lauantai 7. huhtikuuta 2012

Photoshop tuhoaa osan kuvan metadatasta

Vielä yksi kummallinen Photoshop-asia.

Lopetin Photoshopin käytön kuvien pienentämiseen muutama vuosi sitten huomattuani, että ohjelma tuhoaa osan kuvan metadatasta. Kokeilujeni perusteella kyse näyttäisi olevan jpeg-kuvatiedoston ns. makernote-alueesta, joka on valmistajakohtainen ja siten epästandardi. Jokainen kameravalmistaja tallentaa alueelle juuri omaan laitteeseensa liittyviä teknisiä tietoja.

Esimerkiksi Panasonic DMC-G2 tallentaa alueelle kuvassa esiintyvän henkilön nimen (jos kamera on tunnistanut hänet) sekä lapsen iän, jos kameraan on tallennettu lapsen syntymäaika. Nämä tiedot eivät ole minkään standardin mukaisia, joten muut kuin valmistajan omat ohjelmat eivät välttämättä osaa tulkita niitä. Tiedot on tarkoitettu vain luettaviksi; niiden kirjoittaminen takaisin sotkisi alueen.

Jos ohjelma ei osaa tulkita makernote-aluetta, sen pitäisi jättää alue rauhaan. Jostain syystä Photoshop kuitenkin tuhoaa tiedot heti, kun kuva tallennetaan Photoshopissa ensimmäisen kerran (vaikka itse kuvaa ei olisi millään tavalla muokattu).

Demonstroin asiaa kuvalla, jonka otin 12.7.2010 Garda-järvellä Canon 7D-kameralla ja E71-puhelimen Bluetoothin kautta antamilla sijaintitiedoilla. Lähtökohtana on suoraan kamerasta saatu jpeg-kuva (tässä 800 vaakapikseliin pienennetty versio laiva800.jpg):

Tässä sama kuva Photoshop CS5:llä tallennettuna:

Kuvat näyttävät samoilta, mutta CS5:n tallentamasta versiosta puuttuu kamerakohtainen metadata (voit ladata molemmat kuvat ja verrata niiden metadata-alueita). Osa alueen tiedoista kirjoitetaan xmp-muodossa toiselle nimelle, mutta esimerkiksi tarkennuksen hienosäätöarvo (esimerkkikuvassa +15), kuvatyyli sekä kaikki automaattitarkennuksen asetuksiin liittyvät tiedot häviävät.

Kokeilin asiaa eri ohjelmilla. Windows 7:n oma, äärimmäisen yksinkertainen MS Paint, vanha (v. 2007) mutta nopea Thumbs Plus 7 sekä XnView kaikki säilyttivät kamerakohtaisen metadatan. Photoshop CS2, CS5, Gimp 2.6.12 ja Corelin PaintShop Pro X4 poistivat sen.

Metadataa voi tutkia analyysiohjelmilla, jotka osaavat tulkita yleisten kameramallien makernote-tiedot. Havainnollisuuden vuoksi esitän kokeilujen tulokset vain Digital Photo Professional -ohjelman (Canonin kameroiden mukana tuleva vakiosofta) näyttöinä (info-ikkuna, joka saadaan painamalla Ctrl+I):


DPP näyttää vain osan makernote-tiedoista, mutta GIMPin ja Photarin ero muihin käy selvästi ilmi.

Yksi mielenkiintoinen makernote-alueen tieto on kameran käyttämä tarkennuspiste. Siitä on hyötyä kun jälkikäteen halutaan selvittää, miksi jokin kuva ei ole tarkentunut oikein. DPP-ohjelmassa tarkennuspisteet nähdään painamalla Alt+L. Kameran valitsema tarkennuspiste näkyy punaisena:


Jos kuva on käynyt Photoshopissa tai Gimpissä, mm. tämä tieto on lopullisesti menetetty. Kuulostaa hölmöltä, kun kyse on ammattikäyttöön tarkoitetusta ohjelmasta.

Vaikka esimerkkini on Canonista, muiden valmistajien kamerat käyttäytyvät samoin. Ongelma koskee siis yhtä hyvin Nikon, Panasonic, Olympus ym. -kuvaajia.

Ja kyllä: Lightroom käyttäytyy samalla tavalla joten kyse ei ole bugista vaan tietoisesta valinnasta.

