perjantai 6. helmikuuta 2009

Hei, me mainostetaan telkkarissa!

Urkintalain vastustajien tv-mainokset ajettiin ulos tällä viikolla. Tiettävästi koskaan ennen tv-mainontaa ei ole käytetty yksittäisen lakiesityksen vastustamiseen. Mainokset jäävät tv-historiaan, mutta ne kertovat myös jostain paljon isommasta muutoksesta.

Kampanjasivujen mukaan koko projektin hinnaksi tuli 9342,54 euroa -- ja summa sisältää mainosajan MTV3-kanavalla! Perinteinen mainostoimisto olisi laskuttanut saman summan jo pelkästä suunnittelusta ja palavereista.

Tämä on oikeasti iso asia koko alalle. Ensinnäkin se osoittaa, että tv-mainonta on jatkossa kenen tahansa ulottuvilla. Projekti voidaan ideoida, suunnitella, koordinoida ja markkinoida täysin uudella tavalla netin kautta.

Toiseksi se kertoo tekniikan kehittymisestä. Olemme kuulleet kyllästymiseen asti siitä, miten netti on videoiden uusi jakelukanava. Ketjun alkupää -- se, missä video kuvataan ja editoidaan -- on jäänyt vähemmälle huomiolle, ja kuitenkin se on mullistunut vähintään yhtä paljon kuin jakelu. Kevyt digitaalinen videokalusto ja tietokoneella tehtävä leikkaus tuottavat lopputuloksen, johon vielä 10 vuotta sitten olisi vaadittu satojen tuhansien arvoiset laitteet.

Ja kolmanneksi se osoittaa, ettei televisio olekaan vielä kuollut. Ei edes YouTube-sukupolven keskuudessa. Tekijät olisivat voineet laittaa mainokset pelkästään YouTubeen ja saada sillä aivan riittävästi näkyvyyttä omassa kohderyhmässään. Mutta he katsoivat, että tv-mainonta on yhä hintansa arvoista. Iso päätös, sillä mainosajan osuus kokonaiskuluista oli peräti 96 % (8975,30 euroa).

Urkintalain mainokset tuotettiin täysin harrastajavoimin ja talkootyönä. Lopputulos ei silti häviä 10 kertaa kalliimmille tuotannoille. Kolmessa mainosspotissa ei ole mitään erityisen kotikutoista tai harrastajamaista. Kaiken lisäksi mainokset on kuvattu 720 juovan teräväpiirtona.

Mainosten varsinainen sanoma on kokonaan toinen juttu. "Lakiesitys ei koske vain yrityssähköpostien valvontaa, vaan kaikkea netin käyttöä - myös kirjastoissa, sairaaloissa, taloyhtiössä ja kouluissa". Yhteisötilaajan määritelmä tuli lakiin vuonna 2004, eikä uusi lakiesitys laajenna sitä millään tavalla. Voisi sanoa, että tältä osin mainos on hyvä, mutta viisi vuotta myöhässä.

Mutta mitäs pikkuseikoista! On mielenkiintoista nähdä, alkaako tästä ruohonjuuritason tv-mainonnan aika, vai jääkö urkintalain vastamainos suomalaisen tv-historian kuriositeetiksi.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Varmasti tehokkaampaa kuin heilua kepukoitten kanssa eduskuntatalon edessä. Onhan se jo todettu että harvaa sielä itse talossa kiinnostaa ne kepukanheiluttelijat siinä pihalla. Joten ehkäpä tästä oikeasti alkaa aivan uusi aikakausi. Mainosbudjetin suuruus voi johtua myös siitä että mediaa kiinnostaa erityisesti tämän lain kohtalo, siinä yksi syy miksi voi olla pieni "alennus" annettu. Toinen syy on verinen taisto mainoseuroista nyt näin taantuman aikaan. Myydään sitten mainostentäytettä pilkkahinnalla, kun niitä varsinaisiakaan mainostajia ei näy eikä kuulu ...

Anonyymi kirjoitti...

Kirjoitin kirjoitukseesi Urkintalaki ja yhteisötilaajan oikeudet eilen illalla kommentin: "Näinkö äsken väärin? Näytti ihan siltä kuin TV1:ltä olisi tullut urkintalain vastainen tietoisku. Pe 6.2.2009 klo 19:55. Siitä olen aivan varma että jonkinlaisen vessajutun, jossa oli valvontakameroita ja maininta että sellaiset kamerat ovat laittomia, jälkeen ruudulla vilahti mustalla taustalla valkea teksti Lex Nokiasta. En ehtinyt havaita mihin ohjelmaan se olisi liittynyt."

Eikö kukaan muu nähnyt TV1:n spottia? Näinkö minäkään oikein? Mielikuvani mukaan valkea teksti sanoi että Lex Nokia on yhtä laiton kuin vessojen valvontakameratkin. Näkemäni ei ollut mikään noista maikkarin spoteista.

Maksettu mainos on maksettu mainos, mutta tämä näkemäni spotti olisi ollut TV1:n tuotantoa.

Vai näinkö oikein? Katselin toisella silmällä puolihuolimattomasti.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Kyse oli varmaankin Ylen A-Tuubista (yle.fi/atuubi), jossa esitetään katsojien lähettämiä videopätkiä. Ensimmäinen pätkä oli Pohjois-Karjalan ammattiopiston tekemä, siinä verrattiin Lex Nokiaa valvontakameran asentamiseen vessaan.

Anonyymi kirjoitti...

No kappas vain, sehän se oli! Näkyy Areenalla, tarkistin. Ei sentään YLE-tuotantoa. :D

Olisin tietysti voinut itsekin hoksata käväistä Areenalla; kiitos vain blogi-isännälle vihjeestä.

Hyvä että asia selvisi, jotten enempää ehtinyt kauhistua sitä että rupeaako YLE tosissaan käsittelemään lakiesityksiä tietoiskuspoteissa.

Anna-Liisa

Anonyymi kirjoitti...

Miten muuten Lex Nokia estää yrityssalaisuuksien vuodon firman oman sähköpostin kautta tai saattaa tekijän vastuuseen?

Sehän on laitonta *edelleen* lukea sitä sisältöä ja ehkäpä sen salaisuuksia sisältävän liitetiedoston voi nimetä vaikka heheh.pps :ksi. Vastaanottaja voi olla vaikka työntekijän vaimo. Miten tässä skenaariossa Lex Nokia auttaisi yhtään mitään? Kai sitä omalle vaimolleen voi spostia laittaa jatkossakin?