torstai 13. lokakuuta 2011

Tee-se-itse-älypuhelimin: Ritari Ässän ihmeauto

Moni muistaa katselleensa lapsena televisiosta Ritari Ässää, jonka auto (KITT) osasi ihmeellisiä asioita. Tai ainakin ne tuntuivat ihmeellisiltä ja futuristisilta 1980-luvulla, kun sarjaa kuvattiin. Tänään valtaosa KITTin tempuista on jo arkipäivää.

Haluatko sinäkin Ritari Ässäksi? Autosta se ei ainakaan jää kiinni. Tarvitset vain muutamia älypuhelimia.

Ajotietokone on jo vanha juttu. KITTin tavoin se esittää tietoja auton toiminnasta ja ympäristöstä. Näyttö voi toimia myös navigaattorina. Ellei sitä ole vakiona, erillisen laitteen voi ostaa satasella.

Vielä 1980-luvulla kartan näyttävä ja ajo-ohjeita antava auto oli puhdasta science fictionia, nyt arkipäivää. Kuka vielä väittää, ettei tulevaisuutta voi ennustaa?

James Bondilla oli navigaattori jo 1960-luvulla (elokuvassa Kultasormi)

Automaattiohjaus on vasta kokeiluasteella, taskupysäköinti sentään onnistuu jo nyt. Itsestään pyörivä ohjauspyörä näyttää aivan KITTiltä. Puheentunnistus on hankalampi juttu, mutta löytyy lisävarusteena esimerkiksi Bemariin. Bluetooth handsfreellä puhuttaessa näyttää aivan kuin kuljettaja keskustelisi autonsa kanssa.

Joissakin autoissa on peruutusnäyttö, dvd-toisto ja jopa televisio. Viime mainitun voi virittää myös matkapuhelimesta nettiradion tapaan. Puhelimen voi asettaa nojaamaan vasten tuulilasia kojelaudan päälle, mutta jos autossa on ajotietokoneen näyttö, puhelin sopii hyvin sen eteen. Ainakin iPhoneen on syytä hankkia silikonikuoret, jotta se pysyy tukevasti paikallaan ajon aikana.

Älypuhelin toimii myös autotelevisiona.

Puhelimen oma kaiutin ei ehkä riitä ylittämään auton melua, mutta jos autossa on aux in -liitäntä vahvistimeen, audiopiuha siirtää äänen auton omiin kaiuttimiin.

Turvallisuussyistä kuvaa ei pidä katsella kuin korkeintaan liikennevaloihin pysähdyttäessä, ajon aikana pelkkä ääni riittää. Sen huomaa esimerkiksi kuunnellessa Yle Puhe -radiokanavaa, joka lähettää osan aamu-tv:n ohjelmavirrasta (välillä tulevat puoli tuntia viivästetyt Ylen radiouutiset). Tv-ohjelmaa voi seurata vallan hyvin ilman kuvaakin.

Kokeilin mobiilitelevisiota Helsingin kehätiellä ja kuva näkyi ilman pätkimistä. Maaseudulla, missä 3G-dataverkko ei ole yhtä kattava, kuva ei välttämättä näy.

Ylen uutiset näkyvät reaaliaikaisina vain Areenan kautta, joka käyttää Flashiä eikä siten toimi iPhonella. Android-puhelimissa videokuvasta näkyy vain osa. Onneksi uutislähetykset päivitetään Areenan arkistoon pian niiden lähettämisen jälkeen. Maikkarin ja Nelosen uutisia on vaikeampi katsella ainakaan iPhonella.

Tarkkasilmäinen huomasi edellisessä kuvassa myös tuulilasiin heijastetun nopeuslukeman eli HUD-näytön. Tarkempi kuva siitä:

Nopeuden HUD-näyttö saadaan toisesta älypuhelimesta.

Tässä on käytetty Android-puhelimiin saatavaa Speedview-sovellusta. Se näyttää nopeuden isoina numeroina peilikuvana, joka heijastuu tuulilasista oikein päin. Suositellaan raskaasta kaasujalasta kärsivälle, jotta ei tule ajettua vahingossa ylinopeutta. Ohjelmaan saa erilaisia hälytyksiä ja se näyttää ajon nopeusprofiilin graafisesti. Ohjelmasta ei ole iPhone-versiota.

Ja sitten vielä SE varsinainen ohjelma, joka tekee autosta oikean Ritari Ässän auton eli iKitt:


Ohjelmassa on myös äänitehosteet, joita voi katsoa tästä Youtube-esittelystä. Ohjelmasta ei ole Android-versiota.