Vielä yksi vertailu. Gimp-ohjelman valintaikkuna, josta valitaan jpeg-kuvan tekniset parametrit (alinäytteistys-lista avattu havainnollisuuden vuoksi):

Corelin PaintShop Pro X4:n jpeg-tallennus antaa seuraavat vaihtoehdot:

Ja viimeisenä Photoshop CS5:n tallennusvalinnat:

Mikä näistä näyttää eniten ammattilaisen ohjelmalta?

(muokattu 8.4.2012 15.10 lisäämällä PaintShop Pro:n tiedot)

58 kommenttia:

Osmo kirjoitti...

En mitenkään puolusta tuollaista metadatan tuhoamista, mutta ajatus, että tieto on menetetty on outo. Joka kuvasta kuitenkin tulee tallentaa alkuperäinen versio. Minä ainakin teen näin ja muokattu versio tallennetaan aina eri nimelle. Ainoa poikkeus tähän on pystykuvat, joista tallennan vasta käännetyn version. (OK. lisäksi kyllä geotaggaan kuvat ja korjaan kellonajan ottaen kellon virheen huomioon).

Kuvien rajailuun olen käyttänyt Irfanview'tä. Se tosin on liiankin tunnollinen metadatan säilytyksessä ja säilyttää thumbnailinkin.

Anonyymi kirjoitti...

Olisikohan tässä taustalla jokin Windowsin JPEG-kirjasto, joka ei osaa säilyttää ei-standardia meta-tietoa kuvassa? Olisi oletettavaa, että Photoshop ja GIMP käyttävät tätä vanhempaa JPEG-kirjastoa yhteensopivuuden säilyttämiseksi vanhempien Windows-alustojen kanssa (lähinnä mielessä Windows NT5 -kuluttaja jakelut eli 2000 ja XP). Aika jännää kuitenkin, että uusi Paint osaa säilyttää ei-standardit meta-tiedot.

GIMP:n kanssa voi *NIX-tyylisissä järjestelmissä käyttää jotain saatavilla olevista neljästä eri jpeg-kirjastosta, mutta jos niitten kanssakin homma ei toimi (en tiedä, en ole kokeillut) niin aina on exiftool-laajennus jolla ainakin pitäisi voida olla mahdollista muistaakseni kopioida meta-tiedot talteen ja ympätä ne takaisin kuvaan jälkikäteen. Ei kovin käyttäjäystävällistä, myönnettäköön. Kuvankäsittelyyn tehdyn ohjelman pitäisi automaattisesti tallettaa kaikki informaatio mitä alkuperäisenkin kuvan mukana tulee.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Oikeaoppisesti Photarilla pitäisi muokata vain kuvien katselukopioita ja jättää alkuperäiset arkistoon, mutta moniko todella tekee niin? Tämä estäisi kuvatunkaltaisen vahingon, mutta ei selitä Photarin toimintaa.

Jos kyse olisi jpeg-kirjastosta ilmiön luulisi esiintyvän muissakin Windows-sovelluksissa ja erityisesti simppelissä MS Paintissa. Joku Mac-käyttäjä voisi testata asiaa CS5:ssä.

Epäilen, että kyse on Adoben tavasta tulkita jpeg-standardia tiukasti. Kamerakohtaiset tiedot eivät kuulu enää Photarissa käyneeseen kuvaan, koska sen värejä tms. on saatettu muokata tai kuvaa rajata niin, että kameran käyttämä tarkennuspiste on jäänyt kuvan ulkopuolelle. Kuvankäsittelyohjelma tekee "puhtaita" jpeg-tiedostoja.

Samalla kuitenkin menetetään hyödyllistä metadataa (kuten Canonilla objektiivin sarjanumero), joten vähintäänkin ohjelman asetuksissa pitäisi tarjota mahdollisuus tiedon säilyttämiseen.

Lisäksi tällä logiikalla myös kuvan gps-tiedot pitäisi poistaa. Miksi sijainti säilytetään mutta tarkennustietoa, sarjanumeroa tms. ei?

Hannu Tanskanen kirjoitti...

@Onko Garda-järvellä tuollaisikin paatteja? Vietin siellä pari viikkoa yli 30 vuotta sitten ja silloin järven liikenne kaupunkien välillä hoidettiin yksinomaan kantosiipilaluksilla, "Aliscafoilla"? Samoin Venetsian ja Jugoslavian (silloin vielä) Portorozin välinen liikenne.

