GPS-tiemaksu herättää monenlaisia ajatuksia. Keskustelu alkoi yli neljä vuotta sitten, kun Helsinki päätti ryhtyä selvittämään ruuhkamaksujen käyttöönottoa. Silloin kirjoitin aiheesta ensi kertaa blogiini (Helsingin päätös tuo gps-valvonnan autoihin 3.11.2009). Suunnitelmat ovat ehtineet muuttua moneen kertaan matkan varrella, mikä käy ilmi muista aihetta koskevista blogikirjoituksistani.
Autojen GPS-valvonta on aiheena niin uusi ja monitahoinen, että siitä löytyy jatkuvasti uusia näkökulmia.
Ministeri piti aamu-tv:ssä parhaana jakaa Suomi vähintään kolmeen maksuvyöhykkeeseen. Millainen vääntö maksuista lopulta tuleekaan kun asia politisoituu paitsi puolueiden (keskusta, kokoomus, vihreät) myös kuntien välillä.
Tähän asti autoilun verotuotot ovat menneet valtiolle, koska niitä ei ole voitu kohdistaa kuntiin. Kunta vastaa katujen puhtaanapidosta ja aurauksesta. Eikö olisi oikein, että se saisi määrätä teidensä kilometrimaksun? Ajokilometrin hinnasta tulisi ehkä kunnallisveron kaltainen tuloerä. Ehkä se johtaisi jopa kilpailuun ("muuta meille, meillä autoilu on halpaa!").
Vai kävisikö päinvastoin niin, että valtio joutuisi tukemaan kriisikuntien asukkaita maksuja alentamalla? Ajokilometrin hinta vaikuttaa suoraan kuntalaisten elintasoon.
Samassa aamun keskustelussa Oras Tynkkynen vaati maksuun myös aikaporrastusta, mikä veisi sen lähelle alkuperäistä ruuhkamaksua. Hän myös esitti, että maksu tulisi määrätä talouskohtaisesti sen mukaan, miten helppo perheen olisi käyttää julkisia liikennevälineitä. Oikeudenmukaisuus onkin yksi järjestelmän keskeisistä lupauksista.
Jos maksua lähdetään hienosäätämään näin monen muuttujan mukaan, upotaan suohon. Tai sitten joudutaan perustamaan virasto, joka määrittelee perhekohtaisen kilometrihinnan auton koon, lasten määrän, harrastusten ja työpaikan sijainnin mukaan.
Jorma Ollila takelteli eilen A-Studiossa mallia puolustaessaan. Näki, että tehtävä ei ollut hänelle mieluisa. Osa argumenteista oli keinotekoisia eikä olisi kestänyt, jos toimittaja olisi tarttunut niihin.
Erityisesti yksi kohta jäi mieleeni: "Polttoaineveron korottaminen on mahdotonta. Emme voi ajatella, että bensan hinta olisi yli kaksi euroa litralta. Siitä kärsisivät erityisesti maaseudulla asuvat köyhät ihmiset".
Saapa nähdä. Veikkaan, että hinta ylittää kaksi euroa paljon ennen kuin GPS-järjestelmä tulee käyttöön. Seuraava veronkorotus on jo parin viikon päästä. Öljy-yhtiö Shellin hallituksen puheenjohtajana Ollila tietenkin toivoo, ettei bensan hinta nousisi liikaa.
Toinen erikoinen asia oli lupaus "jopa muutamista tuhansista hyväpalkkaisista työpaikoista", jotka järjestelmä epäsuorasti loisi. Järjestelmä joudutaan kuitenkin kilpailuttamaan eikä ole mitään takeita, että suomalaiset saavat kaupan. Ehkä Ollila tarkoitti työpaikoilla valvonnan vaatimia uusia verovirkailijoita? Muutoin hanke, lupaukset ja Nokian osallisuus siinä kuulostavat samalta kuin digi-tv:ssä 15 vuotta sitten. Kuka vielä muistaa, että Nokiasta piti tulla merkittävä digiboksivalmistaja?
