perjantai 10. elokuuta 2012

Ministerin visiot ja todellisuus joukkoliikenteestä

Radion ykkösaamussa liikenneministeri Merja Kyllönen esitteli hallinnonalansa suunnitelmia. Kilometrikorvauksia halutaan leikata, jotta työmatkalaisia saataisiin käyttämään nykyistä enemmän joukkoliikennettä (gps-tiemaksuilla tavoitellaan samaa, vaikkei keskustelussa siitä puhuttukaan).

Tavoite on kaunis, mutta ristiriidassa todellisuuden kanssa. Joukkoliikenteen palvelut heikentyvät koko ajan. Kutistuva väestöpohja, energian kallistuminen ja kiristyvä verotus on mahdoton yhtälö kaupalliselle joukkoliikenteelle. On pakko turvautua omaan autoon, eikä ministeriön toiveajattelu voi muuta kuin vaikeuttaa ja hankaloittaa sitä. Todellista vaihtoehtoa ei näytä olevan.

Heti radio-ohjelman jälkeen yritin järjestää junamatkaa Helsingistä Jyväskylään. Käsittämätöntä kyllä, ensimmäinen juna on perillä Jyväskylässä vasta 9.36. Koska tilaisuus alkaa kello yhdeksältä, pitäisi matkustaa jo edellisenä iltana (sunnuntai) ja olla yö hotellissa.

Ennen Jyväskylään pääsi aamulla myös lentäen. Nyt Finnairin (oikeammin FlyBen) ainoa vuoro lähtee Helsingistä 10.10 ja on perillä 10.55. Selvästikin lento on ajateltu ulkomailta kotiin palaavia jyväskyläläisiä varten. Pääkaupunkiseudulta lähteviä ei oteta huomioon, vaikka juuri heitä aiotaan rangaista ruuhka- ym. maksuilla muka hyvien joukkoliikenneyhteyksien vuoksi. Pah!

Sitten on vielä linja-auto. Joku katsoi puolestani, että Helsingistä 4.15 lähtevällä bussilla ehtisi vähän ennen yhdeksää Jyväskylään. Pitäisi siis käytännössä valvoa koko yö, jotta ehtisi tilaisuuteen ajoissa.

Kyllösellä itsellään on käytössä ministerimersu, joten ehkä tavallisten ihmisten matkaongelmat unohtuvat visioita laatiessa. Onko kansantalouden kannalta järkevää vaatia ihmisiä lähtemään liikkeelle edellisenä iltana, jotta ehtii aamuksi palaveriin?

Paras liikennepoliittinen ratkaisu olisikin se, että päättäjät velvoitettaisiin itse käyttämään joukkoliikennettä ja maksamaan omat taksinsa.

Jyväskylään ajaa autolla kolmessa tunnissa, junalla menee kolme ja puoli. Raumalle menee raiteet, mutta ei lainkaan junia. Poriin on mentävä Tampereen kautta. Yllättäen Mikkeliin ehtisi 5.40 lähtevällä aamujunalla jo 8.39 -- siis vain kolmen tunnin matka. Autolla sekin käy nopeammin.

Suomi on iso ja harvaanasuttu maa, jonka vähät ihmiset siirtyvät koko ajan etelämmäksi ja suuriin kaupunkeihin. Tältä pohjalta on yksinkertaisesti mahdotonta tehdä juna- tai lentoliikenteestä nopeaa ja taloudellisesti kannattavaa. Uusista maksuista ja veroista huolimatta kehitys menee pikemminkin päinvastaiseen suuntaan kuin ministerin visioissa.

Sitten toinen asia -- kaksi bloggausta yhden hinnalla. Miksi VR:n lippukauppa on edelleen niin huono? Palvelu antaa virheilmoituksen, jos junan kellonaika on kirjoitettu ilman etunollaa. Kun yritin etsiä klo 9 Jyväskylään saapuvaa junaa sain virheilmoituksen (varmuuden vuoksi tuplana!):

Tietenkin kellonajassa pitää olla etunolla, etkö nyt sitä ymmärrä -- pönttö?
Tällaisiin käytettävyysongelmiin ei luulisi enää törmäävän 2000-luvulla -- ei ainakaan valtionrautateiden keskeisessä palvelussa!

Liian moni nettipalvelu on edelleen toteutettu IT-osaston ehdoilla. Kenttien pitää olla täsmälleen tietyllä tavalla, jotta sovellus tunnistaa ne. Twitterissä joku kertoi, ettei haku tunnista junaa IC47 vaan haku pitää tehdä pelkällä numerolla. Toinen kommentoi, että VR tulostaa syntymäajan väärin kausikorttiin.

