tag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post1476780697446820481..comments2024-03-28T20:05:56.432+02:00Comments on Havaintoja digimaailmasta: Rekkakuskeja tarvitaan vielä pitkäänPetteri Järvinenhttp://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-23345863244647037242020-12-09T16:50:54.955+02:002020-12-09T16:50:54.955+02:00Olen samaa mieltä, että ammattikuskeja tarvitaan v...Olen samaa mieltä, että ammattikuskeja tarvitaan vielä pitkän aikaa. On niin monia tilanteita, joihin kone ei taivu. Esimerkiksi vaarallisten aineiden lähetys, erilaiset sääolosuhteet ja kaikenmaailman muuttujat vaikuttavat pitkillä matkoilla niin paljon. Hauska muuten lukea, että Yhdysvalloissa on noin hurjasti rekkakuskeja, enpä ole tiennytkään!Mikkohttps://www.cargosafe.fi/palvelut/lahetyspalvelut/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-30385993642661538612017-01-08T17:40:58.726+02:002017-01-08T17:40:58.726+02:00Väitetään, että tulevaisuudessa ihmisten autoilu t...Väitetään, että tulevaisuudessa ihmisten autoilu tullaan kieltämään turvallisuussyistä ja vain robotit saavat ajaa. Jotta niin kävisi, autojen pitäisi selvitä kaikissa olosuhteissa. Lisäksi sääolot voivat muuttua kesken matkan, jolloin avustettukin ajaminen voi tuottaa ikäviä yllätyksiä. Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-35099424614117834492016-12-13T10:04:18.100+02:002016-12-13T10:04:18.100+02:00"Miten robottiauto selviää talviliikenteessä,..."Miten robottiauto selviää talviliikenteessä, kun lumi tukkii anturit ja pimentää kamerat? Entä tietyömaat, joissa on ajettava sulkuviivojen yli ja väärällä kaistalla?"<br />No, eihän kaikkea voi saada. Yhtä hyvin voisi ihmetellä, miten kännykkä selviää saunassa 120 asteen löylyissä ja sen jälkeen avantoon pulahtamisen? Ja tämän perään todeta, etteivät kännykät tule yleiseen käyttöön vielä vuosiin tämän takia. <br />Olen huomannut, että uudet tekniikat teilataan usein tämäntapaisilla kommenteilla. Harvoin keksitään mitään "yleistekniikkaa" joka toimii aina ja kaikkialla ja missä olosuhteissa tahansa. Eri ympäristöihin tehdään sinne sopiva oma ratkaisu.<br />Kuljettajaton rekka tai auto sopii jonnekin muttei joka paikkaan ja kaikkiin olosuhteisiin.<br />Lentokoneiden autopilottikaan ei taivu aivan kaikkeen.<br />Ilman kuljettajaa kulkevat junat ja metrokin ovat vaikea asia ainakin Suomessa, vaikka ne kulkevat ikäänkuin "suljetulla alueella". Saati sitten autot.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-59017008655515764242016-12-01T22:31:05.182+02:002016-12-01T22:31:05.182+02:00Vaikea mitata, mutta Teslan autopilotti on kuitenk...Vaikea mitata, mutta Teslan autopilotti on kuitenkin myynnissä ja käytössä eri maissa. Google on pyrkinyt kehittämään autoa, jossa ei olisi ohjauslaitteita lainkaan, ja siksi sen autot ovat rajoitetummassa käytössä (tietääkseni vain Piilaakson alueella). Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-72048250671369664752016-12-01T17:34:50.088+02:002016-12-01T17:34:50.088+02:00"Tesla edustaa tämän päivän kehittyneintä aut..."Tesla edustaa tämän päivän kehittyneintä autopilottia." <br /><br />Tuskin edustaa. Tesla ei ole vielä edes aloittanut kamppailua sellaisten ongelmien kanssa, joita Google on yrittänyt ratkoa jo vuosikausia. Google on myös myöntänyt, että hankalaa on. Lähes kaikki onnistuu, mutta ei sitten kuitenkaan, mikä estää järjestelmän käyttöönoton.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-49410178830610231252016-12-01T09:31:30.091+02:002016-12-01T09:31:30.091+02:00Olen usein eri mieltä Petteri Järvisen kanssa, mut...Olen usein eri mieltä Petteri Järvisen kanssa, mutta autonomisten autojen suhteen olen harvinaisen samaa mieltä. Täysin automaattinen auto / liikenne on vielä kaukana.<br /><br /><i> On mediaseksikästä ennustaa rekkakuskien joukkotyöttömyyttä ja jopa autoilun kieltämistä ihmisiltä, mutta todellisuus tulee olemaan arkisempi </i><br /><br />Juuri näin. Lisäksi näitä ajatuksia esittävän viher- vasemmiston edustajat esiintyvät yleensä ylimielisesti ja leimaavat tyhmiksi niitä, jotka muuta väittävät. Autonomisten autojen suhteen tulee käymään niin, että asiasta kohkataan aikansa, kunnes se unohtuu. Se steppi, jolla autot saadaan ajamaan itsenäisesti se loputkin 20 prosenttia, on vielä ottamatta ja taitaa olla aika kaukana.