On tämä digikuvaus monimutkaista.Vieläkö on olemassa wanhan kunnon hopeafilmin harrastajia, aivan kuten vanhojen LP-levyjen ja "savikiekkojen"? Pikselimäärä lähes rajaton ja kemistille mukavaa läträystä kemikaalien kanssa pimeässä;).

Erno kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Erno kirjoitti...

Testasin tätä hommaa Linuxilla Gimpissä ja ainakin EXIF datakenttä "Maker Note" pysyi ihan paikallaan. En ole ammattivalokuvaaja, joten en nyt ole satavarma, että käsitin ongelman oikein. Tämän pohjalta näyttäisi siltä, että vika olisi tosiaan Windowssin jpeg-kirjastossa. Mielenkiintoista kyllä, että Paintti handlaa homman. Mitenhän Paint.Net ja Paint Shop Pro?

En hirveästi ole Gimp-fani, mutta Windows-aikoinani ostamani PSP11 ei suostu levyn kopiosuojauksista johtuen asentumaan Linux-puolella, joten Gimpillä mennään. Kyllähän sillä kaiken saa aikaan mitä haluaa.

Anonyymi kirjoitti...

Petteri Järvinen: "Jos kyse olisi jpeg-kirjastosta ilmiön luulisi esiintyvän muissakin Windows-sovelluksissa ja erityisesti simppelissä MS Paintissa."

Ajattelin, että tiedät, mutta varmuuden vuoksi vielä kerron tämän. Sinulla voi olla käyttöjärjestelmässäsi useampia eri JPEG-kirjastoja asennettuna, ja niistäkin saattaa olla useampia eri versioita vielä olemassa. Esim. ohjelma joka on ristiin naitettu version 1.0 kanssa ei välttämättä ymmärrä käyttää saman kirjaston versiota 2.0 vaikka se olisi olemassa. Tämä selittää helposti sen miksi sovellusten välillä on eroja.

Windowsin mukana todennäköisesti tulee Microsoftin tai Intelin JPEG-kirjastosta (En tiedä juuri mitään Windowsin mukana kulkevista kirjastoista, tämä on ihan mutuilua) ainakin kaksi tai kolme eri versiota. Jos uusin Paint käyttää sitä uusinta mikä säilyttää kaiken ja Photoshop ja GIMP jotain vanhempaa kirjastoa, tai jopa kehittäjiensä toimittamia muita kirjastoja, ei kaikki meta-informaatio tällöin tallennu kun kuva jälleen tallennetaan. Tämä on helppo selitys sille miksi jokin ohjelma säilyttää kaiken ja toinen taas poistaa kaiken.

Tietysti muitakin selityksiä on olemassa, kuten esim. se "by design" jonka mainitsit. Eli Adobe ja GIMP-kehittäjät tulkisevat JPEG-standardia tiukasti ja poistavat kaiken standardiin kuulumattomat meta-tiedot tiedostosta.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Kyse voi olla jpeg-kirjastojen eroista. Gimpin mukana tulee kolme jpeg-kirjastoa:

Kansio C:\Program Files\GIMP-2.0\bin

01.10.2008 16:01 131 128 jpeg62.dll
15.12.2009 17:56 205 984 libjpeg-7.dll
08.07.2010 08:08 247 112 libjpeg-8.dll

En nopeasti katsomalla löytänyt asetusta, jolla ohjelmasta voisi valita mitä niistä käytetään.

Makernote-osio on exif-tietojen sisäinen alue. Myös gps-koordinaatit tallennetaan exif-kenttinä. Jos siis sovellus haluaa kirjoittaa puhdasta ja standardinmukaista jpegiä, sen pitäisi jättää kaikki exif-kentät pois.

Hmmm... miten pienestä asiasta voikin saada näin monimutkaisen? Tätä täytyy penkoa lisää.

Erno kirjoitti...

Asia on näemmä montaa muutakin ottanut kupoliin: http://ps-scripting-experiments.blogspot.com/2010/07/save-jpeg-images-in-photoshop-without.html

Petteri Järvinen kirjoitti...

Samoin tämä: http://forums.adobe.com/message/4248081 - Lightroom poistaa makernote-alueella olevan tiedon MP-E makro-objektiivin suurennoksesta.

Mutta katsotaan, josko ongelman perimmäinen syy saataisiin lopulta selville.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Testasin Gimp 2.6:n Ubuntussa. Se jättää jopa vähemmän metadataa kuin saman ohjelman Windows-versio, eikä DPP enää pysty näyttämään tarkennuspistettä.

