Sattuipa nolosti Verkkokauppa.comin kassalla tänään: Nordean Visa/pankkikortti ei kelvannutkaan lukijalle. "Myyntilupaa ei myönnetä" sanoi myyjä kassakoneen tekstin luettuaan. Liioin Amex ei kelvannut, koska siinä ei ole sirua. Onneksi sattui olemaan käteistä mukana, eikä ulkoinen Blu-ray-poltin ollut kovin kallis.
Sitten vain selvittämään, mitä oikein on tapahtunut. Ja lopulta se selvisikin.
Viime talvena Nordea ilmoitti uusivansa Visa-korttini, koska pankista tulee kortin liikkeellelaskija ja Luottokunta on jatkossa palveluntarjoaja. Tätä varten olisi pitänyt hyväksyä uusi luottotilisopimus.
Ja siitä alkoivat ongelmat. Pankki halusi uusia sopimusehdot ja lähetti maaliskuun puolivälissä paperin, jossa sanottiin "mikäli päädytte siihen, että ette hyväksy uutta Visa-luottotilisopimusta 30.4.2009 mennessä, tulee irtisanominen voimaan 7.5.2009, ettekä voi enää käyttää Visa-korttianne sen jälkeen".
En minä halunnut korttia irtisanoa, päinvastoin. Halusin kaiken jatkuvan kuten oli jatkunut jo parikymmentä vuotta. Verkkopankissa oli kohta, joka piti rastittaa ehtojen hyväksymisen merkiksi (tunnustan: en edes lukenut, mitä uusissa ehdoissa sanottiin, niin paljon luotin pankkiini). Kuvittelin, että asia oli sillä hoidettu, koska minä en halunnut minkään muuttuvan. Pankki halusi.
Ilmeisesti kaikki ei ollut hoidettu. Pankki oletti minun haluavan irtisanoa korttini ja teki sen uhkailujensa mukaisesti lähes parin kuukauden päästä ilmoituksesta eli 7.5. Siitä tietämättä ehdin käyttää korttia viikon ajan, ennen kuin tuli ensimmäinen online-tarkistus. Ja nyt kun luen Nordean lähettämän paperin loppuun huomaan siellä lopussa olevan ukaasin: jos korttia yrittää käyttää sulkemisen jälkeen, se voidaan ottaa pois ja periä 150 euron poisottopalkkio! Pahimmassa tapauksessa olisin siis voinut joutua maksamaan siitä, että yritän käyttää omaa korttiani.
Nyt olen erittäin tyytymätön pankin asiakas. Ei auta, vaikka verkkopankin etusivulla yhä lukee kohdallani teksti "avainasiakas" -- pankki on siitä piittaamatta sulkenut korttini ja jättänyt minut ilman käteistä. Varakorttina ulkomailla on Amex, mutta sekään ei puuttuvan sirun vuoksi kelpaa Suomessa kuin joissakin paikoissa.
Miten ihmeessä pankki voi tulkita, että jos en vastaa heidän kirjeeseensä, se on merkki kortin irtisanomisesta? Eikö yleensä oletusarvona ole, että sopimus jatkuu, ellei sitä erikseen irtisanota? Luulisi olevan pankin oma etu pitää kiinni asiakkaidensa korteista ja varmistaa, että nämä hyväksyvät uudet ehdot elleivät nimenomaisesti halua lopettaa asiakassuhdetta.
Jos pankki tulkitsee, että haluan irtisanoa korttini, miksi se antaa käyttää sitä lähes kahden kuukauden ajan?
Miksei kukaan pankista soita ja kysy, haluanko todella sulkea ainoan käteisnostokorttini ja jäädä jatkossa ilman käteistä? Soittavat kyllä pienemmistä asioista ja tarjoavat muita palveluita. Miksei asiasta ole punaisella tekstillä varoitusta vaikka verkkopankissa, jota käytän monta kertaa viikossa laskujen maksamiseen? Miksei kortin irtisanomisen toteuttamisesta tule ilmoitusta postilla?
Ja mitä tapahtui sille hyväksynnälle, jonka tein verkkopankissa?
Minä en halunnut minkään muuttuvan. Jos pankki haluaa itse tehdä muutoksia, se vastatkoon prosessin toimivuudesta.
Huomenna on pakko mennä pankkiin jonottamaan ja nostamaan rahaa. Mahtavatko antaa, kun ei ole edes pankkikorttia? Sen jälkeen pitää anoa uutta korttia ja vaihtaa kortin numero kaikkiin niihin paikkoihin, mihin olen sen netissä rekisteröinyt.
