tag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post4073923310076806570..comments2024-03-29T16:09:48.072+02:00Comments on Havaintoja digimaailmasta: Onneksi emme ole robottiautojen varassaPetteri Järvinenhttp://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comBlogger26125tag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-3847628704812616222022-02-25T17:05:04.335+02:002022-02-25T17:05:04.335+02:00Potentiaalia on varmasti, mutta robottiauton toteu...Potentiaalia on varmasti, mutta robottiauton toteuttaminen on osoittautunut paljon odotettua vaikeammaksi. Muuten Tesla ja Google olisivat jo tehneet siitä ison bisneksen. Osaamista on heilläkin. Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-5022410599281072192022-02-25T16:25:42.732+02:002022-02-25T16:25:42.732+02:00Muutaman vuoden vanha artikkeli, mutta kirjoittaja...Muutaman vuoden vanha artikkeli, mutta kirjoittaja ei ilmeisesti ole kuullut Israelilaisesta Mobileye yrityksestä? He ovat johtavia itseohjautuvien autojen kehityksessä ja voin sanoa, että aika moni asia mikä tässä on esitetty ei pidä paikkaansa. Ihan jo se, että jos väitetään että robottitaksit tulee syrjäyttämään joukkoliikenteen? Se pikimminkin tukee joukkoliikennettä muiden liikkumismuotojen ohella. Itseohjautuvissa autoissa on enemmän potentiaalia kun te vanhemmat sukupolvet edes uskallatte ajatella.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-11489415985837814652019-02-17T17:18:20.783+02:002019-02-17T17:18:20.783+02:00
Kait sähkäautoissa on oma käynnistysakkunsa. Onk...<br /><br />Kait sähkäautoissa on oma käynnistysakkunsa. Onkohan akkuteknologia niin tehokasta, että -30 asteessa akut latautuvat yhtä tehokkaasti kuin + 30 asteen pakkasessa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-79308799179138077222019-02-08T09:22:14.985+02:002019-02-08T09:22:14.985+02:00Kannattaa lukea kommentteja ennen kuin kirjoittaa ...Kannattaa lukea kommentteja ennen kuin kirjoittaa itse : -)Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-46879760307016971222019-02-07T17:30:43.791+02:002019-02-07T17:30:43.791+02:00Ennen sähköautojen autuutta kannattaisi varmaan lu...Ennen sähköautojen autuutta kannattaisi varmaan lukea uutisia jenkkilästä. Olikos kauppalehdessä uutinen eilen, missä teslojen sun muiden omistajat kirosivat moiset alimpaan manalaan. Käyttötehoista tipahtaa puolet pois. Starttaaminen imee 17% tehosta kertarytinällä. Täysin kelvottomia kapineita talvipakkasilla. Niinkuin tämä nykyinen litium-akkutekniikka on vähän laitteessa kuin laitteessa aina ollut. Sähköautoista ei suomen oloissa tule siis yhtään mitään niin kauan kun akkuteknologia on tätä nykyistä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-24721861768351907892019-02-07T07:24:07.525+02:002019-02-07T07:24:07.525+02:00Jo seitsemän asteen pakkanen (20 F) lyhentää sähkö...Jo seitsemän asteen pakkanen (20 F) lyhentää sähköauton toimintamatkaa keskimäärin 41 prosenttia: <a href="https://www.cnbc.com/2019/02/06/aaa-confirms-what-tesla-bmw-nissan-ev-owners-suspected-of-cold-weather.html" rel="nofollow">https://www.cnbc.com/2019/02/06/aaa-confirms-what-tesla-bmw-nissan-ev-owners-suspected-of-cold-weather.html</a>Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-28364099217919687332019-02-07T06:04:41.652+02:002019-02-07T06:04:41.652+02:00Polttomoottorien kieltäminen olisi hölmö ratkaisu,...Polttomoottorien kieltäminen olisi hölmö ratkaisu, siihen tuskin mennään ennen kuin osuus on muutenkin pudonnut esim. alle 10 prosentin. Sähköautoilla on riittävästi etuja, jotta ihmiset kyllä ostavat niitä ilman kieltojakin, kunhan tekniikka on riittävällä tasolla ja verotus pysyy ennustettavalla tasolla. Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-9416692736115086312019-02-06T22:11:15.825+02:002019-02-06T22:11:15.825+02:00Juuri kun pääsin sanomasta :) Ehkä Hesarikin pian ...Juuri kun pääsin sanomasta :) Ehkä Hesarikin pian huomaa asian.<br /><br />https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/polttomoottoriautojen-kielto-ei-onnistukaan-eu-maalta-noin-vain-tarkeinta-olisi-miettia-se-mita-autoihin-tankataan-6756720hdminoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-88147962026441113182019-02-05T23:51:24.577+02:002019-02-05T23:51:24.577+02:00Tarvitaan todellista tekoälyä.
