tag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post1299426976136494864..comments2024-03-28T20:05:56.432+02:00Comments on Havaintoja digimaailmasta: GDPR ja kesäuutisointiPetteri Järvinenhttp://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-69341180207724091692018-08-11T13:07:53.600+03:002018-08-11T13:07:53.600+03:00Ehkä hän ei tiennyt ollenkaan mitä "DM" ...Ehkä hän ei tiennyt ollenkaan mitä "DM" tässä yhteydessä tarkoittaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-70698102924464517982018-07-30T00:49:40.095+03:002018-07-30T00:49:40.095+03:00Lentoyhtiö kirjoitti selvästi ensimmäisessä twiiti...Lentoyhtiö kirjoitti selvästi ensimmäisessä twiitissään että DM. <br />Media uutisoi vain sen jatkotwiitin, josta ohje ei näkynyt. Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-66123693801049874952018-07-29T08:46:03.104+03:002018-07-29T08:46:03.104+03:00Olisi se kyllä ehdottomasti kannattanut lentoyhtiö...Olisi se kyllä ehdottomasti kannattanut lentoyhtiön tähdentää, ettei asiakas lähetä noita tietoja julkisesti Twitterin kautta. Puolet porukasta kumminkin on keskiarvoa heikkolahjaisempaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-74288929313803766872018-07-25T18:42:57.087+03:002018-07-25T18:42:57.087+03:00Iltalehden juttu on lähinnä käännös brittijutuista...<i>Iltalehden juttu on lähinnä käännös brittijutuista, joista niistäkään mikään ei perehtynyt asiaan kohua syvemmälle.</i><br /><br />Pelkäänpä, että perehtyi kyllä ja harhaanjohtaminen oli tarkoituksellista. Iltapäivälehtien "journalismissa" hyvä tarina tuppaa menemään totuuden edelle.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-24423155224445351602018-07-25T11:53:53.052+03:002018-07-25T11:53:53.052+03:00Olen itsekin huomannut, ettei täsmämarkkinointi ol...Olen itsekin huomannut, ettei täsmämarkkinointi ole lainkaan täsmällistä: <a href="http://pjarvinen.blogspot.com/2017/11/pelottava-tasmamarkkinointi-ei-olekaan.html" rel="nofollow">http://pjarvinen.blogspot.com/2017/11/pelottava-tasmamarkkinointi-ei-olekaan.html</a>. Aiheesta uutisoidaan kuitenkin ihan toisesta näkökulmasta, ehkä yritysten kaupallisten tiedotteiden vuoksi tai siksi, että pelottelu kerää enemmän klikkejä - myös Ylellä.<br /><br />Varmasti ala kehittyy ja on vain ajan kysymys, milloin markkinointi alkaa oikeasti olla henkilökohtaista, mutta vielä emme Suomessa ole sillä tasolla. Ja minulle Amazonin mainokset ovat erityisen huonosti kohdennettuja (mm. mainostavat etusivulla tuotteita, joita ei saa tilata Suomeen - pöh!).<br /><br /><i>Kiinnitin huomioita, kuinka "taitavasti" Iltalehden juttu on kirjoitettu</i><br /><br />Totta - jutussa ei ole varsinaista valhetta, mutta se antaa väärän kuvan tapahtuneesta. Iltalehden juttu on lähinnä käännös brittijutuista, joista niistäkään mikään ei perehtynyt asiaan kohua syvemmälle. Siksi kriittisyys jäi taas lukijalle. Petteri Järvinenhttps://www.blogger.com/profile/08190899459274223616noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-28039587824467724772018-07-24T23:02:52.794+03:002018-07-24T23:02:52.794+03:00Kiinnitin huomioita, kuinka "taitavasti"...Kiinnitin huomioita, kuinka "taitavasti" Iltalehden juttu on kirjoitettu: lukija saa käsityksen, että lentoyhtiö vaati asiakasta julkaisemaan luottamuksellisia tietoja, mutta jutusta ei silti voi löytää yhtään virheellistä lausetta. Erityisen ovelasti totuuden rajamailla luovii lause "British Airways vaati asiakasta lähettämään yksityistietojaan – – viestinä Twitterin välityksellä" - juurikin näin, mutta siis yksityisviestin!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6843976375835852604.post-56263832950304070022018-07-24T19:37:10.610+03:002018-07-24T19:37:10.610+03:00GDPR:ää liipaten muuten: GDPR:n jälkeen sekä Pluss...GDPR:ää liipaten muuten: GDPR:n jälkeen sekä Plussalla että S-kortilla on omat tietosuojaportaalit josta saa helposti tilattua tietonsa. Tuli testattua heti kun oli mahdollista, ja olen sitä mieltä että ei tarvitse pelätä että tietoja käytettäisiin mihinkään järkevään. <br /><br />Materiaalia luulisi riittävän koska musta plussakortti löytyy taloudesta, mutta päätelmät ovat vähintäänkin huvittavia.<br /><br />Esimerkiksi asiakasryhmä oli vaihtunut "Nuorista pareista" "Lapsiperhe, omia lapsia kotona" puoli vuotta sen jälkeen kun tuli ostettua omakotitalo. Kyllähän se neliömäärä kasvoi, mutta mistä ne lapset ilmaantuivat?<br /><br />Muuta mielenkiintoista on että olemme "vakaa" asiakas pikkumarketille jossa käymme ehkä kerran tai pari vuodessa. Lisäksi olemme esimerkiksi Asko-huonekaluliikkeen avainasiakas ilmeisesti sen perusteella että sieltä on ostettu sohva joskus neljä vuotta sitten - eikä mitään muuta ennen eikä jälkeen.<br /><br />=> Olen vahvasti sitä mieltä että keskusliikkeitten ostoksista kerätty big data ja niistä tehty analyysi on ainakin Suomessa jotain täysin asioista pihalla olevaa päättelyä. Samaa tuntuu olevan kansainvälisestikin, ainoastaan Amazon tuntuu tekevän edes jotain yritystä "hankit näitä, ehkä kiinnostuisit näistä"-mainoksillaan. Muuten yleisin tuntuu olevan että mainostetaan tavaraa joka tuli juuri ostettua...Zarrnoreply@blogger.com