tag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post6366912567969980081..comments2024-03-28T20:05:56.432+02:00Comments on Havaintoja digimaailmasta: Ministeri Kyllönen: oikeudenmukaisuus on muutakin kuin asuinpaikkaPetteri Järvinenhttp://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comBlogger42125tag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-10434991093366942212014-01-04T12:01:00.872+02:002014-01-04T12:01:00.872+02:00"Lausumasi sonta vain kertoo kaiken olennaisi..."Lausumasi sonta vain kertoo kaiken olennaisimman sinusta, eikä mitään asiasta, varsinkaan Haavistosta."<br /><br />Kiistätkö Haaviston sitten olevan homo tai peräti vihreä? Kumma kun ainakin vaalien aikaan tuo oli ihan hyvin tiedossa olevassa suhteessa. Mittä se ylipäätään sinua liikuttaa? Oletko kenties Haaviston nykyinen kumppani tai jotain?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-90510031763657808972014-01-04T00:44:00.852+02:002014-01-04T00:44:00.852+02:00"Ei se totuus silti siitä muuksi muutu. Toise..."Ei se totuus silti siitä muuksi muutu. Toiset ei vaan kestä raakoja faktoja."<br /><br />Sanomasi toimii vain hyvänä karkottimena ja estää kuuntelemasta, jos sinulla ehkä olisi mahdollisesti jotain viestittävää. Lausumasi sonta vain kertoo kaiken olennaisimman sinusta, eikä mitään asiasta, varsinkaan Haavistosta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-2251928105117583532014-01-03T22:34:57.970+02:002014-01-03T22:34:57.970+02:00Oksenna pois. Ei se totuus silti siitä muuksi muut...Oksenna pois. Ei se totuus silti siitä muuksi muutu. Toiset ei vaan kestä raakoja faktoja. Eikä varsinkaan sitä että jollakulla on rohkeutta sanoa asiat suoraan. Poliittinen korrektius vaan on sumuttanut todellisuuden niin monen käsityskyvyltä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-88930188522464342102014-01-02T21:08:58.212+02:002014-01-02T21:08:58.212+02:00"No kyse oli homosta ja vielä vihreästä sella..."No kyse oli homosta ja vielä vihreästä sellaisesta, joten idioottimaisen lausunnon sieltä suusta ymmärtää."<br /><br />Tällaisen kommentin jälkeen tekee mieli oksentaa. Sanoo mitä hyvänsä, en halua kuulla enempää. Please.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-82550020712829584752014-01-02T08:21:50.393+02:002014-01-02T08:21:50.393+02:00"Iso kysymys on myös se, miksi autoilua pitää..."Iso kysymys on myös se, miksi autoilua pitää verottaa."<br /><br />Tämä se minuakin ihmetyttää. Haavisto vaalikeskusteluissa tokaisi, että jostainhan ne veroeurot on otettava. Miksei sitten saatanallisen pahasta autoilusta?<br /><br />No kyse oli homosta ja vielä vihreästä sellaisesta, joten idioottimaisen lausunnon sieltä suusta ymmärtää. Itse olen samaa mieltä Järvisen kanssa, että liika on liikaa. Autoilun vähentäminen ei voi olla mikään helvetin itseisarvo, vaan kyllä sen verotuksen tehtävä on kustantaa haitat ja nykyisestä olisi varaa sekä syytä laskea.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-25075038573682048482013-12-30T10:07:12.667+02:002013-12-30T10:07:12.667+02:00Kyllösellähän ei pelkästään ole ollut ajokorttia j...Kyllösellähän ei pelkästään ole ollut ajokorttia jo lähes 20 vuotta, vaan hän on myös aiemmissa töissään ajanut erittäin paljon. Kyllönen on siis kokenut kuljettaja. <br /><br />Sinänsä jännää, kuinka tällaiset täysin käsittämättömät huhut lähtevät liitämään. Tämä ajokorttiasia nyt vielä on varsin selvä. Kyllösellä joko on ajokortti tai sitten ei. Tässä tapauksessa Kyllösen oli helppo korjata väärä väite. Mutta mietitääntä jotain abstraktimpaa asiaa. Kuinka vaikeaa silloin onkaan korjata väärinkäsityksiä. