Suomen Kuvalehti teki eilen 01.10.10 historiaa: siitä ilmestyi ensi kertaa Suomessa iPad-versio. Aluksi myynnissä on vain irtonumeroita kuuden euron kappalehintaan. Tilausmahdollisuus tulee myöhemmin.
Verkkokeskusteluista päätellen hinta on aivan liian korkea. Kuusi euroa on käytännössä sama kuin paperiversio kioskista ostettuna, ja kotiin tilaamalla numerot saa noin puolella tästä.
Lukija odottaa, että sähköinen versio olisi roimasti halvempi -- jäähän siitä puuttumaan paperi-, paino- ja jakelukustannukset. Mutta onko odotus realistinen?
Lukija kenties ajattelee, että kustannusyhtiöt rahastavat häntä uudella tekniikalla, ja pistävät säästyvät kustannukset voittoina omiin taskuihinsa. Joku perustelee asiaa niin, ettei sähköisestä versiosta voi maksaa paperivesion hintaa, koska sitä ei voi arkistoida hyllyyn. Mutta kuinka moni oikeasti tekee niin? Useimmat vievät lehdet lopulta paperinkeräykseen.
Vaikka osa kustannuksista jää pois, uusia tulee tilalle. Nettiversio vaatii erillisen tuotantokoneiston, koska kuvat, videot ja multimedia on käsiteltävä erikseen. Työtä ei voi automatisoida, se on tehtävä käsin. Kielen vuoksi sitä ei voi edes ulkoistaa halpamaihin. Niin kauan kuin multimediaversion levikki on pientä, tuotantokustannukset suhteessa irtonumeron hintaan ovat korkeat.
Kustannusyhtiöt luottavat hämmästyttävän paljon Appleen. Kuvaavaa on, että Suomen Kuvalehden alkaessa ilmestyä sen lukemiseen tarvittavia laitteita ei vielä edes myydä Suomessa. Kaikki lukulaitteet on pitänyt tuoda ulkomailta, eikä niissä ole edes suomenkielistä näppäimistöä. Kun tilanne on tämä, Apple voi hinnoitella palvelunsa miten tahtoo.
Ja tahtoohan se. Vaatimus on, että Apple saa 30 prosenttia tilaustuloista ja 40 prosenttia lehden mainostuotoista. Kuuden euron hinnasta välittäjä ottaa siis kaksi ja vain neljä jää tekijälle. Jos tämä ei ole määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä niin mikä sitten? Kauanko menee ennen kuin kilpailuviranomaiset ovat Applen kimpussa?
Vaikka Apple tyytyisi vaatimattomaan 10 prosentin siivuun (jonka eteen sen ei itse tarvitse tehdä mitään), lienee turha odottaa sähköisen lehden hinnan putoavan merkittävästi. Sisällön tuottaminen ja ihmistyö maksavat joka tapauksessa.
Hankalaksi asian tekee kansainvälinen kilpailu. Netissä kaikki ovat samalla viivalla. Suomalaiset lukijat vertaavat Suomen Kuvalehteä muihin tunnettujen lehtien (kuten Wired, USA Today, Popular Mechanics tai Newsweek) iPad-versioihin. Niiden lukijapotentiaali saattaa olla sata- tai tuhatkertainen. Lehden tekeminen maksaa aina saman verran, mutta tulot kasvavat suoraan ostajamäärän mukaan. Yhtälö on erittäin epäedullinen pienille markkinoille.
Suomalainen lehti ei pysty koskaan kilpailemaan hinnalla kansainvälisten lehtien kanssa. Kuitenkin niiltä odotetaan samaa määrää multimediaa, interaktiivisuutta ja kaikkea sitä, jonka tuottaminen on erityisen kallista. Perimmäinen kysymys onkin, kuinka paljon suomalainen lukija on valmis maksamaan siitä lisäarvosta, että tekstit ovat suomeksi ja käsittelevät Suomea koskevia asioita?
Kuuden euron hinnasta välittäjä ottaa siis kaksi ja vain neljä jää tekijälle. Jos tämä ei ole määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä niin mikä sitten? Kauanko menee ennen kuin kilpailuviranomaiset ovat Applen kimpussa?
VastaaPoistaAivan totta. Minä olen ihmetellyt jo pitkään, kuinka helpolla Apple on selvinnyt kilpailuviranomaisten kanssa.
MS:n käyttöjärjestelmään yhdistetty nettiselain (mikä kiellettiin) on pientä verrattuna Applen kilpailua haittaaviin toimiin. Aiheesta saisi kirjoitettua artikkelin.
Mielestäni Applelle ei kuuluisi kuulua pienikään osa sisällöntuottajan leivästä.
VastaaPoistaMutta millä logiikalla e-kirjatkin ovat niin kalliita? Kyllä siellä takana ahneutta on aistittavissa.
-Tony
Kannattaa muistaa että nuo mainitut %-osuudet ovat lehdistöhuhuja.
VastaaPoistaEn usko hetkeäkään että joku Wired, Fortune tai Vanity Fair maksaisi 40% mainostuotoista Applelle.
iPadille löytyy myös Zinion kaltaisia palveluita, joissa lehdet Apple ei ole välissä.
Jos Apple hoitaa laskutuksen ja levityksen, heille tulee konkreettisia kuluja niin luottokorttiprovisioista kuin ICT-järjestelmistä.
Mutta missään nimessä tilanne ei ole tällä hetkellä kovin hyvä. Kindlelle ei kirjoja saa juurikaan halvemmalla kuin paperilla kirjakaupasta -- ja niissä logistiikkaa ja tuotantokuluja on myös paljon. Joku voisi esittää miten esimerkiksi nykyisellään lehden kulurakenne toimii.
Voisin kuvitella ostavani lehtiä 3e hintaan. Usein lukeminen jää selailuksi, ei löydykään mitään. Kyllä alhainen hinta lisää myyntiä.
VastaaPoistaMuuten eikö ipad ole vähän turhan iso ja paineva lukulaitteksi, luulen, että joku 5-6" olisi sopivanpi.
iPad on hyvä kompromissi taskulaitteen ja perinteisen paperilehden välillä. Sivuista saa riittävän isot, jotta tekstiä näkee lukea ja kuvat tuovat elämyksellisyyttä.
VastaaPoistaPienlaitteiden käyttäjille tullaan luultavasti tuottamaan erilliset versiot, joissa kuvia on vähemmän ja taitto suoraa palstaa.