Oleellista on, että järjestelmä myydään kansalaisille rehellisin argumentein. Ei kannata luottaa nykyisiin hintoihin eikä laskentamalleihin. Kun laitteet on saatu autoihin, kilometrihintoja voidaan nostaa ja järjestelmää muuttaa loputtomiin. Valtiolla on paljon enemmän mahdollisuuksia rahastukseen kun nykyisessä mallissa, jossa keräyskohtia on vain kolme (polttoainevero, autovero, vuosittainen käyttömaksu). Verokertymän ei varmasti anneta laskea siitä, mitä se nyt on, vaikka oman auton käyttö vähenisi. Kun tähän vielä lasketaan päälle järjestelmän rakentamis- ja käyttökustannukset on selvää, että autoilijan verotaakka tulee jatkossa nousemaan.
Loppukevennyksenä viittaus tietosuojaan ja GPS-valvonnan epätarkkuuteen: Paikkatietoon pohjautuva verotuksenne saapui. Juuri tämän vuoksi kaikki ajot on tallennettava ja autoilijalla oltava mahdollisuus tarkistaa ne itse laskun oikeellisuuden varmistamiseksi.
Kuten nämäkin esimerkit osoittavat, aiheesta riittää keskustelunaiheita vielä pitkään.
Autojen GPS-valvonta on aiheena niin uusi ja monitahoinen, että siitä löytyy jatkuvasti uusia näkökulmia.
Ministeri piti aamu-tv:ssä parhaana jakaa Suomi vähintään kolmeen maksuvyöhykkeeseen. Millainen vääntö maksuista lopulta tuleekaan kun asia politisoituu paitsi puolueiden (keskusta, kokoomus, vihreät) myös kuntien välillä.
Tähän asti autoilun verotuotot ovat menneet valtiolle, koska niitä ei ole voitu kohdistaa kuntiin. Kunta vastaa katujen puhtaanapidosta ja aurauksesta. Eikö olisi oikein, että se saisi määrätä teidensä kilometrimaksun? Ajokilometrin hinnasta tulisi ehkä kunnallisveron kaltainen tuloerä. Ehkä se johtaisi jopa kilpailuun ("muuta meille, meillä autoilu on halpaa!").
Vai kävisikö päinvastoin niin, että valtio joutuisi tukemaan kriisikuntien asukkaita maksuja alentamalla? Ajokilometrin hinta vaikuttaa suoraan kuntalaisten elintasoon.
Samassa aamun keskustelussa Oras Tynkkynen vaati maksuun myös aikaporrastusta, mikä veisi sen lähelle alkuperäistä ruuhkamaksua. Hän myös esitti, että maksu tulisi määrätä talouskohtaisesti sen mukaan, miten helppo perheen olisi käyttää julkisia liikennevälineitä. Oikeudenmukaisuus onkin yksi järjestelmän keskeisistä lupauksista.
Jos maksua lähdetään hienosäätämään näin monen muuttujan mukaan, upotaan suohon. Tai sitten joudutaan perustamaan virasto, joka määrittelee perhekohtaisen kilometrihinnan auton koon, lasten määrän, harrastusten ja työpaikan sijainnin mukaan.
Jorma Ollila takelteli eilen A-Studiossa mallia puolustaessaan. Näki, että tehtävä ei ollut hänelle mieluisa. Osa argumenteista oli keinotekoisia eikä olisi kestänyt, jos toimittaja olisi tarttunut niihin.
Erityisesti yksi kohta jäi mieleeni: "Polttoaineveron korottaminen on mahdotonta. Emme voi ajatella, että bensan hinta olisi yli kaksi euroa litralta. Siitä kärsisivät erityisesti maaseudulla asuvat köyhät ihmiset".
Saapa nähdä. Veikkaan, että hinta ylittää kaksi euroa paljon ennen kuin GPS-järjestelmä tulee käyttöön. Seuraava veronkorotus on jo parin viikon päästä. Öljy-yhtiö Shellin hallituksen puheenjohtajana Ollila tietenkin toivoo, ettei bensan hinta nousisi liikaa.
Toinen erikoinen asia oli lupaus "jopa muutamista tuhansista hyväpalkkaisista työpaikoista", jotka järjestelmä epäsuorasti loisi. Järjestelmä joudutaan kuitenkin kilpailuttamaan eikä ole mitään takeita, että suomalaiset saavat kaupan. Ehkä Ollila tarkoitti työpaikoilla valvonnan vaatimia uusia verovirkailijoita? Muutoin hanke, lupaukset ja Nokian osallisuus siinä kuulostavat samalta kuin digi-tv:ssä 15 vuotta sitten. Kuka vielä muistaa, että Nokiasta piti tulla merkittävä digiboksivalmistaja?
