Linkit

tiistai 23. elokuuta 2011

Tarvitsemme polttoainetta, emme alkoholia

Hallitusneuvottelujen yhteydessä sovittiin polttoaineen, tupakan ja alkoholin verotuksen kiristämisestä. Bensalitran hinnasta veron osuus on jo yli euron.

Aina, kun valtio tarvitsee lisää tuloja, se korottaa näiden kolmen hyödykkeen verotusta. Miksi ihmeessä alkoholi, tupakka ja polttoaine niputetaan yhteen?

Alkoholi ja tupakka ovat nautintoaineita, joiden kulutusta voi (ja useimpien pitäisikin) vähentää. Polttoaine on sen sijaan välttämättömyyshyödyke, jonka kallistuminen nostaa kaikkia muitakin hintoja. Kuljetuskustannusten nousu valuu tavaroiden ja palvelujen hintoihin, samoin kallistuvat julkisen liikenteen matkat. Meistä jokainen joutuu liikkumaan jollain tavoin, joten kyse ei todellakaan ole vain autoilijoiden rankaisemisesta.

Tavaroiden ja ihmisten liikuttaminen on taloudellisen toimeliaisuuden perusta. Sen verotusta kiristämällä ei edistetä uutta kasvua ja taloudellista toimeliaisuutta. Päinvastoin, polttoaineen korotus rankaisee juuri siitä, mitä Suomi nyt eniten tarvitsee: työtä, tekemistä, yrittämistä, toimintaa. Kun liikkuminen kallistuu, ihmisten kannattaa mieluummin jäädä kotiin ja jättää työmatkat tekemättä.

Nautintoaineina tupakka ja eritoten alkoholi vaikuttavat päinvastaisesti. Niiden kulutuksen lisääntyminen vähentää työtä ja kehitystä.

Eikö siis polttoaineen veronkorotusta voisi jättää väliin ja sen sijaan korottaa vaikka tuplasti alkoholin ja tupakan veroa?

Jos olet samaa mieltä, kerro se omalle kansanedustajallesi.

8 kommenttia:

  1. "Polttoaine on sen sijaan välttämättömyyshyödyke"

    Sitten on erittäin tärkeä alkaa varautua sen vääjäämättömään loppumiseen tiivistämällä yhteiskuntarakennetta ja kehittämällä raideliikennettä. Haja-asutusalueella kahden auton loukussa asuvien ihmisten tulisi saada vaihtoehto kestämättömälle elämäntavalleen, eli kantakaupunkia tulisi rakentaa lisää.

    Itse en ole tänään käyttänyt suoranaisesti pisaraakaan bensaa, en kyllä eilenkään, enkä toissapäivänä, enkä... Toki tavarakuljetukset tarvitsevat polttoainetta, mutta ei minua harmita kuljetuskustannusten hintojen nousu.

    Mutta väite, että polttoaine on välttämättömyyshyödyke, on kokoomuslaista propagandaa. Eikä siis pidä paikkaansa. Autoa ja polttoainetta ei tarvitse yhtään mihinkään.

    VastaaPoista
  2. Tupakan ja alkoholin verotusta ei voi kiristää liikaa, muuten se muuttuu suoraksi tulonsiirroksi jobbareille ja harmaatuonnille. Samahan se on polttonesteiden suhteen, pienikin korotus niin liikennöinti itärajan suuntaan plompsahtaa.

    Valtiovallan toiminta on todella ristiriitaista yksityisautoilun suhteen. Toisella kädellä tuetaan haja-asutusta (mm työmatkakulujen verovähennys) ja toisaalta taas rahastetaan (leegio erilaisia maksuja).

    VastaaPoista
  3. Ei tässä nyt ole kyse pelkästä yksityisautoilusta. Tavarat pitää kuljettaa kauppaan, ihmiset töihin ja kouluihin, potilaat sairaalaan ym. Näitä kuljetuksia tarvitsee jokainen. Polttoaineen kallistuminen nostaa näitä kaikkia. Ihan kaikkia.

    Vain television katseleminen kotona, kattoon syljeksiminen, viinan juonti ja tupakointi siinä samalla säilyy entisen hintaisena (tosin jollain ne tupakat ja viinapullot pitää sinne lähikauppaan kuljettaa).

