tag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post7986630878782420896..comments2024-03-29T13:51:13.807+02:00Comments on Havaintoja digimaailmasta: Robottiauton kehittäminen vaatii uhrinsaPetteri Järvinenhttp://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-90357513666411104592020-08-12T10:16:20.523+03:002020-08-12T10:16:20.523+03:00Mielenkiintoisia pointteja automatisaation haittap...Mielenkiintoisia pointteja automatisaation haittapuolista. On tärkeää, että yritykset tuotekehittelyssään satsaavat aina ensin turvallisuuteen, näin ei näytä tässä tilanteessa olleen. On hurjaa ajatella, että turvamekanismeja olisi otettu pois käytöstä vain, jotta tuote ja palvelu saadaan nopeammin markkinoille. Tuulahttps://mecaplan.fi/palvelut/tuotekehitys-ja-suunnittelunoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-74429970938908977142019-01-23T10:32:34.482+02:002019-01-23T10:32:34.482+02:00Ihmisaivojen etu on nimenomaan pitkä oppiminen. Ti...Ihmisaivojen etu on nimenomaan pitkä oppiminen. Tieto ilmapalloista pohjautuu elinikäiseen kokemukseen: Millaisessa ympäristössä palloja voi esiintyä? Entä millaisina aikoina? Onko lähistöllä kauppojen avajaisia, messuja tai vaalitilaisuuksia? Onko nyt vappu? Mistä materiaalista pallot ovat? Voisiko pallo esittää jotain Disney-hahmoa? Tälläinen päättely vaatii yleistä tekoälyä, eli esim. Ritariässän puhuvan auton.<br /><br />Suomen lumi ja pimeys ovat kuitenkin säännöllisiä, pysyviä ilmiöitä. Eivät mitenkään triviaaleja ongelmia, mutta ne eivät vaadi liikenteen ulkopuolista tietoa kuten nuo turkaleen ilmapallot.Jarihttps://www.blogger.com/profile/03720596545086195706noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-79447665474443332942019-01-22T14:37:29.200+02:002019-01-22T14:37:29.200+02:00"Älyautokriitikko" voisi väittää, ettei ..."Älyautokriitikko" voisi väittää, ettei täysautonomista autoa kannata päästää liikenteeseen ennen kuin se ymmärtää yhtä paljon asioista liikenteestä ja kaikesta liikenteeseen liittyvästä kuin keskimääräinen kuski. <br /><br />Eihän juuri ajokorttinsa saanut ole täydellinen kuski, mutta hän sentään ymmärtää monia asioita, joihin hän ei ole liikenteessä törmännyt. Esimerkkinä olkoon juuri tuo mainitsemasi ilmapallo. "Älyauto" ei ymmärrä siitä mitään, sillä sitä ei todennäköisesti ole opetettu reagoimaan ilmapalloihin – tai ehkä tässä tapauksessa olemaan reagoimatta mitenkään. Uunituore kuski kuitenkin ymmärtää sekunneissa, että kyseessä on todennäköisesti vaaraton ja massaltaan olematon ilmapallo, vaikka hän silti säikähtää yllättävää tilannetta.<br /><br />"Älyauton" ainoa etu on se, että se ei säikähdä tuntematonta. Ohjelmoinnista (tai ehkä paremminkin: koneoppimismatriisin opettamisesta) riippuen se joko ei välitä tuntemattomasta ollenkaan tai pysäyttää auton heti. Se ei kuitenkaan mene paniikkiin. <br /><br />Summa summarum: mielestäni täysautonomisia autoja ei kannata päästää muualle kuin tarkkaan rajatuille alueille ennen kuin niillä on laajempi käsitys maailmasta. Tarkoitan sitä tietoa, mitä tarvitaan ajamiseen paikasta A paikkaan B. Anonymousnoreply@blogger.com