Google on aivan loistava arvaamaan puolesta sanasta, mitä käyttäjä tarkoittaa. Kunhan paikan nimi on edes sinne päin (Google Maps) tai hakusana joten kuten oikein (Google), palvelu arvaa käyttäjän tarkoituksen 99 kerralla sadasta. Eikä se vaadi kehittyneitä tekoälyalgoritmeja ja miljoonien tuotekehitystä vaan asiakasystävällistä ajattelua.

Suoraviivaiset hakutoiminnot ovat niin 90-lukua että! Nyt jo puhelinkin on älykäs, miksei siis haku?

Ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin ajaa Jyväskylään omalla autolla. Ehkä kuuntelen radiosta uusintana Kyllösen visioita ajaessani...

25 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"Suomi on iso ja harvaanasuttu maa, jonka vähät ihmiset siirtyvät koko ajan etelämmäksi ja suuriin kaupunkeihin. Tältä pohjalta on yksinkertaisesti mahdotonta tehdä juna- tai lentoliikenteestä nopeaa ja taloudellisesti kannattavaa"

No eikö tuo juuri mahdollista tehdä nopean junaliikenteen kun raiteita ei tarvitse hajauttaa joka kolkaan? Nopea junaliikenne eliminoi samalla lentoliikenteen tarpeen alle 500km matkoilla.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Näytä vain se nopea junaliikenne! Miksei esimerkiksi Lahdesta pääse Jyväskylään, vaan on kierrettävä Tampereen kautta? Miten nopeinkin junayhteys on selvästi omaa autoa hitaampi?

Anonyymi kirjoitti...

Ensimmäisen kerran kuulen tuon kilometrikorvauksen vähentämisen johtuvat ympäristösyistä. Perusteena on kylläkin ollut tähän asti, että korvaus on nykyisellään suurempi kuin auton käytöstä koituvat kustannukset. Ja noin se on käytännössäkin, moni omassakin työpaikassa ajelee vähäpätöisiinkin palavereihin satoja kilsoja korvausten takia.

Muutenkin kantasi joukkoliikenteeseen näyttää olevan juuri sellainen perusespoolaisen keski-ikäisen autoilijan.

Antti Rinne kirjoitti...

Tuohon samaan Jyväskylän aamujunaongelmaan olen törmännyt itsekin. Käy kalliiksi, kun junalipun lisäksi joutuu maksamaan vielä hotellinkin.

Anonyymi kirjoitti...

"Näytä vain se nopea junaliikenne! Miksei esimerkiksi Lahdesta pääse Jyväskylään, vaan on kierrettävä Tampereen kautta? Miten nopeinkin junayhteys on selvästi omaa autoa hitaampi?"

Rautatieliikennettähän ei voi kehittää ja rakentaa lisää? Asumisen keskittäminen tekee siitä vielä kannattavampaa. Jos luet juttusi uudestaan huomaat mikä looginen ristiriita siinä on.

Anonyymi kirjoitti...

Luulisi että Jyväskylässä olevat osaisivat jo valita palaverin aloitusajaksi klo 10:00. Tunti myöhemmin ei voi olla ylitsepääsemätön este.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Ei myöskään juna-aikataulun aikaistaminen puolella tunnilla. Miksi jyväskyläläisten pitäisi elää pk-seudun ehdoilla?

Onko Jyväskylään koskaan mennyt junaa yhdeksäksi?

Asenteeni on perusespoolainen, koska nytkin yritin käyttää joukkoliikennettä ja petyin.

Asutus keskittyy, mutta miksi junat eivät nopeudu ja kotimaan lentoliikenne vain supistuu? Tuskin kilometrikorvaus selittää tähän asti toteutunutta kehitystä.

Ainoa positiivinen esimerkki on Helsinki-Lahti-väli, johon valmistui uusi rata ja joka menee mukavammin junalla kuin autolla.

Anonyymi kirjoitti...

Luulisi että Jyväskylässä olevat osaisivat jo valita palaverin aloitusajaksi klo 10:00. Tunti myöhemmin ei voi olla ylitsepääsemätön este.

... ja pääkaupunkiseudulla aloitetaan palaverit 8.30 tai viimeistään 9.00 asenteella, että kyllähän siihen mennessä kaikki ehtivät saapua. Jos eivät kerkiä niin tulkoon yöksi hotelliin sehän on helppoa. Ja sitten tilaisuus on ohi jo klo 11.30. Oikein hyvää iltapäivää kaikille, kiitokset osallistumiseta!