https://singularit...Tarvitaan todellista tekoälyä.<br /><br />https://singularityhub.com/2019/02/04/neuroscientists-just-found-a-way-to-image-the-brain-1000-times-faster-than-ever-before/#sm.000008svcya885fg7x5yqgqf5lrjdSShttp://suppelaiset.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-23090090007383384682019-02-05T17:15:58.404+02:002019-02-05T17:15:58.404+02:00Todellinen ongelma on siinä, että huonot ajo-olosu...<i>Todellinen ongelma on siinä, että huonot ajo-olosuhteet voivat yllättää kesken ajon. Jos kuljettaja on unessa, humalassa tai keskittynyt television katseluun (kuten Uber-testaaja Tempessä), matka katkeaa siihen.</i><br /><br />Etäohjaus kuten droneilla olisi luonnollisin ratkaisu hätätilanteissa. Kysymys kuuluukin, että missä ajassa pitäisi ihmisen olla valmis tarttumaan rattiin tai joystickiin, jotta ei synny onnettomuutta tai kaaosta?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-84285029115987789792019-02-05T06:22:05.084+02:002019-02-05T06:22:05.084+02:00Sähköstä tulee pula --> sähkön hinta nousee, si...Sähköstä tulee pula --> sähkön hinta nousee, siirtoverkkokaan ei varmaan riitä --> sähkönsiirto hinta nousee. Valtio menettää verotuloja esim. polttoainevero --> sähkövero nousee.<br /><br />Joku aivopieru voi ajatella että no sähköautoilijathan ne maksaa mutta kun sähkölämmitteisten talojen omistajat joutuvat myös maksumieheksi, ei ole reilua.<br />Oikeastihin jokainen käyttää sähköä joten kaikki maksaa mutta valtion ohjaushan on ollut esim. pois öljylämmityksestä. <br /><br />Eli tehdäänkö taas varainsiirto ulkomaille (tuontisähkö)?<br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-57690363901600261342019-02-05T04:23:13.466+02:002019-02-05T04:23:13.466+02:00Hups!
https://www.foxnews.com/tech/cryptocurrency...Hups!<br /><br />https://www.foxnews.com/tech/cryptocurrency-exchange-chief-dies-with-passwords-needed-to-unlock-customers-190m-reports-say<br /><br />Noivvoi käyä joskus.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-20628587616889215002019-02-04T19:50:33.365+02:002019-02-04T19:50:33.365+02:00Onneksi emme ole myöskään kryptovaluutoiden varass...Onneksi emme ole myöskään kryptovaluutoiden varassa. On ihan käsittämätön juttu, jos kryptovaluuttapörssin 115 000 asiakkaan varat ovat olleet yhden pörssin perustajajäsenen hallussa olevan salasanan takana - jonka kuoltua kukaan ei saa varoja ulos: <br />https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mies-vei-165-miljoonan-euron-salaisuuden-mukanaan-hautaan/1487043a-05bc-4869-896e-c29e38596377<br />Kryptovaluutoissa on monenlaisia riskejä, mutta tuollainen henkilöriski ei silti liene tullut monella sijoittajalla mieleenkään.<br /><br />Robottiautoissa on sama juttu. Ne toimivat hienosti mm. halleissa logistiikkaa hoitamassa. Mutta ei taida ihmisten mielikuvitus edes riittää keksimään kaikkia riskejä, mitä niihin liikenteessä voi lopulta liittyä. Joidenkin riskien pitää tulla reaalielämässä vastaan ennen kuin ne tulevat edes mieleen. Lumi on helposti tunnistettava riski, jonka toteutuessa robottiautot voisi jo etukäteen ohjelmoida siirtymään manuaaliohjausta edellyttäväksi, kun taas vaikkapa joku autoa päin lentävä lintu on paljon hankalampi asia hallittavaksi - ettei robottiauto tee vääriä liikkeitä reagoidessaan nopeasti liikkuvaan eliöön.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-87486029958652923212019-02-04T13:14:37.133+02:002019-02-04T13:14:37.133+02:00Nämä lumikasaongelmat ovat harvinainen erikoistapa...<b>Nämä lumikasaongelmat ovat harvinainen erikoistapaus.