tiistai 5. heinäkuuta 2011

Pride-kulkue oli valokuvaajan toinen vappu

Olin viime lauantaina Helsingin Senaatintorilla kuvaamassa Pride-kulkueeseen valmistautuvia marssijoita. Ilmassa oli suuren karnevaalin tuntua, mikä Suomessa on harvinaista. Kamera tuntui aivan ahmivan värikkäitä asuja ja meikkejä, ilmapalloja ja kirjavia julisteita. Kaiken kruunasi lähes 30 asteen helle ja pilvetön auringonpaiste.

Pride-kulkue oli kuin vuoden toinen vappu -- paitsi että vappuna on yleensä harmaata ja humalaiset sotkevat paikat. Tässä suhteessa Pride oli valokuvaamisen juhlaa: iloa, väriä ja valoa. Ei humalaisia, ei roskia.

Aloittelija kuvittelee, että kirkkaassa auringonpaisteessa on helppo napsia hyviä kuvia -- ja sehän ei tietenkään pidä paikkaansa. Keskipäivän kova, ylhäältä paistava aurinko tekee kuvaamisen vaikeaksi. Varjojen tasoittamiseen tarvitaan salamaa, eikä edes kameran sisäinen salama pärjää kilpailussa auringon kanssa, vaan tarvitaan ulkoinen salamalaite. Pokkari- ja kännykkäkameroita oli paljon, mutta niillä on vaikea kilpailla auringon kanssa.

Laitoin kuviani sivulle http://picasaweb.google.com/petterij/Pride2011Helsinki272011. Ne on otettu enimmäkseen 70-200 mm F2,8- ja 135 mm F2,0-putkilla, ja vaikka valo onkin täysin erilaista kuin aiemmassa kirjoituksessa, kuvat näyttävät valovoimaisen laatuoptiikan hyödyt. Suurella aukolla kohde irtoaa taustasta ja jos tarkennus osuu nappiin (mikä ei ole itsestään selvää tarkennusalueen ja torilla vallitsevan jatkuvan liikkeen vuoksi), kuvat ovat teräviä jo minimaalisella unsharp mask -käsittelyllä.

Pyrin aina välttämään liiallista terävöintiä. Ellei alkuperäinen kuva ole terävä, kuvankäsittely ei pysty korjaamaan tilannetta.

Seksuaalisuus on monille arka ja henkilökohtainen asia. Jouduin pohtimaan, onko soveliasta laittaa kulkueesta ottamiani henkilökuvia www-sivulle. Kyse oli kuitenkin marssista, jolla suorastaan haettiin näkyvyyttä ja julkisuutta. Se, joka halusi pysyä kaapissa, ei lähtenyt marssimaan ja se joka lähti tiesi, että saattoi tulla nähdyksi ja kuvatuksi -- jopa päivälehteen tai tv-uutisiin. Toisaalta osa marssijoista oli mukana vain periaatteen vuoksi ilman, että edes kuuluivat vähemmistöön.

Muutamasta kuvasta syntyi vaikutelma, ettei henkilö olisi halunnut tulla kuvatuksi. Niitä en laittanut nettiin. Tässä joukossa oli mm. hauska kuva naisesta, jolla oli lepakon korvat. Saatoin tulkita jonkin kuvan väärin, joten mikäli joku kokee tulleensa kuvatuksi vastoin tahtoaan, poistan toki kuvan tiedon saatuani.

Kolmatta vappua ei taida tänä kesänä tulla - vai onko tiedossa vastaavia kuvauksellisia tapahtumia? Entä linkkejä muihin Pride 2011 -kuvagallerioihin?

11 kommenttia:

Larko kirjoitti...

Elokuinen lutkamarssi voisi ehkä olla se kolmas vappu.

Zarr kirjoitti...

Kovan kontrastin olosuhteita pystyy tasoittelemaan jälkikäteen. Jos yksittäisen kuvan käppyröiden säätö ei riitä, voi käyttää HDR-tekniikkaa. Jo kolmen kuvan ottaminen sarjalla (bracketing-toiminnolla) auttaa - ja auringonpaisteessa valotusajat ovat erittäin lyhyitä joten liike-epäterävyyttä ei ehdi tulla.

Pitää vain komentaa kameraa että erot valotuksessa tehdään vaikkapa ISO-arvoa muuttamalla, eikä valotusaikaan tai aukkoon koskien.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Teepä HDR-kuva torilla liikkuvista ihmisistä niin nostan sinulle hattua. Onko missään kamerassa ISO-arvon haarukointia?

Onnistuessaan hieno tekninen suoritus, mutta silti: onko näin saatu HDR-kuva yhtään helpompi tai todenmukaisempi kuin täytesalamalla otettu?

Zarr kirjoitti...

Ainakin Canon 1D Mark II osaa moisen tempun. Lienee siis aika "high-end"-kameroiden feature.