Todella tehokasta työajan käyttöä, tai sitten ei. Hotelliyö 120-180 euroa aamiaisineen keskusta alueella.

Enpä enää näin yli 50:nä jaksa alle päivän työreissuihin edes lähteä ja kahdenkin päivän reissuihin vain kerran tai pari vuodessa.

Haluan käyttää videoneuvottelua jos sellainen on tai sitten en osallistu. Pitäköön tunkkinsa jos eivät sitä mahdollisuutta tarjoa.

Silloin kun lähden, niin mieluiten jonnekin muualle kuin pääkaupukiseudulle. Sinne pikkusieluisten isottelijoiden nurkkiin. Kuulemaan kuinka merkittävä ja tärkeä Helsinki on ja joiden mielipiteen kaikki haluavat tietysti kuulla kuulla, tai sitten ei.

Totean sen kokemuksella mikä vuosikausia maailmalla yli 5 kertaa pääkaupunkiseutua suuremmissa kaupungeissa asunut ja töitä tehnyt voi jo muutaman vuoden jälkeen todeta, että uutinen koko Suomen häviämisestä maailman kartalta unohtuisi mielistä noin kahdessa viikossa.

Meitä jäisi kaipaamaan lähinnä virolaiset Tallinnan seudulta asiakkaina ja venäläiset Pietarin seudulta lomakohteena.

Koko muu maailma vähät välittäisi, vaikka toki ilmaisisikin kohteliaasti muodolllisen pahoittelunsa että näin pääsi käymään.

Itse asiasta, julksen liikenteen toimivuudesta olen Petterin kanssa samaa mieltä.

Se on huonolla tolalla hyvin hyvin harvoja kaupunkien välisiä yhteyksiä lukuunottamatta, YTV:n toimialuetta sekä muualla maassa muutaman ison kaupungin eniten käytettyjen työ- ja koulunkäynti liikennöintivälien osalta.

Muualla julkisesta liikenteestä juuri ole apua muuta kuin niille, joille riittää kun pääsee aikatauluista huolimatta edes joskus usean tunnin tai joskus jopa muutaman päivän toleranssilla perille.

Ei sellaiseen liikkumiseen ole niillä joilla työn vuoksi on/olisi liikuttava enää nykymaailmassa luottaminen.

Työelämän odotukset ovat niin erilaiset sen suhteen mitä pitää keritä tekemään ja saada aikaiseksi, että ei se vaan enää onnistu julkisia käyttäen.

Maailma ajoi ohitse suomalaisen julkisen liikenteen edellä mainittuja poikkeuksia lukuunottamatta.

Anonyymi kirjoitti...

Ei se IT-osasto sitä etunollaa sinne ole tunkenut vaan palvelua on ollut speksaamassa puupäät, joilla ei ole mitään käsitystä taustainfrasta eikä myöskään käyttäjäkokemuksesta.

Kuuluu siihen samaan sarjaan kuin esimerkiksi Nokian käytettävyystouhut. Ammattilaisia löytyy -jostain- mutta ulos tulee Symbian-tyyppistä kuraa.

Anonyymi kirjoitti...

Komppaan edellistä anonyymiä.

Kuuluu samaan sarjaan kun monet web palvelut ja kaupat erityisesti viranomaisien käyttämät.

- joskus pitää olla etunolla joskus ei saa olla.

- puhelinnumeroita syöttäessä ei kelpaa välilyönnit tai sitten suuntanumero

- luottokortin numeroita pitää syöttää ilman välejä tai välien kanssa, aivan kun niiden poistaminen lomakkeella tai sitten taustajärjestelämässä syöttöä tarkistaessa olisi ylivoimaista (vinkki: ei ole).

- sähköpostiosoitteita syöttäessä ei hyväksytä valideja osoitteita, mm + lisäosa (tunnusosa+lisäosa@domain.org) tuottaa ongelmia useimmille vaikka se on täysin hyväksytty RFC822:sta (1982) asti.

- white-spacea ei osata poistaa syötetyn tiedon edestä eikä jälkeen silloin kun sitä siihen ei varmasti voi kuulua, kuten vaikkapa juuri puhelinnumeron, osoitteen tai luottokortin numeron yhteydessä.

