Linkit

maanantai 6. kesäkuuta 2016

Minulla on jo robottiauto - ainakin melkein

Ostin keväällä uuden auton. Olen ollut merkkiuskollinen yli 20 vuoden ajan, mutta pettymys huoltoihin sai minut vaihtamaan Skodaan. Kun auto on järkihintainen, lisävarustehinnastosta voi rastittaa useamman kohdan. Sieltä löytyykin kaikenlaista kivaa, kuten peruutuskamera, lasikattoluukku ja Android Auto/Carplay-yhteensopiva viihdejärjestelmä. Ratista langattomasti ohjattava älypuhelimen Spotify on mainio matkakumppani, samoin Pocket Casts -ohjelman toistamat podcast-puheohjelmat.

Pari lisävarustetta nousee ylitse muiden. Ensinnäkin automaattinen pysäköintitoiminto. Kun autoa ajetaan hitaasti eteenpäin, se tarkkailee sopivaa rakoa ja suorittaa taskupysäköinnin. Luksusautoissa toiminto on täysin automaattinen, jolloin kuljettaja voi nousta vaikka ulos autosta ja antaa sen pysäköidä itsensä. Kansanmalleissa kuljettajan tehtäväksi jää painaa kaasua, jarrua ja vaihdella P/D-vaihteiden välillä, mutta auto hoitaa ratin kääntämisen.

Itsestään pyörivä ratti antaa esimakua tulevaisuuden robottiautoista. Se huvittaa niin aikuisia kuin lapsimatkustajiakin. Vaikea sanoa, onko toiminnosta aidosti hyötyä -- välillä hirvittää seurata, miten läheltä edellistä auto ohjaa itsensä. Kesäkeleillä homma toimii, mutta talven liukkaus ja lumikasat saattavat ylittää automatiikan kyvyt. Vähänkin kokeneempi kuljettaja pysäköi mieluummin itse.

Ensimmäinen pysäköintikerta automatiikan kanssa sujui hyvin, toinen ei. Automatiikasta innostuneena unohdin ihmisen roolin prosessissa ja havahduin jarruttamaan vasta viime tipassa. Auto oli vähällä peruuttaa takana olevan keulaan. Automatiikka kääntää vain rattia, kaasu ja jarru jäävät ihmiselle.

Toinen lisälaite on automaattinen etäisyyden säilyttävä vakionopeudensäädin (Adaptive Cruise Assistant). Se on aivan loistava! Suosittelen jokaista valitsemaan sen seuraavaan autoonsa.

Automaattinen vakionopeudensäädin on loistava lisälaite!
Automatiikka laskee oman auton nopeutta niin, että etäisyys edelliseen säilyy riittävänä (säädettävissä portaittain). Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta asialla on suuri merkitys. Moottoritiellä nopeudeksi voi valita esim. 120 km/h eikä kaasuun tai jarruun tarvitse koskea ennen kuin tullaan perille. Kuljettajan tehtäväksi jää vain ratin kääntäminen. Siinä tuntee todellakin olevansa robottiauton kyydissä.

Automatiikka toimii mainiosti myös kehäteillä ja kaupunkiajossa. Jos katse harhautuu vaikka radioon (tai siihen älypuhelimeen, jota ei saa ajon aikana käyttää), auto jarruttaa automaattisesti edellisen hidastaessa aina täyteen pysähdykseen asti.

Epäilin, että eteenpäin suunnattu tutka harhautuisi esimerkiksi moottoritiellä ohitustilanteessa, tien kaartuessa tai vesisateessa, mutta virhetoimintoa ei ole tullut vastaan. Syksy- ja talvikelit ovat vielä näkemättä.

Tässäkin automatiikassa on vaaransa. Jos toiminto jää päälle ja tullaan risteykseen, josta edellinen auto kääntyy, tutka näkee tien vapaaksi ja lähtee kiihdyttämään.

Pysäköinti ja vakionopeus osoittavat pari asiaa. Ensinnäkin osa robottiautojen teknologiasta on jo olemassa ja hinnaltaan suorastaan edullista. Automaattipysäköinnin hinta oli 325 ja mukautuvan vakionopeuden 385 euroa (hinnat riippuvat myös valitusta varustetasosta).

Toiseksi ne muistuttavat automatiikan vaaroista. Kuljettajan on oltava hereillä ja muistettava toimintojen rajat, muutoin lisävarusteet heikentävät turvallisuutta parantamisen sijaan.

Kun tavallinen Skoda sisältää näin paljon automatiikkaa voisi kuvitella, että robottiautot ovat aivan kulman takana. Eivät ole. Tämän päivän Kauppalehdessä vakuutusala on huolissaan bisneksensä tulevaisuudesta, kun robottiautot mullistavat autoilun vakuuttamisen. Ei tarvitse olla, ainakin alkuvaiheessa vakuutuksia tarvitaan aiempaa enemmän.

Nykyinen avustettu ajo on vielä kaukana todellisesta automaattiajosta, eivätkä ne todellakaan mullista kaupunkeja vielä vuosikymmenen vaihteessa, vaikka futurologit niin uskovatkin. Palaan aiheeseen toisessa kirjoituksessa.

2 kommenttia:

  1. Minun luottamukseni tietokoneitten erehtymättömään toimintaan on sillä tasolla, että en uskalla mennä tuollaisen kyytiin. Onneksi ei tarvitsekaan. Köyhyydessäkin on etunsa.

    VastaaPoista
  2. Skoda - Simply Clever !

    VastaaPoista