Mutta mistä pankista haen uutta korttia, sitä en ole vielä päättänyt.
Kyllä se AMEX käy melkein missä vaan. Ei se ole sirusta kiinni.
VastaaPoistaVerkkokauppa.com ja useat muut pelkkää elektroniikkaa myyvät eivät ole AMEX-sopimusta tehneet, koska Amex ottaa välistä aika ison provikan ja kate elektroniikassa on tunnetusti pieni.
Amex käy kyllä Mustassa Pörssissä, Veikon Koneessa ja muissa ketjuissa, kuten myös Stokkalla, kaikissa ruokakaupoissa etc. Olen pärjännyt pelkästään AMEXilla 98%:ssa kaupoissa tai ravintoloissa joissa käyn.
http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2009/05/13/nordean-verkkopankilla-visa-ongelmia/200912085/12
VastaaPoistaehkä aloituspäivä ongelmissa ei ollutkaan maanantai vaan jo aiemmin
Se korttisopimushan muuttui samalla, kun pankki otti kortit luotokunnalta. Varmaan laki vaatii hyväksyttämään uudet ehdot asiakkaalla, vaikka ne eivät merkittävästi muuttuneetkaan.
VastaaPoistaItsekin kyllä olisin toivonut Nordean hoitavan asian vähän selvemmin. Minun kohdalla uusien ehtojen hyväksyminen verkkopankissa onnistui kuitenkin ongelmitta.
Kävinpä itsekin yrittämässä tuota korttisopimuksen uusimista verkkopankissa. Ei onnistunut parilla yrityksellä joten päädyin postittamaan tuon lippusen takaisin nordealle.
VastaaPoistaJäin tosiaan siinä ihmettelemään että yleensä nordea on toimittanut kohtuullisen hyvää palvelua, mutta tällä kertaa lienee kyllä useampikin jäänyt ihmettelemään sopimuksen toimintaa.
Noh, nyt vaan odotellaan loppuuko oman kortin toiminta kanssa.
Kas vain, ilmeisesti muillakin on ollut ongelmia asian kanssa.
VastaaPoistaAmexin suhteen ymmärsin näköjään väärin Verkkokauppa.comin selityksen.
@Ressu: Ei kannata jäädä odottelemaan, jotta ei käy kuten minulle. Syntyy vain nolo tilanne kassalla.
Itse sain aikanaan tarpeekseni Nordean "asenteesta" ,jota tämäkin tilanne loistavasti kuvaa.
VastaaPoistaOlen ollut nyt yli 10-vuotta Ålandsbankenin asiakas ja todella tyytyväinen sellainen.
Itsellä kävi niin hyvä "tuuri" että Nordea oli jo muutamia kuukausia aikaisemmin suututtanut meikäläisen toisilla tempuilla, niin Visan tilaaminen toisesta pankista tuli ajankohtaiseksi uusista käyttöehdoista luettuani. Siellähän oli niitä tulkinnanvaraisia pykäliä mm. nettiostoksia tehdessä.
VastaaPoistaOngelmia oli minullakin. Olin mielestäni hyväksynyt uuden sopimuksen jo ensimmäisen kirjeen jälkeen. Myöhemmin tuli toinen kirje, mutta ajattelin sen olevan virhe; verkkopankissakaan ei näkynyt mitään huolestuttavaa. No, tulipas vielä kolmas kirje, jonka jälkeen kaivamalla löysin verkkopankista paikan, jonne piti ruksi laittaa.
VastaaPoistaOnnneksi on pankki- ja luottokortti erikseen, jos tekemäni hyväksyntä ei olekaan vieläkään mennyt läpi..
Tuosta hyvästä minä vaihtaisin jo pankkia - vaikka vain näyttääkseni, ettei asikasta kohdella ihan miten huvittaa...
VastaaPoistaJaloilla on paras osoittaa mielipiteensä. Niin ne siellä pankissakin tilannetta tulkitsevat. Ainoa, josta ollaan huolissaan on poistuvat asiakkaat. Jos vähän on hankaluuksia niin mitä sitten. Kunhan pysyvät asiakkaina.
VastaaPoistaHuomiothan sitten Petteri Nordean uusien korttiehtojen kohdan 3: "Kortinhaltija voi maksaa kortillaan ostoksia ainoastaan sellaiselle internet-kauppiaalle, joka on mukana Verified by Visa -palvelussa."
VastaaPoistaVerified by Visa -rajoituksesta oli Hesarissa juttua, joten turvaudun taas sen mainioon arkistoon:
VastaaPoista"HS - Hinta & Laatu - 18.2.2009 - 2115 merkkiä - 1. painos
Nordean Visa-ehdot hämmentävät
MERVI ITKONEN
Uuden Nordean Visan nettimaksamista koskeva ehto kummastuttaa.