</b><br /><br />Ehkä, mutta nyt lumikasat ovat haitanneet autoilijoita jo parin viikon ajan. On helpompi aurata joukkoliikenteen kiitoradat ja raiteet kuin kaikki tiet. <br /><br />Se ei kuitenkaan ole ongelman ydin. Todellinen ongelma on siinä, että huonot ajo-olosuhteet voivat yllättää kesken ajon. Jos kuljettaja on unessa, humalassa tai keskittynyt television katseluun (kuten Uber-testaaja Tempessä), matka katkeaa siihen.<br /><br /><b>Eilen julkaistu MIT:n luento avaa hyvin 'robottiautojen' nykytilannetta ja kehitystä: </b><br /><br />Kiinnostava esitys, mutta yhtä kiinnostavia olivat Youtube-videon kommentit. Esimerkiksi se, yritämmekö ratkaista väärää ongelmaa laittamalla autot ajamaan itsenäisesti. Sehän on vain vanhan paradigman keinotekoista jatkamista, joka ei yleensä toimi. Uusi paradigma on vähentää liikkumisen tarvetta ja lisätä verkko/VR-palveluita.<br /><br />Idea maanalaisesta tieverkostosta oli vielä utopistisempi kuin robottiautot.Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-28141866724391844282019-02-03T19:01:18.497+02:002019-02-03T19:01:18.497+02:00https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/pienet-sah...https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/pienet-sahkoautot-hyytyivat/<br />Aika onnettomia ovat toimintasäteet vielä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-62782717551170528752019-02-03T03:06:59.401+02:002019-02-03T03:06:59.401+02:00"Teslan ratkaisu on vaihtaa akkuja."
Te..."Teslan ratkaisu on vaihtaa akkuja."<br /><br />Teslan aikaisemmat akunvaihtoyritykset päättyivät surkeasti. Parempi ratkaisu olisi range extender -tekniikka. Jos tankki on enintään 15 litraa, auto luokitellaan edelleen sähköautoksi. Ja siitä pikkumoottorista saa lämpöä Suomen talveen.hdminoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-55694828130954871392019-02-03T02:35:21.018+02:002019-02-03T02:35:21.018+02:00"Huippuna vihreiden Emma Kari, joka esitti et..."Huippuna vihreiden Emma Kari, joka esitti että polttomoottorikäyttöisten autojen myynnin olisi päätyttävä 31.12.2020. "<br /><br />Hän sanoi 2020-luvun lopulla. Mahdoton ehdotus joka tapauksessa koska ei yksittäinen EU-maa voi soveltaa omia myyntikieltojaan. Tässä ei ole mitään tulkinnanvaraa, toisin kuin monissa muissa kansainvälisissä sopimuksissa.<br /><br />Jos joku ehdottaa kiristyksiä pakolaispolitiikkaan media ja varsinkin vihreät ovat ensimmäisinä vetoamassa - hyvin epämääräisesti - kansainvälisiin sopimuksiin. Nyt media näyttää kokonaan unohtaneen että Suomi on EU:n jäsen ja vihervasemmiston polttomoottorikiellot eivät ole mahdollisia.hdminoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-80669672954933630182019-02-02T16:28:10.506+02:002019-02-02T16:28:10.506+02:00Entä ne kaupunkilaiset, joilla ei ole omaa pihaa j...Entä ne kaupunkilaiset, joilla ei ole omaa pihaa ja auto parkkeerataan tienvarteen? Puolen kilsan jatkojohto kodista autolle?<br /><br />Entä latausinfra? Puhutaan vain, että pitää rakentaa jne. "joku" rakentaa. Tai ehkä kaupunki, tai ehkä valtio. Kuka ne maksaa? Vinkki: Joskus on sanottu ironisesti, että miksei pistetä veroja valtion maksettavaksi. <br /><br />Ei siis voida lähteä oletuksesta, että joo, ostetaan sähköauto, joka on aluksi hieman kalliimpi, mutta sitten halvempi ajaa. Ei. Pitää laskea auto, pitää laskea latausinfra, pitää laskea sähköverkon kapasiteetin kasvattaminen, lisävoimalat tai teslan ihmeakut. Nuo kaikki tarvitaan, että laajamittainen sähköautoilu onnistuu. Noihin kaikkiin tarvitaan rahaa. Maksajan näet kun katsot peiliin. <br />Lisäksi Petterin mainitsema, oleellinen asia: Kun sähköautoilijoita on tarpeeksi, pitää heitä alkaa verottamaan, jotta saadaan polttomoottoriautoilijoiden vähenemisestä johtuva veroaukko umpeen. <br />Odotan mielenkiinnolla, millä niitä veroja aikanaan tullaan perustelemaan. Nykyisin kun korotuksia perustellaan aina vihreydellä. Ohjataan ihmisiä vähemmän saastuttaviin autoihin jne. <br />Sähköautoiluun ja muuhin hiilineutraaliuskiihkoiluun hurahtaneilta haluaisin kysyä: Kuinka monta sataa euroa kuukaudessa olet valmis laskemaan nykyistä elintasoasi? Ei ne muut, vaan juuri sinä, kuinka paljon?