Parin kuukauden odottelun jälkeen sain vihdoin Canon 5Dm3 -kameran. Heti seuraavana päivänä järjestetty Helsingin sambakarnevaalin kulkue tarjosi hyvän tilaisuuden testata uutta kameraa.
7D:n ja 5Dm2:n jälkeen uusi runko tuntuu heti tutulta. Etsinkuva on mahtavan iso ja kirkas, muistinvaraisesti arvioituna lähes Mark III Ds:n tasoa. Laukaisin on niin herkkä, että muutaman kerran kamera laukesi ihan vahingossa.
Asetusvalikko on taas entistä laajempi. Uutta on se, että mikrofokussäädön voi tehdä erikseen objektiivin tele- ja laajispäähän. Nopeassa kokeilussa 17-40 ja 70-200-millisillä ei ollut mitään eroa, ehkä säätö tarkennusetäisyyden perusteella olisi ollut hyödyllisempi? Testikuvien ottaminen eri arvoilla on kovin työlästä -- vähintäänkin kamerassa pitäisi olla kuvauspainike säätövalikosta poistumatta tai mieluiten jonkinlainen automatiikka, jolla arvot voisi hakea kohdalleen.
Toimintatilan valitsimessa on nyt lukituspainike, joka estää sen liikkumisen vahingossa. Se onkin tarpeen, sillä aiemmissa rungoissa tila vaihtui turhan helposti itsekseen. ISO-painiketta on pienennetty, jotta sen erottaisi tuntoaistilla, mutta pienen nystyrän käyttö on turhankin hankalaa.
Canonin kameroissa muistikortille mahtuvien kuvien määrälaskurin maksimiarvo on 999, mikä ei isoilla korteilla ja jpegillä kuvattaessa ole kovin paljon. Nikoneissa laskuri yltää 9999:ään asti. Pienenä myönnytyksenä Canon on lisännyt laskurin eteen ykkösen: nyt maksimimäärä on 1999. Tuntuu kovin turhalta... miksei sitten saman tien neljä täyttä numeroa?
Jostain syystä kirkkaassa auringossa LCD-näyttö meni välillä melkein pimeäksi, aivan kuin kamerassa olisi jotain vikaa. Kuvan suurentaminen katselutilassa hämmentää: vanhat peukalolla painettavat napit eivät enää toimikaan, vaan pitää kiertää rullaa etusormella. Lisäksi suurennuslasi-painikkeen oletusarvo on 1,5x, minkä ainakin itse vaihdoin asetuksista oitis (heti kun sen löysin!) 1,0x-asentoon. Toinen hyödyllinen vaihtoehto on se, joka hyppää suoraan 1:1 suurennokseen aktiivisen tarkennuspisteen kohdalle.
Vielä yksi pieni asia: miksi kameran hihnassa pitää loistaa kissankorkuisilla kirjaimilla EOS 5D Mark III? Sehän on kuin kutsu varkaalle. Onneksi vanha ja kulunut 40D:n mukana tullut hihna oli yhä tallella, vaihdoin sen uuteen kameraan. Hihnassa lukee vain EOS Digital. Saa olla todella tarkkasilmäinen jotta huomaa kauempaa eron 40D:n ja 5Dm3:n välillä.
Entä sitten ne kuvat? Sambakarnevaali osui lähes helteiseen auringonpaisteeseen. Kuvia on Picasa-galleriassani. Värien loisto on lähinnä auringon, hienojen esiintyjien ja objektiivien ansiosta. Kuvissa on tuskin ainuttakaan, jota ei olisi voinut ottaa 7D:llä tai 5Dm2:lla.
Mutta on jotain muutakin. Otetaan vaikka tämä:
Kirkas ja jyrkkä auringonvalo, jota salamakaan ei täysin tasoita, on ongelmallinen, mutta ainakin kuva on erinomaisen terävä -- ottaen huomioon että se on kuvattu täydellä 2,8 aukolla (objektiivina 70-200 mm F2,8 IS II).