Näillä eväillä KITT 2010 on valmis -- ei muuta kuin tien päälle auttamaan neitoja hädässä.

Jotain jää tosin puuttumaan: turbo-boost, joka sai Ritari Ässän Trans Amin hyppäämään esteiden ja toisten autojen yli. No, kaikkia ei voi vaatia.

7 kommenttia:

Karri kirjoitti...

Vielä jäi puuttumaan myös se KITT:n itseohjautuminen, mutta onneksi Google jo tekee sitä: http://www.youtube.com/watch?v=Atmk07Otu9U

Karri kirjoitti...

Tosin Wikipedian perusteella tekemistä jää vielä paljon muutakin ja kaikki ei ehkä ole ihan laillisia laajennuksia ainakaan Suomessa: http://en.wikipedia.org/wiki/KITT

Hannu Tanskanen kirjoitti...

Mielenkiintoista,mutta moniko näistä vimpaimista lisää liikenneturvallisuutta? Tutkat edessä ja takana ja kaistanvahti sekä HUD-näyttö varmastikin,mutta maltetaanko nettitelevisiota katsoa vain liikennevaloissa? Jo handsfreen johtoihin sotkeutumista pidetään vaarallisempana kuin kännyä korvalla.

James Bondin vehje "Kultasormessa", oliko se navigaattori? Siinähän Jaska laittoi pienen lähettimen magneetilla Aurie Goldfingerin auton puskurin alle ja seurasi lähetettä karttakuvalla, mutta navigoiko se satelliittien avulla?

Muistan kun säikähdin ensimäistä tapaamaani handsfreetä; olin asiakkaani kanssa neuvottelussa WTC:n kahviossa ja ykskask kesken lauseen tämä alkoi puhua "itsekseen", en silloin vielä ollut kuullut mokomasta. Uskoin asiakkaani tulleen hulluksi ;=).
Nythän näitä "itsekseen" puhuvia on kadut täynnä, seinähullujakaan ei enää erota massasta!

Petteri Järvinen kirjoitti...

>mutta navigoiko se satelliittien
>avulla?

Ei navigoinut lainkaan, eikä varsinkaan satelliittien avulla. Se vain näytti Goldfingerin autoon piilotetun jäljittimen sijainnin. Siinä oli kuitenkin liikkuva karttanäyttö aivan kuten nykypäivän navigaattoreissa.

Hannu Tanskanen kirjoitti...

Off-topickina korutonta kertomaa siitä, mitä tapahtuu kun tämä tietokonekauden systeemi ottaa vallan:

Air Francen Rion lento

Wanhaan Hyvään Aikaan kipparilla oli vielä mekaaninen (hydraulinen) yhteys ohjaimiin, nyt vain tietokoneen joystick ...

Anonyymi kirjoitti...

Mielenkiintoista,mutta moniko näistä vimpaimista lisää liikenneturvallisuutta?

Lisää varmasti - niin kauan kuin laitteet toimivat. Ongelma on se normaali: ihmiset tottuvat tietokoneen apuun siinä määrin, että he joutuvat erilaisiin vaaratilanteisiin, kun tietokone kieltäytyy joku kaunis päivä toimimasta.

Tietokoneista seuraa muutakin kaikenlaista tahatonta hauskaa, esimerkkinä erään Porchen "ominaisuus" hörpätä ilmaa bensaletkuun tietyllä nopeudella mutkaan ajettaessa, jos tankkissa oli alle 1/4 bensaa. Ajotietokone tunnisti dramaattisen muutoksen bensiinin koostumuksessa ja päätteli polttoainejärjestelmän olevan hajoamassa. Lisävaurioiden välttämiseksi ajotietokone esti auton käynnistämisen. Joko hinasit auton korjaamolle, tai pikahuoltona otit akkukengän irti vartiksi, jotta ajotietokone "unohti" koko tapahtuman.

Noin yleisesti ajatus HAL-tietokoneesta auton ratissa ei kuulosta kovinkaan houkuttelevalta.

Hannu Tanskanen kirjoitti...

Onhan näitä uutisia ihmisistä, jotka ovat ajaneet navigaattorin neuvojen mukaan laiturilta mereen, kun on ollut vanhat kartat.

Jenkeissä annettiin hakkeriryhmän tehtäväksi murtautua lähitulevaisuuden internetissä olevaan autoon. He saivat kaasun täysille, jarrut pois toiminnasta ja ovet lukkoon (mm. oman USA-kokemukseni mukaan uudessa Corvetessa ei enää ole sisällä oven kahvoja ollenkaan, vain sähkölukko). Täydellinen kybermurha?