lauantai 21. marraskuuta 2009

Ruotsin FRA-laki laajenee

Kohuttu ruotsalainen salakuuntelulaki laajenee joulukuun alussa niin, että FRA alkaa seurata rajat ylittävää sähköistä viestiliikennettä (puhelut, sähköposti, surffaus ym.). Äskettäin hankittu supertietokone yrittää seuloa aineistosta maan turvallisuutta vaarantavia tietoja. Tämä on ainakin se virallinen versio.

Suomessa Piraattipuolue ja eräs salattua sähköpostipalvelua tarjoava yrittäjä ovat yrittäneet herättää keskustelua asiasta. Viranomaisia on syytetty toimettomuudesta ja jopa ilmeisen tietoturvauhkan pimittämisestä kansalaisilta.

Jokainen maa harjoittaa jonkinlaista sähköistä tiedustelua. Yhdysvaltojen Echelon on jo pitkään pyrkinyt kuuntelemaan kaikkea maailman data- ja puhelinliikennettä. Signaalitiedustelu tapahtui ennen radioaalloilla, nyt yhä enemmän verkoissa. Se on arkipäivää kaikissa länsimaissa, idästä nyt puhumattakaan. Tiedustelupalvelut pitävät ymmärrettävästi matalaa profiilia. Nyt kuitenkin ruotsalaiset menivät tekemään omasta telekuuntelustaan julkisen, ja siitäkös metakka nousi.

Meitä suomalaisia FRA-laki ärsyttää erityisesti sen vuoksi, että lähes kaikki ulkomaille suuntautuva liikenne kulkee Ruotsin läpi ja on siten mahdollisen seurannan piirissä. Toisaalta se 5 %, joka ei mene Ruotsin kautta, menee muiden naapurimaiden läpi, ja heillä on takuuvarmasti vastaavat järjestelmät. Suo siellä, vetelä täällä. Ruotsalaisten lisäksi viestintäämme ovat jo vuosia seuranneet ainakin amerikkalaiset, luultavasti monet muutkin.

FRA-laissa itsessään ei ole mitään salaperäistä. Sen kehitystä on seurattu meilläkin, kuten vaikkapa Ylen uutisissa. Itsekin herättelin asiasta Talouselämän lukijoita viime vuoden lokakuussa. Uutisoitu siis on, mutta varsinainen mediahuomio puuttuu. Se ei toisaalta ole mikään ihme - yleismedian kiinnostus tekniikka-aiheisiin on hiipunut, eikä alaa seuraavia toimittajia ole kuin muutama.

Mitä suomalaisten viranomaisten olisi pitänyt tehdä FRA-lain johdosta? Tietosuojavaltuutettu, viestintäministeriö tai poliisi ovat sinällään voimattomia, koska kyse on Ruotsin sisäisestä asiasta. Kaikkea kuuntelua säätelee Ruotsin laki. Voimme tietysti ilmaista närkästyksemme ja tuoda yritysten palvelimia pois Ruotsista (kuten TeliaSonera jo 2,5 vuotta sitten), mutta siihen se sitten jääkin. Ministeriön tehtävänä on taata suomalaisen viestinnän luottamuksellisuus. Keinot loppuvat kuitenkin maan rajoille.

Todennäköisesti Supo on jopa salaa tyytyväinen tilanteeseen, sillä meillä ei ole varaa eikä poliittista tahtoa oman salakuuntelun järjestämiseen. Pitämällä hyvät välit ruotsalaisiin saamme heiltä tietoja, joista on hyötyä myös Suomen turvallisuudelle. Norjalaiset valitsivat eri tien: he protestoivat asiaa vastaan poliittisella tasolla jo viime vuoden syksyllä - mutta he saavatkin omat tietonsa Naton ja Echelonin kautta, eivätkä ole riippuvaisia Ruotsista.

On ehdotettu, että Suomen pitäisi vetää uusi kaapeli suoraan Keski-Eurooppaan ja näin kiertää ruotsalaisten salakuuntelu. Mutta se veisi vain ojasta allikkoon - silloin viestintämme menisi suoraan saksalaisten ja Naton seurattavaksi. Heiltä tuskin heruisi tietoja meillepäin, joten parempi sopeutua tilanteeseen ja pysyä väleissä ruotsalaisten kanssa. Nythän Suomi on tavallaan ulkoistanut oman salakuuntelunsa.

Omat viranomaisemme voivat vain levitellä käsiään Ruotsin toiminnan suhteen ja tiedottaa sen vaikutuksista kansalaisille. Viestintävirasto on julkaissut ohjeita oman viestinnän salaamiseksi. Suojaus kannattaa, sillä digitaalisia korvia on muuallakin kuin Ruotsissa. Viranomaiset eivät ole aiemmin varoittaneet Echelonista tai muiden maiden tiedustelujärjestelmistä, joten tästä näkökulmasta FRA on vain yksi uusi seuraaja lisää.