Pankin asiakkaille lähettämissä Visa-ehdoissa lukee, että kortilla saa maksaa vain niissä nettikaupoissa, jotka ovat mukana Verified by Visa -palvelussa.
Monen tunnetun verkkokaupan, kuten Amazon.comin tai Play.comin, sivuilla ei pankin vaatimaa kuvaketta ole.
Asiaa ihmetelleille pankista on vastattu, ettei ehtoa tarvitse noudattaa. Uudella Visalla voi pankin mukaan maksaa samoissa verkkokaupoissa kuin vanhallakin Luottokunnan kortilla."
En kopioi koko tekstiä tekijänoikeussyistä, mutta jutun loppupuolella todetaan, että asia on epäselvä ja "on mahdollista, että ehtoa lievennetään vielä tänä vuonna. Uusi maksupalvelulaki tulee voimaan syksyllä, ja se tuo joka tapauksessa muutoksia sopimuksiin."
Huomaan olleeni nukuksissa tämän asian suhteen, kuten luultavasti moni muukin. Olen ollut Nordean asiakas 1970-luvulta lähtien ja Visa-kortti on ollut jostain 1980-luvun puolivälistä alkaen. Kun on tottunut, että kaikki pelaa vuodesta toiseen, ei osaa olla tarkkana.
Kiinnostavia kommentteja aiheesta löytyy esim. sivulta http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2009/01/nordean-suuri-visa-puhallus.html
Mulle soittivat noin viikko sitten että oletko tietoinen että korttisi on menossa sulki. Kerroin että vaihdoin Ossuuspankkiin ja kortin saa sulkea.
VastaaPoistaSoittaja oli tyytyväinen että asia on ok. Ilmeisesti aika moni ei ollu tykännyt soittajan asiasta...
Tuo kuulostaa jo asiakaspalvelulta: jos asiakkaan pankki&luottokortti on menossa kiinni, eikä asiakas ole sitä oma-aloitteisesti sulkenut, on pankin itsensä kannalta hyvä varmistaa kaiken olevan kunnossa.
VastaaPoistaOmalta kohdaltani voi kertoa, että pitkästä asiakassuhteesta on vielä hyötyä. Pankkikonttorini alkoi tänään todella selvittää asiaa ja ilmeisesti on joitakin tapauksia, joissa verkkopankissa laitettu rasti ei ole välittynyt tietojärjestelmälle asti. Kiitos myös täällä kokemuksistaan kertoneille.
Visa-puoli on saatu takaisin toimivaksi ja pankkipuolen luvattiin palautuvan muutaman viikon päästä. Joten eiköhän asiakassuhde jatku tästä eteenkinpäin.
Meillä taas oli tarkoitus antaa tuon Nordean Visan mennä sulki, ja ei klikkailtu eikä allekirjoitettu mitään, ja sitten Nordea kuitenkin koitti tunkea meille uutta korttia isomman vuosimaksun kera. Netti ja puhelu eivät auttaneet, piti käydä ihan konttorilla asti selvittämässä asia, että kortti oikeasti suljettiin.
VastaaPoistaViimeisestä 1.5 vuodesta 10kk on mennyt ulkomailla. Ensimmäisestä puoliskosta seurasi vain neljä uusittua korttia -- yksi hajosi fyysisesti, kahden tiedot olivat joutuneet "epäilyttäviin käsiin" (toinen New Yorkissa) ja neljännellä oli pari outoa, isoa veloitusta.
VastaaPoistaYksi uusituista korteista oli Sammon ja kerrottiin että pin-koodi tai mikään muukaan ei muutu. Suoraveloitus poistui ja pin-koodi muuttui, jotka oli mukava huomata ulkomailla.
Viidentenä varakorttina ollut Stockmann Mastercard oli omasta virheestä johtuen jäänyt suoraveloituksesta ja sinne tuli muutaman viikon ostoksia Suomesta roikkumaan. Parissa kuukaudessa Nordea lopulta sulki kortin -- ja samalla myös toisen Nordeassa olleen luottokortin, joka oli suoraveloituksessa ja laskut maksettu. Ainoat yhteydenotot olivat blanko-kirjeitä eikä toisen kortin sulkemisesta otettu yhteyttä mitenkään.
En tiedä ovatko pankit ryhtyneet yliherkiksi mutta ainakin yksi asia on varmaa: asiakkaan palvelu on sivuseikka.
erittain mielenkiintoinen, kiitos
VastaaPoista