Linkit

lauantai 3. heinäkuuta 2010

Taas myytiin suomalaista osaamista Ranskaan

Pieni uutinen heinäkuun 1. päivältä meni monelta kokonaan ohi: Destia myi Destia Trafficin Mediamobilelle. Mikä Destia? Mikä Mediamobile?

Destia oli aiemmin nimellä Tieliikelaitos. Yhtiö tuottaa erilaisia tieliikenteen infrastruktuuripalveluita, kuten navigaattoreihin jaettavia TMC-liikennetietoja. Juuri tämä yksikkö myytiin nyt ulkomaille.

Ostajan nimi on tuskin tuttu kenellekään suomalaiselle. Mutta kun kerrotaan, että Mediamobile on osa ranskalaista TDF-konsernia, alkavat kellot soida. Aivan - tämä on se sama yhtiö, jolle 10 vuotta sitten myytiin Digita (Yleisradion jakelutekniikasta tehty yhtiö).

Digitaan verrattuna Destia Traffic on pieni peluri: ranskalaisen konsernin palvelukseen siirtyy vain 18 työntekijää. Yhdistäviä tekijöitä on silti paljon. Nytkin valtio myy suomalaista osaamista TDF:lle, vaikka navigointi ja reaaliaikainen liikennetieto tulevat olemaan iso bisnes. Ja aivan kuten Digitan tapauksessa, markkinat ovat murroksessa. Osa navigaattorivalmistajista on alkanut kerätä ruuhkatietoja suoraan laitteiden käyttäjiltä. Jatkossa TMC-tarjonnalle tulee vaihtoehtoisia kanavia, mikä mutkistaa kilpailutilannetta.

Silti herää epäily, myikö valtio taas kerran suomalaista osaamista ulkomaille alihintaan. Eikö Suomesta löytynyt halua kehittää älyliikenteen tarvitsemia palveluita? Tullaanko tätäkin kauppaa vielä katumaan tulevaisuudessa?

3 kommenttia:

  1. Niin, ehkä se ei ollut TVH:n ydinosaamista... ketä kiinnostaa pienen Suomen pienet tiet ja liikennemäärät? Hmmm... suomalaisia...

    Olen aivan samaa mieltä, että on tyhmä myydä tuollaisia tietoja ja osaamista itse asiassa millekään yritykselle, saati sitten "ulkomaille".

    VastaaPoista
  2. Ihan sama perustelu käy Digitan kauppaan: jakelutekniikka ei ollut YLEn ydinosaamista.

    Jos älyliikenteestä tulee iso juttu (kuten kaikki odottavat), joudumme ostamaan sen peruspalveluita TDF:ltä. Ihan analogista digi-tv:hen verrattuna.

    Ymmärtääkseni yhtiö saa rahaa jokaisesta Suomessa myydystä TMC-yhteensopivasta navigaattorista. Monissa muissa maissa liikennetieto jaetaan autoilijoille ilmaiseksi. Luulisi, että tältä pohjalta toimintaa olisi voinut jatkaa suomalaisin voimin.

    VastaaPoista
  3. Mikä tätä suomalaista liike-elämää oikein vaivaa, kun mikään ei enää tunnu olevan ydinbussinesta tai edes bussinesta? Mistä ne uudet tietoliikenteen ja palvelubussineksen sammot oikein kaivetaan Härmälandiaan, kun kaikki pannaan vaan myyntiin? Ymmärrän kyllä toimivan johdon selityksen "ei kuulu toimenkuvaan", mutta siitä huolimatta. Tunnen hivenen asioiden taustaa ja ihan hyvät näkymät traffic datalla on pitemmällä aika jänteellä.

    VastaaPoista