Pahimmassa tapauksessa sitten tiedot viedään taustajärjestelmiin useampaan kertaan ilman ja whitespacen kanssa.

Ei ihme, että master-data on sitten kuralla ja sitä pitää jalostaa ennen kuin siihen voi luottaa ja joka ikisestä muutoksesta maksetaan sitten omaisuuksia kun softa on viety tuotantoon ja nämä ongelmat paljastuvat tilaajalle.

Ohjelmistojen ostamisen osaaminen on suomessa luvattoman heikkoa. Läpi pääsee sovelluksia joissa on virheitä jotka paljastavat että softa on kuin toisen tai korkeintaan kolmannen vuosikurssin opiskelijiden harjoitustyönä tekemiä räpellyksiä, joita ei missään tapauksessa ole tarkoitettu yleiseen käyttöön vaan opettamaan tekijöille alkeita.

Näille räpellyksille sitten keksitään hienoja nimiä ja odotetaan kaikkien ilolla niitä käyttävän kun ne on saatu vuosien väännön jälkeen pystyyn niin että niihin uskalletaan laskea käyttäjiä. Eikä sitten edes kuunnella edes palautetta, ei vaikka se olisi rakentavaakin. Oli kuulemma niin iso ja vaikea projekti ... nauraisin jos ei itkettäisi niin paljoa.

Julkisten palveluiden ostaminen on niin levällään tässä maassa, että se on jo nähty mihhin pelkillä muutaman päivän kursseilla ja PP-materiaaleilla päädytään.

Veronmaksajana ja pitkäaikaisena alan ammattilaisena harmittaa kun tietää kuinka vähillä tiedoin ostot ja hankintapäätökset nykyisin tehdään.

Tuli jo pitkä kirjoitus, mutta totean vielä että ostamisen osaamiseen koulutusta ja vaikka näyttötutkintoja, että osataan se mitä on opetettu. Päätöksentekoon mukaan ihmisiä, jotka tuntevat tekniikkaa ja osaavat vaatia toimittajilta käytettävyyttä ja toimintavarmuutta.

Projektinhallintaa voi aina ostaa ulkoa, mutta se ei jos ei maksa siitä kunnolla ja saa osaajaa, niin lopulta käy kuten lasten lorussa kissalle hiiren toimiessa räätälinä.

Mikko Parviainen kirjoitti...

No, minä espoolaisena olen kyllä varsin tyytyväinen käyttämääni joukkoliikenteeseen. Metro tosin taitaa hankaloittaa vähän, kun toimiva bussiliikenne Helsingin suuntaan katoaa.

Minustakin keskittymisellä olisi juuri etua junaliikenteelle. Pidänkin junalla matkustamisesta enemmän kuin autosta, mutta jos ei ole menossa aseman viereen, on usein helpompi mennä autolla. Lasten kanssa varsinkin pidän paljon enemmän junasta.

Ja etunollasta: On se kyllä muunkin kuin speksaajan syy. Viimeistään sen koodaajan pitäisi sanoa, että hei, eihän tässä ole mitään järkeä, ja sitten tiedon pitäisi mennä ylemmäs kunnes joku jolla on paukkuja voi sanoa, että muuttakaa, Ihan koska noissa joku kuitenkin tahtoo ne speksit sinne.

Niin se on minusta toiminut hyvissä IT-projekteissa. Olen myös nähnyt ja kuullut sekä yksityisellä että julkisella puolella sekä hyvistä että huonoista projekteista. Enemmän se on kiinni siitä kuka tekee ja millä asenteella kuin kuka palkan loppujen lopuksi maksaa.

Anonyymi kirjoitti...

Joukkoliikennettä käyttävät juopot, mamut ja köyhät. Itse en ikipäivänä kulkisi aikataulun mukaan kulkevalla juoppojunalla.

Ellei ole varaa omaan autoon niin kannattaa olla sitten kotona.

Anonyymi kirjoitti...

@Mikko Parviainen

Vaikka sitä koodaajaa kiinnostaisi tehdä ne korjaukset saman tien, niin projektinjohto joka on omalla puolella ei välttämättä annna niitä tehdä heti, ne tehdään lisätyönä joka voidaan laskuttaa kalliimmalla.

Peruslähtökohta nimittäin on se, että tarjotaan sekundaa puoli-ilmaiseksi ilmiselvästi vajaan speksin perusteella ja laskutetaan lisätöistä niin, että jäädään voitolle.

Näin se on raksalla ja näin se on koodaamisessa myös.