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-62851464206585335032013-12-28T15:20:09.051+02:002013-12-28T15:20:09.051+02:00Petteri Järvinenkin on mennyt huhumyllyn ansaan. K...<i>Petteri Järvinenkin on mennyt huhumyllyn ansaan. Kyllösellä on ollut ajokortti vuodesta 1995.</i><br /><br />Totta, siksi poistinkin virheellisen kommenttini kun kuulin Kyllösen televisiossa kertovan ajokortistaan. En vain huomannut, että joku oli siteerannut sitä toisessa kommentissa.<br /><br />Levitin oikeaa tietoa myös Facebookissa ja erityisesti sille luotettavana pitämälleni henkilölle, jolta väite ajokortittomuudesta oli peräisin.<br /><br />Pitäisi aina varmistaa netistä luettujen väitteiden todenperäisyys. Aina.Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-42742887893944322382013-12-28T07:23:19.786+02:002013-12-28T07:23:19.786+02:00"'Suomessa asuva tarvitsee autoa, joten v..."'Suomessa asuva tarvitsee autoa, joten veroa on pakko maksaa.'<br /><br />Näköjään ei tarvitse, jos pitää paikkansa ettei ministeri Kyllösellä ole ajokorttia."<br /><br />Petteri Järvinenkin on mennyt huhumyllyn ansaan. Kyllösellä on ollut ajokortti vuodesta 1995.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-88381469691260670612013-12-26T09:14:42.756+02:002013-12-26T09:14:42.756+02:00En tiedä kuulunko vähemmistöön mutta itse liikun p...En tiedä kuulunko vähemmistöön mutta itse liikun pääkaupunkiseudulla sen mukaan mikä on kokonaisuudessa järkevintä ottaen huomioon niin ajan, hinnan kuin helppouden.<br /><br />Näissä mielipiteissä unohdetaan usein se, että joukkoliikenteen valtaosa käyttää näitä samoja teitä kuin yksityisautoilukin. Muutakin joukkoliikennettä on ja niissä on kohtuullisen suuri volyymi, mutta ne soveltuvat vain tietyn pienen joukon käyttöön (l. jos asuu reitin varrella) ja ne ovat kalliita toteuttaa.<br /><br />Esimerkiksi Helsingin joukkoliikenteen suunnittelussa tuntuu tällä hetkellä olevan focus siinä että se kattaisi kaikki. Samaan aikaan unohdetaan että joukkoliikennettä käytettäisiin enemmän, jos se olisi toimivampaa mm. käyttöliittymän (1-2-3-nappulat, seriously?) ja ruuhka-ajan kapasiteetin osalta (ohi ajavat, täpötäydet bussit eivät houkuttele käyttämään jos työmatkaan menee +-30 min aika).<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-61273296081464150052013-12-25T10:22:33.894+02:002013-12-25T10:22:33.894+02:00"Hinnan noustessa tuotteen kysyntä laskee, ol..."Hinnan noustessa tuotteen kysyntä laskee, oli sitten vaikka ruuhkassa ajamisesta."<br /><br />Liikenne kasvaa, jos kapasiteettia (tieverkkoa) lisätään ja sen käyttö koetaan edulliseksi. Paras tapa vähentää ruuhkia olisi paradoksaalisesti kaventaa tai purkaa teitä ja nostaa ajamisen kustannuksia.<br /><br />Pelkkä joukkoliikenteen kehittäminen ei riitä, koska yksityisautoilu koetaan niin paljon parempana vaihtoehtona, jos tieverkko vetää hyvin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-85318582989717231312013-12-24T00:49:24.322+02:002013-12-24T00:49:24.322+02:00Hinnan noustessa tuotteen kysyntä laskee, oli sitt...Hinnan noustessa tuotteen kysyntä laskee, oli sitten vaikka ruuhkassa ajamisesta. Ihmiset keksivät keinoja: joukkoliikenteen, kimppakyydit, työaikojen muuttamisen. Nyt hinta määräytyy lähinnä vain ajan perusteella. Jos siihen pantaisiin rahakomponentti, ruuhkat voisivat lyhentyä ja siis ajassa mitattava hinta pimentyä.