tag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post6816528714773264404..comments2024-03-28T20:05:56.432+02:00Comments on Havaintoja digimaailmasta: Tunnin juna tuo Suomen lähemmäksiPetteri Järvinenhttp://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-24670158465539003302022-11-13T20:17:51.219+02:002022-11-13T20:17:51.219+02:00Suomi-radasta en tiedä mutta varsinainen tunnin ju...Suomi-radasta en tiedä mutta varsinainen tunnin juna, joka suoristaisi rantaradan tulee tarpeeseen. Tällä hetkellä juna Turusta Helsinkiin kestää kauemmin kuin autolla ajaen ja maksaa enemmän. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-82536680518581558982022-10-31T15:55:50.105+02:002022-10-31T15:55:50.105+02:00Olen tainnut blogissasi aiemminkin kommentoida ett...Olen tainnut blogissasi aiemminkin kommentoida että paikallisjuna-asiakkaana toivoisin että VR + HSL laittaisivat nykyiset linjat kuntoon ennenkuin haaveilevat uusista systeemeistä.<br /><br />Pääradan varrella etenkin linjoja on huononnettu, ja aikataulut ovat mitä sattuu.<br /><br />Tänään aamulla oma paikallisjuna oli myöhässä vain 10 min, mutta työkaverilla venähti 30 seisoskeluun.jeejeenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-547891723068480892022-10-27T16:23:32.367+03:002022-10-27T16:23:32.367+03:00Ihan ufojuttuja nuo tunnin junat. Miksi hassata mi...Ihan ufojuttuja nuo tunnin junat. Miksi hassata miljardeja vanhentuneeseen teknologiaan, kun teleportaatio on ihan kulman takana?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-77124655715267904982022-10-26T15:38:42.693+03:002022-10-26T15:38:42.693+03:00Eiköhän nämä asiat liity isompaan megatrendiin, ja...Eiköhän nämä asiat liity isompaan megatrendiin, ja vieläpä ympäri Euroopan.<br /><br />EU kun on junaliikenteen liputtaja, ollut jo alusta alkaen. Samoin EU on ollut hyvin vihamielinen autoilua kohtaan.<br /><br />Samaan aikaan Suomessakin on myönnetty, että koko suomi asuttuna-hanke on kuollut ja kuopattu.<br /><br />Tämä on vain luonnollista jatkumoa sitä kohtaan, että isot kaupungit vetää asukkaat ja työpaikat itselleen, kaikki ympäriltä autioituu ja liikenne on pääsääntöisesti isojen kaupunkien välistä liikennettä.<br /><br />Junaliikenne ei ainoastaan ole autoilusta pois, vaan myös lentoliikenteestä. Yhdysvallat on taas hyvä esimerkki ihan päinvastaisesta ajatuksesta. Sielä kaikki infra on rakennettu autoilua ja lentoliikennettä ajatelle. Junilla, metroilla, ratikoilla ei sielä sijaa ole muutamia harvoja paikkoja lukuunottamatta. Eurooppa on noissa päinvastainen. Lentoasemat ei täällä kovin kummoisia ole missään, edes suurimmat. Autoilua pidetään pahana, eikä aikomustakaan ole rakentaa enää maailma missä joka teini ajelee omalla sähköautollaan. Autoilu jätetään ylemmän keskiluokan ja rikkaimpien luksukseksi. Täällä kaikki rakennetaan fillareiden, ratikoiden, junien ja metron varaan. Eli julkisen liikenteen.<br /><br />Suomesta samaan aikaan on torpattu monia moottoritiehankkeita. Monet oli jo hyvinkin pitkällä suunnittelussa ja jopa kunnanvaltuustojen hyväksymiä, kunnes yhtäkkiä vedettiin matto alta. Autoilua tehdään koko ajan ihan tahallaan kalliimmaksi. Helsingin parkkipaikat. Samoin niitä vähennetään. Enemmän fillaribaanoja sun muita. Vähemmän autoja.<br /><br />En siis pidä ollenkaan mahdottomana hyvin pitkällä tulevaisuudessa olevaa "miljoonaa matkustajaa (vuodessa)"Markusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-8135567641766567022022-10-25T23:30:47.745+03:002022-10-25T23:30:47.745+03:00Jos tunnin junaa halutaan lentokenttäyhteyksien ta...Jos tunnin junaa halutaan lentokenttäyhteyksien takia, niin ei kyllä minusta maksaisi vaivaa. Lentokenttäyhteyksissä ongelmana ei ole nopeus - joudut joka tapauksessa hengailemaan kentällä odotellen koneen lähtöä. Sen sijaan, haluaisin paljon mieluummin samanlaista mallia mihin törmäsin joskus Sveitsissä, eli paikallinen rautatieyhtiö teki yhteistyötä lentoyhtiön kanssa.