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-40079948911644735012016-11-30T05:46:48.117+02:002016-11-30T05:46:48.117+02:00Robottiautot ovat mahdollisia, mutta tehtävä on va...Robottiautot ovat mahdollisia, mutta tehtävä on vaikeampi kuin arvaammekaan - kyse ei ole pelkästä tekniikasta. Lisäksi autot vaativat muutoksia liikenteen infrastruktuuriin, mikä on erittäin hidasta. Vertailukohtaa voi hakea vaikka sähköautoista, joiden läpimurtoa on odotettu jo 30 vuoden ajan. Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-20381128728205459602016-11-29T23:20:08.517+02:002016-11-29T23:20:08.517+02:00Juniakin kuljettaa ihminen, vaikka raideliikenneti...Juniakin kuljettaa ihminen, vaikka raideliikennetilanteen kompleksuus ei ole lähelläkään tieliikenteen tasoa, vähemmän liikkuvia osia joista kaikkien tilanne lienee aika tarkkaan tiedossa.<br /><br />Meriliikenteen automatisointia on myös pohdittu varsin pitkään, tuloksetta. Merellä ei ole kaistoja, vastaantulevaa, sivuavaa tai risteävää liikennettä saatikka nopeusrajoituksia. Tässähän olisi pätevälle automaattiohjausjärjestelmälle hyvä tilaisuus osoittaa automaattiliikenteen edut. Ja edelleen siis paljon helpommassa laskentaympäristössä kuin tieliikenne. Navigoinniksihan tuota tiellä liikkkumistakin kutsutaan, vaikka sanan merkitys lieneekin jo laajentunut. Satamissa ja väylillä tarvitaan asiantuntemusta jota laivallakaan ei ole, eli siis luotseja, tähän ei taida hulluimmatkaan visionäärit sentään ehdottaa google-autosta kehittyvää tekniikkaa.<br /><br />Kuten ylläolevasta voi tulkita, en usko oikeita automaattiohjaaviaautoja tulevan vielä pitkään aikaan, oikeastaan en usko että niitä tulee koskaan.<br /><br />Liikenteen mullistaminen alle usean vuosikymmenen on mielestäni mahdotonta. Jo käyttövoiman (bensiini, diesel > kaasu, sähkö) muutoksille on voimakas vastapaine, saati sitten robottiautoihin siirtymisessä. Nykymuotoinen autoilu on historialtaan kutakuinkin yhtenevä ja riippuvainen nykymuotoisen yhteiskuntarakenteen (eli 1900 - luvulla kehittyneen teknologiayhteiskunnan) historian kanssa. Yhteiskunnan muutokset muokkaavat autoilua, jos edes nekään. <br /><br />Jotenkin jopa näin alan kehitystyön kanssa etäisesti tekemisissä olevana olen siis skeptinen kovin optimistisiin arvioihin robottiautoista. Jos toisaalta sellaisen lähitulevaisuudessa normaaliauton hinnalla saa, niin kyllähän insinööriä kiinnostaa.<br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-37505136355753067572016-11-29T22:48:21.089+02:002016-11-29T22:48:21.089+02:00"Sitten jos/kun kaikki liikenne toimii automa..."Sitten jos/kun kaikki liikenne toimii automaattisesti niin koneet synkronoivat liikkumisensa suhteessa toisiinsa..."<br /><br />Suuri muutos tapahtuu varmasti juuri tässä. Vaikka tekoäly korvaakin työtä, myös tietoliikenne ja anturitekniikka tekee mahdolliseksi etäohjauksen. (Ohjauslaitteisto on jo nykyään osittain epäsuora, sähköistetty.) Ammattikuljettajan ei tarvitse enää ajaa samaa autoa kaikkialla, vaan hän voi hallitaan autoryhmää tietyllä, tutulla alueella. Kuljettaja voi erikoistua talviselle asutusalueelle, ja hoitaa liikennettä keikkatyönä.Jarihttps://www.blogger.com/profile/03720596545086195706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-88709127319352349672016-11-29T13:31:17.391+02:002016-11-29T13:31:17.391+02:00Siirtymävaihe ihmiskuskeista robottiautoihin on ha...Siirtymävaihe ihmiskuskeista robottiautoihin on hankalaa. Ja siirtymävaihehan saattaa kestää vuoden, kymmenen vuotta tai vuosisadan.<br /><br />Sitten jos/kun kaikki liikenne toimii automaattisesti niin koneet synkronoivat liikkumisensa suhteessa toisiinsa, ei tarvita turvavälejä kun moottoritielläkin kaikki ajoneubot osaatat kiihdyttää ja jarruttaa samaan aikaan.<br /><br />Vaikea veikata kummalle siirtymävaihe aiheuttaa enemmän vaikeuksia: ihmiskuskeille robottien seassa, vai robottikuskeille ihmisautoilijoiden seassa.jeejeenoreply@blogger.com