Huom: metadata on kokeiluissani tulkittu exiftool-ohjelman näyttämistä tiedoista. Se yrittää purkaa tiedot omalla tavallaan, ehkä jokin toinen apuohjelma osaa näyttää makernotesit myös Gimpin tallentamista jpeg-tiedostoista.

Adoben kanta on, ettei Makernote-aluetta VOI säilyttää, ja siksi Photarin nykyversiot poistavat sen tarkoituksella. Kesäkuussa 2009 käydyssä nettikeskustelussa Adoben edustaja väittää jopa, että alueen säilyttäminen tuottaisi myöhemmin pahoja ongelmia. Se kuulostaa oudolta.

Anonyymi kirjoitti...

Photoshopin eduista on jäänyt mainitsematta mahdollisuus käyttää laajaa väriavaruutta (16-32 bittiä), jota halvat tai ilmaiset kuvankäsittelyohjelmat eivät tue. Raakakuvaajalle se on ehdoton etu, jotta sävyt säilyvät editoitaessa. Lopuksi monitorilla esitettäväksi tarkoitettu kuva kannattaa tallentaa 8-bittiseksi JPG -tiedostoksi sRGB väriavaruudessa ja säästää raakakuva (RAW) koskemattomana.

Photoshop CS5 tosiaan hävittää exif-datasta tietoja JPG-tiedostoon tallennettaessa. Edellinen kamerani oli Nikon D700, joka tallensi otettujen kuvien määrän kuvien exif-dataan. CS5:llä editoitu raakakuva tallennettuna JPG-muotoon poistaa tämän tiedon exif-datasta.

Joskus on hyväkin poistaa kuvien exif -tiedot ennenkuin lähettää kuvia esim. johonkin netin myyntipalstalle. Kaikkien ei tarvitse nähdä millä kameralla kuva on otettu ja millä ohjelmalla muokattu jne. IrfanView sopii tähän hommaan erinomaisesti.

Erno kirjoitti...

Oli vielä pakko testata tuolla esimerkkikuvallasi. Tosiaan Gimpin Linux-versiokin hukkasi osan maker note kohdasta, muttei kaikkea kuitenkaan (loputkin voivat tietty olla täyttä sillisalaattia). Dataa katselen KDEn defaultti kuvankatselijalla, Gwenviewillä.

Zarr kirjoitti...

Photoshopin eduista on jäänyt mainitsematta mahdollisuus käyttää laajaa väriavaruutta (16-32 bittiä), jota halvat tai ilmaiset kuvankäsittelyohjelmat eivät tue.

Kyllä vain tukevat - esimerkiksi Krita (http://krita.org/) on tukenut jo pitkään. Samoin Cinepaint (http://www.cinepaint.org/).

Lisäksi kokeilin itse Gimpillä ladata ja tallentaa 5DmkII:lla otetun kuvan (Gimp 2.6.12, Gentoo) - en samaa efektiä huomannut. Testasin sanomalla exiftool molemmille kuville ja diffiä perään. Erot olivat seuraavat:

$ diff test1.txt test2.txt
2c2
< File Name :
originaali.jpg
---
> File Name : uusi.jpg
4,5c4,5
< File Size : 12 MB
< File Modification Date/Time : 2011:09:02 18:00:46+03:00
---
> File Size : 11 MB
> File Modification Date/Time : 2012:04:08 19:54:41+03:00
8a9
> JFIF Version : 1.01
13,14c14,15
< X Resolution : 350
< Y Resolution : 350
---
> X Resolution : 72
> Y Resolution : 72
16,17c17,18
< Software : Digital Photo Professional
< Modify Date : 2011:09:02 18:00:46
---
> Software : GIMP 2.6.12
> Modify Date : 2012:04:08 19:54:32
204,205c205,206
< Thumbnail Offset : 5466
< Thumbnail Length : 8857
---
> Thumbnail Offset : 5460
> Thumbnail Length : 6506
212c213
< Y Cb Cr Sub Sampling : YCbCr4:2:2 (2 1)
---
> Y Cb Cr Sub Sampling : YCbCr4:2:0 (2 2)
221c222
< Thumbnail Image : (Binary data 8857 bytes, use -b option to extract)
---
> Thumbnail Image : (Binary data 6506 bytes, use -b option to extract)

Petteri Järvinen kirjoitti...

Näyttääkö Exiftool uudestakin kuvasta autofocuksen metatiedot? Silloin makernote on säilynyt.

