sunnuntai 22. maaliskuuta 2020

Ystäviä purkissa on kuin Onecoinin toisinto

Ylen sivulla on kiinnostava juttu Ystäviä vitamiinipurkissa Fitline-verkostomarkkinoinnista. Toimittaja soluttautui jäseneksi Fitline ravintolisiä levittävään verkostoon. Juttu on aivan kuin kopio Onecoin-kryptovaluuttahuijauksesta. Fitlinessa taustalla on sentään jonkinlainen tuote, mutta markkinoinnin tavat ja verkoston menetelmät ovat aivan samat kuin Onecoinissa.

Katsotaanpa.

Tiimipäivän alkaessa "Helsinkiläishotellin käytävällä väreilee innostus... suurin osa väestä on arviolta 20-30-vuotiaita." - Vaikka teksti ei sitä sano, oletan että kyse on naisista. Fitline on nuorten naisten Onecoin.

"Varsinaisen ohjelman avaa Suomen top-jälleenmyyjälistan kärkijoukosta tuttu hahmo, Peppiina Meronen. Karismaattinen nainen astelee itsevarmasti lavalle." - Ilmeisesti Kari Wahlroosin Fitline-vastine. Ennen Onecoinia Wahlroos oli aktiivinen Wellstar-markkinoija.

"Meronen kertoo avoimesti höylänneensä alkuun päästäkseen surutta luottokorttiaan. Menestyksen eteen täytyy ottaa riskejä." - Fitlinessa ostetaan tuotepaketteja, Onecoinissa koulutuspaketteja.

"Vähän väliä nousemme taputtamaan, hyppimään tai halaamaan vieressä olevaa ja kertomaan, kuinka mukavaa on, että hän on saapunut paikalle. Meronen itse sanoo, että meno saattaa vaikuttaa lahkokokoukselta, mutta 'se ei haittaa.'" - Wahlroosin temppuja nämäkin.

"Sitouttamisen näkökulmasta tällainen toiminta lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja yhdessä tekemisen fiilistä: pidämme toisistamme sekä toimimme yhteisen hyvän eteen." - Jep, sama juttu Onecoinissa.

"Väite on absurdi ja suorastaan huvittava. Ei todellakaan ole sellaista näyttöä, että tuollaista väitettä voisi perustella." - Samanlaisia absurdeja väitteitä oli Onecoinissa, eikä kukaan halunnut kyseenalaistaa niitä.

"Inkeroisen mukaan Ruokavirasto on hiljattain tehnyt tarkastuksen PM Internationalin tiloihin. Millään toisella ravintolisäsarjalla ei ole ulkopuolista tarkkailijaa." - Tämähän on kuin suora kopio Onecoinista ainoana auditoituna kryptovaluuttana. Kumpikaan lupaus ei pitänyt paikkaansa.

“Me ei olla nappikaupassa mukana”, Kotamäki pohjustaa aloittaessaan liikevaihdon esittelyn. Hän laittaa screenille luvut näkyviin. Voiko tämä olla siis kusetusta?, hän kysyy." - Aivan yksi yhteen Onecoinin kanssa.

"Kotamäki läväyttää screenille saksaksi kirjoitetun dokumentin, jossa on leima. Hän esittelee sen olevan Frankfurtin korkeimman tuomioistuimen päätös, tae siitä, että yhtiö toimii oikein. “Tämä vakuuttaa kaikki”, hän myhäilee. “Tämä vakuutti minutkin”, hän jatkaa. “Siinä on leima!” - Ei voi olla totta! Tässä kohtaa olin pudota tuoliltani: myös Fitline vetoaa saksalaiseen lakilausuntoon (joskin tässä on kyse tuomioistuimesta, ei yksittäisen asianajotoimiston todistuksesta).

"Kotamäki siirtyy tulevaisuuden uhkiin. 800 miljoonaa työpaikkaa katoaa tulevaisuudessa koneiden vuoksi. Maailman muuttuessa ja koneiden kehittyessä tulevaisuudessa tarvitaan hänen visionsa mukaan ihmisten kohtaamista, myyntiä ja persoonaa." - Ja kryptovaluutta mullistaa rahaliikenteen.

"Nyt hienous piilee siinä, että markkinoija ei väitä mitään, mutta saa aikaan illuusion, että tuotteilla voidaan vaikuttaa vaivoihin." - Aivan kuten onecoinistit eivät suoraan luvanneet rikastumista, mutta loivat illuusion, että se on väistämätöntä.

"Hänellä on kantansa myös Järvisen mainitsemaan lakimiesuhkailuun." - Lakimiehillä uhkailu kritiikin vaientamiseksi on verkostomarkkinoinnin peruskauraa. Yleensä se jää nimenomaan uhkailuksi.

"Videota ei kannata avata senkään vuoksi, ettei se saisi klikkauksia ja näkyvyyttä. Ne edistäisivät asian pysymistä pinnalla. Myyjät totesivat kritiikin kateelliseksi toiminnaksi." - Kaikki ovat kateellisia meidän menestykselle, siksi heitterit netissä mustamaalaavat meitä.