Ainoa mikä tuohon voi auttaa on se, että ostaja osaa ostaa ja vaatii enemmän jo ekassa vaiheessa.

Mutta ei ole helppo tie sekään.

Nimittäin kun teet oikein hyvät speksit, joka eivät jätä paljon aihetta lisätyölle, niin et enää saakaan tarjouksia kaikilta tai jos saat niin aivan eri hintaan kuin olit kuvitellut.

Saatat saada tarjouksen joltain aloittelevalta yrityksetltä joka ei vielä tunne pelin henkeä.

Mutta sitten on taas nämä meidän isot pelurit, joista kenties ajattelit valkkaavasi jonkun projektiin eivät edes välttämättä vaivaudu tarjoamaan. Niitä tietysti kiinnostavat vain helpot ja hyvän lisähinnan lisätyön merkeissä tarjoavat kaupat. Mikäänhän niitä ei velvoita tarjoamaan eikä ottamaan vaikeita projekteja, jos niistä ei saa hyvin rahaa.

Ei tässä ole mistään uudesta asiasta kyse. Muistan aikanaan, kun jo 80 luvun lopussa kuulin tutulta, että tekevät kovasti nokialle piirilevysuunnittelua.

Kysäisin, että jaa, onko hyväkin bisnes? Hän totesi vaan, että ei ole. Kova kilpailu ja vaikea saada tilauksia. Ja kaiken lisäksi teettävät alihankkijoilla (heillä siis) ne kaikkein vaikeimmat työt ehdoilla ja spekseillä joihin edes niiden omat osastot ei kyken ... siinä tilanteessa ei kai voinut muuta kuin kestää ja odotella, että ehkä sieltä tulee vielä hyväkin kauppa kun on tehty ensin pitkään huonoja.

Anonyymi kirjoitti...

Niin vielä sen verran, että vain ostamisen osaamisen nostaminen kautta linjan ettei sekunda-ja-lisätyö diilejä enää ole voi saada toimittajat ryhdistäytymään.

Kaikki muu on turhaa pyristelyä ja silmänlumetta.

Yksi keino voisi olla se että julkisisilla varoilla hankituista tietojärjestelmistä pitäisi julkaista muutakin kuin vain hankintasumma.

Tieto siitä kuinka paljon on meni lisätöihin kunakin vuonna, ilman että niitä piilotetaan koultuspäiviksi ym. kertoisi jo hyvin paljon osaamisesta puolin ja toisin.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Etunollan vaatiminen alle 10 olevilta tunneilta ei voi olla mikään speksi tai tietoinen määritys. Se on selvästi bugi tai tekemättä jätetty asia, josta voi syyttää koodaajaa.

Tässä on vielä niin, että varaussivulla lomake lisää nollan automaattisesti, mutta kun kysely tehdään suoraan etusivulta, lisäys ei tapahdu automaattisesti ja kysely tuottaa kaksi (!) virheilmoitusta. Yksinkertaisesti huolimatonta työtä. Olenko tosiaan ensimmäinen, joka tähän on törmännyt?

Anonyymi kirjoitti...

@Petteri Järvinen

Yksinkertaisesti huolimatonta työtä. Olenko tosiaan ensimmäinen, joka tähän on törmännyt?

No et varmasti, etkä viimeinen.

Eräs Isä kirjoitti...

Hei, tässä on yksi asia väärin, tässä vuodatuksessasi! Eihän kehä 3:n ulkopuolella kukaan asu! Ja jos asuukin, kuka niistä välittää?

Osmo kirjoitti...

Yksi hauska bugi johon olen törmännyt muistaakseni reittioppaassa on, että osoitteessa numeroon ei hyväksytä viivaa (esim. 25-27). Tulee joku ilmoitus laittomasta merkistä.

Tosin pahin on tämän blogin kommentointi. Kun valitsee lähetysprofiilia, poistuu kirjoitettu teksti Opera nimillä.

Anonyymi kirjoitti...

Pienenä tarkennuksena Petterille. Kyllä Raumalle junia tulee, itse asiassa paljonkin. Varsinainen henkilöliikenne lopetettiin jo vuosia sitten, ja on bussien varassa.

Niin ja toisaalta kyllä sillä bussilla pääsee nopeammin esim. Helsinkiin, jonne pääsee suoraan. Junalla pitää kiertää Tampereen kautta.

Jari kirjoitti...

"Liian moni nettipalvelu on edelleen toteutettu IT-osaston ehdoilla."

?

Anonyymi kirjoitti...

