Finnet-liitto järjesti muutama viikko sitten esittelytilaisuuden, jossa kerrottiin Supermatrix-hankkeesta. Tavoitteena on hiljalleen korvata kotien pc-koneet 100 megabitin laajakaistaratkaisulla, jossa operaattori ylläpitää tekniikkaa ja myy virtuaalisen pc:n palveluna asiakkaalle.
Olen hieman yllättynyt kommenteista, joita hanke on nettifoorumeilla herättänyt. Epäily on tervettä, samoin kritiikki. Uuden teknologian hankkeissa on aina epäonnistumisen ja asiakasnäkökulman unohtamisen riski.
Uskon, että jatkossa tietotekniikka siirtyy yhä enemmän ostettavaksi palveluksi. Nykyiset nettiaktiivit eivät tule olemaan sen tärkeintä kohderyhmää. He saavat jatkossakin ylläpitää omia Windows-, Linux- ja Mac-purkkeja minkä ehtivät ja viritellä niitä sydämen kyllyydestä. PC-koneen kompleksisuus on kuitenkin nousemassa tasolle, jossa asian tuntevalta ammattilaiseltakin alkaa mennä sormi suuhun.
Microsoftin ratkaisu on ollut lisätä Windowsin automaattisten toimintojen määrää. Se auttaa tiettyyn rajaan asti, mutta sen jälkeen käyttäjän aikeita arvaamaan pyrkivä ohjelma vain pahentaa tilannetta.
Kolme tuoretta henkilökohtaista esimerkkiä:
1. Tuttava toi heinäkuussa kannettavan tietokoneensa minulle, koska se oli jäänyt jumiin Windowsin päivitykseen. Tilanne olikin kinkkinen, en ollut ennen nähnyt vastaavaa. Monen tunnin googlailun jälkeen selvisi, että jumituksen pystyy ohittamaan käynnistämällä kone ulkopuolisella levyllä ja poistamalla pending.xml-tiedosto. Se ei kuitenkaan poistanut varsinaista vikaa, joka jumitti koneen taas seuraavan päivityksen yhteydessä. Lopulta - kun vastaavia tapauksia ilmeni muuallakin - selvisi, että syyllinen oli F-Securen tietoturvaohjelman bugi.
Tavallinen käyttäjä olisi ollut epätoivoinen, formatoinut koneen ja asentanut kaiken uudelleen, tai vienyt koneen maksulliseen huoltoon.
2. Tutun tuttu pyysi katsomaan kotikonettaan, jonka tiedostot olivat kadonneet. Hän oli siirtänyt henkilökohtaisen arkiston kansiota hiirellä paikasta toiseen, mutta irrottanut väärässä kohdassa. Monen vuoden työtiedostot olivat kateissa. Tapauksesta oli ehtinyt kulua jo sen verran aikaa, etteivät edes diagnostiikka- ja palautusohjelmat löytäneet alkuperäisiä tiedostoja mistään. Ai varmuuskopiot? Niitä ei oltu koskaan tehty.
3. Aloin lauantaiaamuna päivittää Vista-ympäristöä, joka oli tehty heti käyttöjärjestelmän julkaisun jälkeen. Päivitysten lataaminen (joka on tehtävä tietyssä järjestyksessä), uudelleenkäynnistykset ja muu siihen liittyvä rumba oli niin hidasta, että työ valmistui vasta klo 16. Oli pakko käydä kaupassa välillä ja jättää kone työskentelemään yksinään. Mutta silti: seitsemän tuntia pelkkään päivittämiseen! Se on täysin kohtuuton aika.
Yhä monimutkaisemmaksi käyvät ympäristöt vaativat ammattimaista ylläpitoa. Se on helpoin tapa huolehtia päivityksistä, varmuuskopioinnista ja tietoturvasta. Jos tähän on jokin muu ratkaisu kuin koneen virtualisointi ja siirtäminen verkkoon, kuulisin siitä mielelläni. Eikä kyse ole pelkästä Windows-ongelmasta - Mac ja Linux vaativat samanlaista huolenpitoa.
Toki pilviajattelussa on omat haasteensa, kuten mobiliteetti, nettiyhteydeltä vaadittava 100 % toimintavarmuus sekä luottamus- ja tietosuojakysymykset. Idea voi toimia vain, mikäli nämä ratkaistaan käyttäjää tyydyttävällä tavalla.
Myönnettäköön, että olen yksi noista epäilijöistä, vaikka en ole epäilyjäni tähän mennessä nettipalstoille kirjoitellutkaan. En ole nettiaktiivi tai tietotekniikan asiantuntija, vaikka tietokonetta ja nettiä päivittäin käytänkin, enemmän lukisin itseni ehkä aktiiviseksi peruskäyttäjäksi.