<br /><br />Saatat tehdä check-inin jo rautatieasemalla, ja boarding pass kävi junalipusta. Lisämaksusta jopa (ruumaan menevät) matkatavarat siirretään jo tässä vaiheessa puolestasi. Eli toisin sanoen: Tarve päästä kentälle kolme tuntia ennen koneen lähtöä lakkasi juuri olemasta, vajaa tuntikin riittää kunhan ehtii päästä turvatarkastuksesta läpi.<br /><br />Jos tällainen palvelu saataisiin niin auttaisi jo paljon. Pieni oikorata voidaan tehdä lentoasemalta Keravalle ja laittaa (osa?) kaukojunista koukkaamaan lentokentän kautta. Vastaavanlainen pieni oikaisu Huopalahteen jotta pääsee myös Turun suuntaan kätevästi. <br /><br />Tulin juuri viime viikolla lennolta ja junaa oli ihan kiva käyttää, mutta se odottelu Tikkurilan asemalla oli aika rasittavaa, plus tietysti se että junien luotettavuudesta johtuen oli lähtiessä pakko mennä Helsingin kentälle aivan liian isolla pelivaralla. Lentoyhtiön lippujärjestelmän integroitumisesta juniin nimittäin seuraisi toki se että olisi sitten lentoyhtiön vastuulla reitittää sinut uudestaan jos juna onkin myöhässä... <br /><br />Olisihan se joo ihan kivaa peittää maa Shangain Maglev-junan kaltaisilla ilmestyksillä, mutta suurimmat ongelmat lentokenttäyhteyksissä ovat tosiaan odottelu vaihtoasemilla.Zarrnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-85560989279204404042022-10-25T23:11:34.543+03:002022-10-25T23:11:34.543+03:00Parasta tossa Suomi-radan unelmapuheessa oli että ...Parasta tossa Suomi-radan unelmapuheessa oli että tulisi miljoonia matkustajia lisää. Minä ihmettelen mistä nämä miljoonat salaperäisesti ilmestyvät - maamme väkiluku ei kasva ollenkaan radan rakentamisen takia.<br /><br />Ei, ei ole miljardien arvoista, etenkin kun voi olettaa hyvällä todennäköisyydellä että esitetty budjetti kolminkertaistuu ennenkuin rata on valmis. <br /><br />Tässä kannattaa tutustua brittien HS2 hankkeeseen, se tullee maksamaan n. 100 miljardia, 2.5 kertaa enemmän kuin piti.<br /><br /> henris42https://www.blogger.com/profile/03730556292048416518noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-42035091334391218582022-10-25T16:30:41.146+03:002022-10-25T16:30:41.146+03:00Tampereen päässä, Lempäälän-Pirkkalan-Tampereen al...Tampereen päässä, Lempäälän-Pirkkalan-Tampereen alueella on meneillään liikennehankkeita, jotka tuhoaisivat kaiken luonnon:<br /><br />- Suomi-rata eli "Tunnin juna" - hanke.<br />- Tampereen tavararatapihan siirto Pirkkalaan ja tavarajunaraiteen rakentaminen sieltä Rajasalmen yli Tampere-Pori ja Tampere-Seinäjoki radoille ja tietysti Helsinki-Tampere-radalle.<br />- Niinsanottu Puskiaisten oikaisu eli uusi moottoritien pätkä.<br />- Tampereen 2-kehätie.<br /><br />Ja teiden ja uuden ratapihan ympärille Pirkkalaan halleja, varastoja ja liiketilaa.<br /><br />Jostain syystä lehdet eivät julkaise karttaa jossa olisivat nämä kaikki hankkeet samassa kuvassa.<br /><br />Jos "Tunnin juna" on niin hyvä ja kannatettava niin kokeillaan sitä Helsingin seuduilla ensin. Vuoden 1915 aikataulun mukaan junamatka Helsingistä Järvenpäähän (37 km) kesti useilla junilla tunnin. Aikatulu on valmiina, eikun kokeilemaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-61761800514839132332022-10-25T12:31:08.821+03:002022-10-25T12:31:08.821+03:00
tuo tunnin juna ei olisi välikunnille vain hyödyt...<br />tuo tunnin juna ei olisi välikunnille vain hyödytön vaan todennäköisesti vain näivettäisi esimerkiksi hämeenlinnaa. Ja saavutettu hyöty aivan minimaalinen.<br /><br />Rantaradan oikaisu sentään säästää enemmän aikaa ja rantakaupunkeja on vaikea näivettää kun ne on näivettynyt jo. petriphttps://www.blogger.com/profile/13779074799433703938noreply@blogger.com