maanantai 27. toukokuuta 2013

Tiedottaminen edelleen VR:n heikko kohta

En ole junaihmisiä. Kun nuorena piti lähteä työasioissa Tampereelta palaveriin Helsinkiin, turvauduin VR:n sijaan Finnairiin. Työnantajan maksama päiväraha riitti juuri ja juuri nuorisoalennuksen jälkeen edestakaiseen lentolippuun.

Viimeisen puolen vuoden aikana olen palannut junan käyttäjäksi. Nykytekniikan ansiosta junamatkailu on paljon aiempaa mukavampaa. Tarjolla on oma pistorasia ja nettiyhteys. Enää ei tarvitse pelätä joutuvansa suljettuun osastoon, jossa on 4+4 penkit toisiaan vastakkain, eikä selkänojaa voi edes kallistaa.

Lipun voi ostaa helposti netistä. Mobiililaitteella osto käy vaikka juuri ennen junaan nousua. Näin paluuaikaa ei tarvitse lyödä lukkoon etukäteen. Mitään ei tarvitse tulostaa paperille, sillä konduktööri tarkistaa lipun suoraan älypuhelimen näytöltä.

Nettikauppa toimii nykyään, mutta ei se vieläkään mikään käytettävyyden riemuvoitto ole.

Mobiililippu toimii, mutta juuri muuta iloa mobiilista ei olekaan.
VR-matkakokemukseni ovat enimmäkseen myönteisiä. Ei ole VR:n syy, jos joku vaunussa kuorsaa niin kovaäänisesti, että koko osasto kärsii (viime lauantaina). Sillekään VR ei voi mitään, että ihmiset puhuvat luottamuksellisia tai intiimejä puheluitaan muista välittämättä (lähes joka matkalla).

Ok, nettiyhteys pätkii ja Dropbox, työkaluista tärkein, on estetty. Yhdellä matkalla pistorasiasta ei tullut sähköä. Mutta toisaalta molemmat ovat ilmaisia lisäpalveluita, joita ei aiemmin ollut lainkaan. Sähköisille palveluille on totisesti käyttöä: suunnilleen joka toinen räplää matkan aikana älypuhelinta, tekee töitä läppärillä tai katselee videoita iPadista.

Oli kesä tai talvi, VR:llä tuntuu olevan ongelmia kaluston kanssa. Eilen Tampereelta lähtevä juna oli tunnin myöhässä, Pendolino 18 minuuttia. Vielä pahemmin oli käynyt illan Bon Jovi -junalle. Kesäilta on kaunis kuin morsian, joten miksi junat myöhästelevät näin pahasti? VR:n tiedotteen mukaan syynä ovat pohjoisen routavaurioiden aiheuttamat nopeusrajoitukset. Tampereen juna voi olla lähtenyt Rovaniemeltä asti, joten pohjoisen ongelmat heijastuvat etelään.

Kesäilta, ja juna myöhässä. Pohjoisen routavauriot hidastavat liikennettä ja tiedotus ontuu.
VR tuntuu hyvin joustavalta. Eilinen myöhästynyt Pendolino pysähtyi ilmeisesti matkustajien vaihtojen vuoksi Toijalassa ja Keravalla, mutta ei lainkaan Hämeenlinnassa. Ja kaksi viikkoa sitten paluu Tampereelta tapahtui vanhalla vaunulla, joka kulki aikatauluun merkityn junan sijaan. Asemalla seissyt virkailija neuvoi vain nousemaan junaan ja unohtamaan paikkaliput. Ravintolavaunua tai syötävää ei ollut tarjolla. Ilmeisesti oikea juna oli silloinkin luvattoman paljon myöhässä ja matkustajat vietiin perille ylimääräisellä kuljetuksella.

Tiedottaminen on edelleen VR:n heikko kohta. Etukäteen nauhoitettuja asemakuulutuksia lukuunottamatta tietoja annetaan vain suomeksi. En siis suosittele ulkomaalaiselle turistille Suomen junien käyttämistä. Lentäkää mieluummin, niin pääsette ainakin oikeaan paikkaan.

Pendolinon katossa olevat monitorit kuvaavat hyvin VR:n tiedotuslinjaa. Eilen niissä näkyi vain tasainen vihreä valo. Joskus olen sentään nähnyt monitorissa pienellä junan nopeuden. Miksi monitorit ovat tyhjän panttina? Lentokoneissa näytetään tv-ohjelmia ja kartta matkan etenemisestä. Eikö saman voisi tehdä junassakin? Tai viestiä tietoja ylimääräisistä pysähdyksistä, myöhästymisen syistä ym. Videokuva veturin nokasta voisi olla suorastaan hypnoottinen, mutta varmasti kiinnostava kokemus.

VR voisi muutenkin ottaa oppia lentoliikenteestä. E-lippua ostaessani minulta kysytään puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Jos juna on selvästi myöhässä, miksei siitä lähetetä tiedotetta matkustajalle? Tietäisi olla menemättä turhan aikaisin asemalle. Jos kyse on kustannuksista, sähköposti riittäisi älypuhelinten käyttäjille (ja muitahan ei enää palvellakaan). Se olisi VR:lle ilmaista ja teknisesti helppo järjestää.

Junan sijainnin näkee reaaliajassa sivulta http://www.vr.fi/fi/index/aikataulut/junatkartalla.html, mutta matkustajan pitää olla oma-aloitteinen. VR ei tietoa tai palvelua tyrkytä.