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-8682281720234003812019-02-02T12:29:01.745+02:002019-02-02T12:29:01.745+02:00Nämä lumikasaongelmat ovat harvinainen erikoistapa...Nämä lumikasaongelmat ovat harvinainen erikoistapaus. Hyvä vertailukohta tässä olisi junaverkosto tai lentoliikenne. Vaikka vuodessa on muutamia päiviä jolloin sääolojen vuoksi on ongelmia, kokonaisuudessaan liikennöinti toimii melko hyvin. Huonolla kelillä vähennetään liikennöintiä ja panostetaan enemmän kunnossapitoon, ja hetken päästä palataan normaaliin. En näe syytä miksei sama käytäntö toimisi myös robottiautojen kohdalla. Täysin ongelmista vapaata ratkaisua ei ole realistista odottaa tai vaatia.<br /><br />Joka vuosi autopilotit hoitavat suuremman osan tehtävistä ja löytävät uusia ratkaisuja ongelmiin. Mielenkiintoisempaa on seurata ja pohtia miten saadaan autopilotin osuus ajamisesta nousemaan 30% -> 90% kuin miettiä miksi viimeinen prosentti tilanteista olisi nykyosaamisella mahdotonta ratkaista.<br /><br />Eilen julkaistu MIT:n luento avaa hyvin 'robottiautojen' nykytilannetta ja kehitystä: <br />Lex Fridman - MIT Self-Driving Cars: State of the Art (2019)<br />https://www.youtube.com/watch?v=sRxaMDDMWQQ<br /><br />Muutamia poimintoja videolta:<br /><br />- Kilometriperusteisella vertailulla Teslan Autopilot on jo nyt 3x turvallisempi kuin muu autokanta, tosin vertailuja voi tehdä eri tavoin. Jokaisesta ajetusta kilometristä kertyy paljon dataa, jota analysoimalla tekoäly parantaa autopilotin laatua.<br /><br />- Autonvalmistajien ilmoituksia milloin voivat toimittaa "fully autonomous vehiclejä": Tesla 2019, Nissan, Honda, Toyota, Renault-Nissan, Hyunday 2020, Volvo, BMW, Ford ja Fiat-Chrysler 2021, Daimler 2020-2025. Termistössä ja automatisoinnin laajuudessa on kuitenkin selvää vaihtelua. <br /><br />- Täysin automaattisissa hisseissäkin on edelleen nappi, jolla voi hälyttää ihmisen paikalle. Ihmisen poistaminen ketjusta kokonaan robottiautojenkin kohdalla on vielä hyvin kaukana.<br /><br />- Rodney Brooks ennustaa, että vuonna 2031 jokin USAn suurkaupunki kieltää manuaalisesti ajettavat autot merkittävässä osassa kaupunkia, ja vuoden 2045 jälkeen suurin osa USAn kaupungeista on tehnyt saman.<br /><br />- Pienen tutkimuksen mukaan Teslan kuljettajista käyttää autopilottia tällä hetkellä 34.4% ajetuista kilometreista. <br /><br />Arinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-15948627879636972132019-02-02T10:08:38.476+02:002019-02-02T10:08:38.476+02:00Kysymys:
SDP ehdotti/vaati, että liikenteeseen tar...Kysymys:<br />SDP ehdotti/vaati, että liikenteeseen tarvitaan 750.000:tta sähköautoa. Mistä saadaan näiden tarvitsema sähkö? Poltetaan hiiltä ja turvetta vai rakennetaan pari ydinvoimalaa?<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-70512358381566637412019-02-01T17:20:52.806+02:002019-02-01T17:20:52.806+02:00Keskustelu sähköautoista käy nyt kuumana kun polii...Keskustelu sähköautoista käy nyt kuumana kun poliitikot vaalikiimassaan vaativat milloin mitäkin aikatauluja Suomen siirtämiseksi sähköautoiluun. Huippuna vihreiden Emma Kari, joka esitti että polttomoottorikäyttöisten autojen myynnin olisi päätyttävä 31.12.2020. No, eiköhän tilanne rauhoitu kun vaalit on käyty ja hallituspaikat jaettu niin realismi astunee mukaan kuvaan.