Voi myös testata mikrofokussäätöä hakemalla:

C:\Temp>exiftool laiva800.jpg | find "AF Micro Adj Value"

AF Micro Adj Value :15

C:\Temp>exiftool laiva800cs5.jpg | find "AF Micro Adj Value"

Eli alkuperäisessä (tai siis Thumbs Plus -ohjelman pienentämässä, mutta se säilyttää makernotesit) kuvassa mikrofokussäätö on +15, CS5:llä tallennetusta kuvasta tietoa ei löydy.

Anonyymi kirjoitti...

Alla Nikon D40 otettu kuva, joka on luettu kamerasta digikamilla, käsitelty Gimp 2.6.10 ja tallennettu save as ja tulostettu exiftool:lla EXIF-tiedot osa poistettu kun kommentti on rajoitettu.
Onkohan näissä sen verran tietoa, että Petteri osaa päätellä säilyykö vai ei.

exiftool muumi.JPG |grep -i af
Focus Mode : AF-A
AF Area Mode : Dynamic Area (closest subject)
AF Point : Center
AF Points In Focus : Center
AF Assist : On
AE Lock Button : AE/AF Lock
Focus Mode Setting : AF-A
AF Area Mode Setting : Closest Subject
AF Aperture : 4.4
Lens ID : AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED

Petteri Järvinen kirjoitti...

Noista voisi päätellä makernote-tietojen säilyneen Gimp-tallennuksessa. Mielenkiintoista.

Voit itse testata asian tekemällä saman exiftools-ajon alkuperäiselle ja tallennetulle kuvalle. Jos löytyvät samat AF-rivit, tiedot ovat säilyneet.

Anonyymi kirjoitti...

Haha, nyt meni mielenkiintoiseksi. Kokeilin tuota Mac OS X:ssä ja esikäännetty GIMP-on-OSX-jakelu tuhoaa nuo meta-tiedot, mutta MacPorts-käännös ilmeisesti nyt säilyttää ne kun siellä on noita datoja vähän enemmän jäljellä uudelleen tallennuksen jälkeen. Pitää alkaa katselemaan mitä kirjastoja vasten se linkitti GIMP:n MacPorts:n kanssa.

MacPorts on Mac OS X:lle sama systeemi kuin mitä FreeBSD:n Ports ja Gentoo Gnu/Linux:n Portage on. Jos joku ei sitä tiedä. Näiden pointtina on kääntää käyttäjän koneella suoraan lähdekoodeista kaikki sovellukset ja ylläpitää niitä. Automatisoi kivasti tuota pakettien ylläpidettävyyttä ja voi itse optimoida softat niin kuin haluaa. :-)

Zarr kirjoitti...

Edelläolevista voinee päätellä kyseessä todellakin olevan jonkin sortin kirjasto-"ominaisuuden".

Ja muuten, itselläni tosiaan on se AF micro adjustment-attribuutti jäljellä.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Kannattaa lukea se Adoben oma kommentti, jonka mukaan Makernote pitääkin poistaa jotta se ei aiheuttaisi ongelmia myöhemmin. Monin tavoin merkillinen asia.

Anonyymi kirjoitti...

@petterille

grep -i af oli sama kummallekin tiedostolle.

Alla taitaa sitten olla selitys.
http://docs.gimp.org/en/gimp-images-out.html eli Gimpille pitää erikseen exif-tuki kääntää ja ko. kirjastossa (libexif12 (Debian Squeeze)) olla tuki ko. valmistajan makernotesille

Save EXIF data

JPEG files from many digital cameras contain extra information, called EXIF data. EXIF data provides information about the image such as camera make and model, image size, image date, etc. Although GIMP uses the “libexif” library to read and write EXIF data, the library is not automatically packaged with GIMP. If GIMP was built with libexif support, then EXIF data is preserved if you open a JPEG file, work with the resulting image, and then save it as JPEG. The EXIF data is not altered in any way when you do this. The EXIF data may indicate things such as image creation time and file name, which may no longer be correct. If GIMP was not built with EXIF support, you can still open JPG files containing EXIF data, but the EXIF data is ignored, and will not be saved when the resulting image is later saved.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Tässä www-sivu, joka näyttää sinne ladatun jpeg-kuvan metatiedot (myös Makernote-alueen). Tällä on helppo tarkistaa, mitä metadataa kuvassa on ennen ja jälkeen kuvankäsittelyohjelman:

http://regex.info/exif.cgi

(omia mestariotoksia ei ehkä kannata lähettää tutkittavaksi, koska ei tiedä mihin kuvat päätyvät)

Anonyymi kirjoitti...

