perjantai 29. lokakuuta 2010

Tuskin firman johto koskaan lukee näitä keskusteluja

Osa nettikeskustelijoista on turhautunut siihen, ettei kirjoittelulla näytä olevan mitään vaikutusta. Ajatellaan, että "tuskin firman johto koskaan edes lukee näitä keskusteluja". Mutta kyllä niitä luetaan -- yhä enemmän ja yhä ammattimaisemmin. Nettisisältö alkaa olla yhtä merkittävää kuin perinteisen median tuottama uutisointi, jota yritykset ovat seuranneet kymmeniä vuosia. Jokaista yritystä kiinnostaa, mitä siitä ja tuotteista oikeasti ajatellaan, ja millaista julkisuutta ne saavat.

Vierailin tänään M-Brainissa. Yritys on erikoistunut nettimedian seurantaan. Asiakkaidensa toimeksiannosta se seuraa yrityksistä ja asioista käytäviä nettikeskusteluita: foorumeita, avoimia Facebook-sivuja, Twitteriä, blogeja ja niin edelleen.

Asiakkaan ei tarvitse etsiä oikeita blogeja, keskustelualueita eikä sosiaalisen median henkilöitä, sillä ammattilainen tekee sen heidän puolestaan. Pitkistä verkkokeskusteluista laaditaan tiivistelmiä, jotka jaetaan raportteina tilaajille.

Voisi kuvitella, että vain yritykset ovat kiinnostuneita tällaisesta palvelusta, mutta toimeksiantoja tulee myös julkishallinnolta. Esimerkiksi ministeriöt saattavat pyytää seuraamaan tekeillä olevasta laista käytävää nettikeskustelua.

Hyvä niin, sillä eivät ihmiset käskien keskustele. Mielipiteet sinkoilevat siellä, missä on eniten ihmisiä. Harva eksyy valtionhallinnon viralliselle keskustelufoorumille, vaikka se on perustettu juuri kansalaiskeskustelua varten. Ai mikä foorumi? Otakantaa.fi. Viimeksi siellä on keskusteltu velkajärjestelystä, tietoyhteiskunnan kehittämisestä, äänestysikärajasta sekä keinoista parantaa liikenneturvallisuutta (parhaillaan käynnissä).

Kun seuraavan kerran osallistut netissä väittelyyn energiapolitiikasta (keksitty esimerkki), suuren yrityksen tuotteista tai jostain muusta kiinnostavasta asiasta, voin lohduttaa sinua: kirjoituksillasi on väliä. On hyvin todennäköistä, että tekstisi päätyy erilaisiin arkistoihin ja analysaattoreihin, joissa sitä käsitellään joko manuaalisesti tai automaattisesti. Jokainen kirjoitus vaikuttaa siihen lopputulokseen, joka yrityksen tai ministeriön päättäjälle esitetään.

On sitten eri asia, johtaako raportti ikinä konkreettisiin toimiin. Mutta siihen tavallinen kansalainen ei voi muutoinkaan vaikuttaa. Kansalaisen ainoa ase on mielipide. Ja nykyään sen käyttö on helpompaa kuin koskaan ennen.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"Asiakkaan ei tarvitse etsiä oikeita blogeja, keskustelualueita eikä sosiaalisen median henkilöitä, sillä ammattilainen tekee sen heidän puolestaan."

Niin, se "ammattilainen" taitaa olla google alert :o). Ton avulla kuka tahansa pystyisi itsekin tekemään tuon ilmaiseksi ja helposti tarvitsematta maksaa siitä jollekin välikädelle.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Isompi yritys tai laajempi aihe saisi päivittäin tuhansia osumia. Palvelua on se, että joku käy osumat läpi ja laatii niistä yhteenvedon, jonka voi sitten tarjota yrityksen johdolle. Tästä palvelusta ollaan valmiita jopa maksamaan. Lisäksi M-Brain tekee seurantaa usealla eri kielellä, joten se voi analysoida paikallista keskustelua eri maissa.

Anonyymi kirjoitti...

No,jos olet poliitikko tai ns.julkkis,blogiasi luetaan,siipeilijöitä löytyy. "Tavis" saa puhua seinille!

Website Security Test