatukselta. Maapohjan puhdistuksen ja stabiloinnin maksavat helsinkiläiset veronmaksajat ja se summa ei muuten ole ihan mikään pieni! "Halvat asunnnot" voi kyllä unohtaa.