@petteri

Alla selitys miksi Gimp hukkaa tai ei hukkaa tietoja.

Save EXIF data

JPEG files from many digital cameras contain extra information, called EXIF data. EXIF data provides information about the image such as camera make and model, image size, image date, etc. Although GIMP uses the “libexif” library to read and write EXIF data, the library is not automatically packaged with GIMP. If GIMP was built with libexif support, then EXIF data is preserved if you open a JPEG file, work with the resulting image, and then save it as JPEG. The EXIF data is not altered in any way when you do this. The EXIF data may indicate things such as image creation time and file name, which may no longer be correct. If GIMP was not built with EXIF support, you can still open JPG files containing EXIF data, but the EXIF data is ignored, and will not be saved when the resulting image is later saved.

Mikko kirjoitti...

Exiffin valmistajakohtaiset kentät voivat ymmärtääkseni olla esimerkiksi pointtereita tietoon joka löytyy toisesta kohtaa kuvatiedostoa (esimerkiksi kohtaan joka on itse kuvadatan jälkeen).

Tällöin kuvadatan muuttuessa pitäisi osata muuttaa nämä valmistajakohtaisten pointterin kohteet vastaamaan uutta kohtaa tiedostossa ja kopioida tiedot. Kun valmistajat eivät julkista miten tietoja tulee tulkita niin on mahdotonta tehdä yleispätevää exif lukijaa joka osaisi tulkita, säilyttää ja kopioda kaikki linkitetyt tiedot. Helpompi on siis poistaa ne kokonaan. Tähän varmaankin Adoben kommentti viittaa.

Käyttäjän kannalta tämä ei tietenkään ole paras ratkaisu. Ongelman alkuperä on ettei exif määritys määritä valmistajakohtaisten tietojen tallentamista tarkemmin.

Näin itse olen asian ymmärtänyt.

Mikko kirjoitti...

Ilmeisesti ohjelmat joilla valmistajakohtaista tietoa säilyy kopioivat tunnistamansa kohdat. Samalla kiertäen mahdolliset ongelmat mitä voisi syntyä väärästä tiedosta (esimerkiksi osoittimesta tiedoston lopun yli).

Petteri Järvinen kirjoitti...

Kokeilin vanhalla (2007) ThumbsPlus 7-ohjelmalla skaalata Panasonicin DMC-G2-minijärkkärillä (2010) ottamiani kuvia. Panasonicin omat Makernote-tiedot (lapsen ikä, matkapäivän numero, kasvontunnistus ym.) säilyivät, vaikkei ohjelma osaa näyttää ko. tietoja info-ikkunassaan eikä voi tuntea niiden rakennetta. Tämä osoittaa, että ainakin Panasonicin käyttämän Makernote-alueen voi siirtää sellaisenaan, eikä se sisällä muualle kuvadataan osoittavia pointtereita.

Anonyymi kirjoitti...

@Petteri Mikko voi olla oikessa, koska
libexif muutoslokista:

Remove patches merged upstream
+ 30_olympus_makernote.dpatch

* src/exif-data.c: fix for crasher bug with EXIF data in some Canon pictures.

Tuon perusteella voi olla, että kirjastossa on valmistaja- /kamera -kohtaisia ohjeita kuinka käsitellä makernotesia.

Esu kirjoitti...

Corelin PhotoPaint x5 64 bittisessä 7 prossa jättää kaiken metadatan talteen sekä save as- että export-toiminnoilla.
Kun kuvaa on käsitelty, tuo kenttä hävisi:
---- InteropIFD ----
Interoperability Index : R98 - DCF basic file (sRGB)

Lisäksi exiffiin tuli:
---- XMP-rdf ----
About : uuid:faf5bdd5-ba3d-11da-ad31-d33d75182f1b
---- XMP-xmp ----
Create Date : 2012:04:09 11:18:48.791
---- XMP-dc ----
Creator : Esu

ja Authoriksi tuli esu, Petterillä säilyi copyright. Samoin päiväyskentät tietenkin muuttuivat käsittelyn osalta ja tuo tuli lisäksi:
Padding : (Binary data 2060 bytes, use -b option to extract)
Canonin DPP osasi kertoa tarkennuspisteen tallennetuista kuvista, tosin käännetystä kuvasta sei ei enää pidä paikkaansa.