Pikselitason tarkkuus on monille harrastajille (jopa ammattilaisille) turhaa. Kuvia otetaan paljon nettikäyttöön, ja siellä jopa kamerapuhelimen tuhruinen versio riittää. Kuvan pienentäminen hävittää tarkennusvirheen tai objektiivin pehmeyden. Mutta niille, jotka itseni lailla saavat tyydytystä kuvanlaadusta silloinkin, kun se ei näy nettisivulta, tällainen yhdistelmä on lyömätön.
Ostin myös Canonin gps-lisälaitteen GP-E2. Lyhyen kokeilun perusteella se on toisaalta hieno, toisaalta huono. Siitä johtuen vain osassa sambakulkueen kuvista on mukana koordinaatit. Palaan aiheeseen myöhemmin.
7D:n ja 5Dm2:n jälkeen uusi runko tuntuu heti tutulta. Etsinkuva on mahtavan iso ja kirkas, muistinvaraisesti arvioituna lähes Mark III Ds:n tasoa. Laukaisin on niin herkkä, että muutaman kerran kamera laukesi ihan vahingossa.
Asetusvalikko on taas entistä laajempi. Uutta on se, että mikrofokussäädön voi tehdä erikseen objektiivin tele- ja laajispäähän. Nopeassa kokeilussa 17-40 ja 70-200-millisillä ei ollut mitään eroa, ehkä säätö tarkennusetäisyyden perusteella olisi ollut hyödyllisempi? Testikuvien ottaminen eri arvoilla on kovin työlästä -- vähintäänkin kamerassa pitäisi olla kuvauspainike säätövalikosta poistumatta tai mieluiten jonkinlainen automatiikka, jolla arvot voisi hakea kohdalleen.
Toimintatilan valitsimessa on nyt lukituspainike, joka estää sen liikkumisen vahingossa. Se onkin tarpeen, sillä aiemmissa rungoissa tila vaihtui turhan helposti itsekseen. ISO-painiketta on pienennetty, jotta sen erottaisi tuntoaistilla, mutta pienen nystyrän käyttö on turhankin hankalaa.
Canonin kameroissa muistikortille mahtuvien kuvien määrälaskurin maksimiarvo on 999, mikä ei isoilla korteilla ja jpegillä kuvattaessa ole kovin paljon. Nikoneissa laskuri yltää 9999:ään asti. Pienenä myönnytyksenä Canon on lisännyt laskurin eteen ykkösen: nyt maksimimäärä on 1999. Tuntuu kovin turhalta... miksei sitten saman tien neljä täyttä numeroa?
Jostain syystä kirkkaassa auringossa LCD-näyttö meni välillä melkein pimeäksi, aivan kuin kamerassa olisi jotain vikaa. Kuvan suurentaminen katselutilassa hämmentää: vanhat peukalolla painettavat napit eivät enää toimikaan, vaan pitää kiertää rullaa etusormella. Lisäksi suurennuslasi-painikkeen oletusarvo on 1,5x, minkä ainakin itse vaihdoin asetuksista oitis (heti kun sen löysin!) 1,0x-asentoon. Toinen hyödyllinen vaihtoehto on se, joka hyppää suoraan 1:1 suurennokseen aktiivisen tarkennuspisteen kohdalle.
Vielä yksi pieni asia: miksi kameran hihnassa pitää loistaa kissankorkuisilla kirjaimilla EOS 5D Mark III? Sehän on kuin kutsu varkaalle. Onneksi vanha ja kulunut 40D:n mukana tullut hihna oli yhä tallella, vaihdoin sen uuteen kameraan. Hihnassa lukee vain EOS Digital. Saa olla todella tarkkasilmäinen jotta huomaa kauempaa eron 40D:n ja 5Dm3:n välillä.
Entä sitten ne kuvat? Sambakarnevaali osui lähes helteiseen auringonpaisteeseen. Kuvia on Picasa-galleriassani. Värien loisto on lähinnä auringon, hienojen esiintyjien ja objektiivien ansiosta. Kuvissa on tuskin ainuttakaan, jota ei olisi voinut ottaa 7D:llä tai 5Dm2:lla.
