sunnuntai 12. helmikuuta 2017

Uber-kilpailu synnytti Valopilkun

Kilpailu on tunnetusti hyvä asia -- etenkin taksialalla, joka ehti urautua täysin omiin kuvioihinsa, ilman mitään tarvetta uudistua oma-aloitteisesti. Mutta sitten tuli Uber ja pakotti taksitkin digiaikaan.

Nyt tarjolla on näppärä Valopilkku-sovellus (Googlen Play-kaupassa), josta voi tilata taksin kuin Uberista ikään. Siis näin helposti:

Taksin tilaaminen: paikka ja aika.
Jatka tilaamaan kysyy ensin varmistuksen ja lähettää sitten kyselyn taksille. Vastauksena tulee tieto taksin sijainnista ja arvioidusta saapumisajasta:

Arvioitu saapumisaika 9.15
Auton numero, joka puhelintilausta tehtäessä tahtoo aina unohtua, näkyy selvästi näytöllä. Oma auto on helppo bongata ruuhkankin keskellä. Sen jälkeen matka alkaa normaalin taksin tavoin.

Toisin kuin Uber, Valopilkku ei tiedä, mihin asiakas haluaa mennä, joten se ei näytä arviota matkan kestosta eikä se myöskään hoida maksua. Kuljettaja tosin kertoi, että Helsingin taksilla on oma sovelluksensa, joka hoitaa myös yritystilaajien laskutuksen.

Valopilkku on taksien kaivattu vastaus digitalisaation tarpeisiin. Se olisi pitänyt saada aikaan omin voimin, mutta hyvä että edes Uberin painostus tehosi. Käsittääkseni Valopilkku toimii useimmilla Suomen paikkakunnilla.

Vielä varoituksen sana: taksin voi tilata "tänne" (hyvä apu, kun ei vieraassa kaupungissa tiedä, missä on), mutta osoite kannattaa tarkistaa huolella. Esimerkiksi Ylen radiotalolta lähtiessäni ohjelma tilasi auton pari talon numeroa pienempään osoitteeseen, mikä tiesi rivakkaa kävelyä toisen talon pihaan saapuneen taksin perään.

Tarkista osoite huolella!
Siksi kadun nimi ja talon numero kannattaa tarkistaa huolella, eikä luottaa pelkkään karttanäyttöön. Sama pätee tietenkin myös Uberiin. 

9 kommenttia:

Tapz kirjoitti...

Näkyykö hinta etukäteen ja muistaako appi luottokortin numeron, jolloin maksaminen menee automaattisesti? Yksi Uberin ja Lyftin tärkeimmistä ominaisuuksista. Nyt taksiliitto tehnyt pakosta vain minimitoteutuksen.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Kuten kirjoitin: "Toisin kuin Uber, Valopilkku ei tiedä, mihin asiakas haluaa mennä, joten se ei näytä arviota matkan kestosta eikä se myöskään hoida maksua"

Anonyymi kirjoitti...

http://www.taksihelsinki.fi/fi/taksi-helsinki-sovelluksen-uudet-ominaisuudet Toi valopilkku on jo vanha sovellus. Taksi Helsinki sovellus on jo paljon älykkäämpi.

Anonyymi kirjoitti...

Perinteisen taksin yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on mahdollisuus matkustaa anonyyminä ja maksaa käteisellä.

Tapz kirjoitti...

Ja konkreettinen hyöty anonyymina matkustamisesta on suunnilleen sama, kuin foliohatusta?

Anonyymi kirjoitti...

Mikä hyöty siitä on, että esiinnyt täällä anonyyminä? Kuva toki näkyy, mutta niin se näkyy taksissakin.

Käteisellä tai kortilla maksaminen on iso etu. En minä ainakaan tykkäisi selvitellä etukäteen, mitä sovellusta missäkin kaupungissa tarvitaan.

No, Uber tietysti, mutta ei kiitos. Siitä tulee mieleen Intian "ihanuudet" riksoineen jne. Halpaa on, mutta selvää riistoa. Tuota tietysti jotkut pitää kommarin ajatuksena, minä edes jonkinlaisena vastuuntuntona.

Valopilkku on kätevä

Anonyymi kirjoitti...

Taksi Helsinki taitaa nimensä mukaisesti toimia pelkästään Helsingissä/pääkaupunkiseudulla ja Valopilkku on koko maan kattava sovellus? Suomen kokoisessa maassa soisi niinkin simppelin homman kuin taksin tilaamisen hoituvan yhden appin kautta, eikä siten, että kohta jokaisella kaupungilla on oma sovelluksensa.

Anonyymi kirjoitti...

Kannattaa tutustua TaksiHelsingin App:iin, siinä voi mm. maksaa nykyään matkan suoraan appin kautta. Varsin onnistunut toteutus vaikka tietysti voikin kysyä miksi näitä pitää nyt Suomessa olla niin monta ja mikä kitka Taksiliitolla ja Helsingin Taksi-Datalla on..

Tapz kirjoitti...

Käsittääkseni Taksi-data tai Taksiliitto on ainakin aiemmin ollut mafian kaltainen toimija Suomessa. Mitään kilpailevaa järjestelmää ei olla hyväksytty oman välityskeskuksen rinnalle ja painostuskeinot ovat olleet päivänvaloa kestämättömiä. Tällaiseen liian tiukka taksilaki johtaa. Uberin kaltaiset palvelut olisivat kuluttajan etu, mutta monopoliasemassa oleville välittäjille, kuin punainen vaate.