- Esu

Osmo kirjoitti...

Minulle ei ole tullut mieleenkään tallentaa muokattua kuvaa alkuperäisen päälle. Käytän nimeämisessä tapaa, jos muokattu tiedosto saa peräänsä jonkun kirjaimen tai kirjaimia. Esimerkiksi, jos kuvaa on rajattu lisään r:n. Jos sitä on terävöitetty lisään s:n jne.

Tuo juttu pointtereista oli mielenkiintoinen. Tekisikö joku tosiaan niin¨tyhmästi, että pointteri olisi suhteessa tiedoston alkuun? Tuollainen kuvastaa asennetta: if in doubt, destroy,

Mikko kirjoitti...

Hyvä huomio Esun huomaama tarkennuspisteen tallentuminen väärin käännettyyn kuvaan. Eli kuvaa käännettäessäkin tulisi tässä tapauksessa exiffin valmistajakohtaista tietoa muuttaa että tieto säilyisi oikein.

ThumbPlus oletettavasti kopioi tiedon sellaisenaan. Suurimmassa osassa kuvia tämä varmaan toimiikin ongelmitta, joissa ei ole valmistajan datassa pointtereita tiedoston toisiin kohtiin. Mutta siltikin joissakin tiedoissa voi olla korruptoitumista kuten tuossa tarkennuspisteen tallentumisena väärin käännettyyn kuvaan.

Tällöin lienee tehty tietoinen valinta että jotkin kuvat saattavat sisältää korruptoitunutta exif tietoa ja tietoja tulkitseva kolmas ohjelma saattaa tästä syystä esimerkiksi pahimmillaan kaatua.

Adobe on ilmeisimmin halunnut pestä kätensä kokonaan tällaisista ongelmista/omituisuuksista olematta välittämättä valmistajakohtaisesta tiedosta. Asiakkaat kuitenkin valittaisivat tarkennuspisteen väärintallentumisen kaltaisista ongelmista, jotka aiheutuvat ainoastaan siitä ettei valmistajakohtaista tietoa ole standardisoitu.

Anonyymi kirjoitti...

@Mikko olet oikeassa se voi tosiaan olla pointteri, joka osoittaa offsetin minne tahansa tiedostoon. Esim jpeg, kuvat joihin on upotettu audio.

http://partners.adobe.com/public/developer/en/tiff/TIFF6.pdf

sectio 2 IFD Entry
The Value Offset, the file offset (in bytes) of the Value for the field.
The Value is expected to begin on a word boundary; the corresponding
Value Offset will thus be an even number. This file offset may
point anywhere in the file, even after the image data.

http://www.ozhiker.com/electronics/pjmt/jpeg_info/makernotes.html

All EXIF offsets are relative to the start of the TIFF header at the beginning of the EXIF segment

Eri valmistajien formaatit (makernoteas) ovat parserin kannalta valmistakohtaista binäärimössöä esim. Nikonilla om 3 eri formaattia. Voivat olla otsakkella (header) tai sitten ei.

En enään ihmettele, miksi Adobe ei noita käsittele.

Esu kirjoitti...

@Anonyymi
Eihän niitä silti tarvitse poistaa, vaikka ei ole aavistusta mitä ne tarkoittaa. Jättääpi silleen kuin ne on, voi niistä olla jollekin muulle softalle hyötyä.
Taloyhtiössämme kävi paikallisen puhelinlaitoksen asentaja kytkemässä jollekin adsl-yhteyden. Oli samalla napannut meidän piuhamme pois, kun ei tiennyt, miksi se on kytketty. Niin se etenee...

Anonyymi kirjoitti...

@Esu

Kun niitä ei voi jättää paikoilleen vaan pointterit pitää päivittää osoittamaan tiedon uutta paikkaa kun kuva esimerkisi pienenee kuvankäsittelyn seurauksena.

Jos ne vain säilytetään niin kenttien tieto muuttuu kun pointteri osoittaa esim kameradatan sijasta kuvadataan.

Niissä kentissä ei siis välttämättä ole
Kamera = Nikon vaan
Kamera = tieto löytyy tiedostosta 5000 tavun päästä

Tämän takia on helpompi olla näyttämättä kuin näyttää mahdollisesti mitä sattuu.

Esu kirjoitti...

@Anonyymi
Näin se varmaan on, helpompaa noin, ei kuitenkaan pitäis olla mahdotonta.