Oleellista on, että järjestelmä myydään kansalaisille rehellisin argumentein. Ei kannata luottaa nykyisiin hintoihin eikä laskentamalleihin. Kun laitteet on saatu autoihin, kilometrihintoja voidaan nostaa ja järjestelmää muuttaa loputtomiin. Valtiolla on paljon enemmän mahdollisuuksia rahastukseen kun nykyisessä mallissa, jossa keräyskohtia on vain kolme (polttoainevero, autovero, vuosittainen käyttömaksu). Verokertymän ei varmasti anneta laskea siitä, mitä se nyt on, vaikka oman auton käyttö vähenisi. Kun tähän vielä lasketaan päälle järjestelmän rakentamis- ja käyttökustannukset on selvää, että autoilijan verotaakka tulee jatkossa nousemaan.
Loppukevennyksenä viittaus tietosuojaan ja GPS-valvonnan epätarkkuuteen: Paikkatietoon pohjautuva verotuksenne saapui. Juuri tämän vuoksi kaikki ajot on tallennettava ja autoilijalla oltava mahdollisuus tarkistaa ne itse laskun oikeellisuuden varmistamiseksi.
Kuten nämäkin esimerkit osoittavat, aiheesta riittää keskustelunaiheita vielä pitkään.
Taas ollaan sotkemassa ja saadaan yksinkertainen hankalaksi.
VastaaPoistaHavitellaan siis paikannukseen perustuvaa verotusjärjestelmää, joka maksaisi alussa vähintään montakymmentä miljoonaa.
Kadun koodari nyt jakaisi ongelman ensin kolmeen osaan:
1. paikannus ja paikkatiedon kirjaaminen jonnekin. Tämä on jo nyt vakiintunutta tekniikkaa ja halpaa. Lähes jokaisella on tuo jo käytössä puhelimessaan. Google vie omiinsa, Lumia Here-systeemiin jne.
Tarvitaan siis kiinteästi autoon asennettu laite ja sille dataliittymä. Nämä ovat ilmeisesti jo tulossa autoihin muutenkin kunhan vähän odotellaan.
2. paikkatietojen kohdistus karttaan ja erityisesti tieverkkoon. Tämäkin on jo vakiintunutta halpaa tekniikkaa, Google, Here ja erilaiset ajokirjanpito ja ammattiliikenteen reittisuunnittelut hoitavat asian, olemme käyttäneet sitä jo vuosia. Ongelmaksi tulee karttojen ja tie- ja kiinteistörekisterin yhteensovitus, siinä voi olla hieman tehtävää. Emmehän halua että omassa pihassa ja kaupan parkkipaikalla ajosta veloitetaan. Yksityisteillä ajelusta pitää puolestaan tilittää maksut lyhentämättöminä tien omistajalle, ei kunta tai valtio saa niitä varastaa.
3. Kertyneiden kilometrien laskutus verovelvolliselta. Tämä on helppoa ja hyvin osattua. Edes datamäärät, joita käsitellään, eivät ole suuria verrattuna esimerkiksi puhelinverkon laskutusdataan.
Ongelmia tulee vain, jos tämäkin asia sössitään yrittämällä rakentaa YSKI JÄRJETELMÄ, JOKA TEKEE TÄMÄN KAIKEN. Kysymyksessähän on muutaman kauan käytössä olleen asian yhdistäminen.
Itse itseään kommentoiden:
VastaaPoista"Emmehän halua että omassa pihassa ja kaupan parkkipaikalla ajosta veloitetaan"
Jos verottaja on sitä mieltä että noita ajokilometrejä ei erotella vaan nekin verotetaan, on koko suunniteltu järjestelmä tarpeeton. Silloinhan riittäisi että vuosittaiset kilometrit luetaan vaikka katsastuksessa tai kaikki piilotetaan bensan hintaan.
Mitenkäs muuten se joukkoliikenne? Taksiajo on joukkoliikennettä? Miten verotetaan taksiyrittäjän yksityisajo?