Mutta on jotain muutakin. Otetaan vaikka tämä:
Isompi 940 pikselin versio napsauttamalla kuvaa.
Kirkas ja jyrkkä auringonvalo, jota salamakaan ei täysin tasoita, on ongelmallinen, mutta ainakin kuva on erinomaisen terävä -- ottaen huomioon että se on kuvattu täydellä 2,8 aukolla (objektiivina 70-200 mm F2,8 IS II).
Rajaus edellisestä (1:1, 916x611 pikseliä).
Pikselitason tarkkuus on monille harrastajille (jopa ammattilaisille) turhaa. Kuvia otetaan paljon nettikäyttöön, ja siellä jopa kamerapuhelimen tuhruinen versio riittää. Kuvan pienentäminen hävittää tarkennusvirheen tai objektiivin pehmeyden. Mutta niille, jotka itseni lailla saavat tyydytystä kuvanlaadusta silloinkin, kun se ei näy nettisivulta, tällainen yhdistelmä on lyömätön.
Ostin myös Canonin gps-lisälaitteen GP-E2. Lyhyen kokeilun perusteella se on toisaalta hieno, toisaalta huono. Siitä johtuen vain osassa sambakulkueen kuvista on mukana koordinaatit. Palaan aiheeseen myöhemmin.
Canonin pokkareissa laskuri on vuosia ollut 9999:ään asti.
VastaaPoista5D3:n LCD:n auto brightness ei toimi. Otin automatiikan pois ja näytöstä saa huomattavasti paremmin selvää. Näin piti tehdä 5D2:llakin.
VastaaPoistaJoissakin tilanteissa mustia AF-pisteitä ei tahdo erottaa taustasta tai kohteesta. Firmware-korjauksesta huhuja.
Mukana on ERITTÄIN hyödylinnen minimivalotusaika-asetus Auto-ISO:lle vaihtelevaa valaistusta varten, mutta se on pilattu kun minimiä ei saa nopeammaksi kuin 1/250s. Usein tarvitsee nopeampaa jos kohde tai itse liikkuu.
Muuten olen 5D3:een ollut todella tyytyväinen. Huomattavasti parempi kamera minulle kuin 5D2. Molemmat toki vielä liian vahvasti filmiajan perillisiä.
Automaattinen kirkkaudensäätö näyttää hämmentäneen muitakin. En ole ainoa, joka luulee saaneensa rikkinäisen kameran. Ilmeisesti valoisuutta mittaava anturi on huonossa paikassa ja antaa siksi vääriä lukemia.
VastaaPoistaOhjekirjassa yli 400 pientä sivua, parempi opiskella pdf-versiota isolta näytöltä. Varsinkin AF-asetuksissa riittää pähkäiltävää :-)
Esimerkkinä toimivan kasvokuvan silmät ovat epäterävät.
VastaaPoistaIlmeisesti amatöörikuvaajalle tämä riittää mutta laittaa kyllä minut nauramaan Järvisen valokuvaustaidoille.
Sambakuvansa ovat pelkkiä keskinkertaisia amatööriräpsäyksiä. Tuntuu hassulta että niitä kuvaamaan tarvitaan kallis kamera kun Järvinen olisi saanut samaa jälkeä aikaan satasen Ixuksella kuten kaikki amatöörit. Huono kuva on aivan yhtä huono otettuna satasen kameralla tai 5000 euron kameralla.
Mutta näin se menee tässä maailmassa. Tämän maailman kuviaan myyvät Järviset tekevät selvää ammattikuvaamisesta ja muut samanmoiset kannustavat vierellä. Keskinkertaisuus rules.
Jore Puusa
Siinäpä oikea ammattilaisen mielipide. Kuten kirjoitin, ei näissä kuvissa ole mitään tarvetta 5Dm3:lle.