<br /><br />Toki asiaan voisi olla muitakin ratkaisuja, kuten erityismaksulliset tiet tai kaistat, joita voisi käyttää halutessaan. Tämän esitetyn mallin yleinen filosofia ei taida olla kovin markkinalähtöinen vaan rahastaminen Osmonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-37338179132153960742013-12-23T22:30:05.010+02:002013-12-23T22:30:05.010+02:00Ymmärtääkseni myös polttoainevero nousee vuoden al...Ymmärtääkseni myös polttoainevero nousee vuoden alusta. <br /><br />Mitäs ostitte niitä vähän kuluttavia autoja.Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-37109880241152776122013-12-23T17:32:42.792+02:002013-12-23T17:32:42.792+02:00Sitten, kun ihmiset äänestävät jaloillansa ja siir...Sitten, kun ihmiset äänestävät jaloillansa ja siirtyvät joukkoliikenteeseen, mopoihin, sähköpyöriin jne, niin valtion verokarhu ruuvaa aina vaan verotusta kireämälle, kun kassavaje uhkaa. Ihan kuin nyt sähkövero, makeisvero ja alkoholivero. Kaikkea kolmea nostetaan lisää vuoden vaihteessa. Vaikka tekopyhä tarkoitus oli hillitä kulutusta ja näin onkin oletusten mukaisesti käynyt, mutta samalla valtion kassavaje kiihtynyt. <br /><br />Stadin EkaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-6926677565066980642013-12-23T09:02:01.122+02:002013-12-23T09:02:01.122+02:00Lisämaksu ruuhkassa ajamisesta on perusteltu ainak...<i>Lisämaksu ruuhkassa ajamisesta on perusteltu ainakin siten, että se vähentäisi ruuhkia.</i><br /><br />Vain, jos ruuhkassa ajamiselle on vaihtoehto. Työmatkoille harvemmin on. Silloin ruuhkamaksusta tulee vain tapa kerätä lisää rahaa. Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-63811557630872752462013-12-23T06:15:59.858+02:002013-12-23T06:15:59.858+02:00On hyvä muistaa että autoilu on nykyään tuloveron ...On hyvä muistaa että autoilu on nykyään tuloveron tasoa oleva tulonlähde valtiolle. Sillä ei ole enää mitään tekemistä autoilun aiheuttamien kustannusten, teiden rakentamisen tai minkään muunkaan kanssa. Kannattaa uhrata minuutti ajatukselle kun katsoo seuraavaa palkkaliuskaa.<br /><br />Jos lähdetään siitä että liikkumisen verotus muuttuu km-pohjaiseksi, se voidaan tehdä suoraan auton km-mittarin avulla. Sitä voidaan arvioverottaa kuten nyt tehdään pääomatulojen osalta, sen voi helposti hoitaa katsastuksen yhteydessä tai järjestää bensa-asemille kirjausmahdollisuus tarkennusta varten kesken verovuoden.<br /><br />Se että luoraan satojen miljoonien kuluautomaatti, jonka kustannukset tulevat joka vuosi nousemaan, järjestelmän takia on aivan älytöntä. Varsinkin jos sillä on tarkoitus kattaa PR-mielessä "ruuhkat" (joita Suomessa ei ole) ja ennenkaikkea todellisuudessa maaseudun "pitkät etäisyydet".<br /><br />Joku toimittaja voisi laskea kuinka paljon pienempi vero olisi, jos se tehdään keep-it-simple menetelmällä eikä tällä nyt ehdotetulla kampaviinerien ylensyöntisokerihumala-ehdotuksella.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-34202453666759143512013-12-23T02:11:00.301+02:002013-12-23T02:11:00.301+02:00Lisämaksu ruuhkassa ajamisesta on perusteltu ainak...Lisämaksu ruuhkassa ajamisesta on perusteltu ainakin siten, että se vähentäisi ruuhkia.<br />Osmonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-35370884848078970592013-12-22T20:03:59.265+02:002013-12-22T20:03:59.265+02:00Suomi on harvaan asuttu maa, jossa ihmisiä ja tava...Suomi on harvaan asuttu maa, jossa ihmisiä ja tavaroita tulee liikuttaa paikasta toiseen. Kun liikkumisen hintaa nostetaan, se pitää saada tavaroiden tai palveluiden hinnassa takaisin -> kaikki kallistuu. Suomalaisten ostovoima pienenee ja suomessa tehtyjen tuotteiden hintakilpailukyky heikkenee.<br /><br />Tuohon lisäksi rikkidirektiivin kulut jne, niin eipä suomessa kohta kannata enää tehdä mitään.