Ajatelkaa jos kunnat saavat määritellä oman alueensa taksat; kaikenlaisia tarjouksia esim viikonloppumatkailijoille ja opiskelijoille, vähennyksiä yli kuntarajojen työmatkoja ajaville, isot marketit tarjoaa plussapisteitä ostosmatkan pituudesta... ym ym ym
VastaaPoistaMikä hässäkkä!
Sitten kansalaiset rupeavat hyödyntämään porsaanreikiä joita tuollaisesta sekasotkusta väkisinkin löytyy ja reikiä yritetään tietysti virkamiesmäisellä raivolla tukkia lisäsäädöksillä ja poliisivalvonnalla.
Melkein mielenkiinnolla odotan millainen sillisalaatti tästä saadaan aikaiseksi.
Ei tänne mitään GPS-autoveroja tule nyt eikä vuosivuosikausiin (josko koskaan). Nämä ovat näitä valtion "hyvien" aikojen illuusioita, miten saadaan pidettyä veronkertymä tasaisena. Ongelma on vain se, että ennen kuin tuo autovero tulee, valtionvelka on varmasti jo 150 miljardia. Ulkomailta ei velkaa heru ja EKP:n/IMF:n troikka on täällä kertomassa miten veroja oikeasti kerätään. Heidän agendaansa tällainen sekametelisopan sillisalaatti on täysin epäsopiva. Aivan liian kallis ja työllistää aivan liian montaa turhaa byrokraattia. Kyllä sitten verojenkeruutapana on ihan vain laitella mahdottomia kiinteistöveroja sun muita helppoja verojenkeruu tapoja kuten sähköverot yms.
VastaaPoistaTämän verojenkeruun tavan ongelma nimenomaan on se, että sillä koitetaan tekohengittää edes NYKYISTÄ verokertymää. Todellisuudessahan veroja tarvittaisiin roimasti lisää. Ja sekään kun ei tahdo enää onnistua. Silloin vaihtoehtona ei ole kuin romahdus ja sen jälkeen tosiaan ei enää käytetä monimutkaisia verojenkeruutapoja vaan maailman yksinkertaisimpia. Ne rahat kaavitaan kreikkatyyliin vaikka yksityishenkilöiden tileiltä sellaisenaan suoraan...
Illuusiot ja tällaiset ideat tulee hyvinä aikoina. Nyt ollaan siinä hyvien aikojen loppupuolella ja alkaa pahat ajat. Siihen loppuu myös illuusiot.
Sitten euron käyttöönoton hinta on jo miltei tuplaantunut (oli 0,98). Markka-aikaan litra maksoi vitosen.
VastaaPoistaBensiinin hinnalla on vain vähän todellista vaikutusta. Rutinaa kuuluu tietysti aina, mutta ajokäytökseen valitus ei siirry. Litrahinta ylittänee kahden euron jo muutamassa vuodessa. Ollilan GPS-seurantajärjestelmän valmistuessa litra saattaa olla hyvinkin lähellä neljää euroa.
Bensiinin hinnan nousulla voi olla hyviäkin vaikutuksia, koska se suo etulyöntiaseman sellaisille valmistajille, joiden moottorit kuluttavat vähemmän. Halvan menoveden aikaan kenelläkään ei ollut intressejä alentaa polttomoottorin kulutusta tai nostaa otto- tai dieselmoottorin hyötysuhdetta.
Jos ajatellaan valtion fiskaalisia tarpeita, niin taatusti löytyy yksinkertaisempiakin ratkaisuja kuin GPS-vero. Ne vain eivät ole yhtä suoraviivaisen tehokkaita ohjaamaan liikennekäyttäytymistä. Todellinen motiivi GPS-veroon lieneekin halu päästä simputtamaan autoilijoita.
VastaaPoistaNoin esimerkiksi, tieveronkin perimiseen riittää matkamittari, ei tarvita paikannusta.
Taisi olla Hannu Tarmio, joka hehkutti digitv:n tuloa Big-Banginä.
VastaaPoistaJoku saattaa muistaa vielä Valconkin.