VastaaPoistaOma kokemukseni tältä pohjalta on, että viimeisten 10-15v aikana kotikäyttäjille tarkoitetun tietotekniikan, sekä raudan että softan, käyttö on helpottunut ja luotettavuus parantunut huimasti (Windows-ympäristössä, muista ei ole omakohtaista kokemusta). Erilaisten ajureihin, lisälaitteisiin, ohjelmien asennukseen ja päivityksiin liittyvien ongelmien määrä on vähentynyt, vaikka tarjonta on monipuolistunut samaan aikaan. Toinen merkittävä seikka on se, että nykyään ohjeita ja dokumentaatiota löytyy lähes tilanteeseen kuin tilanteeseen. olettaen tietysti että nettiyhteys toimii.
Jo mainitsemiesi varmuus- ja luottamuskysymysten lisäksi minua epäilyttää tuossa mallissa erityisesti tuotteistukseen liittyvät seikat: Miten palvelu räätälöidään sopivaksi erilaisille asiakasryhmille, miten suhtaudutaan asiakkaan haluamiin lisäyksiin ja muutoksiin (esim. omat ohjelmat, lisälaitteet, pelit, ym.), ja erityisesti miten palvelu hinnoitellaan siten, että asiakkaan näkökulmasta se on kokonaisuudessaan houkuttelevampi kuin hankkia pc + nettiyhteys + tuki erikseen.
Esimerkkinä omalta kohdaltani voisi karkeasti laskea, että maksan nettiliittymästä noin 25€ / kk ja pc raudasta + softasta käyttöiälle jaettuna suunnilleen toisen mokoman, eli yhteensä 50€ / kk. Tuki- tai korjauspalveluita en ole joutunut ostamaan, eli sikäli olen tietysti moneen muuhun verrattuna onnellisessa asemassa. Tältä pohjalta sanoisin kuitenkin, että Supermatrix-tyyppisen ratkaisun kiinteä kuukausilaskutus pitäisi jäädä reilusti tuon alle, että olisin sitä valmis edes vaihtoehtona harkitsemaan.
Tällaista järjestelmää ei luonnollisesti kannata lähteä miettimään pelkästään tämän päivän tilanteen pohjalta vaan kokonaisinvestointina tulevaisuuteen, mutta minun on vaikea nähdä mikä on se potentiaalinen asiakasryhmä tai ryhmät, joiden varaan investoinnin takasinmaksu on laskettu.
En tiedä miten pitkälle palveluiden tuotteistusta on jo mietitty ja miten paljon sinulla on aiheesta mahdollista kertoa, mutta jos pystyt, niin olisi mielenkiintoista kuulla enemmän näistä asioista.
1 ja 3: Kukaan, toistan kukaan vähänkään ohjelmistoista tietävä ei asenna tai käytä F-Securen tuotteita, saatika Vistaa.
VastaaPoistaTietotekniikan asiantuntijana ja popularisoijana Järvisen olisi syytä julistaa näiden tuotteiden olevan tietotekniikassa valitettavia piireitä, joiden aiheuttamia ongelmia ei sovi yleistää koko tietotekniikan monimutkaisuuden ja hankaluuden syyksi.
Nokku: Juuri tässä on jutun pointti. Asiasta tietävät eivät ehkä käytä Vistaa tai F-Securea, mutta siitä huolimatta F-Secure on Suomessa markkinajohtaja ja Vista on levinnyt ainakin koteihin uusien koneiden mukana. Tämän mukaan on vain elettävä.
VastaaPoistaLisääntyvä kompleksisuus tuottaa ongelmia myös Mac- ja Linux-ympäristössä, joten ei tämä ole pelkkä Windows/F-secure-ongelma. Macin menestys on osoittanut, miten asiakkaat arvostavat sitä, että kaikki on mietitty valmiiksi. Siitä ollaan valmiita maksamaan premium-hinta.
Jokivaris: perustekniikka on kehittynyt, monet asiat toimivat nyt automaattisesti. Mutta kun automatiikka pettää, sotku on entistä pahempi. Ei voida edellyttää, että käyttäjä itse lähtee googlaamaan ratkaisuja netistä englanninkielisiltä foorumeilta. Eikä paraskaan automatiikka hoida varmistuksia tai päivityksiä.
VastaaPoistaSähköposti on jo monilla siirtynyt nettipalveluksi, Google Apps siirtää sinne sovelluksetkin. Microsoftin Office tulee nettiversiona ensi vuonna. Sovellukset muuttuvat nettipalveluiksi, käyttöjärjestelmän merkitys vähenee ja häviää lopulta kokonaan.
Tämä näyttää olevan kehityksen suunta ja sen edut ovat ilmeiset.
En ole Supermatrixin puhemies, joten en puhu koko projektin puolesta. Lisätietoja löytyy heidän web-sivulta.
Itse olen Petterin tavoin varovaisen toiveikkaalla kannalla tämän Supermatrixin kanssa. Näen mallissa huomattavan paljon etuja. Voisin kuvitella, että esimerkiksi eläkeikää lähestyvät vanhempani olisivat mallista kiinnostuneita siinä vaiheessa kun nykyisestä tietotekniikasta aika jättää. Pilvessä oleva "tietokone" on ainakin teoriassa äärimmäisen helppo ja vaivaton ratkaisu. Maltillisesti hinnoiteltuna se on myös kustannustehokas ratkaisu, mikäli laskee kotiin hankittavan tietokoneen koko elinkaaren aiheuttamat kustannukset.