@Petteri Järvinen

Olet oikeassa siinä, että lomakkeella on selkeä virhe etunollan käsittelyn osalta.

Mutta vian korjaaminen ei ole sama asia VR:lle kuin Googlelle. Google tekee ohjelmansa itse ja voi korjata viat nopeasti kun niitä löytyy.

VR käyttää ulkopuolisia toimittajia ohjelmistojensa tekemiseen.

Lisäksi täytyy muistaa myös se, että tässä ei myöskään ole kysymyksessä B2C vaan B2B tapaus, jolloin ei tule kysymykseen kuluttajansuoja tai muu toimittajan ankara vastuu. Johon vedoten voisi vaatia korjausta hyvinkin pitkään toimituksen tapahduttua.

Yritystenvälisessä toiminnassa (B2B:ssä) sovitaan asiosta sopimuksin ja sitten lähdetään siitä että sitä noudatetaan.

Jos katsot vaikkapa uusimpia "IT2010 EJT – ERITYISEHTOJA TIETOJÄRJESTELMÄN JA ASIAKASKOHTAISEN
OHJELMISTON TOIMITUKSESTA" alakohdasta "8 TESTAUKSET JA TOIMITUKSEN HYVÄKSYMINEN", niin saat käsityksen siitä miten helposti toimittaja joka on sopimusta tehdessä viitannut, että niistä asioista joista ei tässä sopimuksessa sovita käytetään ... IT2000 tai IT2010 sopimusta.

Tässä linkki luonnokseen Googlen esikatselun kautta, varsinainen dokkari on muistaakseni hyvin saman sisältöinen.

IT2010 on siis uusin sopipuskehikko. VR:n tapauksessa lienee käytetty IT2000:n. En nyt löytänyt sitä tähän hätään käsille, mutta 2010 luonnoksia löytyi hakemalla helpohkosti.

Mutta tuosta luonnoksestakin näkee kuinka helposti toimittaja voi todeta jälkikäteen kun vikaa ei ole huomattu käytännössä jo hyvin pian toimituksen jälkeen, että valitusaika on jo valitetavasti ohi ja kyllä he ovat valmiita tekemään sen lisätyönä. Saat tarjouksen korjauksesta ensitilassa ...

Lyhyt hyväksymis- ja valitusaika IT2000 ja IT2010 sopimuksissa johtuu suoraan siitä kun tietää, että se on toimittajapuolen yhteistyöelinten tekemää sopimustekstiä.

Ostamisen osaamisen parantaminen ja siihen sisältyy ostajan puolelta projektia, että kun ohjelmaa vastaanotetaan niin testaamiseen täytyy panostaa käyttöönottovaiheesa riittävästi.

Muuten käy helposti niin, että toimittaja toimittaa sekundaa ja siitä toimivan sovelluksen ja palvelun tekemiseen menee helposti hyvin paljon enemmän rahaa kun oli varauduttu.

Joskus käy sitten niin, että tilaajalla ei ole edes varaa korjata vikoja ja niiden kanssa täytyy elää varsin pitkäänkin ennen kuin niistä päätään eroon.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Jos etunollan käsittelyssä on selkeä virhe, toimittajan pitäisi korjata se jo pelkästään oman laatuajattelunsa vuoksi. Kysehän on pienestä asiasta, joka on selvä moka, ja helppo korjata.

Vaikea kuvitella, ettei kukaan asiakas olisi havainnut virhettä. Jos tieto ei ole kulkenut VR:lle ja siellä oikealle henkilölle, VR voi katsoa peiliin.

Anonyymi kirjoitti...

@Petteri Järvinen

Olen täysin samaa mieltä, toimittajan tulisi korjata virhe.

Mutta koska emme tunne sopimuksia emme voi tietää tarkemmin miten ja milloin. Ehkä jossain päivityksess tai sitten ei ja eri korvauksesta tai sitten sisältyen jo sovittuun. Aika näyttää jos näyttää.

katchu kirjoitti...

Luulisi että etunolliin olisi törmätty jo käytettävyystesteissä? Vai onko ne tehty pikapikaa todeten että kahdella kokeilulla joku juna löytyy eikä sivusto kaadu montaa kertaa?

Anonyymi kirjoitti...

Ottaen lisäksi huomioon että jos kohdallesi sattuu sellainen tapaus kuin ihminen joka jättäytyy itsemurha aikeissa junan alle. Siinä sitten tulee helposti tunnin tai jopa suurempi viive perille pääsemiseen.