Matkapuhelinsovellukset ovat parasta tietoyhteiskuntaa. Ne liittyvät arkipäiväisiin tilanteisiin ja toisin kuin ylisuuret web-portaalit, mobiilipalvelut ovat yksinkertaisia ja toimivia. Pieni on kaunista -- varsinkin silloin, kun se toimii.
Pieni esimerkki eiliseltä: olin menossa Diacoriin lääkäriin. Olin varannut ajan www-lomakkeella ja pyytänyt tekstiviestimuistutuksen puolta tuntia ennen aikaa (vanha juttu). Varttia ennen aikaa tuli tekstiviesti joka kysyi, halusinko hoitaa ilmoittautumisen saman tien:
Vastasin lähettämällä A-kirjaimen ja sain puhelimeen ohjeet, mistä vastaanottohuone 208 löytyi.
Sovellus oli yksinkertainen, suorastaan triviaali. Se ei vaatinut edes älypuhelinta, vaan toimi vanhanaikaisilla tekstiviesteillä. Asiakas välttyi jonottamasta vastaanottoon (jota Helsingin keskustan Diacorin kyltissä kutsuttiin aseman itsensä keksimällä nimellä Reseptio, hetken jo luulin että sieltä haetaan reseptejä :-).
Lääkäri oli tietenkin hieman myöhässä, joten miten olisi kehitysidea seuraavaan versioon: asiakas saisi samalla tekstiviestillä tiedon siitä, paljonko lääkäri on myöhässä.
Siinä odottaessa oli aikaa räplätä älypuhelinta. Huomasin, että joku oli jättänyt FourSquareen vinkin lääkärivalintaa varten:
Piti oikein googlata, kun ei ole tullut luetuksi juorulehtiä. Entinen suhde jääkiekkoilijaan, pitihän se arvata. Mikä niissä kiekkoilijoissa oikein kiehtoo fiksujakin naisia?
Megaklinikka-hampilääkärillä on vastaava systeemi. Asiakas varaa netistä itse ajan (prime time -ajat ovat kalliimpia), ja Megaklinikka lupaa että aika toteutuu tietyn aikaslotin sisällä. Asiakas saa tekstiviestillä puoli tuntia ennakkoon vahvistetun ajan milloin hoito alkaa.
VastaaPoista@ "Mikä niissä kiekkoilijoissa oikein kiehtoo fiksujakin naisia?"
VastaaPoistaVoisiko olla tuo foinikialaisten viitisen tuhatta vuotta sitten keksimä hyödyke nimeltä raha ;)?
Laastari on myös mielenkiintoinen konsepti; hoitavat perusjutut ilman ajanvarausta ja pitkillä aukioloajoilla, hoitaja tekee tarkistuksen rasti ruutuun -henkisesti iPadilla, josta tiedot lähtevät etälääkärille tarkistettavaksi, iPadilla tulostetaan myös mm. hoito-ohjeet kotiin ja lasku, ja täytetään asiakaspalautelomake. Resepti lähtee suoraan lääkäriltä haluttuun apteekkiin.
VastaaPoistaBonuksena seuraavalla viikolla tulee "Parane pian!" postikortti.
Totta, Laastarilla mielenkiintoinen konsepti. Paikkakunnat Helsinki, Lahti ja Kerava. Pitää testata, jos tulevat Espooseen.
VastaaPoista