tiistai 16. huhtikuuta 2013

Microsoft - taas myöhässä markkinoille

Uutinen kertoo Microsoftin seuraavan Applen esimerkkiä ja tuovan markkinoille oman älykellonsa. Microsoftilla tuntuu olevan vaikeuksia ison koneistonsa kanssa: sillä on mittavat tutkimus- ja tuotekehitysresurssit, mutta pienemmät (tai ainakin ketterämmät) kilpailijat tuovat mullistavat tuotteet markkinoille ensimmäisenä.

Kuten nyt tablet-koneet. Microsoft myöhästyi ipad-vallankumouksesta pahan kerran, eikä Surface RT ole pystynyt kuromaan eroa kiinni. Tämän hitauden myötä tietotekniikan suurin mullistus on karkaamassa yhä kauemmaksi Microsoftin näpeistä.

Mutta mutta... asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Microsoft esitteli tablet-koneiden konseptin jo vuonna 2001, kun uutta Windows XP -käyttöjärjestelmää hyödyntävät kosketusnäyttöiset tietokoneet tulivat markkinoille. Ainakin HP, Fujitsu ja Toshiba esittelivät koneita, mutta myyntimäärät jäivät vaatimattomiksi. Apple korjasi koko potin kymmentä vuotta myöhemmin -- ja olihan kynätietokoneita ollut jo ennen Microsoftiakin, ensimmäinen buumi osui 1990-luvun alkuvuosiin.

Microsoftin ongelma on sama kuin kaikilla isoilla yrityksillä. Uudet, radikaalisti erilaiset tuotteet söisivät onnistuessaan vanhojen rahasampojen markkinoita, joten niistä ei uskalleta kehittää riittävän erilaisia. Ja mitä pidempään työntekijät ovat samassa yrityksessä, sitä enemmän se alkaa ohjata heidän omaakin ajatteluaan "viralliseen" suuntaan.

Tablet-pc:n ajatus oli hyvä, mutta pc siinä oli liikaa. Tekniikka ei myöskään ollut valmis iPadin kaltaiseen koneeseen. Microsoft oli aikanasa edellä, sillä digitaalinen viihde ja langaton netti olivat vasta alkutekijöissään. Liika aikaisuus on yhtä paha virhe kuin myöhästyminen. Ajoitus on kaikki kaikessa. Apple itsekin on mennyt samaan vipuun (esim. Newton-käsitietokoneissa).

Älykellojen suhteen tilanne on vielä ironisempi. Microsoftin SPOT-tekniikkaa (Smart Personal Objects Technology) käyttäviä älykelloja myytiin jo kymmenen vuotta sitten Yhdysvalloissa. Vaikka suomalainen Suunto ehti kehittää oman mallinsa, harva enää muistaa koko asiaa ja uskoo nyt älykellon olevan Applen idea.

Tämän kuvan otin New Yorkissa 26.3.2004:

Microsoftin älykellomainos vuodelta 2004.
Katumainoksista huolimatta älykello ei ottanut tulta ja SPOT-tekniikka kuopattiin lopullisesti vuonna 2008.

Mutta floppasiko älykello alkeellisen tekniikan vuoksi (vrt. mainoskuva) vai siksi, että se on alunperinkin hölmö idea. Kuka enää käyttää rannekelloa, tai ainakaan haluaa siihen uusia toimintoja?

Ehkä Apple onnistuu toistamiseen siinä, missä Microsoft ei.

Ainakin yhdessä asiassa Apple on onnistunut Microsoftia paremmin: vaikka sen tuotteet ovat kalliita ja firman kassassa on rahaa tuplasti Suomen valtion budjetin verran (ja selvästi enemmän kuin maamme koko ulkomaanvelka), kukaan ei töhri sen mainoksia tussilla syyttäen yhtiötä ahneudesta ("your greed").

7 kommenttia:

Osmo kirjoitti...

Jotta laite menestyisi, pitää siinä olla sopiva määrä tuttua ja sopiva uutta. Tabletit eivät aikaisemmin menestyneet, kun niille ei oikeastaan ollut mitään funktiota. Ne olivat vain huonompia versioita tietokoneista. Applella oli iPad suunnitelmissa jo ennen iPhonea, mutta viisaasti lykkäsivät sitä. iPhone tavallaan oli välttämätön silta, jonka jälkeen iPad olikin parannus eikä huononnus. Samalla laitteelle ei tullut käyttöä netin ja digisisällön yleistymisen myötä. Microsoft ei oikein ole sisäistänyt hommaa vielä. Se pyrkii tekemään tableteista mini-PC:itä. Ne ehkä yritysmaailmassa toimivat, mutta suuri yleisö haluaa muuta.

Uskon, että nyt älykellolle voi olla hyvä markkinarako. Se toimii oleellisesti yhdessä älypuhelimen tai tabletin kanssa. Aikaisemmin sellainen oli ennen aikojaan. Mitä Microsoft haluaisi tehdä kellolla? Käyttää sitä keinona omien puhelimensa myyntiin? Tämä helposti floppaisi. Pitäisi olla rohkeutta tehdä se, mitä Apple teki iPodilla ja tunnustaa tosiasiat. Jos Apple olisi pitänyt iPodin vain Macille emme edes tietäisi iPhonesta ja iPadista.

Tuo, että kukaan ei käytä kelloa on kai aika suomalainen ilmiö, kun täällä matkapuhelimet yleistyivät niin aikaisin. Toki ongelmana älypuhelimella voi olla se, että se assosioidaan helposti halpaan digitaalikelloon. Sillä ei ole samaa statusarvoa kuin perinteisellä kellolla. Toinen arveluttava seikka on lataaminen. Haluavatko kuluttajan vielä yhden laitteen, jota pitää päivittäin ladata?

Anonyymi kirjoitti...

"Kukaan ei töhri Applen mainoksia tussilla"

Koska Apple on uskonto, eikä uskontoja saa loukata. ;)

Jussi kirjoitti...

Microsoft on jälkeenjäänyt ja hyvällä tuurilla kuihtuu kuin kukka talvipakkasissa.
http://tietsikka.blogspot.fi/2013/04/pc-romahtaa.html

Petteri Järvinen kirjoitti...

Odotan kiinnostuneena, milloin Applea aletaan syyttää ahneudesta.

Viiden prosentin markkinaosuudella 45 % osuus pc-alan voitoista. Kate kymmenkertainen HP:hen verrattuna.

http://www.tietokone.fi/uutiset/apple_rohmuaa_leijonanosan_pc_voitoista

Jussi kirjoitti...

Applen on tehnyt parempia tuotteita ja käyttökokemusta kuin kukaan muu. Applen on korkeat katteensa ansainnut.

Anonyymi kirjoitti...

"Uutinen kertoo Microsoftin seuraavan Applen esimerkkiä ja tuovan markkinoille oman älykellonsa."

"Vaikka suomalainen Suunto ehti kehittää oman mallinsa, harva enää muistaa koko asiaa ja uskoo nyt älykellon olevan Applen idea."

Häh? Mikä esimerkki?

Ei kai Apple ole sanonut kelloista ikinä mitään?

Anonyymi kirjoitti...

Applen kello..

http://www.businessinsider.com/the-end-of-smartphones-the-latest-rumor-is-that-apple-is-working-on-a-computer-watch-2012-12

Website Security Test