Palvelu toimii myös webin kautta osoitteessa www.flightradar24.com. Näyttöä on mielenkiintoista seurata sillä se kertoo, miten ruuhkainen Euroopan ilmatila todella onkaan. Suomen yllä lentää vain muutamia koneita, joista osa on ylilennolla Aasiaan ja loput lähdössä tai nousussa Vantaalta:
Saksassa ilmatila on ihan toisen näköinen:
Kun jotain koneista napsautetaan hiirellä, sen tiedot ja usein myös valokuva ilmestyvät selaimen ikkunaan:
Tässä näyttää menevän Finnairin lento Vantaalta Lissaboniin.
Tiedot ovat reaaliaikaisia. Esimerkiksi kevään 2010 Islannin tuhkapilven aikaan Euroopan taivas näytti todella tyhjältä. FlightRadar24 kattaa Euroopan sekä alueita USA:sta ja muualta maailmasta. (Sivumennen sanoen, seurasin marraskuussa 2001 vastaavasta palvelusta amerikkalaisia lentoja ja kun tuli tieto lento 587:n putoamisesta, kyseisen lennon nopeus ja korkeustiedot näyttivät nollaa -- tiedot olivat siis aitoja ja todellisia, eivät pelkästään lentosuunnitelmasta laskettuja).
Vanhemmista matkustajakoneista sekä yksityiskoneista ADS-B-transponderi yleensä puuttuu, joten ne eivät näy tiedoissa. Ilmeisesti myös osa rahtikoneista kuuluu tähän ryhmään.
Palvelun iPhone- ja Android-appsit näyttävät tiedot älypuhelimelle optimoidusti:
Maksullinen versio tunnistaa koneen puhelimen sijainnista ja suunnasta, mihin kamera osoittaa taivaalla:
Kun siis seuraavan kerran katsot taivaalle ja näet korkealla lentävän koneen tiivistysvanan, ei tarvitse enää arvailla mistä se on tulossa ja mihin menossa. Tai kun odotat sukulaisia takaisin matkalta, ei tarvitse seurata teksti-tv:stä tai Finavian sivulta onko lento ajoissa, vaan voit seurata sen etenemistä reaaliajassa!
Jatkossa, kun yhä useampi lentoyhtiö alkaa tarjota matkustajille wlan-yhteyttä (esim. Norwegian tarjoaa jo nyt), voit seurata lennon etenemistä myös koneen sisältä läppärin tai älypuhelimen avulla. Näppärää!
Ja merenkulusta kiinnostuneille tiedoksi, että vastaava palvelu löytyy osoitteesta www.marinetraffic.com. Siitä voi seurata vaikkapa Helsingin edustan meriliikennettä:
Korjaus: Marine Trafficista on sekä iPhone/iPad- että Android-versiot.
MarineTrafficista on androidsovellus, nimellä Marinetraffic.
VastaaPoistaNoista lentokoneiden reiteistä muuten yllättävimpiä ovat esim Frankfurt-Tokio tai vastaavat, joita lennetään isoympyrää. Ne ovat kovin pohjoisessa jo Suomen kohdalla. Myös Kanadasta tulevat koneet ovat yllättävissä paikoissa.
Löytyy vastavaa palvelu myös kertomaan miten latukoneet menevät Lapissa. Olikohan se http://www.mski.fi/kuusamo/ vai jokin muu... En itse tästä niin kiinnostunut ole, mutta näyttää näitä aika moneen asiaan olevan :)
VastaaPoistaMyös http://lissu.tampere.fi/ (ja Helsingin seudun vastaava) on oikeasti ihan kätevä jos ei satu nousemaan kyytiin päätepysäkiltä (jossa aikataulut vielä pitävät).
VastaaPoistaMerenkulun seurantaan löytyy myös http://shipfinder.co/ ja http://aprs.fi/.
VastaaPoistaLentoliikenteen seurantaan on mm. http://planefinder.net/ ja http://casperflights.com/ sekä lukuisia paikallisia kuten esim. Kreikka (suomalaiset jumissa lakon takia) http://rdrinfo.net/.
Nuo pohjoisen yllättävät lentoreitit saavat luonnollisen selityksen, kun katsoo asiaa karttapallon kanssa. Maa on edelleen (liki) pyöreä pallo ja karttaprojisio ei aina kerro suorinta reittiä kahden pisteen välillä. :)
VastaaPoistaTäydellistä tietoa myös terroristille, joka kyttää Stinger olalla! Tosin noilla ei taida lentokorkeuksiin yltää (?).
VastaaPoistaTässä meillä, asiasta toiseen, menee Palojärvi-Leppävaaran VOR:ien yli tuo Kauko-Idän liikenne, jotain kolmisenkymmentä laajarunkoista vuorokaudessa, eli lähiön asukasmäärän verran. Joensuun kohdaltahan ne useimmiten kai menevät itärajan yli. Täytyy toivoa, ettei tule joskus 400 tonnia romua niskaan ...
Kun lensin pari vuotta sitten finskillä Pekingiin, kone meni mielestäni outoa reittiä. Läksimme illalla ja lensimme pitkin Suomenlahtea Pietarin pohjois- ja Moskovan eteläpuolelta, neljän tunnin päästä ylitimme Novosibirskin pohjoisen puolelta ja siitä Kiinan rajalle, rajakaupungilla oli hauska nimi, jotain Hih-hih tai Hoh-hoh tai sinnepäin :=).
Stadin sporat kulkee täällä:
VastaaPoistahttp://transport.wspgroup.fi/hklkartta/
"Vanhemmista matkustajakoneista sekä yksityiskoneista ADS-B-transponderi yleensä puuttuu"
VastaaPoistaMyös monista uusista koneista puuttuu. Esim finnairin embraer 170/190 koneet, flybe:n ATR potkurikoneet sekä blue1:nin Boeing 717 koneet on ilman ADS-B:tä.
Ilman noita kolmea ryhmää flightradar24 näyttää suomen osalta paljon todellista tyhjemmältä.
tuosta ADS-B asiasta on ollut defcon kokouksessa esitelmä. suosittelen katsomaan, vaikka hiukan huolestuttavalta vaikuttaa jos oikeat tutkat korvataan ADS-B järjestelmällä. tässä linkki
VastaaPoistahttp://www.youtube.com/watch?v=CXv1j3GbgLk
NAAPURI HUIJAA?
VastaaPoistaIhmettelen eilen 31.8.2014 havaitsemaani konetta, joka oli lähtenyt Moskovan länsipuolelta. Osa lentoreitistä oli merkitty katkoviivoilla. Ilmeisesti Flightradar 24 ei ole pystynyt sitä osuutta jäljittämään. Pietarin lähistöllä reitti näytettiin normaalisti. Kone lensi Helsinkiä kohti sunnuntaina klo 19- klo 20 välisenä aikana. Kun se oli ohittanut Helsinki länsipuolelta Suomen mantereelle se hävisi yllättäen seurannasta. Lentokoneelle ei ollut annettu lähtöpaikkaa eikä määränpäätä! Yritin myöhemmin tarkastaa Flightradar 24 playback toiminnosta näkyykö kone siellä. Konetta ei yllättäen näkynyt playbackin uusinnassa. Playback näyttää UTC-aikaa, joka on Suomen ajasta 3 tuntia jäljessä. Jää epäilys, että lentokone kytki välillä itsensä irti tutkaseurannasta. Valitettavasti en ottanut kuvaa Flightradar24 reaaliaikaisesta lentoreittinäkymästä ja lentokoneen tyypistä ja tunnuksista, koska luulin playbackin tallentavan kaikki mitä näkyy heidän seurannasssan.