VastaaPoistaIhan Ixuksella tällaisia kuvia ei kuitenkaan saa. Netissä oli paljon Ixuksilla otettuja harrastajakuvia, ja eron järkkäriin huomaa kyllä. Jos olet eri mieltä, linkitäpä pari harrastajakuvaa malliksi.
Hieman hämmästelen, että kritisoit muita kuvaamisesta, mutta olet itse ryhtynyt toimittajaksi tekemään kamera-arvosteluja nettiin: http://puusa.blogspot.fi/2012/06/fuji-x-pro1.html
Onko siis niin, että kuvia nettiin saavat ottaa vain ammattilaiset, mutta toimittajaa saa leikkiä kuka tahansa? Vaikka kirjallinen esitystapa olisi yläastetasoa?
Mää haluisin nähdä Puusan Ixus shotin sambaajista...
VastaaPoistaKarsastavatko Joren silmät enemmän kuin minun, mutta minusta esimerkkikuvan silmät ovat kaikkea muuta kuin epäterävät. Tarkennus on kohdallaan ja kamera ei ole tärähtänyt. Silmäripset ovat veitsenterävät.
VastaaPoistaRaamatussa puhutaan jotain rikasta toisen silmässä ja malasta omassa. Pätisikö tämä myös silmien terävyyteen kuvissa vai onko toista sanontaan lainaten terävyys katsojan silmässä?
Sinänsä mukavaa, että Petterin tapainen kuivakkaaksi insinööriksi kuvailtu tyyppi osoittautuukin varsinaiseksi ilopilleriksi. Saa muut nauramaan. Se on jo paljon se tässä muuten niin ilottomassa maailmassa.
Avoin tietokilpailukysymys. Kuka mahtaa olla alla olevan oivaltavan tekstin kirjoittaja? Sanottakoon vinkkinä, että tekstissä mainittu Matti ei kuulemma ole enää niitä yrittäjiä, joita ilman maailma olisi tylsempi paikka.
VastaaPoista"Joskus ihmettelen meitä bloginpitjäjiä.
Jaksamme kirjoittaa tyhjyyteen tekstejä.
Koetamme tehdä mielenkiintoisia juttuja hiukan provosoidenkin, euroakaan siitä saamatta.
Uhraamme aikaamme ja ylläpidämme blogejamme säännöllisin välein tai jopa ylitämme rajoja ja kirjoitamme toistemme blogeihin, jotta ihmisillä olisi mukavaa.
Mutta melko masokisti pitää olla, että ihmisten ajatusten herättelystä saa kerta toisensa jälkeen vastineeksi jonkinasteista piruilua.
Aikamoisia masokisteja me bloggaajat ollaan. Mutta maailma olisi paljon tylsempi paikka ilman Matin kaltaisia yrittäjiä."
Älä Puusasta välitä. Näyttäisi hiertävän ihan muut syyt kuin tämän blogin esimerkkikuvat - maailman muuttuminen.
VastaaPoistaAmatöörit saavat harrastaa ihan niin kalliilla kalustolla kuin haluavat. Näin ammattilaiskalustoa saadaan valmistettua suurempia sarjoja ja kehitys on nopeampaa - olkaa ammattilaiset edes siitä kiitollisia. Hyvästä hinta-laatusuhteesta kalustossa.
Jore on tehnyt näköjään jonkinlaisen ennätyksen. Hän on kyennyt alittamaan kaikkien aikaisempien vuodatuksiensa älyllisen tason. Se ei ole ollut varmaan ihan helppoa. Onneksi olkoon, Jore!
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKommentoin nimimekki Peksua. Kommentista tuli niin pitkä, että poistin sen ja laitoin jutun omaan blogiini. Asiasta kiinnostuneet voivat käydä kurkkaamassa täällä.
VastaaPoistahttp://timosuvanto.blogspot.fi/2012/06/kalliit-tyokalut-vs-ammattitaito.html
Tuolla yhdellä tyypillä taitaa olla jatkuva ristiretki valokuvauksen harrastajia vastaan, ilmeisesti järkkäreitä saisivat omistaa vain ammattilaiset.