"Eräs nainen kertoo kokevansa tuotteita kohtaan leijonaemomaisia tunteita. Häntä somekeskustelu on satuttanut, ja siksi hän on lopettanut niiden lukemisen. Ohanwe toteaa, että somessa on paljon kateellisia ihmisiä. Hänen mukaansa mikään somekirjoitus ei muuta tuotteiden laatua." - Eli kun netissä kritisoidaan, suljetaan netti ja lopetetaan kritiikin lukeminen. Oma käsitys on oikeampi.

"Varsinaista toimitusjohtajaa tai maajohtajaa ei tällä hetkellä ole." - Onecoinilla oli sentään itse itsensä nimittänyt maajohtaja Tommi Vuorinen, mutta ei toimitusjohtajaa eikä virallista organisaatiota Suomessa.

"Olemme pahoillamme, jos sponsorisi ei noudattanut eettistä ohjeistustamme." - Jep, syy voidaan aina vierittää yksittäisen IMA-edustajan niskoille ja yhtiö pesee kätensä.

"Kilpailu- ja kuluttajavirasto sai viime vuonna nelisenkymmentä yhteydenottoa, jotka koskivat PM-International Finlandia. Niissä korostuvat terveysväittämät ja myyntitilanteiden epäselvyydet.  – On jäänyt kertomatta, että kestotilaaja tuleekin itse jälleenmyyjäksi. Myös sopimusehdot ovat olleet hyvinkin epäselvät. Tällä hetkellä tilannetta seurataan." - Aivan kuten Onecoinissa. Ilmeisesti KRP seuraa edelleen tilannetta.

Jutun jälkeen jää vain yksi kysymys: eikö tätä verkostomarkkinointisyöpää millään saada kuriin? Miksi ihmisiä saa kusettaa ja johtaa harhaan?

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

*köh* Zinzino *köh*

Anteeksi, täytyy olla covidia koneessa kun noin yskittää.

Anonyymi kirjoitti...

Näitä vastaavia pyramidipohjalta toimivia "hyvinvointituotteita" yms. huuhaata myyviä verkostokusetuksia on ollut kymmeniä vuosia. Seurasin vierestä 25 - 35 vuotta sitten useita vastaavan tyyppisiä huijauksia, silloin tosin ei ollut nettiä joten nämä ovat pyyhkiytyneet unohduksiin. En tiedä miten nyt, mutta silloin piti ainakin ostaa yleensä järkyttävän kallis aloituspaketti, moninkertaisesti kalliimpi kuin kaupan vastaavat tuotteet, jos et saanut niitä myytyä (=huijattua sukulaisia ja kavereitasi mukaan) piti itse lunastaa tuotteet että sai jatkaa verkoston rakentamista. Lopputuloksena vaatehuoneellinen nappeja, jauheita, pesuaineita, voiteita yms. roinaa, määrät sellaisia että riittäisi kymmeniksi vuosiksi, jos niitä olisi uskaltanut käyttää, ja lompakko tuhansia markkoja ohuempi. Muutama näistä meni käräjillekin, mutta samat saunasepot ja wahlroosit näyttävät edelleen näitä pyörittävän.

deckfromacard kirjoitti...

"On jäänyt kertomatta, että kestotilaaja tuleekin itse jälleenmyyjäksi."

Tähän tarttui myös BehindMLM joka totesi että lisäksi kestotilaustuotteissa löytyy sellaisia joita ei voi ostaa muuten kuin kestotilauksena.
Ja jos rahan tekeminen onnistuu helpoimmin myymällä kestotilaustuotteita, aletaan olemaan pyramidihuijauksen teemoilla.

Tuote jota ei voi ostaa tulematta jäseneksi == jäsenmaksu.
Jäsenyyksien myyminen bonuksien saamiseksi ilman kuluttajamyyntiä == pyramidihuijaus.

Ilmeisesti "ei-kestotilaus"-tyyppinen myynti on kuitenkin sen verran suurta että yritys ei ole vielä päässy Herbalifen ja Vemman jatkoksi oikeuteen pyramidihuijauksen naamioimisesta verkostomarkkinoinniksi.

Anonyymi kirjoitti...

Samaa hurmoshenkistä meininkiä oli jo 90-luvun jälkipuoliskolla erään pesuaineita ja myös ravintolisiä kaupitelleen verkoston mainostilaisuudessa. Oikeastaan vain firman nimen vaihtamalla blogin kuvaus sopisi siihenkin.

Anonyymi kirjoitti...

Valitettavasti päättäjät ovat haluttomia puuttumaan toisten "bisnesmahdollisuuksiin", esim. pikavippisyöpää ei ole haluttu laittaa lopullisesti kuriin. Toiseksi, päättäjätkin ovat ihan tavallisia ihmisiä, jotka haksahtavat huijauksiin (esim. Mänttä-Vilppulan tapaus).