Ja siis, yllätyin itsekin miten hyvin homma toimii. Ei se formula-autoihin varmaan tepsi mutta kävelyvauhtia liikkuvat ihmiset, mikä ettei. Omakohtainen kokemus on lähinnä auringonlaskua vasten lentävistä linnuista jotka ovat kyllä ihmisiä vikkelämpiä (tosin helpommin softan seurattavissa taivasta vasten).

Petteri Järvinen kirjoitti...

>Ainakin Canon 1D Mark II osaa
>moisen tempun.

Kas vain, Mark I ja Mark II osaavat, mutta uudemmista Mark III:sta ja IV:stä ko. ominaisuus on poistettu.

Aukko ja valotusaika manuaalisesti ja sen jälkeen ISO-haarukointi kolmella kuvalla? Mielenkiintoista. Tulevatko kuvat niin nopeasti, ettei kohde (tai kamera) ehdi liikahtaa käsivaralta kuvattaessa?

Zepa kirjoitti...

Sun kuvat on UPEITA. Omani on paljon vaatimattomampia, mutta täs linkki
http://www.flickr.com/photos/kuvajatkot/sets/72157626978768893/show/

Zarr kirjoitti...

>Aukko ja valotusaika manuaalisesti ja >sen jälkeen ISO-haarukointi kolmella >kuvalla? Mielenkiintoista. Tulevatko >kuvat niin nopeasti, ettei kohde (tai >kamera) ehdi liikahtaa käsivaralta >kuvattaessa?

Standardit varoitukset polttovälin vaikutuksesta heiluntaan toki pätevät, mutta jos vaikka ottaa normaalia laajakulmaa 24-35 mm polttovälillä niin käsien tärinä ei ole ongelma. Kuvien välillä tehdään joka tapauksessa pikselitason alignment softan puolesta automaattisesti. Kohteitten liikkuminen puolestaan - no, siihen kolmeen frameen menee noin kolmasosasekunti, ei siinä vielä hirveästi edes ihmislauma liikahtele.

Lisäksi kuten sanottu, fiksut softat osaavat myös tehdä niin että jos on tosi paljon liikkuvia yksityiskohtia (omalla kohdalla lintuesimerkki - ei tule kolmea lokkia yhdestä vaan kuvaan jätetään vain se paras), niin ne osaavat jättää HDR-blendauksen kyseiseltä kuva-alueelta pois ja käyttää vain sitä "parasta" framea.

Zarr kirjoitti...

Aijoo, suosittelen lisätietoihin tätä opusta:

http://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/hdr-luoville-kuvaajille/

Toki tuo käsittelee paljon muutakin eli ne kuuluisat hyperrealistiset HDR:t yms, mutta itse en välitä muusta kuin dynamiikan lisäyksestä sanotaanko ihmissilmän tasolle.

Pekka Potka kirjoitti...

ISO-haarukointi tehdään yhdestä ja samasta datasta. Ts. samasta kuvasta tumma, normaali ja vaalea versio. Informaation määrä ei prosessissa lisäänny, koska kaikki sama informaatio on siinä yhdessä RAW-tiedostossa. Jos kuvaa pelkkää JPEG:iä niin voihan niitä kolmea kuvaa yhdistellä jälkeenpäin leikki-HDR:nä. Mutta, kuten todettua, siinähän oikein ole mieltä, koska joudutaan siihen mitä JPEG:llä pyritään välttämään eli kuvankäsittelyyn, jossa laadukkaamman lopputuloksen saisi siitä yhdestä RAW-tiedostosta...
-p-

Zarr kirjoitti...

Pekka: Ei muuten pidä paikkaansa. ISOa kun säädetään, kennon herkkyys säätyy kamerassa. Voit itse kokeilla tätä: Ota kuva vaikka ISO 3200:lla niin että kuva valottuu oikein. Tämän jälkeen pidä aukko ja aika samoina ja laita ISO-arvo 100:een. Kokeile saada raakakuvan pohjalta vastaavanlaatuinen kuva kuin ensimmäisestä. Eipä taida onnistua.

Sinänsä tuo argumentti ISO-haarukointia vastaan eli kohinassa on eri otosten välillä eroja on pätevä, mutta tämä ei nykyisten järkkäreiden aikakaudella jossa ISO:t 800:aan asti ovat kohinaltaan käytännössä identtisiä ole juurikaan merkityksellistä.

Petteri Järvinen kirjoitti...

>mutta tämä ei nykyisten
>järkkäreiden aikakaudella jossa
>ISO:t 800:aan asti ovat
>kohinaltaan käytännössä identtisiä

Näin voi olla jpeg-kuvia tarkastellessa, koska niissä on mukana kameran oma kohinanpoisto. Jos verrataan raw-kuvia ilman kohinanpoistoa, jokainen porras 100-200-400-800 lisää selvästi näkyvän kohinan määrää. Ja tämä onkin ihan loogista, sillä miksi kohina pysyisi 100-800 vakiona ja alkaisi sitten äkisi lisääntyä 1600, 3200 jne?

Website Security Test