VastaaPoistaErehdyin jo välillä luulemaan, että Jore on viimein rauhoittunut vähän ja "hienosäätänyt" asennettaan. Mutta turha toivo kai se on, nyt ja ikuisesti. Aivan tarpeeton hyökkäys Petterin kuvia ja kirjoitusta vastaan. Ilmeisesti arviointikyvyn tunnetun heikkouden lisäksi myös näkökyky on romahtanut, jos väittää noiden kuvan silmien olevan kovasti epätarkkoja taikka että vastaavaan laatuun pääsisi Ixuksella.
VastaaPoistaÄlähän nyt. Jorehan tunnetusti kirjoittaa vain asioista, ei ihmisistä. Viimeksi mainittu tapahtuu vain silloin, kun Petteri Järivnen hyökkää ammattilaisia vastaan ja esittää ammattikuvausta lopettavaksi Suomessa - siis joka kerta kun Petteri kirjoittaa jotain valokuvaukseen liittyvää :-).
VastaaPoistaNäin ammattivalokuvaajan silmin Petteri jättää mainitsematta kaikkein oleellisimman teknisen asian samba-kuvistaan. Kun aurinko on Suomen suvessakin keskipäivällä kirkas ja korkealla, niin tällaisiin kuviin tulee väistämättä kovat varjot ja esimerkiksi silmät tuppaavat jäämään aivan mustiksi aukoiksi.
VastaaPoistaApusalama auttaa, järjestelmäkameroiden suhteen tässä on ollut ongelmana se, että lyhin salamatäsmäysaika verhosuljinkamereoilla on tyypillisesti 1/200 sekuntia. Kirkaassa valossa suurella aukolla kuvatessa se on auttamatta liian pitkä. Aukkoa voi tietysti pienetää, mutta silloin syväterävyys kasvaa ja kuvista tulee helposti tärähtäneitä.
Pelastus on FP salama, joka FP-tilassa välähtää sarjan salamia. Näin voidaan käyttää myös lyhyitä suljinaikoja, kuten Petterin esimerkissä näyttäisi olevan 1/3200 sekuntia. Mistäkö tiedän? Picasa kuva-albumista saa näppärästi selville kuvan keskeiset tekniset tiedot.
Petterillä on siis joku Canonin Speedlite salama, joka mahdollistaa täytesalaman käytön lyhyilläkin valotusajoilla. Eikö vain?
Jore-setä on tunnetusti vihainen, kun hänen terveydentilaansa ja lääkitystään arvaillaan. Siitäkin huolimatta en voi olla toteamatta, että nyt on tainut Jore-sedän dosettiin unohtua sekä ilta- että aamulääkkeet. Sen verran pöperöistä hänen tekstinsä on tällä kertaa.
VastaaPoistaPetteri on ostanut uuden kameran. Lienee tasan tarkkaan Petterin oma asia, millaisella kalustolla hän haluaa harrastustaan tehdä.
Petteri käy testaamassa uutta leluaan samba-karnevaaleilla ja laittaa kuviaan nettiin katsottavaksi. Itsekin karnevaaleilla kuvanneena kävin mielenkiinnosta katsomassa kuvia ja vertailin niitä omiin kuviini. Petterin kuvien tekninen laatu oli paljon parempaa, kuin omat pokkarilla ottamani. Taiteellisia pisteitä on vähän jäävi antamaan. Hyvällä kameralla ja objektiivilla saa teknisesti hyviä kuvia. MOT.
Sitten paikalle saapastelee Euroopan omistajan - tai ainakin Keravan työvoimatoimiston asiakkaan - askelin. Väärin kuvattu! Kuvat epäteräviä ja jos eivät ole, niin kuvaaja on ainakin epäpätevä. Naurattaa niin että kulmahampat näkyvät.