Oma-aloitteisen junamatkustajan pakollinen kaveri: Junat kartalla -sovellus.
Myös liikennetiedotteita kannattaa silmäillä (tosin niissäkään ei mainita mitään eilisen ongelmista, routavaurioista on tiedotettu viimeksi toukokuun 11. päivä):

Tiedotteita löytyy, kunhan osaa itse etsiä ne. 
Kaikesta päätellen VR kuitenkin panostaa mobiilikäyttäjiin. Latasin juuri VR Veturi -mobiilisovelluksen, jolla voi ostaa lippuja älypuhelimesta. Ainoa maksutapa näyttää olevan luottokortti, jonka numeroa ei voi edes tallentaa, vaan se pitää kirjoittaa joka kerta uudelleen.

Henkilökohtaiset myöhästymis- ym. tiedotteet lisäisivät kiinnostusta e-lippujen käyttöön. Vähintäänkin odottaisi, että ne tulisivat Veturi-sovellukseen. Mutta VR:n tuntien siitäkin odotuksesta voi tulla pitkä.

10 kommenttia:

Matti Rissanen kirjoitti...

Siihen maksujärjestelmään voi tallentaa (yhden) luottokortin tiedot mobiilia varten, mutta en kokeillut loppuun saakka maksamista. Olisin kaivannut PayPal- optiota, mutta tämäkin riittänee.

iPad-sovellus on aika kökkö.

LUU5 kirjoitti...

Oletko kokeillut Dropboxia? Sitä ei ole estetty. Rajoitettu (kapasiteetillisesti) voi olla, mutta ei kokonaan estetty.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Ainakin ennen Dropbox oli kokonaan estetty. Olisiko estolistaa muokattu?

Erno kirjoitti...

Matkusin viime viikolla junalla Köpiksen lentokentältä Malmöön keskustaan. Tuli muuten VR:n palveluita ikävä.

Kuulutukset olivat ainoastaa ruotsiksi ja paluumatkalla lipun ostettuani ja laskeuduttuani asemalaiturille tuli outo tunne. Kiskoilla oli junia, mutta yksikään niistä ei liikkunut. Ihmisiä odotteli puhelimiaan räpläten. Kuulutus kiersi vähän väliä - vain ruotsiksi - ja kertoi jostain suuresta ongelmasta. En aivan ymmärtänyt kaikkea.

Vähitellen joku juna sieltä täältä lähti liikenteelle (NT4.0 saatiin buutattua takaisin tulille?) ja pääsin takaisin Köpiksen lentokentälle ajoissa... Englanninkielinen kuulutus olisi ollut kiva.

Kiva kuulla, että lentokoneissakin on jotain telkkareita. Olen nyt tänä vuonna istunut kuusi kertaa koneessa, eikä yhdessäkään ole mikään ruutu näyttänyt koneen kulkemaa matkaa saati mitään muutakaan. Ehkä seuraavalla reissulla :)

Petteri Järvinen kirjoitti...

Vain ruotsiksi? No, sittenhän se oli helppo ymmärtää (pakkoruotsin ansiosta). Suomea vain ei osaa edes naapurimaan asukkaat, oikeista turisteista puhumattakaan.

Köpiksestä kentälle pääsee junalla ja metrolla (Suomessa ei vielä kummallakaan). Metrolinjoja taisi olla kaksi, ei voi erehtyä ja helppoa on (silloin kun toimivat).

Millä potkurikoneilla olet lentänyt, jos ei niissä näyttöjä ole? Itsellä tänä vuonna 20 lentoa, kaikilla ulkomaanlennoilla joko ohjelmaa ja/tai karttanäyttö missä mennään.

Jokin vika varmaan Pendolinojen monitoreissa, muistan että viime vuonna niissä näkyi mainoksia.

LUU5 kirjoitti...

Dropbox ei ole koskaan ollut kokonaan estetty. Suunnitelmissa tuo on ollut, mutta lopputoteutus on tehty pehmeämmin.

Toisekseen, lähijunissa automaattikuulutukset ovat suomeksi ja ruotsiksi. Kaukoliikenteen junissa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Venäjän liikenteessä suomeksi, englanniksi ja venäjäksi.

Se, että konduktöörin ja kuljettajan kuulutukset harvemmin tulevat muulla kielellä kuin suomeksi, on tietysti valitettavaa.

Erno kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Erno kirjoitti...

Minulla on vielä keskivertoa parempi ruotsin osaaminen, koska tykkään kielestä, mutta silti sitä tulee niiiiin vähän oikeasti tulee käytettyä, että tiukkaa teki ymmärtää :)

En ole eläessäni potkurikoneen kyydissä ollut. KLM:n ja SASin (operated by Blue1, lento numero SK1718, jos joku haluaa tutkia tarkemmin) lennoilla on tullut pörrättyä. Ehkä en vain ole huomannut mitään ruutuja missään... Olen vielä ihan aloittelija näissä lentoasioissa :)

romppanen kirjoitti...

Vastikään kävin piitkästä aikaa Amerikassa ja Finnairin Airbusissa oli joka matkustajalla oma kosketusnäytöllä ja kaukosäätimellä toimiva tv-ruutu, josta saattoi valita kymmeniä elokuvia, tv-ohjelmia, uutislähetyksiä, musiikkia, pelejä jne. sekä kartat koneen sijainnista ja vielä kaksi live-videokuvaa (eteenpäin ja alaspäin). Saattoi myös soittaa puhelimella maahan tai toiselle matkustajalle. En käyttänyt näistä palveluista mitään. Minulla oli mukana kirja.

LyhjeHylje kirjoitti...

Ne näytöt minuakin ovat ihmetyttäneet jo monta vuotta.

Pari kertaa matkan aikana saattaa vr:n mainos näkyä mutta muuten näkyy vain kellonaika, sekin kärpäsen psk:n kokoisena plänttinä nurkassa.

Kuulutuksissa kielen sijasta ihmetyttää se karsea kohina ja rätinä. Jos on varaa turhanpanttina seisoviin näyttöihin niin miksei kunnon mikrofoneihin?