Ajatuksena se kuulostaa erinomaiselta, suorastaan hauskalta: pienoiskopteri tuo verkkokaupasta tilatut tavarat suoraan kotiovelle. Verkkokauppa saa aivan uuden kilpailutekijän pikatoimituksista. Amazon oli yksi ensimmäisistä, joka visioi asialla -- sopivasti juuri ennen vuoden 2013 Kiitospäivää, mikä on lähtölaukaus sikäläiselle joulukaupalle. Temppu onnistui yli odotusten ja yhtiö sai valtavasti julkisuutta.
Paholainen on yksityiskohdissa. Promovideo on helppo tehdä, mutta siitä on vielä pitkä matka tuotantokäyttöön. Suomen oloissa todella pitkä. Kalifornian lämmössä monet asiat ovat helpompia.
Takamatkaa hyvittääkseen Suomen LVM on suhtautunut sallivasti nelikoptereihin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa linja on paljon tiukempi. Koptereita on ammuttu alas ja ne ovat aiheuttaneet vaaratilanteita lentoliikenteessä.
Suomi kaipaa kipeästi innovaatioita. Siksi oli ilahduttavaa nähdä Postin tiedote, joka kertoi verkkokauppatoimitusten kokeilujen alkamisesta. Ensimmäinen näytöslento median edessä tehtiin 1.9. ja sen jälkeen testejä on (tiedotteen mukaan) "jatkettu sisämaassa". Näytöslento tehtiin käsiohjauksella ja se jäi vähän vajaaksi "turbulentin tuulen vuoksi", vaikka ainakin Espoossa kyseinen päivä oli täysin tyyni.
Ei ollut sattumaa, että lento osui juuri samaan aikaan kun hallitus kertoi eri ministeriöiden kärkihankkeista -- kuulemani mukaan se oli melkeinpä määräys. Automatisoidusta liikenteestä halutaan tehdä Suomelle kasvubisnes.
Mutta lasketaanpa oma kopteri takaisin maanpinnalle, sillä Postin kokeilu ei ollut ihan sitä, miltä näytti, eivätkä pakettitoimitukset kotipihalle ala vielä pitkään aikaan.
Kopterien läpimurtoa vaikeuttaa se, että ilma on erittäin vaikea elementti. Jos ei olisi, meillä olisi lentäviä autoja tai ainakin nykyistä enemmän ilmailuharrastajia. Lentäminen on teknisesti vaikeaa, kustannustehotonta ja riskialtista. Olemme tottuneet siihen, että tietotekniikan nopea kehitys mahdollistaa melkein mitä tahansa -- mutta fysiikan lakeja ne eivät pysty kiertämään.
Demossa käytetty kopteri oli Sharper Shape Oy:n, joka suorittaa voimalinjojen tarkastuksia metsissä. Siellä lennättäminen on helppoa, mutta pakettien kuljetus kaupunkialueella on ihan toista. Kopterifirman edustaja kertoi itsekin yllättyneensä, miten paljon talojen välissä pyörteilevä ilma vaikeutti lentämistä. He olivat testanneet lentoja etukäteen vain meren päällä.
Kaikki ovat nähneet harrastajien pieniä kuvauskoptereita, mutta pakettikopteri on ihan eri kaliiperin vehje. Siinä on neljän varren päässä yhteensä kahdeksan roottoria sekä kehittynyt elektroniikka, joka mahdollistaa myös kaksinkertaisesti varmistetun manuaaliohjauksen (jolla lehdistödemokin tehtiin). Isokokoinen lentolaite pystyy kuljettamaan enintään seitsemän kilon pakettia muutaman kilometrin matkan, sillä virtaa pitää jäädä vielä paluumatkallekin.
Virrasta puheenollen: esittelijä rinnasti kopterin sähkönkulutuksen saunakiukaaseen. Virtaa kuluu enimmillään sadan amppeerin verran. Kopterin katolla onkin kaksi 22 Ah:n akkua (esittelijä kertoi kapasiteetiksi 2200 mAh, mutta siinä oli pilkkuvirhe).
Kopteria piti esitellä yleisölle tänään perjantaina 4.9.2015 Verkkokauppa.comin katolla Helsingin Jätkäsaaressa, mutta tuuli esti hankkeen ja kopteri pystyi tukevasti maassa. Mainittakoon, ettei tänään ollut erityisen tuulista -- sää oli suorastaan hyvä. Jos kopteri ei toimi tällaisena päivänä, milloin sitten? Se ei lennä pimeässä, sateessa, lumessa eikä tuulessa. Nykytekniikalla kopteritoimitukset rajoittuvat kirkkaisiin kesäpäiviin.