Sivuilla olevat samba-kuvat eivät ole millään muotoa myytävänä siellä. Kuka tahansa voi ladata itselleen hyvällä kameralla otetun muistokuvan itsestään tai tuttavastaan samba-karnevaaleilta. Petteri ei siis myy näitä kuviaan, vaan niitä voi ladata suorastaan ilmaiseksi. Siis näin menetellen Petteri tosiasiassa riistää leivän suoraan ammattikuvaajien suusta. Nämä kun olisivat muuten voineet myydä otoksiaan netin kautta. Eivätkä ne olisi silloin olleet mitään keskinkertaisia amatööriräpsäyksiä, vaan ammattilaisten ottamian runsaasti substanssia ja muita luontaisia makuaineita sisältäviä ammattilaiskuvia.
Siksi Jore-setä on hyvin vihainen. Petteri on tietysti uudesta lelustaan niin innoissaan, ettei ymmärrä edes hävetä.
Eikös sen pitäisi oikeasti olla "hyvin, hyvin vihainen"?
VastaaPoistaJore-sedän maailmankuva on kyllä minusta hyvin, hyvin kummallinen. Tämän maailman kuviaan myydä yrittävät Puusat tekevät lopullisesti selvää ammattikuvaajien arvostuksesta. Jos Jorea on uskominen, niin ammattikuvaajista ei ole enää muuhun kuin itkupilleiksi.
Aika vähiin jää tilanteet, missä silmien terävyys ei riitä. Käsittääkseni tästä kuvasta ei ollut tarkoitus tehdä mitään kymmenen metrin sambakarnevaalimainosta?
VastaaPoistaEn voi olla ottamatta kantaa Joren asenteeseen, ihan kuin Petteri olisi vienyt Joren työt. Karavaani kulkee, koirat haukkuu ja maailma muuttuu. Jos se tuntuu ylitsepääsemättömältä, niin muiden kuvien haukkuminen ei siihen auta. Vai onko auttanut?
Järkevät valokuvaajat, kuten Pekka Potka tai Kari Kuukka ovat lakanneet julkaisemasta Joren ulvontaa nettisivuillaan. Suosittelisin Petterillekin. Joren keksustelutaidoista saa hyvän kuvan hänen omilla sivuillaan. "Keskustelu" on don Joren ja hänen Sancho Panzansa (kuten eräässä blogissa luonnehdittiin) välistä aivotonta höpinää. Kukaan normaali ihminen ei lähde Joren keskustelukerhoon jäseneksi.
VastaaPoistahttp://puusa.blogspot.fi/2012/07/vaittelyn-taikaa.html
VastaaPoistaKeskustelun mestari Jore Puusa valittaa blogissaan, että Suomessa ei keskustella. Etenkään ei hänen kanssaan. Mistähän se voisi johtua?
Vähän on jo vanhempi kirjoitus, mutta pakko kommentoida tuota valoisuustunnistinkohtaa. Itselläni oli samoin kirkkaana päivänä ongelmia saman asian kanssa 7D:llä: Näyttö meni välillä totaalisen mustaksi, välillä himmeni kummallisesti. Siinä ehti jo mielikin musteta samaan malliin, kallis kamera ja näyttö hajalla... Kunnes seuraavana päivänä en saanut ongelmaa toistettua millään. Hetken kelasin eroja edelliseen päivään ja nolostuin.. Syynä olikin ne uudet aurinkolasit polarisoiduilla linsseillä! :) Kameran kun käänsi vaakasta pystyyn, niin meni näyttö mustaksi. Helpotti heti, kun otti lasit pois päästä!
VastaaPoista5DmkIII:n anturissa voi olla ongelmia, minulla vika oli kirjaimellisesti käyttäjän päässä.
Mikko
Tällaista mokaa ei olisi pro tehnyt. Ei ikinä.
VastaaPoistaEttet vain Pore olisi nimimerkki. Minä uskallan laittaa aina nimeni alle. Katsopa näin
VastaaPoistaPure Joosa