<br /><br />Robottiautouluun en jaksa oikein uskoa nykyisen kaltaisella tie-infralla, ei täällä eikä arizonan auringon allakaan. Ongelma on ja tulee olemaan äkilliset liikennetilanteet jotka ihminen pystyy ratkaisemaan mutta robotti ei. Esimerkiksi edellä ajava auto sammuu liikenne valoihin eikä lähde enää käyntiin. Ihminen ymmärtäisi, vaihtaisi kaistaa ja ohittaisi, entä robotti? Ohjaaminen on robotti-tekniikalle suuri haaste. Kiskoja myöten kulkevilla ajoneuvoilla tilanne on toinen, niitä ei tarvitse ohjata eikä tehdä väistöliikkeitä. Maailmalla on runsaasti toimivia robottikäyttöisiä metro-linjoja. Miksei rautatieliikenne voisi myös toimia samanlailla? Liikenteen ohjaajat pitävät nykyäänkin siitä huolen että reitti on selvä. Tai vaikka niin että yksi henkilö ohjaisi kahta tai useampaa junaa etänä, näyttöjen kautta. Siinähän se koko idea totutusi, eli kulut laskisivat. Mihinkäs muuhun robotti teknologiaa koskaan aiemminkaan on tarvittu kuin kulujen karsimiseen?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-10457520573977305042019-02-01T17:10:49.943+02:002019-02-01T17:10:49.943+02:00Toi sähköverkon kulutushuippu ei ole ongelma. Jos ...Toi sähköverkon kulutushuippu ei ole ongelma. Jos akkuja joka tapauksessa on, niin Teslahan tekee myös näitä kuormantasausakustoja.<br /><br />https://www.theguardian.com/technology/2018/sep/27/south-australias-tesla-battery-on-track-to-make-back-a-third-of-cost-in-a-year<br /><br />Norjassa käytössä olevassa sähkölautassa on juurikin se idea että reitin molemmissa päissä on laitureilla akustot, jotka latautuvat kaikessa rauhassa. Kun lautta sitten saapuu laituriin, sähkövaraus siirretään akusta toiseen, eikä sähköverkkoon tule piikkiä.<br /><br />https://gcaptain.com/ship-photos-of-the-day-worlds-first-battery-powered-ferry/<br /><br />Eli tuo sähköverkon kuorma on pieni ongelma, jos akkuja joka tapauksessa laitetaan joka autoon niin voidaan niitä laittaa jokaiselle latauskentällekin.Zarrnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-14781438809411224932019-02-01T15:50:46.686+02:002019-02-01T15:50:46.686+02:00"Siinä saa ihmetellä 5-6 vuotta kun mihinkään..."Siinä saa ihmetellä 5-6 vuotta kun mihinkään ei pääse kun katu on kaivettu auki"<br /><br />Samaa mietin itsekin Tässä keskustassa saman kadun varrella 50 asunto-osakeyhtiötä. Ja korttelit päälle. Kaipa tuohon on pakko tulla jonkinlainen kaupungin ukaasi kuinka sähkön kanssa toimitaan. Muutoin kaupunki on tukossa täysin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-13623764795355453312019-02-01T14:17:38.491+02:002019-02-01T14:17:38.491+02:00Totta. Lyhytkestoiset suuret kuormat (pikalataus) ...Totta. Lyhytkestoiset suuret kuormat (pikalataus) on myrkkyä sähkönjakeluverkolle. Kaikki on mitoitettava ja rakennettava kulutushuippujen mukaan uudelleen. Ja tietysti se lisäsähkökin on tuotettava jostain. Kokonaisuutena monimutkainen yhtälö - ei ollenkaan niin helppoa, että vaihdetaan vain nykyiset saastuttavat bensa-autot käyttökustannuksiltaan edullisiin ja päästöttömiin sähköautoihin.Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-24939176173981278042019-02-01T12:53:34.699+02:002019-02-01T12:53:34.699+02:00Ne taloyhtiön kustannukset on kevyttä kauraa verra...Ne taloyhtiön kustannukset on kevyttä kauraa verrattuna siihen että sähkönjakeluverkko vaihdetaans sellaiseen että kestää kasvaneen kuorman. Siinä saa ihmetellä 5-6 vuotta kun mihinkään ei pääse kun katu on kaivettu aukipetriphttps://www.blogger.com/profile/13779074799433703938noreply@blogger.com