Ilmakuljetuksissa joudutaan tekemään työtä painovoimaa vastaan, sillä laitteen on nostettava hyötykuorman lisäksi oma painonsa. Se pudottaa hyötysuhteen alhaiseksi.
Isokokoinen kopteri vaatii runsaasti tilaa nousuun ja laskuun, melkein yhtä paljon kuin oikea helikopteri. Voimakas ilmavirta ja pyörivät roottorit vaarantavat kaiken, mikä tulee liian lähelle. Ei puhettakaan, että kopteri toisi tilatun paketin suoraan kotipihalle tai antaisi sen suoraan käteen kodin parvekkeella.
Kestää vielä kauan, ennen kuin Verkkokauppa.comin tilauslomakkeessa näkyy yhtenä vaihtoehtona "Kopterikuljetus, 25,00 euroa". Pienten tavaroiden -- kuten lääkkeiden, varaosien tai hampurilaisten -- kuljettamiseen pieni kopteri sopii paremmin. Silloin laskupaikaksi voisi kelvata tavallinen piha tai parkkipaikka. Lisäksi tekoälyn ja robotiikan pitää kehittyä huomattavasti, ennen kuin kopterin voi lähettää matkaan täysin automaattiohjauksella.
Helikopterin mekaniikka on monimutkaista ja kallista sekä huoltovälit lyhyitä. Ehkä tavarakuljetuksiin sopisi paremmin ilmalaiva, joka lipuisi hitaasti ja äänettömästi talojen välistä oikealle parvekkeelle?
Sitten on vielä turvallisuusnäkökulma. Jos järeä pakettikopteri törmää lentokoneeseen tai putoaa ihmisen tai auton päälle, syntyy ruumiita. Yksikin onnettomuus ja Suomen liberaali lainsäädäntö kiristyy oitis. Sitä riskiä kukaan alan toimijoista ei haluaisi ottaa. Todennäköistä kuitenkin on, että niitä sattuu.
Julkisuudesta huolimatta edes Posti itse ei taida olla ihan vakavissaan. Ymmärtääkseni varsinaista kehitysprojektia asiasta ei ole, joten syyskuun demo oli PR-tempaus. Se hyödytti Postia ja uutta hallitusta. Ymmärtääkseni testin aikana yhtään todellista pakettikuljetusta Verkkokauppa.comista Suomenlinnaan ei tehty. Mahtaako Sveitsin postin hanke olla pidemmällä? Tai kiinalaisten teekuljetus?
Toivottavasti kopteritekniikka paranee vielä, ja toivottavasti Suomella on merkittävä rooli kehitystyössä. Suuressa ja harvaanasutussa maassa olisi tarvetta koptereille ja valtavat metsäalueet sopivat mainiosti testaukseen.
Ja kukapa olisi aikoinaan uskonut, miten äänettömästi ja turvallisesti polttomoottorilla varustettu auto saadaan kulkemaan, kunhan vain kysyntä riittää rahoittamaan valtavan määrän tuotekehitystä?
(Tekstiä päivitetty 7.9.2015)
Paholainen on yksityiskohdissa. Promovideo on helppo tehdä, mutta siitä on vielä pitkä matka tuotantokäyttöön. Suomen oloissa todella pitkä. Kalifornian lämmössä monet asiat ovat helpompia.
Takamatkaa hyvittääkseen Suomen LVM on suhtautunut sallivasti nelikoptereihin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa linja on paljon tiukempi. Koptereita on ammuttu alas ja ne ovat aiheuttaneet vaaratilanteita lentoliikenteessä.
Suomi kaipaa kipeästi innovaatioita. Siksi oli ilahduttavaa nähdä Postin tiedote, joka kertoi verkkokauppatoimitusten kokeilujen alkamisesta. Ensimmäinen näytöslento median edessä tehtiin 1.9. ja sen jälkeen testejä on (tiedotteen mukaan) "jatkettu sisämaassa". Näytöslento tehtiin käsiohjauksella ja se jäi vähän vajaaksi "turbulentin tuulen vuoksi", vaikka ainakin Espoossa kyseinen päivä oli täysin tyyni.
Ei ollut sattumaa, että lento osui juuri samaan aikaan kun hallitus kertoi eri ministeriöiden kärkihankkeista -- kuulemani mukaan se oli melkeinpä määräys. Automatisoidusta liikenteestä halutaan tehdä Suomelle kasvubisnes.
Mutta lasketaanpa oma kopteri takaisin maanpinnalle, sillä Postin kokeilu ei ollut ihan sitä, miltä näytti, eivätkä pakettitoimitukset kotipihalle ala vielä pitkään aikaan.