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-19914769338886916462013-12-22T03:53:43.996+02:002013-12-22T03:53:43.996+02:00"Autoilijoiden pitää maksaa aiheuttamansa hai..."Autoilijoiden pitää maksaa aiheuttamansa haitat, mutta tätä ei voi viedä äärimmäisyyksiin. Eihän polkupyöräilijöiltäkään vaadita pyöräteiden maksua."<br /><br />Paras tapa ohjata ihmiset takaisin auton rattiin on tietysti vaatia kaikilta samanlaista panosta. Kukaan ei viitsi pyöräillä, jos pyöräily on yhtä kallista ja hankalaa kuin autoilu. Tätä "solidaarisuuden" vääristynyttä argumenttia käytetään aina silloin, kun autoilijoilla on oikeasti peitelty halu tai tarkoitus estää tai kieltää muilta tienkäyttäjiltä pääsy "omistamalleen" infrastruktuurille vetoamalla samalla epämääräisesti "turvallisuuteen".<br /><br />Oikea turvallisuus syntyy siitä, että kaikki tienkäyttäjät ovat samassa asemassa ajoradalla. Tämä vaatii yhteistyötä, varovaisuutta ja toisen tienkäyttäjän kunnioittamista.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-49946420366070020802013-12-22T03:29:30.038+02:002013-12-22T03:29:30.038+02:00"Järjestelmän periatteena on siis, että "..."Järjestelmän periatteena on siis, että "Liikenne kulkee hitaammin ja suuronnettomuuksien vähenee rajusti""<br /><br />Shared space -periaatteen mukaisesti suunnitelluissa risteyksissä ja kaduilla matka-ajat ovat yleensä lyhentyneet, turvallisuus parantunut ja kansalaisten tyytyväisyys, aktiviteettitaso ja liiketoiminta elpynyt.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-42098055625746005982013-12-22T03:23:06.681+02:002013-12-22T03:23:06.681+02:00"Vähän kuulostaa joltain paluu menneisyyteen ..."Vähän kuulostaa joltain paluu menneisyyteen hippiaattelta."<br /><br />Shared space -koulukunta syntyi Hollannissa Hans Mondermanin aloitteesta. Mallin mukaisesti suunniteltuja risteyksiä ja paikallisia keskuksia on Alankomaissa, Saksassa, Britteinsaarilla ja Ruotsissa.<br /><br />Kaupunkeja tai keskuksia, joissa shared space -konseptia on käytetty ovat muun muassa Drachten (Laweiplein), Bohmte, Poynton, Lontoo, Norrköping ja West Palm Beach.<br /><br />Mondermanilla oli 30 vuoden kokemus liikennesuunnittelusta ja hän teki tänä aikana yli sata projektia. Yhdelläkään hänen suunnittelemallaan kadulla ei ole ollut vakavaa onnettomuutta.<br /><br />http://www.nytimes.com/2005/01/22/international/europe/22monderman.htmlAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-8369817842847980042013-12-21T23:16:59.188+02:002013-12-21T23:16:59.188+02:00"Koulukunnan periaatteiden mukaisesti rakenne..."Koulukunnan periaatteiden mukaisesti rakennetussa maisemassa on luovuttu kokonaan liikennevaloista ja valtaosasta liikennemerkkejä. Sen sijaan korostetaan tienkäyttäjien yhteistoimintaa, vuorovaikutusta ja katsekontaktia."<br /><br />Vähän kuulostaa joltain paluu menneisyyteen hippiaattelta.<br />Järjestelmän periatteena on siis, että "Liikenne kulkee hitaammin ja suuronnettomuuksien vähenee rajusti"<br />Tältä pohjalta voi hyvinkin epäillä liikenteen tehokkuutta. Toisaalta taas ehkä Suomen hevoselle löytyisi taas käyttöä ja Suomi voisi olla liikenteen hitech maa ja vaihtotase olisi vuolaana ylijäämäinen ;)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-35090101512574386342013-12-21T21:54:04.624+02:002013-12-21T21:54:04.624+02:00Tuo kilometriveron on pakko tulla kaiken päälle, k...Tuo kilometriveron on pakko tulla kaiken päälle, koska ajokortin ajaminen jää yhä useammalta suorittamatta. Vähemmän potentiaalisia autoilijoita.<br /><br />Autojen energiankulutus pienenee kokoajan, joten polttoainevero pienenee.<br /><br />Yhä useampi nuori ei sijoita autoonsa sellaisia summia kuin aiemmat sukupolvet, joten autoveron tuotto laskee.