    VastaaPoista
  4. Se on vaan niin helppoa korottaa

    noita veroja. Kun sais niitä töitä

    olisi ihan kiva tehdäkkin jotakin

    jotta voisi niitä verojakin maksaa.

    Ei siinä mitään. Ensin työtä

    katsellaan sitten niitä veroja.

    VastaaPoista
  5. Viinassa ja tupakassa veronkorotukset on vähän riskaabelia toimintaa. Johan jo aikaisemmat korotukset on aiheuttanut kokonaisuudessa PÄINVASTAISTA efektiä. Ensinnäkin kokonaiskulutus on kääntynyt laskuun ja toisekseen matkustajatuonti on lisääntynyt. Tiedä sitten pitääkö ensimmäinen edes paikkansa, mutta jokatapauksessa tämä on aiheuttanut valtion verokertymään jopa PIENEMISTÄ. Tässä tilateessa valtio tuskin haluaa pienentää verokertymää, kun verotuottoja piti saada lisää. Tässä globaalissa maailmasa missä viina ja tupakka liikkuu rajan yli yhtä kätevästi kuin ihmisetkin (ja ihan omasta tahdostamme kun EU:n kerran liityimme), on turha narista siitä että kansan haluamaa tavaraa tuodaan halvemmalla rajan takaa. Ja sisämarkkinat kuolevat. Sisämarkkinoita ja sisämarkkinoiden verokertymää voidaan ylläpitää vain yhdellä tavalla ja se on LASKEA hintoja (kysynnän ja tarjonnan laki)...

    Polttoaineissa olen kyllä samaa mieltä. Kerrannaisvaikutukset on taas kerran järkyttäviä. Mutta valtion kannalta polttoaineita ei ole kovin kätevä kuitenkaan kuljettaa ulkomailta. Vain jotkin imatra-lappeenranta-akselilla asuvat voivat järkevästi tankata autonsa itärajan takana... Muut (eli valtaosa kansasta) joutuvat tyytymään suomen sisäisiin hintoihin. Ja valitettavasti joutuvat tyytymään myös kasvaviin rahtikuluihin jotka taas vaikuttaa kasvavaan ruokalaskuun jnejne...

    Eikä tämä edes vaikuta mitään vielä siihen että velkaantuuko tämä valtio. Vuonna 2008 valtion vuosibudjetti oli 48 miljardia euroa, nyt yhtäkkiä tarttetaan 56 miljardia euroa... Ja nyt takerrutaan siihen miten tuosta 56:sta voitaisiin PARI nipistää pois... Ennemmin pitäisi miettiä, että mikä julmetun asia on saanut tuon budjetin paisumaan alunalkaenkin noin julmetusti. Ja miten pääsisi takaisin vuoteen 2008... Vuonna 2008 ei tarvinnut kuitenkaan korottaa veroja, itte asiassa niitä laskettiin ... Eli jokin mädännäisyys on tuon budjetin paisuttanut moisiin mittoihin, eikä se ainakaan ole palvelujen parantaminen... Nyt kun vain löytyisi syy että mikä...

    Ratkaisu voi löytyä vain jos mietitään alunalkaenkin oikeaa kysymystä ... Tuo on se oikea kysymys...

    VastaaPoista
  6. Yksityisauto on monelle syrjäkylällä asuvalle ainoa kyytivaihtoehto – ja se tuntuu olevan Senaatintorin laidalta katsoen ylivoimaisen vaikea asia ymmärtää.

    Jospa kerrankin lähdettäisiin etsimään veronkorotuksille uusia kohteita aakkosten toisesta päästä?
    http://viestitin.blogspot.com/2011/08/veronkorotuksen-abc.html

    VastaaPoista
  7. Kävin kuuntelemassa Uppsalan yliopiston professori Kjell Aleklettin luennon öljyvarantojen hiipumisesta ja sen vaikutuksesta maailmantaloudelle. Kerrassaan vaikuttavaa.

    http://viestitin.blogspot.com/2011/09/miten-selviamme-oljyhuipusta.html

    VastaaPoista