Kopterien läpimurtoa vaikeuttaa se, että ilma on erittäin vaikea elementti. Jos ei olisi, meillä olisi lentäviä autoja tai ainakin nykyistä enemmän ilmailuharrastajia. Lentäminen on teknisesti vaikeaa, kustannustehotonta ja riskialtista. Olemme tottuneet siihen, että tietotekniikan nopea kehitys mahdollistaa melkein mitä tahansa -- mutta fysiikan lakeja ne eivät pysty kiertämään.
Kuljetuskopterissa on kahdeksan roottoria. |
Kaikki ovat nähneet harrastajien pieniä kuvauskoptereita, mutta pakettikopteri on ihan eri kaliiperin vehje. Siinä on neljän varren päässä yhteensä kahdeksan roottoria sekä kehittynyt elektroniikka, joka mahdollistaa myös kaksinkertaisesti varmistetun manuaaliohjauksen (jolla lehdistödemokin tehtiin). Isokokoinen lentolaite pystyy kuljettamaan enintään seitsemän kilon pakettia muutaman kilometrin matkan, sillä virtaa pitää jäädä vielä paluumatkallekin.
Virrasta puheenollen: esittelijä rinnasti kopterin sähkönkulutuksen saunakiukaaseen. Virtaa kuluu enimmillään sadan amppeerin verran. Kopterin katolla onkin kaksi 22 Ah:n akkua (esittelijä kertoi kapasiteetiksi 2200 mAh, mutta siinä oli pilkkuvirhe).
Mittasuhteista saa paremman käsityksen, kun vertaa laitetta ihmisiin. |
Ilmakuljetuksissa joudutaan tekemään työtä painovoimaa vastaan, sillä laitteen on nostettava hyötykuorman lisäksi oma painonsa. Se pudottaa hyötysuhteen alhaiseksi.
Isokokoinen kopteri vaatii runsaasti tilaa nousuun ja laskuun, melkein yhtä paljon kuin oikea helikopteri. Voimakas ilmavirta ja pyörivät roottorit vaarantavat kaiken, mikä tulee liian lähelle. Ei puhettakaan, että kopteri toisi tilatun paketin suoraan kotipihalle tai antaisi sen suoraan käteen kodin parvekkeella.
Tekniikkaa on enemmän kuin laki määrää. Laitteen katolla on kaksi 4 Ah:n akkua. |
Manuaalinen ohjauskeskus toimii Windowsilla. Huomaa myös kahdet peliohjaimet. |
Sitten on vielä turvallisuusnäkökulma. Jos järeä pakettikopteri törmää lentokoneeseen tai putoaa ihmisen tai auton päälle, syntyy ruumiita. Yksikin onnettomuus ja Suomen liberaali lainsäädäntö kiristyy oitis. Sitä riskiä kukaan alan toimijoista ei haluaisi ottaa. Todennäköistä kuitenkin on, että niitä sattuu.
Julkisuudesta huolimatta edes Posti itse ei taida olla ihan vakavissaan. Ymmärtääkseni varsinaista kehitysprojektia asiasta ei ole, joten syyskuun demo oli PR-tempaus. Se hyödytti Postia ja uutta hallitusta. Ymmärtääkseni testin aikana yhtään todellista pakettikuljetusta Verkkokauppa.comista Suomenlinnaan ei tehty. Mahtaako Sveitsin postin hanke olla pidemmällä? Tai kiinalaisten teekuljetus?
Toivottavasti kopteritekniikka paranee vielä, ja toivottavasti Suomella on merkittävä rooli kehitystyössä. Suuressa ja harvaanasutussa maassa olisi tarvetta koptereille ja valtavat metsäalueet sopivat mainiosti testaukseen.
Ja kukapa olisi aikoinaan uskonut, miten äänettömästi ja turvallisesti polttomoottorilla varustettu auto saadaan kulkemaan, kunhan vain kysyntä riittää rahoittamaan valtavan määrän tuotekehitystä?
(Tekstiä päivitetty 7.9.2015)
Tässä hieman teknisempi näkökulma aiheeseen http://salokuva.blogspot.fi/2015/09/tutustuminen-paketinkuljetuskopteriin.html
VastaaPoistaEi koptereita ikinä, kiitos! Kysymys ei ole tekninen, vaan kuka haluaa lentäviä lehtipuhaltimia pihoilleen?
VastaaPoistaEn oikein näe tällaisen mielekkyyttä kaupunkialueella. Ideaali kohde olisi jossain saaristossa, jossa liikkumine on hankalampaa. Luulisi, että itseajavat autot olisi parempi keino kuljetuksiin siellä, minne voi mennä autolla.
VastaaPoistaLinkki Sveitsin postin hankkeeseen ei toimi.
VastaaPoistaVaihdoin Sveitsin posti -linkin osoittamaan Popular Science -lehden uutista.
VastaaPoista