VastaaPoistaTäytyy nyt muistaa, että jokaikisellä meillä taskussa on jo tämä orwellin kauhu. Sitä kutsutaan matkapuhelimeksi. Sillä on seurattu ihmisten sijainteja jo ikiajat. Kadonneita etsitty ja niin myös rikollisia. Lokitiedoista, jotka löytää kätevästi matkapuhelinoperaattorin serverihallista, löytää myös menneiden aikojen sijainteja. Kaupunkialueilla paikannus on jo yllättävänkin tarkka ja nyt kun poliisilla on ensi vuoden alusta oikeus etätunkeutua käyttäjien laitteisiin, voi käyttää myös älypuhelimen GPS sirua. Miksi tällainen vouhotus jostain 2020 tulevasta autojen kyttäämisestä kun se kyttääminen on jo tätä päivää? Jos nyt välttämättä haluat ryöstää sen pankin, niin et sä nyt enää TÄNÄ päivänäkään omaa autoas siihen käytä. Etkä taatusti tuolloinkaan. Ja se kännykkä kannattaa jättää sitten keittiönpöydälle... Jo tänä päivänä...
VastaaPoistaJoten turha pelätä mitään tulevaa Orwellia. Se prwell on keskuudessamme jo tänään.
Verojenmaksukeruutapana tuo on kuitenkin älytön. Kallis ja outo. Autoissa ollu matkamittarit jo ikiajat. Ja ne on luettu ja tallennettu trafin järjestelmiin jo ikiajat. Yhtä hyvin siitä voi käyttää dataa ilman yhtään lisävaivaa. Senkuin vain kaivaa mittarilukemat sieltä. Ja auton mittarin ruuvausta saattaa jotkut harrastaa, tosin vähän vaikeaa nyky digitaali mittareilla. Mutta se nyt on aivan yhtä todennäköistä kuin "ruuvata" sitä GPS systeemiäkin sitten. Eli se ken siihen ryhtyy, ryhtyy kyllä molemmissa tapauksissa. Ja sanktiot siitä sitten jos moisesta jää kiinni. Ei tarvita tutka-autoja. Ei tarvita tutka-asemia tien varsille. Kun ratkaisu on jokaikisessä niin uudessa kuin vanhassakin autossa jo nyt ja tänään...
Sitä kutsutaan matkapuhelimeksi. Sillä on seurattu ihmisten sijainteja jo ikiajat. Kadonneita etsitty ja niin myös rikollisia. Lokitiedoista, jotka löytää kätevästi matkapuhelinoperaattorin serverihallista, löytää myös menneiden aikojen sijainteja. Kaupunkialueilla paikannus on jo yllättävänkin tarkka ja nyt kun poliisilla on ensi vuoden alusta oikeus etätunkeutua käyttäjien laitteisiin, voi käyttää myös älypuhelimen GPS sirua.
VastaaPoistaTyypillistä kaltevaa tasoa toteuttavaa argumentointia... Pointti on sinänsä hyvä. Ei suinkaan pidä tyytyä siihen, että selvitetään GPS-veron yksityisyydensuojakysymykset, vaan tulee tarkistaa ovatko muutkaan nyt noudatettavat käytännöt sopusoinnussa yksityisyydensuojan kanssa.
Näkisin, että juuri matkapuhelinten nk. tunnistetietojen pakollinen tallentaminen menee monilta osin niin pitkälle, että sitä ei voi pitää hyväksyttävänä.
Törkeän vaikea ja monimutkaisen kallis! Sen päälle rahat menevät ulos Suomesta. piste.
VastaaPoistaEntä:
Polttoaineverotusvyöhykkeet.
Kunkin alueen taoudellisessa keskuksessa on kallein veroprosentti joka ympätään bensahintamaksuun. Vyöhyke on n. 50-150 km maantiekilometirisäteinen. Sen ulkopuolella on pienempi veroprosentti. Ja vielä kauempana periferiassa - Lappi - prosentti on nykyiset "vaivaiset" 75%...
Mittarikentälle vain verokerroin laskuriin ja a.vot verokertymä toimii. Helppo kaukosäätää..:-/ Ja Moneysniffers jäävät ilman... I hope..
Yksityisyys? Häh! Jos on mukana matkapuhelin virta päällä nii voidaan tehdä jopa keskinopeuslaskelma ja Ynopeuslaskutus.. Ei vielä ole näkynyt siitä vihjettä. Ai anteeksi tämähän oli SE vihje..
Eda Porvoo taas www.oh2abb.fi with smile but seriously.