lauantai 8. heinäkuuta 2017

Tule HUSsiin, hoidamme sinut sassiin

Olen autoillut kaikissa USA:n 50 osavaltioissa, mutta silti valtava maa yllättää minut joka kerta niin hyvässä kuin pahassakin. Suomen SOTE-vääntö tuoreena mielessä olen katsellut tällä kertaa erityisesti terveydenhuollon mainontaa.

SOTEn valinnanvapaus tarkoittaa kilpailua, ja kilpailu merkitsee mainontaa. Kun valinnanvapaus toteutuu, meilläkin aletaan nähdä uudenlaisia terveydenhuollon mainoksia. Sellaisia, jotka USA:ssa ovat arkipäivää, mutta jotka näyttävät suomalaisen silmin oudoilta -- suorastaan vastenmielisiltä.

USA:ssa terveydenhuolto on valtava bisnes. Televisiossa on pitkiä, tunteisiin vetoavia mainoksia, joissa perheen isä tai äiti kehuu saaneensa uuden elämän tehokkaan syöpähoidon tai sydänleikkauksen ansiosta. Hymyilevä henkilökunta ja onnelliset lastenlapset peittävät alleen lopputekstit, joissa neuvotaan ensin tarkistamaan, kattaako oma vakuutus hoidon kustannukset.

Tänään seurasin ajaessani suuria tienvarsimainoksia, joista mieleeni jäi varsinkin siirappinen "Meillä toivo ja parantaminen kohtaavat". Siitä en ehtinyt napata kuvaa, mutta parista muusta ehdin:
Laita rahasi sinne, missä ihmeetkin ovat (lastensairaala).
Lupaamme, että ensiavussa lääkäri tarkistaa sinut alle 30 minuutissa.
250 lääkäriä, 24 erikoisalaa.
Miltä tällaiset mainokset näyttäisivät Suomessa? Onko tämä sitä luvattua valinnanvapautta?

Ajaessani I-26 highwaytä mietin aikani kuluksi, millaisia sloganeita suomalaiset alan yhtiöt voisivat keksiä samassa hengessä. Ehkä "Tule HUSsiin, hoidamme sinut sassiin" tai "Mehiläinen pistää sinut terveeksi".

Kieli vyön alla mieleen tulee monia muitakin, kuten "viikonlopun erikoistarjouksessa kaksi sairaslomapäivää yhden hinnalla", "meiltä parhaat antibioottikuurit", "tutkitusti Suomen parhaimmat sydänlääkärit" (mukaillen erästä eteläcarolinalaista mainosta).

Tässä polttoainetta syksyn Noin viikon uutisille. Näistä saisi herkullisia sotehenkisiä tv-mainospaloja. Toimitus keksii varmasti paljon osuvampia markkinointiviestejä.

Valinnanvapaus on markkinataloutta.

Lisäys 11.7.2017: vielä pari kuvaa Floridan puolelta samasta teemasta.
Pohjoisen Jacksonvillen ainoa sairaala
Bisneksen kannalta yksi sairaala on parempi kuin useita, jotka kilpailevat keskenään. "Ainoa sairaala" on hyvä mainosargumentti, eikä potilaalle tule valinnan vaikeutta.

Entä tämä sitten:
Liukenevat stentit - vain meiltä!
Jos tulkitsen mainosta oikein, kilpaileva sairaala tarjoaa ainoana itsestään sulavia stenttejä (verisuonia auki pitäviä putkia).  Tästäkin saisi monia iskeviä mainoksia koto-Suomeen, kuten "uusin Gizmo-xyz sydäntahdistin vain meiltä! Äläkä unohda K-kaupan bonuspisteitä, sillä isosta leikkauksesta saa roppakaupalla Plussaa".

Lisäys 13.7.2017: Television lääkemainoksessa kuultua: "ensimmäinen resepti ilmaiseksi".

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

USA:ssa noin, mutta mitä näet Briteissä, tai Virossa joissa on valinnanvapaus?

Eurooppa ei ole USA vaikka Suomea onkin sanottu Amerikkalaisemmaksi maaksi.

Anonyymi kirjoitti...

"Mehiläinen pistää sinut terveeksi"

Oivaltavaa - repesin ihan täysin. :)

Anonyymi kirjoitti...

Odottakaahan kun terveydenhoito-firmat ostavat yksinoikeuden lääkkeisiin kuten esim. elektroniikan myyjät pesukoneisiin, liesiin yms. (etsippä joku pesukone malli joka löytyy useamman ketjun myymänä).

Anonyymi kirjoitti...

Pitääkö myydä yksityiset terveydenhuolto osakkeet? sote uudistushan piti tulla ja minun piti rikastua, tarkoitushan on saada irti enemmän euroja suomalaisilta, hullut kaduille jne niinkuin jenkeissä,eikai kukaan tervejärkinen uskonut että uudistusta tapahtuisi niin että kansalaiset eivät joutuisi maksamaan enemmän.

Website Security Test