Photoshopin cs6 demoversiolla tippuu nikonin d7000 jpg:n metadata alkuperäisestä 284 rivistä 124 riviin. Muun muassa Nikon custom oli jäänyt pois. Photopaintin jäljiltä rivejä on 296, kun se on lisännyt omansa tietoihin. Muuten näyttäis olevan samat tiedot kuin alkuperäisessä.
CS6:ssa on save for web-dialogissa mahdollisuus rajoittaa tallennettavaa exiffiä, tuossa oli valittuna kaikki.
Photoshopin jäljiltä myös Petterin kuvasta oli hävinnyt tarkennuspiste.

Mikko kirjoitti...

Mietin tässä tuntemiani muutamia graafisella alalla toimivia henkilöitä ja löisin vaikka vetoa että vain muutama tietää mitä käytännön eroa noilla näytteistyksen asetuksilla on. Siis mitä insonöörimerkinnät 1:1:1, 4:2:2 ja 4:1:1 tarkoittavat. Pienimmän tiedoston ja parhaan laadun kaikki ymmärtävät.

Luovia henkilöitä enemmänkin kiinnostaa se että kuva näyttää riittävän hyvälle ja on sopivan kokoinen jpg-pakkauksen jälkeen. Vain insinööri jaksaa kiinnostua tarkemmasta pilkunviilaamisesta tallennusparametrien suhteen :)

Ja kuten mainittu niin nettikäyttöön kuvien tallentamiseen on oma toimintonsa jossa tarkempi määrittely koon ja laadun välillä onnistuu. Siinä onnistuu jopa pakata joitain kuvan alueita enemmän kuin toisia.

Kopion tallentaminen selailukäyttöön tapahtuu itsellä yleensä parhaalla tai toiseksiparhaalla laadulla normaalia tallenna tiedosto tietä, enkä ole siihen enempää asetuksia kaivannut. Talteen jää tietenkin lisäsi monitasoinen psd jos myöhemmin tarvitsee palata tekemään muutoksia. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa.

Anonyymi kirjoitti...

[url=http://paydayloansatonce.com/#bpjarvinen.blogspot.com]payday loans[/url] - payday loans , http://paydayloansatonce.com/#spjarvinen.blogspot.com payday loans

Anonyymi kirjoitti...

ge viagra samples,viagra , cialis ,cialis prices
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

ge viagra samples,viagra , cialis ,cialis prices
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

ge viagra samples,viagra , cialis ,cialis prices
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

ge viagra samples,viagra , cialis ,cialis prices
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

ge viagra samples,viagra , cialis ,cialis prices
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

ge viagra samples,viagra , cialis ,cialis prices
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

I viagra,generic viagra , generic cialis ,cialis price
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

I viagra,generic viagra , generic cialis ,cialis price
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

I viagra,generic viagra , generic cialis ,cialis price
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

I viagra,generic viagra , generic cialis ,cialis price
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

I viagra,generic viagra , generic cialis ,cialis price
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

I viagra,generic viagra , generic cialis ,cialis price
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

I viagra,generic viagra , generic cialis ,cialis price
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

I viagra,generic viagra , generic cialis ,cialis price
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

My viagra samples,generic viagra , cialis ,cialis prices
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

My viagra samples,generic viagra , cialis ,cialis prices
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

My viagra samples,generic viagra , cialis ,cialis prices
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

My viagra samples,generic viagra , cialis ,cialis prices
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

My viagra samples,generic viagra , cialis ,cialis prices
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

My viagra samples,generic viagra , cialis ,cialis prices
http://viagrasamplesegs.com http://geneircviagrasdj.com http://genericcialistyj.com http://cialispricekut.com

Anonyymi kirjoitti...

Photoshoppi on myös innokas lisäämään turhaa metadataa valokuviin, muun muassa oman Photoshop pikkukuvan normaalin pikkukuvan lisäksi ja jotkut kuvankäsittelyohjelmat eivät sitten osaakkaan enää päivittää tätä Adoben pikkukuvaa jolloin väärä pikkukuva jää kummittelemaan tiedoston mukaan .

Anonyymi kirjoitti...

Eikö se riitä että Makernotes tiedot ovat alkuperäisen RAW-tiedoston kyljessä? Ei makernoteseja tarvitse levitettävän tiedoston mukaan liittää. Ylimääräinen metadata vaan saattaa aiheuttaa bugeja myöhemmin.