Linkit

sunnuntai 15. tammikuuta 2012

E-kirja ikävä yllätys lentokoneessa

Ennen USA:han lähtöä latasin iPadiin Elisan e-kirjapalvelun ja ostin siihen lukemista. Elisan palvelun siksi, ettei Applen omassa kaupassa ollut niitä suomalaisia kirjoja, joita etsin.

Kun sitten 35 000 jalan korkeudessa Atlantin yllä kaivoin iPadin esiin ja ajattelin syventyä romaaniin, tuli ilmoitus:


Hitto soikoon -- e-kirja ei ole valmis matkakäyttöön ennen kuin tällaisista ongelmista päästään eroon. Paperikirjassa on yhä puolensa. Ainakaan sitä ei tarvitse päivittää kesken lennon.

Huvittavaa kyllä, uuden Airbus 380 -superjumbon hieno infojärjestelmä ei sekään toiminut ihan moitteettomasti:


Liekö systeemi tehty Windowsin päälle?

Lisäys 17.1.2012: Elisan kirjapalvelusta otettiin yhteyttä ja pahoiteltiin tapahtunutta. Syynä oli suojauksessa käytetyn Adoben SDK-ympäristön versiomuutos, joka tapahtui harmillisesti juuri joulun alla. Päivitys itsessään meni kotiverkossa muutamassa sekunnissa (toisin kuin Adoben Reader-päivitykset Windowsissa, jotka jostain käsittämättömästä syystä vaativat aina Windowsin uudelleenkäynnistämisen). Mitä tästä opimme? Ainakin sen, että kannattaa testata kirjojen toimivuus juuri ennen matkalle lähtöä.

11 kommenttia:

  1. miksi kopiosuojaus pitäisi päivittää?

    VastaaPoista
  2. Voi noita kuppaisia ohjelmia tehdä muuallakin kuin Windowsissa. Moni lentokoneviihdejärjestelmä pyörii Linuxilla, eikä nekään aina hyvin: http://smurfmatic.net/blog/archives/2009/10/02/linux-rebooting-on-my-continental-flight.html

    VastaaPoista
  3. Minulla tuo päivitys ei onnistu ollenkaan. Kun kirjaudun, kirjautumisikkuna sulkeutuu kesken käyttäjätunnuksen kirjoittamisen.
    Onneksi tämä tuli esille vasta lentomatkan jälkeen ja pystyin lukemaan kirjoja meno- ja paluulennoilla.

    VastaaPoista
  4. Ei näytä hyvältä Elisan e-kirjapalvelu. Mihinkä on kadonnut Nokialandian ohjelmisto osaaminen. Mitä tuommoinen päivitys tarkoittaa. Eikö kirja olekaan omassa käytössä vaikka on sen ostanut.

    Itse olen käyttänyt Amazonia ja se on toiminut erittäin hyvin. Mitään kopiosuojaus päivityksiä en ole edes nähnyt. Valitettavasti Suomalaisia kirjoja en ole vielä löytänyt. Toimii tietokoneessa, IPhonessa ja IPadissa oikein hienosti. Lukulaite olisi varmasti myös hyvä.
    Miksi ei Suomessa oteta mallia Amazonista?

    Olen ollut huolestunut Suomalaisen kirjallisuuden tulevaisuudesta. Nuoriso oppii sujuvasti lukemaan Englannin kielistä kirjallisuutta, kun toimivia e-kirjapalveluja ei ole.

    Eli kysymys on Suomen kielen asemasta globalisoituvassa maailmassa. On sääli jos Suomi kärsii erilaisten toimijoiden toivottoman voitontavoittelun vuoksi.

    Toisaalta ihmettelen miksi Suomalaiset kirjailijat eivät julkaise kirjojaan maailman suurimmassa ja kansainvälisessä kirjakaupassa. Ainahan kannattaa laittaa myyntiin myös suurimpaan paikkaan. Luetaan kirjoja myös Suomen rajojen ulkopuolellakin.