<br /><br />Käytövoimavero voi hieman nousta, mutta sekin vie aikaa, koska autojen uusiutuminen on hidasta.<br /><br />Uskoisin, että siinä vaiheessa kun muutaman satasen autoon pitäisi sijoittaa muutama tonni paikannuslaitteen hankkimiseen ja paikoilleen asentamiseen niin minä kyllä harkitsisin vakavasti oman auton romuttamista.<br /><br />Väittäisin, tuon perusteella, että liikenteestä saatava tulo tulee radikaalisti pienemään ja se vaikuttaa merkittävästi myös suomalaiseen yhetiskuntaan<br /><br /><br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-48156610895272483142013-12-21T17:29:26.953+02:002013-12-21T17:29:26.953+02:00Autoilu on oikeus siinä missä muutkin yksilön vali...Autoilu on oikeus siinä missä muutkin yksilön valinnat. Yhtä lailla oikeuksia ovat kävely ja pyöräily. Kaikkia liikkumisen muotoja pitää tukea.<br /><br />Autoilijoiden pitää maksaa aiheuttamansa haitat, mutta tätä ei voi viedä äärimmäisyyksiin. Eihän polkupyöräilijöiltäkään vaadita pyöräteiden maksua.<br /><br />Lisäksi haittakeskustelussa unohtuu autoilun hyödyt. Paljonko se, että ihmiset liikkuvat asioille, toisensa luokse ja työpaikoille, hyödyttää yhteiskuntaa ja tuottaa verotuloja? Olisiko yhteiskunta parempi, jos paheksuttava autoilu loppuisi kokonaan?Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-41884411995623994562013-12-21T17:16:51.332+02:002013-12-21T17:16:51.332+02:00"Kuka tahansa muu kuin julma fasisti pitää au..."Kuka tahansa muu kuin julma fasisti pitää autoilua oikeutena."<br /><br />Oikeus autoiluun on olemassa, mutta tämä oikeus ei saa nousta muita liikkumismuotoja tärkeämmäksi niin, että kokonaisuus köyhtyy tai yksipuolistuu. Teitä ja muuta infrastruktuuria ei rakenneta tai ylläpidetä yksinomaan autoilijoille, eikä autokeskeisyys saisi edes olla nykyaikaisen liikennesuunnittelun lähtökohta. <br /><br />Esimerkiksi painostus teiden leventämiseen tai kapasiteetin kasvattamiseen saattaa olla kova, mutta jokaiseen resurssinhamuamisvaatimukseen ei ole pakko suostua. Kaistojen lisäys harvoin johtaa kestävään helpotukseen. Lisäkapasiteetilla on taipumus täyttyä.<br /><br />Ei voida ajatella, että vaikkapa jalankulkijat, pyöräilijät, skootteristit tai motoristit olisivat alisteisia tienkäyttäjäryhmiä. Rakennetun ympäristön pitää tukea monimuotoisuutta.<br /><br />Kaupunkien keskustojen risteyksiä ja luontaisesti kylämäisiä aukioita on usein parempi asettaa yhteiskäyttöön, jossa tie jaetaan. Tätä lähestymistapaa suosii tasaisesti alaa ja tietoisuutta valtaava yhteisen tilan koulukunta (englanniksi 'shared space', kehittäjänä hollantilainen Hans Monderman). <br /><br />Koulukunnan periaatteiden mukaisesti rakennetussa maisemassa on luovuttu kokonaan liikennevaloista ja valtaosasta liikennemerkkejä. Sen sijaan korostetaan tienkäyttäjien yhteistoimintaa, vuorovaikutusta ja katsekontaktia. Tämä on paluu kauas aikaan, jolloin etuajo-oikeutta tai kevyen ja raskaamman liikenteen erottamista ei ollut vielä säädelty lailla tai rakenteellisesti.<br /><br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-97055058632214392013-12-21T16:41:23.053+02:002013-12-21T16:41:23.053+02:00"F1nn3m4n kirjoitti...
Monet näkyvät kuitenki..."F1nn3m4n kirjoitti...<br />Monet näkyvät kuitenkin mieltävän autoilun subjektiiviseksi oikeudeksi varsinaisesta tarpeesta riippumatta."<br /><br />Kuka tahansa muu kuin julma fasisti pitää autoilua oikeutena. Autoilusta aiheutuvat haitat muille pitää toki korvata. Yhteiskunnan muutkin kulut pitää jotenkin kattaa. Autoilun verotus voi olla oikea tapa kerätä siihen rahaa.jaskanoreply@blogger.com