Mutta missä ovat mielenosoittajat? Viime talvena Lex Nokia aiheutti laajaa paheksuntaa, tv-mainoksia ja mielenosoituksen. Missä ovat kansanjoukot nyt, kun vieras valtio ilmoittaa avoimesti seuraavansa kaikkea sähköistä viestintää? Sen rinnalla tunnistetiedot ovat kevyttä kamaa. Kokoontuminen Ruotsin suurlähetystön edessä ja herjojen huutelu aidan yli saattaisi olla ruotsalaisille terveellinen muistutus siitä, miten vastenmieliseksi kansalaiset kokevat tällaisen vakoilun.

Samalla se on terveellinen muistutus meille itsellemme siitä, miten sähköiseen viestintään maailmalla suhtaudutaan, ja miten tiukan linjan Suomi on asiassa valinnut.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ei auta kuin postata käsinkirjoitettu kirje kohteesee ja siten sähköposti kohteeseen, ja sitten kirjeen perusteella purkaa sähköpostiviesti.

Kyuu Eturautti kirjoitti...

Niin, viime vuodenvaihteessahan itse asiassa marssittiin Ruotsin suurlähetystön eteen, kun Sananvapauden Puolesta ry kokosi pienoisen tempauksen ja julkilausuman, ks. http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/index.php?sivu=julk1208

Ihmettelin tuolloin, kun YLEltä tuli paikalle vain ruotsinkielinen toimitus. Nyt rohkenen myös tiedustella miksei Petteri Järvinen halunnut saapua paikalle?

Kenties tämä tempaus pitäisi vielä toistaa.

Unknown kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Unknown kirjoitti...

Kyuu:n linkki näkyy leikkautuneen toisessa kommenttitilassa, ja toisessa ei. Sisältö lienee kuitenkin tämä: http://tinyurl.com/yhlyt6h

Mites on, Petteri, lähdetkö uuteen FRA-miekkariin (esim. puhujaksi), kun sellainen päätetään järjestää?

mpan kirjoitti...

"Todennäköisesti Supo on jopa salaa tyytyväinen tilanteeseen, sillä meillä ei ole varaa eikä poliittista tahtoa oman salakuuntelun järjestämiseen".

Suomessa on jo lain mukaan tietyillä viranomaisilla oikeus telepakkokeinojen käyttöön.

Suojelupoliisin käyttämät salaiset pakkokeinot eivät näy keskusrikospoliisin ylläpitämässä keskitetyssä SALPA-järjestelmässä (salaisten pakkokeinojen asiankäsittelyjärjestelmässä). Suojelupoliisi käyttää keskusrikospoliisin ylläpitämää SALPA-järjestelmää vastaavaa ns. kahdennettua SALPA-järjestelmää. Tämä ilmenee mm. sisäasiainministeriön kertomuksista.

Teknisesti matkapuhelinverkoissa on LI-toiminnallisuus sisäänrakennettuna, samoin NGN-verkoissa. Lisäksi tekninen tarkkailu voidaan halutessa ulottaa kotiin saakka. Pakkokeinolain mukaisen teknisen kuuntelun osalta vuoden 2004 alusta lähtien. Hallituksen esityksen HE 52/2002 vp mukaan tämä on johtunut osaltaan salausteknologian kehittymisestä. Käytännössä ainut keino ohittaa salausjärjestelyt oli teknisen kuuntelun ulottaminen sinne missä päätelaite sijaitsee eli myös vakituiseen asumiseen tarkoitettuun tilaan. Pakkokeinolain mukaista teknistä katselua ei saa kohdistaa epäiltyyn hänen ollessaan vakituiseen asumiseen tarkoitetun tilan sisäpuolella.

Helsingin Sanomissa 3.12.2009 julkaistun artikkelin mukaan suojelupoliisi on saanut sisäasiainministeriön tarkastajilta huomautuksen siitä, että vuosia kestävän teknisen katselun ja kuuntelun jatkosta päätetään
liian harvoin. Artikkelin mukaan suojelupoliisin tekemä tekninen tarkkailu pitäisi harkita uudelleen vähintään kuuden kuukauden välein.

Suomen laissa ei ole säädetty teknisen seurannan ja teknisen katselun osalta ajallista ylärajaa. Tekniselle kuuntelulle, telekuuntelulle ja televalvonnalle on säädetty kuukauden enimmäiskesto kerrallaan. Tämän jälkeen niiden käytölle on haettava jatkoa.