    VastaaPoista
  5. Suomalaisen e-kirjan suurimmat ongelmat ovat kustantajat jotka pitävät hintatason aivan liian korkeana. Annoin Elisalle tovi sitten kovaa palautetta ja he jopa vastasivat minulle. Näyttää siltä että siellä tahtotila on kyllä kova tämän asian suhteen.

    Huomasin että Elisan e-kirjat voi lukea myös muilla Adoben tunnuksia tukevilla ohjelmilla. Tämä tosin vaatii tietokonetta väliin jolla kirja ladataan, se pitää siirtää tablettiin jossa on Adoben tunnuksilla rekisteröity ohjelma. Ainakin Galaxy Tabilla tämä onnistuu.

    Pitkä matka tässä on kuitenkin kun katsoo miten hienosti maailmalla e-kirjat toimivat.

    VastaaPoista
  6. @ Wanhan Euroopan tavanomaista toimimatonta tekniikkaa!(A380). Ole iloinen, että kone pysyi kasassa vielä tämän kerran,Australian lentoinsinöörit vaativat lentokieltoon siiven murtumien johdosta.

    MailOnline

    Olen huomioinut paperikirjan häviämisen ja alkanut kirjaprojektini bloggerissa:

    Top Secret

    Ikävä kyllä en ole vielä keksinyt,kuinka sillä rahastaisi. Google mainoksia en ottanut,koska niillä tienaa 10 euroa vuodessa. Saattaa tietenkin olla käypä korvaus kirjoittajan tason huomioiden;).

    VastaaPoista
  7. Musiikkiteollisuus tajusi pian, että käytön estot ovat myynnin estoja. Toivottavasti E-kirjoissa tajutaan sama.

    Jos minä ostan teoskappaleen, haluan sen olevan käytettävissä vaikka kymmenen vuoden päästä sillä laitteella, joka minulla silloin on.

    VastaaPoista
  8. Musiikin ja kirjojen tilanne on aivan erilainen. Cd-levyt olivat jo valmiiksi digimuodossa.

    Osa haluaa kirjojen ja levyjen olevan pysyviä, mutta monelle riittää kertalukeminen tai maksu vain kuuntelemisesta (Spotify). Asiakkaat ovat erilaisia.

    VastaaPoista
  9. Tuo Lufthansan käyttämä, Panasonicin valmistama IFE pyörii Linuxilla.

    VastaaPoista
  10. Kappas vain! Näytönpäivitys voi näköjään bugata siinäkin.

    Kosketusnäyttö oli muuten todella epäherkkä, mutta se tuskin johtui käyttöjärjestelmästä :-)

    VastaaPoista
  11. En ole minkään sortin talousammattilainen, mutta luulen silti, että noissa suomalaisissa sähkökirjamarkkinoissa ollaan juututtu ikivanhaan ajattelumalliin. Kirjamyynnin infra maksaa x euroa ja kun sitten arvioidaan paperisten tai aiempien sähköisten kirjamyyntien perusteella myyntilukuja, niin saadaan sen yksittäisen kirjan hinta. Eli ihan liikaa, jotta kovin moni sitä ostaisi. Tämä sähköinen toiminta mahdollistaa kuitenkin ihan erilaisen talousmallin kuin paperikirja. Kun infra on pystyssä, niin yksittäisen kirjan myymisen kustannukset ovat olemattomat. Matalalla hinnoittelulla ostajat voitaisiin saada madaltamaan hankintakynnystä huomattavasti. Ja vaikka yhtä myytyä tuotetta kohti kirjailijan ja kustantajan tienesti olisi matala, suuri volyymi voisi hyvinkin ylikompensoida sen. Mutta tässä on toki muna ja kana -ilmiötä. Laitekanta ja sähköisten kirjojen yleistyminen tahmaa mediahintojen vuoksi ja siksi taas ostovolyymit ovat yhä matalia. Nämä ovat ehkä markkinat, jotka eivät synny itsestään vaan jotka pitää aktiivisesti luoda.

    VastaaPoista