VastaaPoistaKaikenkaikkiaan siis Finnetin päänavaus on erittäin tervetullut ja ehkäpä joka kaivattu vaihtoehto nykyisten koneiden rinnalle. Vaihtoehtojen lisääntymistä ei voi koskaan pitää huonona asiana.
Esimerkiksi Googlehan on lähdössä hiukan toiseen suuntaan tekemällä selain-orientoituneen, yksinkertaisen käyttöjärjestelmän. Käytetyt palvelut löytyvät sitten verkosta, ei koko tietokone.
VastaaPoistaVerkkoon siirretyistä palveluistahan on jo kokemuksia mm. DRM-musiikin muodossa, jossa DRM-musiikkia ostamalla ikäänkuin siirrät CD-kirjastosi verkkoon. Ensimäiset uhritkin on jo nähty.
Supermatrixia on markkinoitu sillä, että kotona ei tarvita enää kokonaista tietokonetta - näyttö, näppäimistö ja hiiri riittävät. Eihän tämä pidä paikkaansa. Esim. HD-video pitää siirtää verkon yli pakattuna, joten käyttäjän päätteessä pitää olla prosessori ja muistia purkamiseen. Samaten pelaamista varten tarvitaan edelleen nopea näytönohjain, äänien toistamiseen äänikortti, verkkoliikennettä varten verkkokortti ja kaikkien näiden laitteiden yhteenliittämiseen emolevy. Virtalähteestäkään ei päästä eroon. Ainoa ero tavanomaiseen tietokoneeseen on, että kiintolevyä ei tarvita! Tätäkö siis tarkoitettiin?
VastaaPoistaNettiohjelmista puhuttaessa tuodaan yleensä esiin nettiyhteyden katkeamiseen liittyvä ongelma. Onko kukaan miettinyt, minkä helpotuksen mobiilidatayhteydet tuovatkaan, kun joka kiinteistössä on käytännössä kahdennetut linjat.
Epäilemättä Supermatrix tarjoaa käyttäjille paljonkin lisäarvoa. Epäilen kuitenkin, näkeekö käyttäjä tämän arvon ja on hän valmis maksamaan siitä.
"Esimerkiksi Googlehan on lähdössä hiukan toiseen suuntaan tekemällä selain-orientoituneen, yksinkertaisen käyttöjärjestelmän. Käytetyt palvelut löytyvät sitten verkosta, ei koko tietokone."
VastaaPoistaJos ohjelmat siirretään koneelta verkkoon, mitä jää enää koneen tehtäväksi? Ns. käyttöjärjestelmän tehtävä on buutata kone verkkoon ja avata selain, sen jälkeen kaikki muu tulee verkosta. Periaate on lähes sama.
No kirjoitatpa Petteri juuri täsmälleen sellaisista asioista joita minä mistään mitään tietämättömänä loppukäyttäjänä olen monta monta kertaa ajatellut! Olen ajatellut että ei yhteiskunnan tiedonvälitystä voida heittää tällä tavalla tuuliajolle kuin se nykyisillä maallikkoloppukäyttäjän omilla pc-koneilla on.
VastaaPoistaSaan tuskaantumiskohtauksen jo siitä kun palomuuri kyselee "saako päästää läpi" sitä ja tätä omituisennimistä - mistä minä sen tietäisin? Alussa varmuuden vuoksi kielsin kaikki, ja sain koko verkon täysin toimimattomaksi kun ne olivatkin MS-päivityksiä. Nyt sallin kaikki.
Minä ja kaltaiseni olisimme se Supermatrixin potentiaalinen asiakasryhmä, joita Jokivaris peräänkuuluttaa.
Terv. Anna-Liisa
Jaa Supermatrixia jo väännetään. Saatais nyt vaikka tänne Espoon kupeeseen Kirkkonummelle edes laajakaista. Tai joo onhan mulla nimellisesti 1-gigainen. Nopeampaa eivät saa edes tarjottua.
VastaaPoistaTodellinen nopeus vaan on 54kbit/s...maksimissaan.
Ja juuri nyt vähän ennen klo 16 ei mikään kulje edes etanavauhtia. Ihan tukkeessa. Sama jatkuu tuonne ilta 21 asti.
Kyllä on tietotekniikka helpottanut elämää. Menee kymmeniä päivä vuodessa, kun saa painia isompien ja pienempien ongelmien kanssa.
Itse en osaa mielestäni mitään tietokoneen ollessa kyseessä, mutta soittaessani tukipalveluun huomaan jo osanneeni enemmän kuin tukihenkilöt. Rahat meni, mutta apua ei löydy.
Laukaiskaa jo se EMP. ;)